pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2009-10-06 20:43

Är det ett framtida basstöd till "pissmojarna"?
/Jens

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 21:07

Jens skrev:Är det ett framtida basstöd till "pissmojarna"?
/Jens

Nej.

Jens, hur vill du ha lådorna till det par pK som du önskar?
Du har tidigare skrivit infärgad svart mdf och slutna lådor.

Betyder det att du vill ha: 2st: SL, LM+L, SV

De som återstår att säga sina önskemål ang lådor är:
perstromgren
Fjonkalicious
Tonyc
Jens
m_persson79
niclas

Fjonkalicious väntar tills mer priser kommer.

Kan ni andra speca något hur ni vill ha lådorna och vad ni vill ha med i byggsatsen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

kovändning

Inläggav misanplass » 2009-10-06 21:10

Peter:
Tack för prisangivelsen för specialfärg.
Jag spar motorcykelfärgen till ett annat projekt.
Ledsen om du och John lagt ner mycket tid att undersöka detta. :oops:

Tidigare önskemål:
3st SL+LM+L(2st kawasakigrön + 1st svart)

Nytt önskemål:
2st BR+LM+L vit
1st SL+LM+L svart
+tillbehör

/Robert

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-10-06 21:16

petersteindl skrev:
Vad gäller lackering så är det så att en av sidorna inte blir 100 %-ig som de andra 5 sidorna och då valde vi att bottensidan blir den sämre. Det är väl lika som på piP tror jag.

Överväg gärna att låta baksidan vara den sämre då högisen
ju är konstruerad att stå relativt tätt mot bakgvägg + att
ett hål för terminaler ju skall upptas.

Skrivet av den som även kan tänka sig att lira hojtarn liggande.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: kovändning

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 21:19

misanplass skrev:Peter:
Tack för prisangivelsen för specialfärg.
Jag spar motorcykelfärgen till ett annat projekt.
Ledsen om du och John lagt ner mycket tid att undersöka detta. :oops:

Tidigare önskemål:
3st SL+LM+L(2st kawasakigrön + 1st svart)

Nytt önskemål:
2st BR+LM+L vit
1st SL+LM+L svart
+tillbehör

/Robert

Ändrat
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 21:21

Laila skrev:
petersteindl skrev:
Vad gäller lackering så är det så att en av sidorna inte blir 100 %-ig som de andra 5 sidorna och då valde vi att bottensidan blir den sämre. Det är väl lika som på piP tror jag.

Överväg gärna att låta baksidan vara den sämre då högisen
ju är konstruerad att stå relativt tätt mot bakgvägg + att
ett hål för terminaler ju skall upptas.

Skrivet av den som även kan tänka sig att lira hojtarn liggande.

Vi får väl se vad som sägs av de andra. Men jag skulle tro att man kan få antingen eller. Jag ser inte varför man inte skulle kunna vända högtalarna olika vid lackering. Det blir lite iof mer att hålla reda på.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-10-06 21:49

Om inte frakten blir så mycket mer så vill jag nog kanske ha en monterad låda i alla fall. Priset i övrigt blir ju inte så mycket större, så det kan ju absolut vara värt det.

Sen behöver jag lämpligt basreflexrör, och gärna tillskuren diskant då jag inte har lämpliga verktyg.
Filtret kan jag alltid göra på veroboard eller p2p.

Sen är frågan hur svårt det är att fanera? Har aldrig gjort det..

Finns det annars någon bild på ungefärligt ytresultat vid lackering glans 30 svart från något annat bygge?

Sen så skulle jag gärna vilja ha hål utskuret för neutrik speakon kontakter (24mm hål om jag minns rätt) istället för andra anslutningsterminaler om möjligt.

Speakon är så himla mycket smidigare tycker jag ialfl.

/J

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-06 22:14

petersteindl skrev:Kan ni andra speca något hur ni vill ha lådorna och vad ni vill ha med i byggsatsen.

MvH
Peter

PLP som angivet tidigare vilket då torde betyda rå MDF utan färg eller annan ytbehandling.

Dessutom önskar jag filterspolar och terminal.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-06 22:25

Är de färdiga i morgon ?

Eller måste jag vänta till i helgen ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2009-10-06 22:31

petersteindl skrev:För de som skall ha specialfärg med extrasuperduperglans så kan läget vara annorlunda. John skall räkna på det. Det är dock en sak som är ett krav enligt John, och det är att han måste få färgen i NCS kod. Så, misanplass och i och Tygelby får hosta upp NCS-koder på deras respektive färg. Merkostnad blir 750 kr för en, två eller tre högtalare

Tack för att du tog dig tid att undersöka möjligheterna, men jag väljer också att följa med strömmen i detta fall. Det får helt enkelt bli vita för mig också.

2 x BR LM+L VIT

Ledsen om jag varit besvärlig och att det kanske skapat merjobb. :oops:

/TygelBy

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-06 22:54

petersteindl skrev:...
För de som skall ha specialfärg med extrasuperduperglans så kan läget vara annorlunda. John skall räkna på det. Det är dock en sak som är ett krav enligt John, och det är att han måste få färgen i NCS kod. Så, misanplass och i och Tygelby får hosta upp NCS-koder på deras respektive färg. Merkostnad blir 750 kr för en, två eller tre högtalare
...

Hur tar man reda på NCS-koden ? Och vad är det för något ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-06 22:58

i skrev:
För de som skall ha specialfärg med extrasuperduperglans så kan läget vara annorlunda. John skall räkna på det. Det är dock en sak som är ett krav enligt John, och det är att han måste få färgen i NCS kod. Så, misanplass och i och Tygelby får hosta upp NCS-koder på deras respektive färg. Merkostnad blir 750 kr för en, två eller tre högtalare
...

Här kan du hitta lite mer information om NCS systemet.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-06 23:09

i skrev:
...

(Tack Rundberg, jag hittade själv efter att ha fått den originella idéen Google...)

Alltså, Jag vill ha NCS färgkod S6337-Y87R !
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-06 23:14

i skrev:(Tack Rundberg, jag hittade själv efter att ha fått den originella idéen Google...)

Du uppfann Google för du ville ha tag på en NCS-kod !! 8O 8O

Respekt!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 23:19

i skrev:Är de färdiga i morgon ?

Eller måste jag vänta till i helgen ?

Du måste först speca din färg i NCS kod :) Det är så John Larsen sa att lackerarn vill ha input för att kunna köpa färg.

Du kan prova med att se om denna kod är ok: NCS 6337-Y76R

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 23:21

Oj, jag kom tydligen lite sent med mitt inlägg 8O :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-06 23:24

Skulle tro att glansvärde måste specas separat från NCS-koden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 23:29

TygelBy skrev:
petersteindl skrev:För de som skall ha specialfärg med extrasuperduperglans så kan läget vara annorlunda. John skall räkna på det. Det är dock en sak som är ett krav enligt John, och det är att han måste få färgen i NCS kod. Så, misanplass och i och Tygelby får hosta upp NCS-koder på deras respektive färg. Merkostnad blir 750 kr för en, två eller tre högtalare

Tack för att du tog dig tid att undersöka möjligheterna, men jag väljer också att följa med strömmen i detta fall. Det får helt enkelt bli vita för mig också.

2 x BR LM+L VIT

Ledsen om jag varit besvärlig och att det kanske skapat merjobb. :oops:

/TygelBy

Noterat :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-06 23:31

i skrev:
i skrev:
...

(Tack Rundberg, jag hittade själv efter att ha fått den originella idéen Google...)

Noterat

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2009-10-07 00:01

2x BR, LM, SV (30 GL)

Blir det nåt "releaseparty" och isf när och var?
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-07 00:47

MagnusÖstberg skrev:
i skrev:(Tack Rundberg, jag hittade själv efter att ha fått den originella idéen Google...)

Du uppfann Google för du ville ha tag på en NCS-kod !! 8O 8O

Respekt!!

Jomen, en annan har ju lite idéer! 8)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-07 01:00

Nusse skrev:2x BR, LM, SV (30 GL)

Blir det nåt "releaseparty" och isf när och var?

Uppdaterat

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-10-07 06:15

Nu måtte det väl vara dax att beställa så man slipper plöja igenom tråden och bara läsa om och vilka som vill ha sina lådor i olika färger så man kan ängna sig åt lite riktig diy och inte något halvfabrikat.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-10-07 07:46

Naqref skrev:
Maarten skrev:Är diskant helt spikad? Naq nämnde ju CT62 som en fin diskant som inte finns längre, men OBIxxx finns ju och kostar väl inte mer än DX25?

Diskant är spikad. Jag tänker inte bygga om lådorna för en annan diskant och göra om alla mätningar. ;) Obi-diskanten passar inte i en plan baffel och den kommer att kosta bra mycket mer. Eftersom vi säljer allt som ett kit och subventionerar basen en aning (den borde kosta i närheten av basen till piPs) så kan man säga att man i princip får diskanten på köpet. Mer prisvärt än så blir det inte. ;)

Ok, missstänkte det och full förståelse för detta.
Såg att du svarade på de övriga frågorna också lite senare i tråden ang 'energipuckel' vid 3khz.

Ställde alla frågorna främst för att ambitionen var satt rätt högt (kul) och Martins synpunkt ang mätjämförelsen mellan pK och piP (där det på många sätt annars ser bra ut gentemot piP efter vad jag kan se). Var alltså lite intressant att veta vilka avväganden som gjorts.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-07 07:52

Hur blir det med diskantplattorna, kommer de att finnas färdigskurna?

Delningsfilterkomponenter (minsta spolarna och Audyn kondensatorer och MOX motstånd), basreflexportar, anslutningsterminaler, skruv, tätningslist etc. hamnar på minst 1500 kr/par hos HiFiKit. Med elementsats och lackad låda blir det tal om 2500+1300+1500=5300 kr/par. Man kan kanske hoppas att ett helt kit blir lite billigare från Larsen än att köpa lösdelarna från HiFiKit?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-07 08:52

Jag stryker mig från min reservplats. Ber om ursäkt för besväret.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-10-07 12:59

Peter, det börjar bli dags för ett uppdaterat excel-dokument...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-07 13:29

JTarnstrom skrev:Jag stryker mig från min reservplats. Ber om ursäkt för besväret.

Ok, du är struken från listan.

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-10-07 15:15

Jag ville ha filter å portar å terminaler å snö på julafton å sånt, har du fixat det? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-07 18:07

RogerGustavsson skrev:Hur blir det med diskantplattorna, kommer de att finnas färdigskurna?

Delningsfilterkomponenter (minsta spolarna och Audyn kondensatorer och MOX motstånd), basreflexportar, anslutningsterminaler, skruv, tätningslist etc. hamnar på minst 1500 kr/par hos HiFiKit. Med elementsats och lackad låda blir det tal om 2500+1300+1500=5300 kr/par. Man kan kanske hoppas att ett helt kit blir lite billigare från Larsen än att köpa lösdelarna från HiFiKit?

Alldeles nyss pratade jag med Scan-Speak angående detta projekt. Vi får se, men det kan möjligtvis komma att gå att de skickar alla fronter till avr7000 och sedan fixar han laserskärningen och skickar sedan tillbaks fronterna till Scan-Speak som därefter monterar de laserskurna fronterna på DX25. Jag får sedan dessa färdigmonterade DX25 av Scan-Speak. Det verkar som en bra lösning :) Det är inte helt klart ännu att det går, men jag jobbar på att få ihop den bästa lösningen. Det blir lite handling charges för frakt av fronter fram och tillbaks och vad avr7000 betalar för laserskärning vet jag inte. Jag tror dock att det blir synnerligen rimligt och prisvärt. Det vore ju hederssamt att ett DIY-projekt kan få sin lilla specialfrontpådiskant slutmonterad av Scan-Speak. Det finns redan ett gäng diskanter till hands och de fixar i så fall jag eller John. Vi har ganska bra erfarenhet från SMS-projektet med nästan 1000 isärskruvningar av DX25 :wink: :)

Jag återkommer med nytt uppdaterat exceldokument. Jag har skickat uppgifter ang lådor och färgval till John Larsen, så att han har något att gå på vad gäller att kunna sätta priser och planera.

avr7000 har luskat i SD-fötter och han får själv redogöra för fossingarna. Har ni hört SD-spikfoten som paa utvecklar tillsammans med Göran Rudling och pingislandslaget 8) :roll: :twisted: :)

Boom, Jag kommer mycket snart att köra igång steg 1 i processen, nämligen att de som är ordinarie på listan får inhandla elementsatserna. De som inte skall ha lådor utan enbart elementsatser får sina element omgående fast i avvaktan på DX25 med de monterade laserskurna diskantfronterna förståss.

Övriga som dessutom skall ha lådor får sina elementsatser utskickade tillsammans med lådorna. Det tar ytterligare några veckor.

Vi tittar just nu på de ingående komponenterna enligt BOM-listan och återkommer då vi vet mer. Det är mycket att hålla reda på, så att alla blir nöjda och glada.

Ha det så gött :)

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum