Fjonkalicious skrev:Hmm, jag är ju som sagt lite newbie. Men säg om jag har fel. Egentligen visas frekvensgången tre gånger på de olika graferna, men alla ser olika ut? Har lite frågor:
Först visas 20Hz-12kHz som ser lite berg och dalbana ut.
1.Sedan visas basområdet 10Hz-7kHz som ser betydligt rakare ut, varför?
2. I distmätningen skall även gul och turkos vara frekvensgång, men där ser det onormalt rakt ut. Hur gör man denna mätning?
3.. Finns det möjlighet att få se mätningar gjorda som du brukar mäta, det behöver inte inkl. piP för min del? Mest intresserad av frekvensgång och ev. responsmätning.
4. Finns det möjligheter att se mätningar off-axis?
5. Hur är allvarligt är det området med andratonsdisten 4kHz-7kHz, det är ju märkbart högre än piP?
6. Vilken är delningsfrekvensen mellan bas och diskant?
7. Hur skulle filtret sett ut med försänkt bas? Jag har en mycket fin idé jag skulle vilja presentera, men det är till spillo om jag inte kan försänka basen enligt min mening. Vilken form av muta duger?
1. Mycket bra fråga! Frekvensgångsmätningen görs på ca 50cm avstånd för att man vill kunna mäta både mellanregistret och diskanten samtidigt utan att respektive element får för sneda vinklar. Dessutom så syns baffeleffekterna först på detta håll. Problemet med detta är att man får med en stor del reflexer från rummet som kontaminerar mätningen vid lägre frekvenser. Det gör nogmalt inget eftersom man tittar mest på kurvan över kanske 500-700Hz för att konstatera hur bra filtret blir. I mätning nummer två där basen har tagits med så mäter man relativt nära element och port. Då får man mindre andel reflexer från rummet (direktljudnivån kontra reflexerna är mycket starkare och därför dominerar de första) vilket gör att mätningen ser betydligt prydligare ut.
2. Här använder jag en stegad sinuston och troligen medelvärdesbildar mätprogrammet en del själv vilket gör att kurvan blir ännu jämnare. Denna ska dock inte användas för att se tonkurva utan mer kunna bedömma relationen till övertonerna.
3. Frekvensgångsmätningen är så jag brukar mäta. Man övar upp en viss vana att se bortom defekterna i mätningen.
4. Kommer snart i en dator nära dig.
5. Bra fråga (igen). Jag kan inte säga exakt hur mycket det hörs specifikt men i våra lyssningar så var det inget som störde (bl a i jämförelse med piP) men det kan tänkas vara så att andra är känsligare för detta än vi är.
6. Något under 3kHz.
Edit:
Glömde 7an.
Det blir bara mindre justeringar på filtret. Men eftersom jag inte kan garantera att det blir tätt vid diskanten så vill jag inte lägga ut detta filter till allmän beskådan. Du kan få beskrivning via pm senare.