hur koppla cr80s för bästa 2-kanals ljud till film?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

hur koppla cr80s för bästa 2-kanals ljud till film?

Inläggav overture » 2009-10-04 17:26

Ja, frågan är alltså som rubriken: hur koppla cr80s för bästa 2-kanals ljud till film?

Bifrågan är: hur brukar ljudet mixas i olika spelare? Var finns effektljudet med och när finns det inte med? Innehåller 2-kanalsmixen normalt effektkanalen från 5.1 mixen? Eller om man låter dator/spelare sköta nedmixningen vad händer då?

Jag tog upp frågan nyss i min byggtråd/hjälptråd för i16s men låter den få en egen tråd på Magnus inrådan.

Vad är bäst:
1. Tvåkanalsmixen på filmen i spelaren, rakt in i försteget och sedan vidare till cr80s och slutsteg

2. Flerkanalsmixen på filmen i spelaren, rakt ut i försteget och sedan vidare till cr80s och slutsteg

3. Flerkanalsmixen på filmen i spelaren, rakt ut i försteget och sedan vidare till cr80s och slutsteg. Men med .1 kanalen från spelaren direktkopplat till cr80s ingång för detta.

Observera att förutsättningarna är att vi har en spelare som har 5.1(eller 7.1) analogt ljud ut men sedan endast tillgång till ett 2-kanaligt försteg och ett cr80s. Det är inte en lösning eller ett svar på frågeställningen att föreslå att man låter en hembioreceiver ta hand om omvandlingen.

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2009-10-05 11:41

Helloj mannen,

Om du i din DVD spelare anger att du "bara" har fronthögtalare samt sub skall ju spelaren sköta nedmixningen automagiskt... Det gör i alla fall min Pioneér...

Kopplat enligt nedan...

"3. Flerkanalsmixen på filmen i spelaren, rakt ut i försteget och sedan vidare till cr80s och slutsteg. Men med .1 kanalen från spelaren direktkopplat till cr80s ingång för detta. "

Maila eller ring mig om jag är luddig... eller inte förstått problematiken.

Kul du är på banan!

//E

(EDIT: bokstavsknas)
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-10-05 22:52

Ah, då tänker jag rätt i alla fall då :) Problemet är att jag just nu bara har en dator (en mac mini) som bildkälla. Helt ok för den mängd film jag ser egentligen men nu när man har så "fint ljud" vill man ju se till att man utnyttjar det maximalt. Får väl se till att köpa en multispelare för blu-ray, dvd, och cd.... puh, investeringarna tar aldrig slut när man fått upp intresset....

Btw, slagis, tack för peppen och tack för provlyssningen tidigare. Gjorde att jag fick ändan ur vagnen på sätt och vis. Du får hojta till om du är intresserad av en provlyssning någon gång :)

Återgå till Wänner af Ino