pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

gel

Inläggav gel » 2009-10-07 18:16

skulle vilja ändra min beställning lite...

till... BR+LM+L+60gl VIT samt allt som behövs för att få den spelande...
(filter br-rör dämpmtrl terminal)

Mvh Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-07 18:52

John Larsen kommar att ta fram set med viktanpassade SD-fötter (såsom han tidigare gjort till Carlssonhögtalarna och nu Larsenhögtalarna) Jag återkommer med pris för detta kit (per högtalarpar) och jag vill sedan att intresse för detta nedtecknas i Peters Stentavlor så att John får chans att beställa hem lämpligt antal av dessa.

Mvh Stefan

Sedan är det Vattenskärning och inte Laserskärning av diskantfronterna det blir frågan om :D :wink:

Peter har precis som min son förmodligen fått en överdos av StarWars och tycker det där med Laser låter fräsigt...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-07 19:09

Darth Steindl :lol:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-07 19:13

Vill ha viktanpssade SD-fötter. Samt berätta att jag enbart beställt 2 st BRlådor inte tre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-07 19:20

MagnusÖstberg skrev:
Vad blir slutsumman, inklusive frakt, filter och anslutningar, reflexrör samt dämpmaterial ? Dvs- vad kostar en helt komplett högtalare med omålad mdf-låda, inklusive moms ?

Richard!

Du får nog vänta precis som alla andra Richard för att prisuppgifter skall hämtas in.

Jag får nog göra det.

Inte lätt att sätta pris på filter innan filtret är klart :roll:

Nej, det är sant. Men jag trodde filtret var färdigsnickrat ?

Får jag fråga varför du som inte ens beställt eller visar intresse är så jävla intresserad av priset???

Jag tror det är fler än jag som är intresserade av slutpriset, dvs. priset på en helt komplett högtalare. Det är ju väldigt intressant- om det nu är så att den låter i närheten av piP, tycker jag. Hela denna tråd är ju en enda stor Hallelujakör till pk:s lov. Döper man en högtalare till "piP-killer" ( och sedan mildrar namnet till piP-kompis) får man finna sig i sund kritik, i vartfall från de verkligt intresserade av högtalarekonstruktioner. Sedan skulle jag själv inte drömma om att beställa en högtalare jag inte ens hört. Men det är min sak- inte din.

Kan jag gissa att dig sitter och fnular på huruvida du skall göra ett inlägg om hur du ser på prisvärdheten kontra piP i ytterliggare ett försök "att få oss att få upp ögonen så vi inte ingår i en masspsykos"?

Nej , nej! Provlyssna högtalarna sida vid sida, lyssna kritiskt- individen har ju alltid rätt.
Priset verkar ju bli rätt likvärdigt.

Får jag då fråga dig, rakt ut, tycker du att vi som tycker det här är skithäftigt är korkade, manipulativbara? Tycker du att vi behöver din vägledning?

Tvärtom- de flesta på faktiskt är ju intelligenta, självtänkande individer- eller hur ? De flesta här köper väl knappast en högtalare utan att ha lyssnat på den, eller att ett stort förtroende för dess konstruktör finns. I Naqrefs fall verkan han ju förövrigt vara väldigt kompetent.

När man läser dina inlägg i tråden verkar som om du ser dig som en hjälte, som på guds uppdrag skall värna om oss. Du verkar vara en ängel? Jag kan ju förståss ha fel, det får framtiden utvisa

Nej !
Däremot kan jag tycka att dina inlägg- som ju ibland behandlar person istället för sak, är sådana som till sin karaktär gör att folk räds att vara kvar här på faktiskt. Jag avstår att besvara ditt påstående med en dylik spydighet som du hävde ur dig ovan- för då sänker jag ju mig själv till din väldigt låga nivå på debatten.

Och sådan dålig karma vill jag ju inte ha.
Senast redigerad av Richard 2009-10-07 19:24, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-10-07 19:21

may the force be with you
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-07 19:24

gel skrev:skulle vilja ändra min beställning lite...

till... BR+LM+L+60gl VIT samt allt som behövs för att få den spelande...
(filter br-rör dämpmtrl terminal)

Mvh Johan

Uppdaterad
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-07 19:25

screen skrev:Darth Steindl :lol:

Noterat 8O
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-07 19:26

landa skrev:Vill ha viktanpssade SD-fötter. Samt berätta att jag enbart beställt 2 st BRlådor inte tre.

Uppdaterad.... :? Neddaterad ska re'va :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-07 19:30

Richard skrev:Nej , nej! Provlyssna högtalarna sida vid sida, lyssna kritiskt- individen har ju alltid rätt.

Det låter rimligt. Tror du IÖ vill ställa upp på det?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-07 19:32

Naqref skrev:
Richard skrev:Nej , nej! Provlyssna högtalarna sida vid sida, lyssna kritiskt- individen har ju alltid rätt.

Det får du fråga honom om.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-10-07 20:26

petersteindl skrev:Densen och alla andra. Här är en uppdatering av det numer världsberömda exceldokumentet :)
...
MvH
Peter

Hej Peter, saknar mitt namn på listan:

Ceder skrev:InläggSkrivet: lör okt 03, 2009 7:41 pm

Jaha, här är man tydligen för sent ute :?: :cry:

Jag är dock intresserad av ett par, så upp med mig på väntelistan om det går.

Är intresserad av ett par med lådor, färdiga filter etc. (så klara som möjligt) Vart (vilken sida) hittar jag mer info om priser, lådtyper, färgval, etc, etc?

(sidan 44 i den lååånga tråden :) )

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-07 21:57

Richard skrev:
Naqref skrev:

Det får du fråga honom om.

Ska jag fråga IÖ om du tror att han vill ställa upp på det?

Är det inte rimligare att du svarar på den frågan?

Med tanke på hans inlägg om A-B-tester om högtalare så misstänker jag att det är uteslutet från hans sida men jag kan ha fel. Oavsett vilket så ställer vi gärna upp på ett A-B-test mellan pK och piP/piPs. Blint eller öppet. Bara att välja.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-07 22:00

boom skrev:Nu måtte det väl vara dax att beställa så man slipper plöja igenom tråden och bara läsa om och vilka som vill ha sina lådor i olika färger så man kan ängna sig åt lite riktig diy och inte något halvfabrikat.

Aerob skrev:Peter, det börjar bli dags för ett uppdaterat excel-dokument...

Skarpt läge närmar sig. Peter väntar på att jag ska bifoga allas e-potadresser så det går att skicka ut information den vägen (hans pm-inbox är sedan länge överfull så det är inte ett alternativ) men jag har tagit det lugnt med det efter cellgiftsbehandlingen idag. Blir troligen färdigt imorgon.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-07 22:10

Richard skrev:Döper man en högtalare till "piP-killer" ( och sedan mildrar namnet till piP-kompis) får man finna sig i sund kritik, i vartfall från de verkligt intresserade av högtalarekonstruktioner.

Tack för ditt inlägg. Det visar ju åtminstonde för mig att du inte kan ha läst tråden, eller åtminstonde förstått det som står i den. Det kan ju tänkas vara lite ursäktande.

Du är alltså intresserad av högtalarkonstruktioner? Var det därför du inte följde konstruktionsanvisningarna när du byggde det du felaktigt kallar MUPPS? Du skulle göra den bättre? Iallafall känns det lite främmande för mig att efter det göra bedömningar av en konstruktin. Men som du säger, det är jag det.

Vilken sund kritik avser du? Jag tycker jag har kommit med sunda funderingar, vilket även Martin har gjort. I övrigt anser jag att du mest lagt fram påståenden, fölt av "jag kan förståss ha fel" som någon typ av ursäkt för dina plumpna insinueringar.

Vilka saker ser du som positiva med pk? Vilka bedömningar gör du utifrån de publicerade mätningarna? Vad ser du?

Jag håller fullständigt med dig om namnet iallafall! pk är inget höjdarnamn, inte ens om man ser det för vad det var - att visa att man hade extremt höga målsättningar! Det kunde dels kännas tråkigt för IÖ (och den snubben gillar jag även om vi har våra disputer) men framförallt satte det en begränsning för högtalaren! Både vad det gäller utformning, men även förmodligen på fler punkter. Men det var ju Naq medveten om, han medger att det inte är helt politiskt korrekt. Men tyckte att det repressenterade en hög målsättning. Och det gör det onekligen. Och jag tycker att han lyckats.

Nu överträffade basåtergivningen mina förhoppningar och fullständigt krossar den som pP kan repressentera - men diskantvalet ger andra förtsättningar. Det är kanske ingen högtalare man kan ha som närfältsmonitor (vilket piP kan med sitt spridningsmönster) men det är en högtalare som kan fungera skitsnyggt i rum med ett normalt lyssningsavstånd. För mig är det inte alls en tokig lösning.

Men jämförelsen är inte rättvis. Hade den här högtalaren tillkommit på normalt vis hade dess pris vida överstigit det piP har. Med extremt hög marginal. Det får inte glömmas bort. Högtalaren hade då förmodligen inte på något vis kunnat kallas prisvärd i förhållande till piP i det perspektivet. De här hundratalet par är ett klipp. Men fler blir det inte. Så är det bara.

piP är fortfarande den bästa serieproducerade stativhögtalaren jag känner till, även om vi räknar med piPs prisbild - monterad och uppmätt av ingvar!

Kritisk inställning är bra Richard, men man kan välja hur man framlägger den. Att jag reagerat på hur du gör det har mer att göra med hur du gör det än att du gör det. Dessutom av en person som inte alls är intresserad av högtalaren. Det framstår som märkligt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2009-10-07 22:26

Ändring av min beställning:

BR+LM+L+60gl+SV

Jag hoppas att det blev rätt, Basreflex lådor färdigmonterade med svart 60 glans.

Mvh Åke
R1T

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-10-07 22:45

I väntan på hr Äggmans excelblad är spänningen är oliiiidlig som Peter "Padda" Harrysson brukade säga. Med återbud inräknade, säger mina noteringar att det handlar om 239 st som önskas. De 200 st som nämndes i trådbörjan försvann i några nafs och tog slut på sidan 10. Jag tror Slartibastfast på sidan 14 har det sista paret efter återbuden.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-10-07 23:01

Naqref skrev:
boom skrev:Nu måtte det väl vara dax att beställa så man slipper plöja igenom tråden och bara läsa om och vilka som vill ha sina lådor i olika färger så man kan ängna sig åt lite riktig diy och inte något halvfabrikat.

Aerob skrev:Peter, det börjar bli dags för ett uppdaterat excel-dokument...

Skarpt läge närmar sig. Peter väntar på att jag ska bifoga allas e-potadresser så det går att skicka ut information den vägen (hans pm-inbox är sedan länge överfull så det är inte ett alternativ) men jag har tagit det lugnt med det efter cellgiftsbehandlingen idag. Blir troligen färdigt imorgon.

Jag har uppdaterat min epostadress nu, så om du inte skickat iväg
adresserna till Peter än behöver du inte tänka på detta. Har du däremot
redan skickat dem bör du kanske uppdatera min. Det slog mig nämligen
precis att jag förmodligen bytt adress sen jag registrerade mig här och
precis så var det. Blablabla
Tack!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-07 23:03

Naqref skrev:

Inte särskillt troligt:

IngOehman skrev:
Jag tror man gör sig en otjänst, om man enbart A/B-jämför två olika högtalarpar <snip>......

Jag inte bara håller med dig - jag vill till och med ställa saken på sin
spets och påstå att man gör sig en otjänst om man ÖVERHUVUD-
TAGET A/B-jämför saker med varandra! ;)

<snip>

Kort sagt - A/B-jämförelser är värre än "prov utan värde", de har ett
negativt värde. :? De liksom luras. ;)

Richards förslag verkar inte vara något Ingvar förespråkar :roll: :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2009-10-07 23:12

Hej,

Ändrar min beställning i bladet "Elementsats med lådor" till:

BR, LM, rör, filter

dvs Basreflexlådor monterade (utan lack) och filter.

Kan informera om att jag i morse var i kontakt med John Larsen om när han tror att en happening/get together/hämtning i Skillingaryd kan arrangeras (jag behövde en indikation då andra åtaganden pockar på närvaro framöver). Johns besked var att det troligen dröjer till ett stycke in i November.

//Olle

ps. vill stämma in i hyllningskören till Peter, Nag och John (och andra) som gör det här projektet möjligt. ds

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-07 23:16

Stranne skrev:Jag har uppdaterat min epostadress nu, så om du inte skickat iväg
adresserna till Peter än behöver du inte tänka på detta. Har du däremot
redan skickat dem bör du kanske uppdatera min. Det slog mig nämligen
precis att jag förmodligen bytt adress sen jag registrerade mig här och
precis så var det. Blablabla
Tack!

Bra du påminnde mig!

OBS, Viktigt, Achtung, Important etc etc

För er som känner att er e-postadress som är registrerad här inte är riktigt aktuell så kan ni vänligen skicka ett e-brev till mig på anders.eriksson (snabel-a) bremen.se så ser jag till att Peter får korrekta uppgifter. Annars tar jag den som ni är registrerade med här.

Plis ange ert användarnamn här i e-brevet. Annars blir det omöjligt för Peter att veta vem ni är.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-07 23:41

På tal om a+b tester .Skulle jag av nån anledning få välja mellan ett par pip ock ett par pk skulle jag velat lyssna på båda paren en dag i ett normaldämpat rum både långlyssningar ock lite a+b tester , då skulle jag varit säker på att jag valt rätt .Skulle jag däremot lyssnat på paren på olika ställen med flera dagars mellanrum så hade osäkerheten varit stor :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-10-08 00:16

apropå ingenting då. :oops: Kanonkul läsning!

Naqref, har du ens tänkt tanken på att designa en golvare? Eller berodde detta på att Tymphanyelementet var synnerligen intressant? :)
Eller äh det var inget.... :oops:

edit: (fel tråd.)
Senast redigerad av mrGaskill 2009-10-08 14:11, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 00:29

Ceder skrev:
petersteindl skrev:Densen och alla andra. Här är en uppdatering av det numer världsberömda exceldokumentet :)
...
MvH
Peter

Hej Peter, saknar mitt namn på listan:

Ceder skrev:InläggSkrivet: lör okt 03, 2009 7:41 pm

Jaha, här är man tydligen för sent ute :?: :cry:

Jag är dock intresserad av ett par, så upp med mig på väntelistan om det går.

Är intresserad av ett par med lådor, färdiga filter etc. (så klara som möjligt) Vart (vilken sida) hittar jag mer info om priser, lådtyper, färgval, etc, etc?

(sidan 44 i den lååånga tråden :) )

Joorå, du har hela tiden funnits med på rätt position i excellen :)

Jag kommer att lägga ut listan i natt eller i morgon.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 00:34

ollen skrev:Hej,

Ändrar min beställning i bladet "Elementsats med lådor" till:

BR, LM, rör, filter

dvs Basreflexlådor monterade (utan lack) och filter.

Kan informera om att jag i morse var i kontakt med John Larsen om när han tror att en happening/get together/hämtning i Skillingaryd kan arrangeras (jag behövde en indikation då andra åtaganden pockar på närvaro framöver). Johns besked var att det troligen dröjer till ett stycke in i November.

//Olle

ps. vill stämma in i hyllningskören till Peter, Nag och John (och andra) som gör det här projektet möjligt. ds

Uppdaterat

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-08 02:21

R1T skrev:Ändring av min beställning:

BR+LM+L+60gl+SV

Jag hoppas att det blev rätt, Basreflex lådor färdigmonterade med svart 60 glans.

Mvh Åke
R1T

Uppdaterat

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-10-08 07:50

Jag kör på BR till alla mina 1,5 par. LM+L+60gl+VIT till alla 1,5 också tack!

Användarvisningsbild
FinnGus

PK (br/sl)?

Inläggav FinnGus » 2009-10-08 09:03

Jag måste nu bara för att bilda mig en bättre uppfattning ställa följande frågor:

Jag uppfattade någonstans tidigare i tråden (som växer snabbare än min binnikemask) att jag uppfattat rätt: att PK(sl) lämpar sig som L-C-R i ett film- men ogärna film-och-musiksammanhang, då dess återgivning neråt är begränsad.

1) Hur långt ner sträcker sig återgivningen på PKsl (kurvor, pliis)?
2) Skulle den kanske fingera bättre som L-C-R med basstöd (mr. Steindl, jag måste nog tala allvar om nya Basoptioner :wink: )?
3) Hur nära (dämpad) bakvägg borde PK(br) placeras, skulle det funka med ca 50 cm ut?
4) Skulle det funka bättre närmare vägg, men stående på ca 80 cm höjd?
5) Eventuellt upp och ner (diskant i öronhöjd)?
.
.
.
öööhhhh...står jag alltså på ordinarie eller vänte-/reservlistan?
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: PK (br/sl)?

Inläggav Naqref » 2009-10-08 09:14

FinnGus skrev:Jag måste nu bara för att bilda mig en bättre uppfattning ställa följande frågor:

Jag uppfattade någonstans tidigare i tråden (som växer snabbare än min binnikemask) att jag uppfattat rätt: att PK(sl) lämpar sig som L-C-R i ett film- men ogärna film-och-musiksammanhang, då dess återgivning neråt är begränsad.

1) Hur långt ner sträcker sig återgivningen på PKsl (kurvor, pliis)?
2) Skulle den kanske fingera bättre som L-C-R med basstöd (mr. Steindl, jag måste nog tala allvar om nya Basoptioner :wink: )?
3) Hur nära (dämpad) bakvägg borde PK(br) placeras, skulle det funka med ca 50 cm ut?
4) Skulle det funka bättre närmare vägg, men stående på ca 80 cm höjd?
5) Eventuellt upp och ner (diskant i öronhöjd)?
.
.
.
öööhhhh...står jag alltså på ordinarie eller vänte-/reservlistan?

Hej,

Alltid bättre att ställa icke personliga frågor i trådarna så alla kan se svaren. ;)

1. Ca 70Hz -3dB men vi hörde dom redan någonstans vid 35Hz har jag för mig.
2. De fungerar bäst med basmoduler.
3. De bör stå dikt an mot vägg men naturligtvis finns det toleranser för detta. Bara att testa sig fram.
4. 80 cm funkar definitivt om man vinklar (ner) dom mot lyssnaren.
5. Ehhh helst inte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-08 09:22

Apropå A/B-jämförelser. Vi gjorde ju ett sånt i MoLt nyligen när vi testade en högtalare och jag tyckte att det var mycket bra att ha ett ankarsystem att jämföra med. Visst finns det fallgropar när man gör såna jämförelser, men är man medveten om dem så är de hanterbara.

F/E-jämförelser är förstås bättre, men de är fruktansvärt svåra att åstadkomma med högtalare. Så valet är liksom lite att A/B-testa eller inte A/B-testa och då är det enkelt för mig att välja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum