Omöjligt uppdrag? - Ny anläggning för ~20 000 kronor

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Schneewittchen

Omöjligt uppdrag? - Ny anläggning för ~20 000 kronor

Inläggav Schneewittchen » 2005-01-11 19:14

Jag skulle vilja börja på ny kula och slänga ut alla mina gamla och kassa stormarknadsgrejer. Rent bord är det som gäller alltså.

Att jag gillar så skilda saker som Bach och Rammstein gör nog inte det hela lättare. Tyvärr så är hifiöronen inte speciellt vältränade, så några ljudmässiga preferenser kan jag inte säga att jag har.

Min budget är runt 20 000 SEK och för de pengarna behöver det inte vara oanvända grejer, bättre begagnade fungerar säkert bra.

Det hade varit trevligt om systemet klarat av att spela DVD-A och/eller SACD. Då jag inte har, eller planerar att flytta in i något större palats tror jag att två bra stativare (plus ev senare subbas) räcker för mig. Inget flerkanalsystem, stereo är det som gäller, jag tror nämligen inte att det går att få ett bra stereo/hemmabiosystem för 20 000 kronor, eller har jag fel?

Tacksam för hjälp!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-11 23:53

Välkommen till den mer seriösa hifi-världen än den som stormarknaderna normalt erbjuder! Jag skulle råda dig att inte bara titta på apparatsidan, utan att börja med att läsa in dig på rummets betydelse för ljudåtergivningen. Det har diskuterats en hel del om detta på faktiskt.se. Högtalarna och rummet är överlägset mest avgörande för vilken lyssningsupplevelse du kan vänta dig. Majoriteten av de anläggningar du ser i reklamen och också på diverse hifi-fora står i rum som inte lämpar sig särskilt väl för ljudåtergivning - kala eller nästan kala parkettgolv och nakna väggar så långt ögat når. Det gör att du hör onödigt mycket av lyssningsrummets egen akustik och alldeles för lite av inspelningen för att det ska bli riktigt roligt att lyssna på musik i längden.
Prioritetsordningen bör alltså vara högtalare och rumsakustik - tjocka mattor (helst heltäckningsmatta som tyvärr är väldigt dyrt!), draperier/gardiner och allmänt ombonat - och därefter integrerad förstärkare och CD-spelare med eller utan möjlighet att spela flera format. Med en klok fördelning av din budget bör det vara möjligt att åstadkomma något riktigt bra.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-12 10:25

Hej Schneewittchen! Strunta i SACD/DVDA, heltäckningsmattor och tjocka draperier. Att köpa begagnat är ofta bra men svårrekommenderat då man aldrig vet vad för fynd som dyker upp, eller i alla fall inte när... Den bekväme tar sina 20 lök och knallar ned till Hifi Klubben, de har bra och välkända produkter i de flesta prisklasser, bra garantier, bra service men inte så kunnig personal (i alla butiker). En paketidé kan vara:

CD-spelare NAD C542 för 3600:- på Flemminggatans utförsäljning.

Bild

Försteg NAD C160 för 3000:- på Malmö V-butikens utförsäljning.

Bild

Slutsteg NAD C272 för 5500:- hos den Hifi Klubb som ligger närmast
(och som får ordna så att rea-prylarna tas med i ditt paket).
Begagnatalternativ här.

Bild

Det ger ca 8000:- över till kablar, stativ och ett par bra begagnade högtalare,
vilket jag skulle rekommendera att du väljer just utifrån din egen smak.
Varför inte ett par Dynaudio Audience 50 (för 3500:-) t. ex?

matson

Inläggav matson » 2005-01-12 10:43

Tjenis!

Det svåra är att hitta ett par högtalare som är okej och med din budget bör du dessutom helst ha några som inte är alltför tungdrivna. Du måste helt enkelt lyssna själv och ta alla rekommendationer med en stor nypa salt. B&W från Hifiklubben gör schyssta grejor tycker jag.

Vad gäller elektroniken så tycker jag definitivt att du skall starta med en hembioreciever från Denon(glöm alla 2-kanalsprodukter, då du bara får bränna av en massa pengar på nostalgikänslan av ett omodernt system). 2105 heter en modell som är helt okej och kostar ca 5 papp. DVD-spelare finns ju hur många som helst och Pioneers modeller är poppis hos en del och det borde inte vara några problem att hitta en som tar alla format för ca 4-6 papp och ändå innehåller tillräckligt bra komponenter. Det finns ingen anledning att leta efter särskilda CD-spelare utan det är DVD-spelare som ger överlägset medt för pengarna. Nackdelen är att dom ofta är lite långsammare dom första sekunderna efter du stoppat i skivan. Jag hade undvikit dom allra billigaste dvd-spelarna av kvalitetsskäl.

Lägg minimalt med pengar på kablar! Clas Ohlson eller Biltema funkar likabra som någon uti hifipressen annonserande pajasfirma.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-12 10:57

ta alla rekommendationer med en stor nypa salt

Jepp, särskilt de som går ut på att en moped duger gott för den som söker en MC... :twisted:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-12 10:59

En vettig fördelning av budgeten skulle, i enlighet med mitt resonemang ovan, kunna vara ca 10 000 kr för högtalare, 2 000 för rumsåtgärder och 7-8 000 kr för CD/DVD-spelare och integrerad förstärkare eller hembioreceiver. Resterande hundralappar lägger man på kablar och eventuellt stativ.

Det bekvämaste sättet att handla hi-fi är inte nödvändigtvis det bästa. Det är respektlöst att rekommendera den som vill lämna stormarknadsträsket att avstå från rumsakustiska åtgärder och att använda en dryg fjärdedel av budgeten (8 000-3 500=4 500 kr) till kablar och stativ.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Senast redigerad av PekkaJohansson 2005-01-12 11:19, redigerad totalt 2 gånger.

matson

Inläggav matson » 2005-01-12 11:06

Hotspur skrev:
ta alla rekommendationer med en stor nypa salt

Jepp, särskilt de som går ut på att en moped duger gott för den som söker en MC... :twisted:

Likväl dom som ges för att någon är så uppspelt över sin egen förträfflighet och glädjen över att kunna klistra in bilder. :twisted:

(För övrigt är det schysst att kunna få tag i en sportbil för cykelpengar)

Schneewittchen: Oavsett vad som skrivs i denna tråd så måste du ut och lyssna på olika alternativ, för att rakt av inhandla något som rekommenderas av någon stolle på detta forum medför vissa risker. I en perfekt värld så hade du dessutom haft möjlighet att testa prylarna hemma hos dig själv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-12 11:16

Pekka - du tänkte säkert väl när du skrev det, men den jämförelsen läser väldigt osmakligt... rekommenderar du byter metafor... :(
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-12 11:18

Oj då, jag inser det när jag läser mitt eget inlägg! Mycket olyckligt - jag ändrar direkt!

Pekka

Användarvisningsbild
mikke_musik

Re: Omöjligt uppdrag? - Ny anläggning för ~20 000 kronor

Inläggav mikke_musik » 2005-01-12 11:23

Schneewittchen skrev:Min budget är runt 20 000 SEK och för de pengarna behöver det inte vara oanvända grejer, bättre begagnade fungerar säkert bra.

Det hade varit trevligt om systemet klarat av att spela DVD-A och/eller SACD. Då jag inte har, eller planerar att flytta in i något större palats tror jag att två bra stativare (plus ev senare subbas) räcker för mig. Inget flerkanalsystem, stereo är det som gäller, jag tror nämligen inte att det går att få ett bra stereo/hemmabiosystem för 20 000 kronor, eller har jag fel?

Rekommendationen om att attackera rumsakustiken är mycket förnuftig men om du vill ha apparater för 20000:- rekommederas:

Pioneer 575 (tar DVD-A och SACD), ca 2000:-
Denon 2105, ca 5000:-
2st Ino Audio piP, ca 5000:- om du monterar dem själv, annars 8000:-
6st Ino Audio a1, ca 6500:- om du monterar dem själv, annars 11500:-

Så om du kan sätta ihop Inohögtalarna själv (sök på faktiskt.se!) kan du få ett schysst surroundsystem för under 20kkr. Senare kan du komplettera med pX-2 basmoduler.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-12 11:44

Pekkas tips om akustikåtgärder är mycket bra. Det är vansinnigt vilka skillnader man kan uppleva genom att lyssna på sina apparater i olika rum. Min “B-anläggning” har jag just nu uppriggad i en sparsmakat inredd lägenhet med betongväggar. Efterklangen är öronbedövande, minst sagt. Planerar emellertid byta boende, så akustikingreppen får vackert vänta.

Hade jag 20k att investera i apparater hade jag först tittat på högtalarsidan. Ino piP är en omåttligt populär högtalare här på forumet. Den är ju ett alternativ för 5,5k i byggsats. Köper man inte piP så är väl byggsatser det som står närmast tillhands. HFLS-1 eller KlonAc är de jag kommer på på rak arm.

Elektronikmässigt hade jag letat efter NAD 208 kombinerat med vettigt försteg, t.ex. Embla Erato som få verkar ha några invändningar emot. Kvarstår gör då i runda slängar 6k, vilket bör räcka för DVD (t.ex. Pioneer 575), kablage samt lite akustikåtgärder.

MVH

matson

Inläggav matson » 2005-01-12 11:54

Känns märkligt att Ino skall rekommenderas i alla lägen trots det mkt märkliga försäljningsförfarandet av dessa högtalare.

Man får intrycket av att trådskaparen vill ha ett par färdigbyggda högtalare och varför då dra upp denna byggsats i varenda tråd där någon skall köpa något?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-12 12:00

Sant, men nu skriver jag ju också två alternativ han kan ta i beaktande.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-12 12:14

Max rekomenderar:

Högtalare: B&W eller något annat bra för 10000kkr.
Förstärkare (flerkanals, klart mer för pengarna än 2-kanals): Denon eller yamaha, för 5000 borde du få något som klämmer ur sig i alla fall 2x100W (+ några extra kanaler).
DVD eller CD: 2500 (pioneer har DVD, Denon har en bra CD).
Kvar är 2500. Köp någon lämplig matta eller nåt.
Kablar: Det som följer med duger bra, möjigen med undantag för högtalarkablarna. Där har supra en riktigt fin för jag tror det är 50kr/metern. Supra ply heter den väl?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-12 12:40

Det är respektlöst att rekommendera den som vill lämna stormarknadsträsket att avstå från rumsakustiska åtgärder och att använda en dryg fjärdedel av budgeten (8 000-3 500=4 500 kr) till kablar och stativ.

Herregud, fundamentalisterna slår till igen... Varför är jag inte förvånad? Jag menade inte att han måste köpa upp sina 20 000:- på "tillbehör", om han nu väljer ett par begagnade A50. I det läget får han ju pengar över till skivor..

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-12 13:52

Hotspur,

Det var ett trevligt klarläggande! Musiken är ju det roliga, och enda anledningen till att vi måste dras med alla dessa fula apparater...

Med vänlig hälsning

Pekka, hifi-pragmatiker i allra högsta grad

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-12 14:03

PekkaJohansson skrev:... och enda anledningen till att vi måste dras med alla dessa fula apparater...

Köp snygga apparter istället :)

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-01-12 14:17

Nu ska jag vara så hemsk att rekomendera min egen anläggning. Det hemska med den är uppenbarligen att den innehåller Ino piP :?

Jaja, den består av:
Denon AVR-2105(ca5k)
Pioneer DV-575(ca:1.6-2k)
Ino piP (ca: 4-5.5k om man monterar själv, vilket är enkelt)

Sen kan man för pengarna som blir över komplettera med ett par basmoduler från Ino, ex. pP-2 som kostar 3k, för elementen, ca: 2k för slutsteg till dessa, och ev ett delningsfilter för 2k samt några hundra för MDF.
Delningsfiltret i 2105:an ska tydligen fungera förvånansvärt bra men givetvis inte lika bra som Inos egna.

Totalsumma med lite kablar, sd-fot och ev. delningsfilter hamnar på ca: 20k. Detta om man nu vill och/eller har möjlighet att skruva lite själv. Men somsagt kan man nog klara sig ganska bra utan delningsfiltret.
Tror att detta system är tillräckligt välljudande, ljudtryckskapabelt och tillräckligt djupt spelande(-3db@24hz) för att jämföras med rel. stora och dyra golvare men att man har placeringsfördelarna ett delat system medför.

Mvh

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-12 14:19

Mitt förslag:

B&W 705 högtalare, 12500 pix. Alternativt en mindre Carlsson-modell.
Denon AVR2105 reciever, 5300 riksdaler.
Denon DVD1710 DVD/CD-spelare, 1700 riksdaler.

Nu är det bara 500 pengar kvar till stativ och kablar, till kablar räcker det ju och blir över men till stativ är det kanske lite kärvt. Totalsumman kommer dock mycket nära 20000.

Liksom flera andra tror jag du får *mycket* mer för pengarna om du faktiskt väljer hemmabiogrejor istället, plus att det blir lättare med framtida uppgraderingar.

Liksom flera andra menar jag också att du om möjligt ska titta på akustiken. Det är definitivt inte trams och ger en hel del.

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-12 14:49

inte för att vara tråkigt men jag håller nog med övriga inlägg angående reciver och dvd-spelare. mest ljud för pengarna plus massvis med andra funktioner.
Ino är väldigt väldigt bra och så länge du inte har väldiga problem att ta dig till stockholm som bör de absolut vara med i beräkningarna.

Vad gäller hemmabiorecivers så finns det ju en del märken. De ser alla lite olika ut men levererar ungefär samma effekt och har liknande funktioner. Jag anser mig höra skillnad på olika märken och har mina favoriter andra påstår dock att jag bara inbilliar mig och att allt låter lika bra.
Värt att tänka på är tex att Yamaha har en del funktioner som parametrisk eq och automatisk surround inställning som faktiskt fungerar (till skillnad från andra där det är lite mer tvivelaktigt så vitt jag förstår) personligen finner jag dock Yamaha lite nertånad och grå i sitt ljud.
Denon är det länge sen jag lyssnat på så den får man väl anta låter bra. Själv har jag lyssnat på Onkyo och tycker de låter riktigt bra. Ser bra ut också vilket ju bara är ett plus. Annars har Sherwood några stärkare som låter riktigt hyffsat trots att de är lite billigare jämfört med annat.

När det gäller dvd kan det vara värt att kolla på tex www.fyndborsen.se eller liknande stället då man får apparaten billigare och kan få den i multiregion (vilket sällan är fallet i butik då det är något av en gråzon att sälja färdigprepade apparater) fynbörsen är lätt att ha att göra med och sparar som sagt en tusing eller två. Där har dom dock lite begränsat antal märken. Mångas favorit, Harman Kardon, säljs ju dock där. Inte min kopp av te men de ser ju tuffa ut vilket knappast är en nackdel för de som står ut med (o)ljudet :wink: (ett skämt alla håller ju inte med om att de skillnader jag anser mig höra verkligen finns. i det fallet är ju alla märken lika bra och därmed kan man ju köpa den som har rätt image..)

högtalare annat än piP är lite klurigt. Det är väldigt svårt att hitta nåt till samma peng som riktigt rättfärdigar köpet. Svårt att hitta högtalare som kostar mer och låter bättre också för den delen. Vet inte om jag har några direkta förslag. JmLab har en del trevliga lådor. Rega låter inte för dåligt heller. LTS bör väl nämnas också. Ja som sagt lite svårt. JPW och Audiovector och Audio Pro kan man kanske inkludera också. JBL har väl också några billigare högtalare som kanske är värda en titt.
Men som sagt har du möjlighet och inte är ute efter en speciell design så rekommenderas INO-audio piP. Har du möjlighet att inskaffa basmoduler också så kommer du spela renare och kraftigare och djupare än de flesta produkter, från andra tillverkare, som går att köpa för pengar.

edit: just det lite akustikreglering är aldrig dåligt. personligen dämpar jag helst minst sidoreflexen som blir i väggarna. Detta gör cväldigt mycket skillnad trots ett rätt litet ingrepp. Är man händigt görs det billigt och ger möjlighet att få precis det utseende man föredrar. Annars finns det ju färdiga produkter som inte inkräktar allt för mycket på rummets utseende..

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-12 14:59

Här kommer mitt förslag!

Beg. stativare för ca 6000-7000 kr (kommer du rätt långt på)
Bra stativ ca 1500-2000 kr (viktigt)
Beg. integrerad förstärkare för ca 6000-7000 kr
Ny DVD-spelare för 3000-4000 kr, ex. vis Philips DVP 900SA
Kablar ca 1000 kr, ex. vis Supra signal- och högtalarkablar

Lycka till!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-12 19:27

För 20 000 kr skulle jag köpa allt begagnat.
Så här skulle det kunna se ut:

Högtalare: B&W 802 matrix, cirka 12 000 kr
CD-spelare: Någon bra beg, cirka 2 000 kr
Försteg: Beg NAD, Rotel eller Adcom, cirka 1 500 kr
Slutsteg: Beg Rotel, Adcom eller Nad, cirka 5 000 kr
Kablar kostar gratis. Nästan i alla fall.
8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-12 19:28

Morello skrev:För 20 000 kr skulle jag köpa allt begagnat.
Så här skulle det kunna se ut:

Högtalare: B&W 802 matrix, cirka 12 000 kr

Det där är väl FUSK! De högtalarna är ju bättre än de flesta nya, överhuvudtaget! 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-12 19:37

Fusk? Nä :D

När man efter några år har sparat ihop 20 000 kr till, är det läge att byta elektroniken.

För 14 000 kr får man ett beg. Rotel 1090 tex och försteget kan bytas mot ett beg Sentec SC9. Nu har vi kanske 2 500 kr kvar, vilket räcker till en stegad volymkontroll från TKD med 41 steg. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-12 19:41

jo har man så pass liten budget får du hemskt mycket mer för pengarna om du köper beggat...

kanske inte lika kul då du köper...men desto mer välljud

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-12 19:42

Morello skrev: kan bytas mot ett beg Sentec SC9. Nu har vi kanske 2 500 kr kvar, vilket räcker till en stegad volymkontroll från TKD med 41 steg. :P

Eller varför inte ett sånt där litet norskt? Då får man fjärris också!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-12 19:47

Max_Headroom skrev:
Morello skrev: kan bytas mot ett beg Sentec SC9. Nu har vi kanske 2 500 kr kvar, vilket räcker till en stegad volymkontroll från TKD med 41 steg. :P

Eller varför inte ett sånt där litet norskt? Då får man fjärris också!

Men den har ju inte reglage på fronten. Dessutom vet jag inte om de är bra, varför jag vågar inte rekommendera :wink:

SC9 med TKD-kontrollen kommer att resultera i ett försteg av toppklass :P (kolla DIY-delen ang. TKD) 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-01-12 20:01

Åtminstone Erato:n har knappar på fronten, men tydligen inte de nyaste modellerna.

Användarvisningsbild
Schneewittchen

Inläggav Schneewittchen » 2005-01-12 20:47

Okej, tack för alla tips! Det tog ett tag, men sedan rasade de in.

Att tänka på rumsakustiken låter vettigt, och en bra anledning att köpa tjocka fina mattor att lägga på golvet (och ev hänga på väggen).

Angående piP kan jag säga att de går bort direkt, eftersom de enligt mig är så hiskeligt fula. Om det hade funnit ett tygskydd eller liknande för elementen, men nu, nej.

Diskussionen om stereo/flerkanal är för mig förvånande. Skall jag tolka det så att jag idag får(/kan få) bättre ljudkvalitet utav en surroundförstärkare än en stereoförstärkare? Jag är som sagt inte intresserad av alla funktioner en sådan eventuellt kan erbjuda (förutom sådant som tillför något till förmaten SACD och eller DVD-A). Jag lever i den (felaktiga?) världen där mindre extrafunktioner (tuffa displayer, equalizers, tonkontroller och gud vet allt) betyder bättre ljudkvalitet. Film ses bäst på bio, och till nöds på en laptop tillsammans med någon nerbäddad i sängen!

Hur är det egentligen med "pakettänkandet", man vill ju gärna tro att tillverkarna tillverkar produkter som "passar varandra", t ex Cambridges Azur-serie och Arcams FMJ-serie?

Kom gärna med flera tips, det är inte för inte som jag valt Schneewittchen som nick...!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-12 22:11

surroundrecivers produceras i mycket större volymer än andra stärkaralaternativ. detta gör automatiskt att priset går ner. du får mycket effekt och ofta ordentliga byggen. Ljudkvalitén är nog ungefär på samma nivå som stereoprylar. Förr var det väl mer tveksamt huruvida surround var vettigt i steroläge men idag så är ju läget lite annorlunda.
visst har du rätt att man får en hel del extragtrejjor som ingen använder men det är ju bara hoppa över dom. en del märken har ju "direct" lägen där inga extragrejjor är inkopplade.
bio är ju dessutom bäst hemma. biografer är något av det mera överskattade som finns skulle jag vilja påstå. både bild och ljudmässigt.

en tjock fin matta är nog inte så dumt (jag gillar mattor..) och häng gärna några på sidoväggen. i värsta fall blir det ju snyggt samtidigt som det förbättra akustiken :wink:

morellos förslag till högtalare var ju inte så dumt.
piP är kanske inte allt när det kommer till utseende. en sak är dock sant, dom är snyggare i verkligheten än på bild. dock är dom ju inte designade. det är bara ren jävla ljudkvalité det handlar om (på ren svenska! :wink: )

Nästa

Återgå till Köpråd