Vad gör min klämbox?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Vad gör min klämbox?

Inläggav PerStromgren » 2009-10-01 12:07

Jag hatar min klämbox, emellanåt! :twisted:

Jag har bett den spela radio, men det låter inget och av displayen ser det ut som om den har en kanal inställd. Speciellt illa blir det om jag använder en favvo-knapp, dvs håller en sifferknapp nedtryckt. Då byter den inte vad som står i displayen, men byter kanal. Ibland misslyckas den med kanalbytet, och tystnar, men visar fortfarande det gamla valet. Låter det förvirrat? Inget mot vad jag är! Hjälp!

Medan jag håller på att gnälla: vet ni något läge då SB3 vägrar lyssna på fjärrisen? Om den har mycket att göra, verkar den ge f-n i mina tryckningar. Sådant kan inträffa om man får läget ovan, då jag alltså inte vet vad den gör. Ska det vara så?

Nå, den där modulen som jag såg i en granntråd som kunde upplysa om bitrate, kan den ge mig mer info om vad som händer?

Snart åker klämboxen ut! :twisted:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-10-01 13:31

Lugn nu...
Testa att stänga ner squeezecenter, och starta om den.
Det brukar hjälpa.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-01 13:35

lazpete skrev:Lugn nu...
Testa att stänga ner squeezecenter, och starta om den.
Det brukar hjälpa.

Lasse

Det har det inte gjort i mitt fall. Jag uppgraderade igår till den nya squeezeboxserver (7.4) samt firmware till boxen själv, men det hjälpte inte ett skvatt. Det enda som hände var att min favoriter försvann! :twisted:

(Jag brukar var mild som ett lamm, men inte när jag är i närheten av min SB3:a, tyvärr. Ursäkta ilskan...)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-10-01 13:39

Det verkar lite skumt.
Jag har nu kört min utan problem i månader. Just nu strömmar den ner musik till laptoppen på jobbet, via winamp.

Kan det var aen IP kollision kanske?
Vad har du för router, och hur ser övriga konfigurationen ut?

Lasse

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-01 13:45

lazpete skrev:Kan det var aen IP kollision kanske?

Den kör med dynamiska adresser mha DHCP omgiven av lapptoppar som också gör det. Dessa startas och stoppas och sover, om det har med saken att göra. SQ-servern, däremot, har en fast adress. Routern är en Netgear av modernt slag med N-standard; modellnumret har jag inte tillgängligt.

Menar du att det kan vara idé att låta klämboxen få en fast adress? Kan den sättas till det i sig, eller ska jag låta DHCP-tabllen i routern vika en speciell adress för klämboxen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-10-01 13:49

perstromgren skrev:
lazpete skrev:Kan det var aen IP kollision kanske?

Den kör med dynamiska adresser mha DHCP omgiven av lapptoppar som också gör det. Dessa startas och stoppas och sover, om det har med saken att göra. SQ-servern, däremot, har en fast adress. Routern är en Netgear av modernt slag med N-standard; modellnumret har jag inte tillgängligt.

Menar du att det kan vara idé att låta klämboxen få en fast adress? Kan den sättas till det i sig, eller ska jag låta DHCP-tabllen i routern vika en speciell adress för klämboxen?

Du kan ju testa att låta DHCP låsa en adress till SB3s mac adress, för att se om det hjälper.

Lasse

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-01 14:11

Jag kör fortfarande ver 7.1, bland annat för att senare versioner inte sorterar rätt. Det kan ju finnas andra buggar i de senare versionerna, har du provat att backa tillbaka?

Hur sorterar 7.4 förresten, lägger den Ö efter O och ÅÄ efter A?

/ B

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-10-01 14:14

Bill50x skrev:Jag kör fortfarande ver 7.1, bland annat för att senare versioner inte sorterar rätt. Det kan ju finnas andra buggar i de senare versionerna, har du provat att backa tillbaka?

/ B

Använder taggar, har inte en aning om hur den sorterar filer.

Eller, hur menar du?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-01 14:18

lazpete skrev:
Bill50x skrev:Jag kör fortfarande ver 7.1, bland annat för att senare versioner inte sorterar rätt. Det kan ju finnas andra buggar i de senare versionerna, har du provat att backa tillbaka?

/ B

Använder taggar, har inte en aning om hur den sorterar filer.

Eller, hur menar du?

Precis så, jag sorterar efter filnamn. Men problemet kanske blir samma i taggarna om man använder åäö?

Jag har funderat på att tagga om mina album/låtar men med +130.000 filer så tar det flera veckor. Jag använder alltså inte taggarna överhuvudtaget. Men visst skulle det vara smutt om man hade all info där som tex kompositör och kunde söka på allt som XX hade skrivit. Men söker jag på låtnamn får jag åtminstone upp vilka artister som spelat in den.

/ B

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-10-01 14:24

Ok.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kolla det, tyvärr.

Men det är skönt att kunna söka i taggarna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-01 14:47

/ B

Jag vet inte, jag har så lite musik i lådan. Jag använder mest till radio.

De buggar jag upplever är desamma i 7.4 som i tidigare utgåva, så jag ser ingen anledning just nu att backa.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-10-01 21:55

Har inget svar på din fråga Per, men däremot är jag nyfiken på hur 7.4 funkar hos er som har uppdaterat - det verkar vara en ganska stor uppdatering.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-01 22:12

TCM skrev:Har inget svar på din fråga Per, men däremot är jag nyfiken på hur 7.4 funkar hos er som har uppdaterat - det verkar vara en ganska stor uppdatering.

Jag har fått mail om uppdateringen men Hotmail anser att de tre bifogade filerna (ganska små) är en säkerhetsrisk. Dom påstår att sajten numera heter mysqueezecox.com men det finns ingen länk i mailet. När jag klistrar in adressen i en browser verkar det som om namnet är felstavat. Så jag slängde de bifogade filerna och gick till Logitechs hemsida istället...

Återkommer strax med rapport om 7.4 och om den verkar OK.

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-10-01 22:23

Bill50x skrev:
TCM skrev:Har inget svar på din fråga Per, men däremot är jag nyfiken på hur 7.4 funkar hos er som har uppdaterat - det verkar vara en ganska stor uppdatering.

Jag har fått mail om uppdateringen men Hotmail anser att de tre bifogade filerna (ganska små) är en säkerhetsrisk. Dom påstår att sajten numera heter mysqueezecox.com men det finns ingen länk i mailet. När jag klistrar in adressen i en browser verkar det som om namnet är felstavat. Så jag slängde de bifogade filerna och gick till Logitechs hemsida istället...

Återkommer strax med rapport om 7.4 och om den verkar OK.

/ B

mysqueezecox.com? Var kom det mailet från? ;) :D

Ok, jag avvaktar lite till. Som jag har fattat det så berör det främst dom som har köpt en SB Radio (som är tvungna att köra 7.4?). Sen är det väl ganska stora ändringar på Squeezenetwork t.e.x.?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-10-01 22:38

Bill50x skrev:Dom påstår att sajten numera heter mysqueezecox.com men det finns ingen länk i mailet. När jag klistrar in adressen i en browser verkar det som om namnet är felstavat.

:lol: :lol: :lol:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-01 22:43

Objektivisten skrev:
Bill50x skrev:Dom påstår att sajten numera heter mysqueezecox.com men det finns ingen länk i mailet. När jag klistrar in adressen i en browser verkar det som om namnet är felstavat.

:lol: :lol: :lol:

Hehe, JAG skrev fel i inlägget :-)

Men när jag browsade klippte och klistrade jag direkt från mailet.

Har just installerat 7.4, trots att jag prickade för att jag ville behålla gamla inställningar så börjar den tugga igenom mina filer från grunden. Det tar timmar så ingen rapport ikväll...

/ B

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-10-02 07:18

Hej Per!

Sedan jag gick över till att köra trådat hela vägen har jag inte haft några problem alls med min SB3. Dock kör jag i stort sett aldrig radio. Har nu version 7.3.2 av Squeezecenter. Dynamisk ipadresser fast med mac adress låsning för samma adresser (Static DHCP), för SQC dator och SQB.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2009-10-02 07:50

Samma här.

Kör också med kabel o har aldrig några problem.

Sten R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-02 08:39

Har nu haft indexeringen tuggande över natten och naturligtvis slutade den på S någonstans... men om ett par timmar bör det vara klart.

7.4 är också buggig när det gäller hanteringen av ÅÄÖ, tyvärr. Jag sorterar efter filnamn, mest för att man inte kan lita på att taggar är rätt utförda när man hämtar hem musik. Jag gillar också att sortera album efter utgivningsår och det är inte alltid årtal kommer med i taggarna.

Alltså, jag använder mig av "Musikmapp" när jag i datorn söker efter musik. Och just i den inledande listan av mitt bibliotek så visas inte tecknen åäö korrekt, de ersätts av symboler. När jag sedan klickar på andra radens symbol (som är Å) så kommer texten fram som den ska, dvs tex Kajsa Stina Åkerström heter just det och inget annat.

Men tecknen ligger först, före A. I Squeezeboxen syns bokstäverna ÅÄÖ som dom ska men sorteringsordningen är fel.

Ytterligare en märklig sak. Man kan ju bara ha en folder och har man filer på flera ställen fixar man det genom att skapa genvägar. I version 7.1 så visades resultatet av genvägen. Om genvägen hette "G - genväg" och pekade på mappen G (på disk 2) så visades G snyggt under F i bibliotekslistan. I biblioteket visades alltså alla mappar snyggt på rad utan att avslöja om det var genvägar eller inte. I version 7.4 visas genvägsnamnet istället. I fallet A-Z är det inget problem, det är ju bara att ta bort ordet "- genväg" så ser det ut som förr. Men genvägen till artisterna på ÅÄÖ visas alltså inte korrekt. I datorn blir det en symbol, i SB´n visas bokstäverna korrekt men i fel ordning (ÄÅÖAB...)

Jag har dessutom vissa genvägar som jag vill ha sist, dessa har jag tidigare gett genvägsnamnet "ÖÖ - Ljudböcker - genväg" och det har fungerat perfekt eftersom det inte är genvägsnamnet som har visats utan destinationen (mappen Ljudböcker på disk 4).

Ytterligare en försämring, låtnummret visas inte längre vare sig i panelen till höger på datorn eller i displayen på SB´n. Kanske en inställningssak, dock.
EDIT: Yepp, det gick att justera - i SB´n visas det. Inte i webbgränssnittet men det har mindre betydelse.

Apropå inställningar så har jag inte hittat inställningarna för hur långa listor som visas. Nu visas 50 per sida (i datorns webbgränssnitt alltså), jag ändrade detta tidigare till ett par hundra så jag lätt kunde scrolla ner till rätt artist istället för att behöva bläddra mig fram mellan sidor.

Finns det då inga fördelar?
Har inte spelat så länge men två saker slår mig. Dels är webbradion och spelandet från hårddisken mer sömlös. Man byter inte längre mellan två olika nätverk utan att välja radiostation är som att välja vilken låt eller artist som helst. Dels verkar uppspelningen av krävande filer fungera stabilare. Jag har några album från Linnrecords som toppar 3 MB/s och dom började ibland att hacka tidigare. Så sker inte just nu men det kan iofs vara en tillfällighet.
Ytterligare en fördel är att 24/192 flac kan spelas (9 MB/s!), det gick inte med den förra versionen. Då spelades sådana filer upp med halva hastigheten. Jag gissar att filen nersamplas till 48kHz vid avspelningen, men ändå...

Just nu är Logitechs epost-service avstängd (till den 7:e) så jag kan inte fråga om dessa problem med listningen. Men jag lutar nog ändå åt att backa till 7.1 så jag får sorteringen rätt. Jag vill inte ha Ljudböcker liggande efter L, inte heller vill jag ha dessa liggande först i listan om jag döper om genvägen.

Suck, att det ska vara så svårt med våra ÅÄÖ... :-(

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2009-10-02 09:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2009-10-02 09:08

Jag ser att det är många som alltid håller på att flippa på sina Squeezeboxar.
Jag har oftast problem med min med. Ibland så vill den inte starta och ibland så hittar den inte nätet och nästan varje gång jag startar den så måste jag göra om alla inställningarna för att kunna få kontakt med musiken jag har i min Imac.. Min kompis köpte en Squeezebox för 3 månader sedan och han har ännu inte lycktas att få den att fungera så han har gett upp och packat ner den i sin låda och lagt den på vinden för att slippa se fanskapet..

Squeezeboxen är grym när den väl fungerar och då väger den upp mot allt fanskap den normalt ställer till med...

/Danne

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-02 09:21

LEXrasta skrev:Jag ser att det är många som alltid håller på att flippa på sina Squeezeboxar.
Jag har oftast problem med min med. Ibland så vill den inte starta och ibland så hittar den inte nätet och nästan varje gång jag startar den så måste jag göra om alla inställningarna för att kunna få kontakt med musiken jag har i min Imac..

Märkliga problem du har. Ibland har jag haft lite strul när jag lekt med uppdateringar, men med version 7.1 har alltsammans fungerat klockrent. Spelaren hittar alltid datorn, all musik finns där, gränssnittet är inte helt bra men bättre än allt annat osv. Möjligen är Sonos också riktigt bra men den har jag för lite erfarenhet av.

De problem jag har haft är egentligen bara små irritationsmoment. Men när allt annat fungerar så växer de sig stora :-)

Jag köpte min SB3 begagnad och det var i stort sett ingenting som fungerade. Så jag trodde jag hade gått på en nit. Men sedan kom jag på att radera alla gamla inställningar genom en reset och viola! så startade alltsammans upp som det skulle.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-02 09:55

Senaste ver (7.4) verkar buggig. Den stoppar genomsökningen av mapparna med jämna mellanrum. Och den verkar dessutom inte ta mapparna i bokstavsordning så man vet inte hur långt det är gånget. Trist.

Det blir återgång till 7.1, så är det bara.

EDIT: tog en genväg och körde systemåterställning (gjorde en återställningspunkt innan jag installerade 7.4), men si, det funkade inte. Installerade om 7.1 och märkligt nog fanns alla inställningar kvar! Någon ini-fil någonstans gissar jag, som då inte 7.4 hittade...

Datorn söker dock upp filerna på nytt men jag kan spela vad jag vill under tiden (det som inte är listat görs så manuellt när jag söker upp en önskad fil). Stabilt och bra.

De fördelar som fanns i 7.4 vill jag på sikt ha, hoppas det kommer någon buggfix snart. Ska ta ett varv med Logitech när deras support fungerar igen.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-10-02 14:57

Mina erfarenheter är Duet ger problem, gamla 3'an och Transporter gör det inte.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-10-02 16:50

Man bör köra programmet "Clean Squeezecenter" både före och efter uppdateringar. Programmet finns att hämta på slimdevices.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-02 16:56

mathsg skrev:Man bör köra programmet "Clean Squeezecenter" både före och efter uppdateringar. Programmet finns att hämta på slimdevices.

Aha, då kanske saker skulle se annorlunda ut. Fast om jag hade använt det hade väl alla inställningar rykt all världens väg. Men kan en total borttagning ändra på det faktum att 7.4 inte kan hantera åäö (överallt alltså) korrekt, tror du?

Och så hittar jag inte programmet - om det inte är samma som man ska tömma sin NAS med. Har du länk?

/ B

PS, det börjar bli lite förvirrande med alla olika sajter för Sqeezeboxen. Logitech borde rensa upp lite i floran...

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-10-02 17:16

Fler saker som kan krångla/irritera med Squeezebox

Kör du Vista på Squeezecenter datorn, kan du komma att störas av två saker.

1. Vista parkerar hårddiskar som inte används i viloläge. Det gör att det kan ta rätt lång tid innan Squeezeboxen reagerar på kommandon, eftersom hårddiskarna på Squeezecenter datorn måste startas igång. Löses genom att justera energispar inställningarna i Vista.

2. Om man kör DHCP tilldelning från "vanlig router" kan Vista ibland få annan ipadress än den är inställd att få endera genom ett nuvarande lease eller att den alltid skall få samma ipadress (Static DHCP). Det kan uppkomma genom att det skett en "oavsiktlig avstängning" av Vista eller router. Har varit med om flera "vanliga routers" som har gett Vista en annan ipadress än den förväntade efter dylika avstängningar. Därför rekommenderar jag er som har Vista på Squeezecenter datorn och har problem, att dubbelkolla er Vistas dators ipadresser när det händer.

Några tips för de som har problem med SQB och Vista.

Med vänlig hälsing
at

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-02 17:22

americantabloid skrev:Kör du Vista på Squeezecenter datorn, kan du komma att störas av två saker. <snip>

Så skönt att jag aldrig drabbats av detta. Och jag kör Vista. Men det hänger kanske på vilken router man har? Vid något tillfälle när jag resetat min router fick jag låta SB söka upp en ny adress, men det är faktiskt enda gången. Däremot har jag skapat egna problem när jag hade ett moderkort med två nätverkskort och ville köra SB´n på det ena och Internet på det andra. Då var jag tvungen att köra fast IP i SB och det ena av datorns nätverkskort. Ibland ville Vista inte alls fatta så jag fick starta om datorn flera gånger tills det blev rätt :-)

/ B

Richard
Inaktiverad

Re: Vad gör min klämbox?

Inläggav Richard » 2009-10-02 18:04

perstromgren skrev:Jag hatar min klämbox, emellanåt! :twisted:

Jag har bett den spela radio, men det låter inget och av displayen ser det ut som om den har en kanal inställd. Speciellt illa blir det om jag använder en favvo-knapp, dvs håller en sifferknapp nedtryckt. Då byter den inte vad som står i displayen, men byter kanal. Ibland misslyckas den med kanalbytet, och tystnar, men visar fortfarande det gamla valet. Låter det förvirrat? Inget mot vad jag är! Hjälp!

Medan jag håller på att gnälla: vet ni något läge då SB3 vägrar lyssna på fjärrisen? Om den har mycket att göra, verkar den ge f-n i mina tryckningar. Sådant kan inträffa om man får läget ovan, då jag alltså inte vet vad den gör. Ska det vara så?

Nå, den där modulen som jag såg i en granntråd som kunde upplysa om bitrate, kan den ge mig mer info om vad som händer?

Köp en duet, istället. Alla buggar vid trådlös överföring är korrigerade numera. Fungerar klockrent.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-10-02 18:45

Här är genvägen till Clean Squeeze center, den har löst många problem för mig.

http://www.readynas.com/download/addons ... DB_1.0.bin

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Vad gör min klämbox?

Inläggav Harryup » 2009-10-03 01:04

Richard skrev:
perstromgren skrev:Jag hatar min klämbox, emellanåt! :twisted:

Köp en duet, istället. Alla buggar vid trådlös överföring är korrigerade numera. Fungerar klockrent.

Vi har extremt olika erfarenheter.

mvh/Harryup

Nästa

Återgå till Teknikforum