pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-10-04 21:47

Ruskigt snabbt jobat alltså, och vilket resultat sen! :D

Ni gör det verkligen svårt att vilja DIY:a så jag kompletterar med definitiv LM, och +L (30, svart). Och eftersom jag tror att det blir svårt att motivera andra filterkomponenter (fabrikatmässigt då) än de ni väljer ut så kör jag "all inclusive", terminaler och kanske till och med sd-fötter. Monterar gör jag dock, mer än gärna, själv.

Det hade ju förstås varit kul att se en mätning i "normal" lyssningsposition, men där är ju å andra sidan intrycken viktigast... :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-04 21:57

attah skrev:Det hade ju förstås varit kul att se en mätning i "normal" lyssningsposition, men där är ju å andra sidan intrycken viktigast... :)

Fast det är svårtolkat enligt experterna på detta forum.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-10-04 22:01

RogerGustavsson skrev:
attah skrev:Det hade ju förstås varit kul att se en mätning i "normal" lyssningsposition, men där är ju å andra sidan intrycken viktigast... :)

Jag tänkte på medelbred vinkel, det verkade ju vara 46 (+/-23) grader... (editerat)
Avståndet även det någon form av snitt, en "högtalare till soffa"-enhet helt enkelt.

Användarvisningsbild
tacklarn

Inläggav tacklarn » 2009-10-05 00:23

Tänkte passa på att uppdatera min beställning. 2BR + 1SL, samtliga LM + L (60 vit) med alla tillbehör.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2009-10-05 00:56

MagnusÖstberg skrev:Som jag förstår det finns följande inte fastslaget:

- Priser på diskantfrontplattor (AVR7000)
- Priser på andra färger än svart och vitt, och om det är möjligt
- Priser på andra glanstal, och om det är möjligt
- Priser på filterkomponenter+port+terminaler
- Fraktpriser

Jag skulle också vilja ha färgkoderna på den svarta och den vita färgen..

Jag undrar också om detta (fetstil). Min grabb nöjer sig inte med annat än blå lådor... :oops:

...och jag orkar inte lacka fler lådor just nu. :cry:

/TygelBy

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-05 01:31

screen skrev:@ Peter Steindl:

Jag har tidigare sagt att jag vill ha mina lådor i högglans vitt som du också noterat så fint.

Jag ändrar mig till att följa majoriteten och inte göra extra påslag för extra hög glans.

Således kan du sätta mig på 60 glans vitt. I övrigt allt för att förfärdiga dessa så långt möjligt inklusive viktanpassade dämpfötter.

Jag kommer att fr.o.m. i morgon vara borta i Norge tre dagar, så jag kan inte ange något i någon form av "skarp lista" under de dagarna. Men det jag beställt gäller.

Hejsolong och Tack! :)

Fixat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-05 01:35

Aerob skrev:
petersteindl skrev:
Aerob skrev:Jag skulle vilja utöka min rest-order till ett par BR-varianter till.

Dessa i utförande LM +L, vit glans 60.

Antecknat. Du vill alltså ha det 1a paret i LM+L och par2 i LM+L+60glans.

MvH
Peter

Ett par vita glans 30, ett par vita glans 60, båda LM+L,
och båda med alla tillbehör som filterdelar BR-rör mm.
Och givetvis element också.

Noterat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-05 01:35

attah skrev:Ruskigt snabbt jobat alltså, och vilket resultat sen! :D

Ni gör det verkligen svårt att vilja DIY:a så jag kompletterar med definitiv LM, och +L (30, svart). Och eftersom jag tror att det blir svårt att motivera andra filterkomponenter (fabrikatmässigt då) än de ni väljer ut så kör jag "all inclusive", terminaler och kanske till och med sd-fötter. Monterar gör jag dock, mer än gärna, själv.

Det hade ju förstås varit kul att se en mätning i "normal" lyssningsposition, men där är ju å andra sidan intrycken viktigast... :)

Antecknat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-05 01:37

tacklarn skrev:Tänkte passa på att uppdatera min beställning. 2BR + 1SL, samtliga LM + L (60 vit) med alla tillbehör.

Noterat.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-10-05 01:51

Fråga: Finns det någon anledning att experimentera med sådana här filterkonstruktioner i dessa högtalare då de är av en passiv enkel konstruktion, och jag själv har märkt en rätt fin skillnad (en förbättring alltså) i mina befintliga högtalare då jag bytte ut filtret mot sk. "Charge coupled" (vad attsingen heter det på svenska).

http://audioheritage.org/vbulletin/show ... ge+coupled

Finns för övrigt fler intressanta diskussioner på det forumet om dylika lösningar.

Jag själv är ingen expert på området, så jag undrar gärna vad folk med mer erfarenhet inom filterkonstruktion har för erfarenheter av sådana kretslösningar.

edit: fast å andra sidan så kanske det blir svårt att hitta 24uf kondingar om man inte vill lägga en hel drös 12uf kondingar paralellt

/J

Användarvisningsbild
dave19

Inläggav dave19 » 2009-10-05 02:14

komplettering:

vit glans 30 och komponenter till delningsfilter eller ännu hellre färdigbyggda filter.

Mvh

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-10-05 07:57

petersteindl skrev:
Adhoc skrev:
petersteindl skrev:
Kraniet skrev:får nog ta och avsäga mig mina elementsatser. Pengarna behövs till annat.. :(
snip

Det är aldrig kul med taskigt med stålar :( men, det är bara å gilla läget liksom. A man's got to do, what a man's got to do.

Jag har nu satt din plats till förfogande till förmån för näste man till rakning.

MvH
Peter

Peter Äggman-Steindl:

Hm, den gode MCFlippaFlaster kommer se kul ut med bara ena kinden rakad. :D

I den senaste sammmanställningen på sidan 42 har det insmugit (eller bortsmugit :roll: ) sig en malör. Jag har 2 par (4 st) slutna lådor sedan s 10 på "vita listan" samt 1 par (2 st) slutna på gula väntelistan sedan s 11. -Mitt par på väntelistan saknas i den senaste uppdateringen.

I min oberömda excellista tog 100 par slut på sidan 10 med Michs beställning. De första på väntelistan tom MCFlippaFlaster tilläggsbeställning om 1 par på sidan 11, efter mig, ger 17 st. Det tycks finnas återbud på 16 st. Varför MCFlippaFlaster får en orakad kind men dock 3 par (6 st). Därefter står väl Rundberg först på väntelistan om jag räknat rätt.

Adhoc, jag dumpade dig från listan då det spikades 90 grader. 8)

Adhoc skrev:Jag ökar från tidigare bokade 2 par till 3 par (om det fortfarande är möjligt).

Önskas med slutna lådor, lådorna under förutsättning att hörnen är 45-grader gerade och inte 90 grader kapade.

Din förutsättning var ju 45 grader. :) Vad gäller? :wink:

Vill du helt plötsligt ha 90 grader? Bild

Fast jag ser just att du kanske inte menade det som jag trodde, nämligen att du ville ha hörnen på sidorna av fronten i 45 grader som piP. Jag kan lägga tillbaks din tilläggsbeställning och stryka osten :mrgreen:

Näerå, men shit happens, det får väl gå nåra element till. Jag har några över eftersom jag vet att det görs (jag 8O ) misstag.

MvH
Äggman-Steindl

plingelingeling plingelingeling hier kommt der eiermann.

Vilken kille! okej, det går några element till som jag har lag en massa tid, energi och pengar på, men jag säljer iväg dem billigt så att alla ska bli nöjda... Tack Peter!
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
ajna

Inläggav ajna » 2009-10-05 08:41

Sent ska syndaren vakna. Jag hoppas på min tur och ställer mig sist i kön.
Det jag vill ha är följande:
Låda inkl montering och svart lack i glans 60 (LM +GL): 1480kr (740kr/st)
1 elementsats till ovanstående lådor
Filter (färdiglött)
+ allt som behövs för att färdigställa högtalarna

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2009-10-05 09:06

petersteindl skrev:Densen och alla andra. Här är en uppdatering av det numer världsberömda exceldokumentet :)
-snip-
De som ännu inte specat något närmare ang lådor är:
-snip-
Gaston
Ni får gärna komma med era önskemål vad gäller utförande och lack.

MvH
Peter

PM till petersteindl Wed Sep 23, 2009 9:14 am skrev:-snip-
Jag skulle vilja sätta upp mig på listan för förbokning av ett komplett kit till 1 par högtalare.
Platt paket med MDF + element + komponenter till delningsfilter + dämpningsmaterial + tätningslist och anslutningsterminaler.
-snip-

Det jag kan se fattas i första PM:et är:
Viklåda samt rör till portarna.

Hoppas allt är klart så och att en massa fegisar hoppar av så att det blir ett par över till mig ;)

MVH
/Gaston

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 10:20

RogerGustavsson skrev:

Japp går inte uttyda så mycket mer än hur rummet ser ut akustiskt oftast.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 10:23

Jonkan skrev:Fråga: Finns det någon anledning att experimentera med sådana här filterkonstruktioner i dessa högtalare då de är av en passiv enkel konstruktion, och jag själv har märkt en rätt fin skillnad (en förbättring alltså) i mina befintliga högtalare då jag bytte ut filtret mot sk. "Charge coupled" (vad attsingen heter det på svenska).

http://audioheritage.org/vbulletin/show ... ge+coupled

Tillåt mig vara skeptisk. ;)

Men det är ju fritt att ändra filterna och testa alla möjliga varianter. Det är kul så det uppmuntrar jag men jag kan bara garantera att ljudet håller den standard jag önskar med de beskrivningar jag släpper. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 10:33

MHo skrev:Hej,

Som glad innehavare av ett 5.2-system baserat på EPS-1 och LTS-B1 skulle det vara mycket intressant att få ett utlåtande om hur pK står sig i förhållande till EPS-1... Att den är bättre än EPS-1 på ett antal punkter borde väl vara klart, men hur? Blanda objektivt och subjektivt fritt! :)

Exempelvis:

1. - Ljudtryckskapacitet: Kan pK spela starkare än EPS-1, och i så fall hur mycket?
2. - Frekvensomfång, Tonkurva: Hur ser det ut där? Hur mycket djupare går pK i basen, hur ser skillnader i upplösning i diskanten ut?
3. - Distorsion: Hur förhåller det sig med den i jämförelse mellan EPS-1 och pK?
4. - Finns det något som EPS-1 gör bättre än pK?

1. Nu minns jag inte exakta siffror för EPS-1-elementen men pK kan spela minst 3dB starkare. Troligen mer än så.
2. Detta minns jag inte exakt heller men jag har för mig att EPS-1 gick ner till ungefär 40Hz. pK ligger på 28Hz. Upplösningen i diskanten är nog snarlik. CT62 var ju en förbenat bra diskant.
3. pK bör dista rejält mycket lägre i basen. I diskanten skiljer det troligen inte så mycket.
4. Nej men den är betydligt billigare och enklare att bygga.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 10:45

boom skrev:
RogerGustavsson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hur piP utfrån de kurvorna kan kallas överanalytisk är en gåta.

Då skulle man vlja se en jämförelsemätning på någon som inte är det..

Nja, de kurvorna är ju bara en jämförelse och knappast representativa för hur de uppför på lite större avstånd. Det är inte min åsikt att de är "analytiska" men det hävdas ofta på diverse forum av de som inte tycker om dem. Har själv ett par piP och har ställt mig på listan för ett par pK... Jag upplever piP som välbalanserade. Frågan är om jag kommer uppleva pK så också?

Skall bli intressant att jämföra då jag tycker att pip har åt helvete för mycket energie i diskanten

I fösta provomgången så tyckte nog alla vi tre att mellanregisternivån var lite låg och likaså diskanten. Så jag gjorde lite justeringar på filtret. Jag kan ju lämna med ursprungsfiltret som alternativ för de som vill prova. Det är tre komponentvärden som skiljer.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-05 10:50

Naqref skrev:

Som glad innehavare av ett 5.2-system baserat på EPS-1 och LTS-B1 skulle det vara mycket intressant att få ett utlåtande om hur pK står sig i förhållande till EPS-1... Att den är bättre än EPS-1 på ett antal punkter borde väl vara klart, men hur? Blanda objektivt och subjektivt fritt! :)

Exempelvis:

1. - Ljudtryckskapacitet: Kan pK spela starkare än EPS-1, och i så fall hur mycket?
2. - Frekvensomfång, Tonkurva: Hur ser det ut där? Hur mycket djupare går pK i basen, hur ser skillnader i upplösning i diskanten ut?
3. - Distorsion: Hur förhåller det sig med den i jämförelse mellan EPS-1 och pK?

1. Nu minns jag inte exakta siffror för EPS-1-elementen men pK kan spela minst 3dB starkare. Troligen mer än så.
2. Detta minns jag inte exakt heller men jag har för mig att EPS-1 gick ner till ungefär 40Hz. pK ligger på 28Hz. Upplösningen i diskanten är nog snarlik. CT62 var ju en förbenat bra diskant.
3. pK bör dista rejält mycket lägre i basen. I diskanten skiljer det troligen inte så mycket.

Har du lust att göra en liknande jämförelse mot dina LTS 2v-f1 a la Naqref? :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-05 10:59

boom skrev: Skall bli intressant att jämföra då jag tycker att pip har åt helvete för mycket energie i diskanten

Hur ser rummet ut?

Som Naq antydde härovanför så är det till stor del rummet man lyssnar på.

I ett dåligt dämpat rum kan säkert piP låta ljus, den sprider rätt rejält. Med en högtalare som inte sprider lika mycket blir det inte lika ljust ljud, även om kanske direktkurvan ligger något högre i diskanten.

Det är svårt att säga hur en viss högtalare kommer att låta i ett visst rum om man bara har direktonkurva att gå på, och inte vet något om spridning eller om rummets beskaffenhet.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 11:02

Fjonkalicious skrev:
Hmm, jag är ju som sagt lite newbie. Men säg om jag har fel. Egentligen visas frekvensgången tre gånger på de olika graferna, men alla ser olika ut? Har lite frågor:

Först visas 20Hz-12kHz som ser lite berg och dalbana ut.

1.Sedan visas basområdet 10Hz-7kHz som ser betydligt rakare ut, varför?

2. I distmätningen skall även gul och turkos vara frekvensgång, men där ser det onormalt rakt ut. Hur gör man denna mätning?

3.. Finns det möjlighet att få se mätningar gjorda som du brukar mäta, det behöver inte inkl. piP för min del? Mest intresserad av frekvensgång och ev. responsmätning.

4. Finns det möjligheter att se mätningar off-axis?

5. Hur är allvarligt är det området med andratonsdisten 4kHz-7kHz, det är ju märkbart högre än piP?

6. Vilken är delningsfrekvensen mellan bas och diskant?

7. Hur skulle filtret sett ut med försänkt bas? Jag har en mycket fin idé jag skulle vilja presentera, men det är till spillo om jag inte kan försänka basen enligt min mening. Vilken form av muta duger? :oops: :wink:

1. Mycket bra fråga! Frekvensgångsmätningen görs på ca 50cm avstånd för att man vill kunna mäta både mellanregistret och diskanten samtidigt utan att respektive element får för sneda vinklar. Dessutom så syns baffeleffekterna först på detta håll. Problemet med detta är att man får med en stor del reflexer från rummet som kontaminerar mätningen vid lägre frekvenser. Det gör nogmalt inget eftersom man tittar mest på kurvan över kanske 500-700Hz för att konstatera hur bra filtret blir. I mätning nummer två där basen har tagits med så mäter man relativt nära element och port. Då får man mindre andel reflexer från rummet (direktljudnivån kontra reflexerna är mycket starkare och därför dominerar de första) vilket gör att mätningen ser betydligt prydligare ut.

2. Här använder jag en stegad sinuston och troligen medelvärdesbildar mätprogrammet en del själv vilket gör att kurvan blir ännu jämnare. Denna ska dock inte användas för att se tonkurva utan mer kunna bedömma relationen till övertonerna.

3. Frekvensgångsmätningen är så jag brukar mäta. Man övar upp en viss vana att se bortom defekterna i mätningen. :)

4. Kommer snart i en dator nära dig. :)

5. Bra fråga (igen). Jag kan inte säga exakt hur mycket det hörs specifikt men i våra lyssningar så var det inget som störde (bl a i jämförelse med piP) men det kan tänkas vara så att andra är känsligare för detta än vi är.

6. Något under 3kHz.

Edit:
Glömde 7an.
Det blir bara mindre justeringar på filtret. Men eftersom jag inte kan garantera att det blir tätt vid diskanten så vill jag inte lägga ut detta filter till allmän beskådan. Du kan få beskrivning via pm senare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 11:10

Sanny_X skrev:
Naqref skrev:målsättningen med nästa högtalare jag konstruerar från grunden att den ska bli en av världen bästa alla kategorier.

Var skriver man upp sig för ett par? 8)

(eller blir det vääääääldigt många pengar? :oops: )

Edit: blir det "riktiga" eller ortophon? :?

Den kommer ljudmässigt att ligga imellan en normal högtalare och en OA men med alla fördelar den senare kan ha placeringsmässigt.

Den blir inte billig men prisvärd. 8)

Funderar just nu mest på vilken finish den ska ha. Faner, kolfiber eller rostfritt...

Men det är ju OT.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 11:18

niklas skrev:Har du lust att göra en liknande jämförelse mot dina LTS 2v-f1 a la Naqref? :)

De var ju lite udda i o m att de var basreflexkonstruktioner som inte var fokuserade på låg bas utan att få upp ljudtryckskapaciteten i aktivt delat system. Det bör i vissa hänseenden vara kapablare än pK men inte vid alla frekvenser strax över 80Hz. pK bör dista mindre i mellanregistret medan i diskanten är det nog jämnt skägg. Fast jag blev aldrig riktigt nöjd med ljudbildspresentationen i LTS-mojängerna.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-05 11:43

Tackar för svaret Naqref! Låter himla bra detta alltså... :D

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2009-10-05 11:51

Naqref skrev:

Exempelvis:

Låter mycket fin detta med tanke på att jag är supernöjd med mina EPS-1, men ibland önskat att jag kunnat spela något lite starkare... :)

Sen gör ju det faktum att de går lägre ner i basen att man kanske kan använda dem för att lyssna på musik utan att ha subborna igång... Perfekt!

Kan väl komplettera med ytterligare en fråga jag undrar om.

5. Hur ser känsligheten ut för pK i förhållande till EPS-1? Behöver man skaffa större förstärkeri för att uppnå samma ljudstyrka?

/MHo

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 12:02

Jämförelse mellan olika exemplar!

Tog till lite större text för att märkas lite. Jag kommer inte att lägga upp bilden med direktvisning då den är lite bred och går inte att skala om med bra resultat.

Här visas alltså 4 tonkurvor. Dels mellan de två pK vi har tillgängliga och de två piP som vi hade tillgängliga. Dessa pK är byggda med helt slumpmässigt utplockade element och lika så komponentvärden för delningsfiltret. Röd och grön kurva är för de båda pK. Vit och orange är för piP.
http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/p ... kelser.jpg

Som synes inga stora skillnader. Max 1dB lokalt för vissa frekvenser.
Senast redigerad av Naqref 2009-10-05 12:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 12:03

MHo skrev:5. Hur ser känsligheten ut för pK i förhållande till EPS-1? Behöver man skaffa större förstärkeri för att uppnå samma ljudstyrka?

/MHo

pK bör vara någon dB känsligare om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-05 12:12

Jag tycker att tonkurvan för piP ser mer lockande ut... :roll:

pK verkar öka i amplitud med ökar frekvens på den grafen, och det är inget som jag gillar som egenskap hoss en högtalare.

Men det är ju något som går att kompencera bort och frågan är om dom upplevs så i verkligheten... jag skulel vilja höra dessa pK... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 12:17

Nu ska vi jämföra spridningen i vertikalled.

Grön pK 22grader uppåt.
Röd piP 22 grader uppåt.

Vit pK 45 grader uppåt.
Gul piP 45 grader uppåt.

Bild

Vid spridning 22 grader uppåt så är pK rätt snäll. Det var väntat. Men för piP så ser vi en utsläckning i närheten av delningsfrekvensen. Det var i o f s inte oväntat då man skulle hoppas på att IÖ hade gjort så som Phon önskade tidigare i tråden och sett till att 45-gradersvinkeln var rätare. Då får man normalt en dipp i 22-gradersriktningen. Inget oväntat som sagt.

Vid 45 grader uppåt så ser vi en dipp vid delningen för pK. Det var en svaghet jag kände till men jag prioriterade ner den. Vad som är förvånande är att piP har samma svaghet! 8O

Varför är just 45-grader så viktigt? Jo det är takreflexen och för att man ska få jämnast klang bör den vara ungefär lika rät som direktljudet då hörseln bakar samman dessa till en klanglig massa. Är takreflexen något insjunken i något register så kommer även totalklangen ha denna svaghet. Och eftersom piP är svagare i detta område även i direktljudet så blir klangen något tillbakadragen här. Den blir snällare än vad man skulle önska (i a f eftersom den skapades som en monitor).

Detta trodde jag inte om piP.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-05 12:18

DVD-ai skrev:Jag tycker att tonkurvan för piP ser mer lockande ut... :roll:

pK verkar öka i amplitud med ökar frekvens på den grafen, och det är inget som jag gillar som egenskap hoss en högtalare.

Men det är ju något som går att kompencera bort och frågan är om dom upplevs så i verkligheten... jag skulel vilja höra dessa pK... :)

Minns att mätningarna är gjorda fritt i rummet. Då får man en försvagning vid lägre frekvenser. Detta motverkas dock när man placerar högtalaren framför en lagom dämpad vägg.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum