pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 00:51

Stranne skrev:Jag börjar så smått fundera på att ta 1 av mina totalt 3 lådor som sluten
(istället för alla 3 som BR), men jag kan inte bestämma mig riktigt. När vill ni
veta absolut slutgiltigt val?
Kan ingen hjälpa mig att bestämma? Snälla...
Det lär ju ser rätt kul ut med en BR-låda stickandes fram under teven,
eftersom BR-lådan är så satans djup. En SL är ju klart smuttare...

Jag har noterat din fråga. Om du enbart har tänkt ha tal och röster i centern så kan det räcka med SL, men om du även tänkt att spela musik med centern inkopplad så skulle i alla fall jag välja BR d v s lika som de andra frontarna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 00:53

pairair skrev:Nu så...
BR LM+L SV (alltså glans 30)

Tackar!

Noterat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dave19

Inläggav dave19 » 2009-10-06 01:57

Vet inte om du missat mitt inlägg med komplettering tidigare i tråden. Men testar igen.

BR LM+L+30gl VIT och inkl. färdigt filter om det går eller annars filterkomponenter.

Mvh
David

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-06 02:36

petersteindl skrev:
i skrev:OK, då doppar jag mig utan tå-test:

Beställer ett par högtalare pK BR+LM+L+60gl RGB:#5e0c00 (så mättad som möjligt!)+element ! :D

Antar att det innebär att jag läggs på väntelistan. :(

Du är listad :) Färgen verkar jättesnygg :)

Alltså, jag vill ha allt som man kan beställa som är del av högtalaren. Dvs t ex inkl filter, rör etc. För att vara tydlig.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 03:00

dave19 skrev:Vet inte om du missat mitt inlägg med komplettering tidigare i tråden. Men testar igen.

BR LM+L+30gl VIT och inkl. färdigt filter om det går eller annars filterkomponenter.

Mvh
David

Jag har inte missat :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 03:01

i skrev:
petersteindl skrev:
i skrev:OK, då doppar jag mig utan tå-test:

Beställer ett par högtalare pK BR+LM+L+60gl RGB:#5e0c00 (så mättad som möjligt!)+element ! :D

Antar att det innebär att jag läggs på väntelistan. :(

Du är listad :) Färgen verkar jättesnygg :)

Alltså, jag vill ha allt som man kan beställa som är del av högtalaren. Dvs t ex inkl filter, rör etc. För att vara tydlig.

Japp.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-10-06 09:27

Martin skrev:Det jag är orolig för i pK är bullen centrerad kring 3kHz i alla riktningar ända ut till 45 grader. Den kommer sannolikt sticka ut från mängden ännu mer vid 60grader och högre. För plattfrontade diskanter brukar man ju snarare föredra en dip där vid 3kHz on axis för att kompensera för bullen som brukar bli i energin för att diskanten sprider för bra i det låga området när den tar över.

Det här verkar ju vara en lite intressant synpunkt. Kan man labba lite med delningen för att ev kompensera lite för 'energibullen'? Kanske lite högre delning, eller inverkar det negativt på dist mm?

Är diskant helt spikad? Naq nämnde ju CT62 som en fin diskant som inte finns längre, men OBIxxx finns ju och kostar väl inte mer än DX25?
Kanske bedömer man att detta är av mindre betydelse?

Hursomhelst, kanonbra jobbat och kul projekt!!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-06 09:29

Det finns en konding man kan labba lite med för att justera det. Räknar nog med att det kommer fram något sort filteralternativ där, ungifår som att man kunde labba med MUPPS filter..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-06 10:20

Maarten skrev:Är diskant helt spikad? Naq nämnde ju CT62 som en fin diskant som inte finns längre, men OBIxxx finns ju och kostar väl inte mer än DX25?

Diskant är spikad. Jag tänker inte bygga om lådorna för en annan diskant och göra om alla mätningar. ;) Obi-diskanten passar inte i en plan baffel och den kommer att kosta bra mycket mer. Eftersom vi säljer allt som ett kit och subventionerar basen en aning (den borde kosta i närheten av basen till piPs) så kan man säga att man i princip får diskanten på köpet. Mer prisvärt än så blir det inte. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-06 10:22

celef skrev:och hade jag fått önska så hade jag nog valt en lite annan utformning

Det får du. Vi kommer inte att hemsöka dig (eller racka ner på dig om du presenterar din version här) om du bygger på ett annat sätt. ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-06 10:28

Mr_Ekan skrev:Naq, 'takreflexens' utstrålningsvinkel beror väl av takhöjd, lyssningsavstånd samt högtalarens avstånd till taket. Eller tänker jag fel?

Nej, du tänker rätt. Lyssnarens öron i förhållande till taket är oxå relevant. Man kan alltså få en massa olika vinklar mot taket beroende på allmänna förhållanden. Då kan man intala sig att eftersom det alltid varierar så kan man lika gärna strunta i takreflexen. Eller så kan man analysera det statistiskt och då landar man ungefär på 45 grader uppt och det är det IÖ har angett att han brukar använda. Jag har på forumet frågat vad ni önskar och väljer i form av lyssningsavstånd. Öronhöjd kan man mäta sig till. Takhöjd är i princip standard. Högtalarhöjden har man rimlig kontroll på som konstruktör. Då landar man i detta fall även här på ca 45 grader uppåt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-06 10:30

Har jag missat någon fråga om konstruktionen så hojta till. :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-06 10:32

HOJTAR!!

Naqref skrev:Har jag missat någon fråga om konstruktionen så hojta till. :D

---->

Maarten skrev:Det här verkar ju vara en lite intressant synpunkt. Kan man labba lite med delningen för att ev kompensera lite för 'energibullen'? Kanske lite högre delning, eller inverkar det negativt på dist mm?

Det jag är orolig för i pK är bullen centrerad kring 3kHz i alla riktningar ända ut till 45 grader. Den kommer sannolikt sticka ut från mängden ännu mer vid 60grader och högre. För plattfrontade diskanter brukar man ju snarare föredra en dip där vid 3kHz on axis för att kompensera för bullen som brukar bli i energin för att diskanten sprider för bra i det låga området när den tar över.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-06 10:37

Genom att ändra ett fåtal värden i filtret så kan man få ner puckeln. För de som är oroliga för puckelns ljudmässiga effekter så kommer detta att publiceras vid tillfälle så man själv kan labba lite.

Å andra sidan så kommer det ju uppstå klangliga defekter då hela energinivån över 10kHz dyker kraftigt. Men det är ju en konsekvens av en högtalare av denna typ. Den här högtalaren är optimerad för att stå i ett relativt väldämpat rum för bästa ljud och då blir energitonkurvan mindre och mindre intressant.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-10-06 10:38

petersteindl skrev:Tidigare ville du ha +L60glans. Vill du egentligen ha helmatt istället eller är 30glans ok?

MvH
Peter

Visst är det märkligt? Från blankaste vitt till mattaste svatt (eller iaf 30-glans)

Jag ändrar min beställning till "svart 30".

(Jag vill ju fortfarande ha ekfanérat, men det blir väl inget med det. :( )

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-06 10:39

Kom spontant ihåg en fråga om terminalen.

Hålen till terminalen görs av JL så man kan välja om man vill ha det eller om man vill ha andra kontakter/terminaler och göra det själv. Terminalen JL använder är samma som till Larsen 4 och den slås på plats.

Edit: INTE L6 utan L4
Senast redigerad av Naqref 2009-10-06 10:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-10-06 10:44

Naqref skrev:Kom spontant ihåg en fråga om terminalen.

Hålen till terminalen görs av JL så man kan välja om man vill ha det eller om man vill ha andra kontakter/terminaler och göra det själv. Terminalen JL använder är samma som till Larsen 6 och den slås på plats.

Finns det någon vänlig själ som orkar slänga in en bild på denna? Ja,
jag har googlat... En länk till motsvarande terminal på typ HifiKit funkar
också.
Tackar!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 10:45

Tomas skrev:
petersteindl skrev:Tidigare ville du ha +L60glans. Vill du egentligen ha helmatt istället eller är 30glans ok?

MvH
Peter

Visst är det märkligt? Från blankaste vitt till mattaste svatt (eller iaf 30-glans)

Jag ändrar min beställning till "svart 30".

(Jag vill ju fortfarande ha ekfanérat, men det blir väl inget med det. :( )

Ok, noterat är 2 lådor SL med LM+L SV

Du har aldrig funderat på att fanera själv? Det finns en fanertråd :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-10-06 10:50

petersteindl skrev:Du har aldrig funderat på att fanera själv? Det finns en fanertråd :)

MvH
Peter

Jo, det har jag... Vi får se... ev. ändrar jag till rå mdf i sista sekunden.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-06 10:52

Stranne skrev:
Naqref skrev:Kom spontant ihåg en fråga om terminalen.

Hålen till terminalen görs av JL så man kan välja om man vill ha det eller om man vill ha andra kontakter/terminaler och göra det själv. Terminalen JL använder är samma som till Larsen 6 och den slås på plats.

Finns det någon vänlig själ som orkar slänga in en bild på denna? Ja,
jag har googlat... En länk till motsvarande terminal på typ HifiKit funkar
också.
Tackar!

Kolla på artikelnummer 121830 (benämning ST-945GP) på http://shop.monacor.se/

Edit: För de som undrar så kan man ta bort plupparna som sitter i terminalerna om man vill använda bananer.
Senast redigerad av Naqref 2009-10-06 10:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-06 10:54

Tomas skrev:
petersteindl skrev:Du har aldrig funderat på att fanera själv? Det finns en fanertråd :)

MvH
Peter

Är ju busenekelt med så här små och stabila lådor. Ni kunde ju ha en workshop kanske?

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-10-06 10:57

Naqref skrev:
Tomas skrev:

MvH
Peter

Är ju busenekelt med så här små och stabila lådor. Ni kunde ju ha en workshop kanske?

Får ha lite överläggningar med Niklas, min parallellslalompolare.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-06 11:05

Blir det inga problem med diskantens försänkning om man fanérar i efterhand?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-06 11:11

niklas skrev:Blir det inga problem med diskantens försänkning om man fanérar i efterhand?

Tätningslisten är rätt flexibel men ni kan ju i s f lägga lite faner i botten på försänkningen för diskanten. Då flyttas den fram motsvarande fanerlagrets tjocklek.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-06 11:26

Naqref skrev:
Tomas skrev:

MvH
Peter

En fråga angående fanering (som därför borde ställas i en annan tråd :oops: ): Går det att fanera ovanpå lacken?

Jag funderar nämligen på att fanera lådan, men låta baffeln vara svart som PingMang piP.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-06 11:33

Naqref skrev:
niklas skrev:Blir det inga problem med diskantens försänkning om man fanérar i efterhand?

Tätningslisten är rätt flexibel men ni kan ju i s f lägga lite faner i botten på försänkningen för diskanten. Då flyttas den fram motsvarande fanerlagrets tjocklek.

Ah, såklart. Du är inte dum du... :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 11:35

niklas skrev:
Naqref skrev:

+1

:D Jag tänkte precis skriva: den där Naq är klurig :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-06 11:56

Rundberg skrev:
Naqref skrev:
Tomas skrev:

MvH
Peter

En fråga angående fanering (som därför borde ställas i en annan tråd :oops: ): Går det att fanera ovanpå lacken?

Jag funderar nämligen på att fanera lådan, men låta baffeln vara svart som PingMang piP.

MVH

/Mattias

Jag tror det blir svårt att fanera utanpå lacken.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-06 12:54

niklas skrev:
Naqref skrev:

Frågan är hur snyggt det blir sett ovanifrån..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-10-06 13:29

Peter:
Jag har gjort lite överläggningar med min plånbok och tyvärr vann den, så jag får stryka mitt 1.5par och överlåta det till någon som kommer bli lycklig :cry:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum