OA-14 Lite klen bas..??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PLEX

OA-14 Lite klen bas..??

Inläggav PLEX » 2009-10-05 08:45

Har nu lyssnat lite i helgen på ett par OA14 med näst nyaste basar B65
samt orginaldiskanter.
Tycker nog att ljudet i det övre registret är väldigt luftigt och trevligt däremot blev jag lite besviken på basen!!!
Har förstått att förra ägaren använt dom som surrar samt att dom stått i ca 4år , kanske behöver basarna "lossna"?? Innan dom börjar Leverera bas???!!!!
Har kört lite hemska baslåtar dock inte "infected svampar" tycker inte att de RÖR nämnvärt.
Högtalarna står kloss mot vägg på ena långväggen.
Jag kommer att uppgradera med nya diskanter men vill ju att jag ska bli nöjd även med basen.
Kom gärna med synpunkter, tips och idéer.

Mvh Audiofilen utan guldöron..

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-05 09:02

Felfasat?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-10-05 09:35

Har upplevt samma fenomen på mina OA14 med B65oa-II elöementet, varför vet nog bara IÖ!

Gammla basarna spelar djupare och kanske tom lite kraftigare :? .
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-05 10:32

Har skrivits inlägg i andra trådar om att filtret behöver modifieras med de nya basarna. Och att de nya basarna inte går riktigt lika långt ner.

Edit: så här skriver Gastone i en annan tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
"Jag har personligen inte lyssnat på några av dem, men vad jag har läst mig fram till så är B65oa11(det nya) ett helt nytt element med gummikant och en helt annan motor.
Och detta var inte SC mening med OA14 vid konstruktionstillfället.
Med original filter så ska det nya elementet inte ha samma djupa basåtergivning som med det gamla. Nytt filter har varit på gång länge, men det har tydligen runnit ut i sanden.
Om du anpassar filtrets LP sektion, så är den säkert OK."

Läs också här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

/ B

Användarvisningsbild
PLEX

Inläggav PLEX » 2009-10-05 11:09

Observera att de inte är de nyaste basarna B65-II utan serien innan det!!!! Hette den inte bara B65 ??
Tror inte det är felfasat... men ska kolla!!!
Tycker bara att det borde vara lite mer flås och dunka dunk!!!! :-)
Att de inte basar på som Ino piP kanske inte är så konstigt men lite mer än vad som är nu trodde jag nog allt!
Nytt kablage och nya diskanter+filter(HP) sen borde det vara en bra högtalare ELLER????

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-10-05 12:09

PLEX skrev:Nytt kablage och nya diskanter+filter(HP) sen borde det vara en bra högtalare ELLER????

Det är den redan nu! :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-05 13:33

Tycker det är en jä till djupbas i min som jag kan lyssna på ,förhoppningsvis kommer jag att kunna köra båda 2 i slutet av veckan .Spidern på den ena av basarna var deformerad ock i botten läget ,testade en sak i går kväll på den basen .Skar undan dammkåpan ock chimsade spolen ,drog upp basen i den läge där den ska va .Blötte sen upp spidern med ljummet vatten .Tog bort chimsen nu ock faktiskt så håller sig basen på plats,spidern är lite bulig men inga missljud om jag rör konen upp ock ner .Kommer att kanta om den få se om den funkar :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-05 13:46

Inget bra alls med spidern :(
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-05 14:12

Nä jag vet ,så där ska det ju inte se ut .Men förhoppningsvis blir den spelbar så jag kan lyssna på båda 2 (nödlösning så länge) .Klämmer dit en fynda kant för 19kr så det är ju inte hela världen om den inte funkar som den ska :)

Återgå till Carlsson Illuminati