Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Vad blir slutsumman, inklusive frakt, filter och anslutningar, reflexrör samt dämpmaterial ? Dvs- vad kostar en helt komplett högtalare med omålad mdf-låda, inklusive moms ?
Richard!
Du får nog vänta precis som alla andra Richard för att prisuppgifter skall hämtas in.
Jag får nog göra det.Inte lätt att sätta pris på filter innan filtret är klart![]()
Nej, det är sant. Men jag trodde filtret var färdigsnickrat ?Får jag fråga varför du som inte ens beställt eller visar intresse är så jävla intresserad av priset???
Jag tror det är fler än jag som är intresserade av slutpriset, dvs. priset på en helt komplett högtalare. Det är ju väldigt intressant- om det nu är så att den låter i närheten av piP, tycker jag. Hela denna tråd är ju en enda stor Hallelujakör till pk:s lov. Döper man en högtalare till "piP-killer" ( och sedan mildrar namnet till piP-kompis) får man finna sig i sund kritik, i vartfall från de verkligt intresserade av högtalarekonstruktioner. Sedan skulle jag själv inte drömma om att beställa en högtalare jag inte ens hört. Men det är min sak- inte din.Kan jag gissa att dig sitter och fnular på huruvida du skall göra ett inlägg om hur du ser på prisvärdheten kontra piP i ytterliggare ett försök "att få oss att få upp ögonen så vi inte ingår i en masspsykos"?
Nej , nej! Provlyssna högtalarna sida vid sida, lyssna kritiskt- individen har ju alltid rätt.
Priset verkar ju bli rätt likvärdigt.Får jag då fråga dig, rakt ut, tycker du att vi som tycker det här är skithäftigt är korkade, manipulativbara? Tycker du att vi behöver din vägledning?
Tvärtom- de flesta på faktiskt är ju intelligenta, självtänkande individer- eller hur ? De flesta här köper väl knappast en högtalare utan att ha lyssnat på den, eller att ett stort förtroende för dess konstruktör finns. I Naqrefs fall verkan han ju förövrigt vara väldigt kompetent.När man läser dina inlägg i tråden verkar som om du ser dig som en hjälte, som på guds uppdrag skall värna om oss. Du verkar vara en ängel? Jag kan ju förståss ha fel, det får framtiden utvisa
gel skrev:skulle vilja ändra min beställning lite...
till... BR+LM+L+60gl VIT samt allt som behövs för att få den spelande...
(filter br-rör dämpmtrl terminal)
Mvh Johan
screen skrev:Darth Steindl
landa skrev:Vill ha viktanpssade SD-fötter. Samt berätta att jag enbart beställt 2 st BRlådor inte tre.
Richard skrev:Nej , nej! Provlyssna högtalarna sida vid sida, lyssna kritiskt- individen har ju alltid rätt.
Naqref skrev:Richard skrev:Nej , nej! Provlyssna högtalarna sida vid sida, lyssna kritiskt- individen har ju alltid rätt.
Det låter rimligt. Tror du IÖ vill ställa upp på det?
petersteindl skrev:Densen och alla andra. Här är en uppdatering av det numer världsberömda exceldokumentet![]()
...
MvH
Peter
Ceder skrev:InläggSkrivet: lör okt 03, 2009 7:41 pm
Jaha, här är man tydligen för sent ute![]()
Jag är dock intresserad av ett par, så upp med mig på väntelistan om det går.
Är intresserad av ett par med lådor, färdiga filter etc. (så klara som möjligt) Vart (vilken sida) hittar jag mer info om priser, lådtyper, färgval, etc, etc?
Richard skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Nej , nej! Provlyssna högtalarna sida vid sida, lyssna kritiskt- individen har ju alltid rätt.
Det får du fråga honom om.
boom skrev:Nu måtte det väl vara dax att beställa så man slipper plöja igenom tråden och bara läsa om och vilka som vill ha sina lådor i olika färger så man kan ängna sig åt lite riktig diy och inte något halvfabrikat.
Aerob skrev:Peter, det börjar bli dags för ett uppdaterat excel-dokument...
Richard skrev:Döper man en högtalare till "piP-killer" ( och sedan mildrar namnet till piP-kompis) får man finna sig i sund kritik, i vartfall från de verkligt intresserade av högtalarekonstruktioner.
Naqref skrev:boom skrev:Nu måtte det väl vara dax att beställa så man slipper plöja igenom tråden och bara läsa om och vilka som vill ha sina lådor i olika färger så man kan ängna sig åt lite riktig diy och inte något halvfabrikat.Aerob skrev:Peter, det börjar bli dags för ett uppdaterat excel-dokument...
Skarpt läge närmar sig. Peter väntar på att jag ska bifoga allas e-potadresser så det går att skicka ut information den vägen (hans pm-inbox är sedan länge överfull så det är inte ett alternativ) men jag har tagit det lugnt med det efter cellgiftsbehandlingen idag. Blir troligen färdigt imorgon.
Naqref skrev:Richard skrev:Nej , nej! Provlyssna högtalarna sida vid sida, lyssna kritiskt- individen har ju alltid rätt.
IngOehman skrev:Jag tror man gör sig en otjänst, om man enbart A/B-jämför två olika högtalarpar <snip>......
Jag inte bara håller med dig - jag vill till och med ställa saken på sin
spets och påstå att man gör sig en otjänst om man ÖVERHUVUD-
TAGET A/B-jämför saker med varandra!
<snip>
Kort sagt - A/B-jämförelser är värre än "prov utan värde", de har ett
negativt värde.De liksom luras.
![]()
Stranne skrev:Jag har uppdaterat min epostadress nu, så om du inte skickat iväg
adresserna till Peter än behöver du inte tänka på detta. Har du däremot
redan skickat dem bör du kanske uppdatera min. Det slog mig nämligen
precis att jag förmodligen bytt adress sen jag registrerade mig här och
precis så var det. Blablabla
Tack!
Ceder skrev:petersteindl skrev:Densen och alla andra. Här är en uppdatering av det numer världsberömda exceldokumentet![]()
...
MvH
Peter
Hej Peter, saknar mitt namn på listan:Ceder skrev:InläggSkrivet: lör okt 03, 2009 7:41 pm
Jaha, här är man tydligen för sent ute![]()
Jag är dock intresserad av ett par, så upp med mig på väntelistan om det går.
Är intresserad av ett par med lådor, färdiga filter etc. (så klara som möjligt) Vart (vilken sida) hittar jag mer info om priser, lådtyper, färgval, etc, etc?
(sidan 44 i den lååånga tråden)
ollen skrev:Hej,
Ändrar min beställning i bladet "Elementsats med lådor" till:
BR, LM, rör, filter
dvs Basreflexlådor monterade (utan lack) och filter.
Kan informera om att jag i morse var i kontakt med John Larsen om när han tror att en happening/get together/hämtning i Skillingaryd kan arrangeras (jag behövde en indikation då andra åtaganden pockar på närvaro framöver). Johns besked var att det troligen dröjer till ett stycke in i November.
//Olle
ps. vill stämma in i hyllningskören till Peter, Nag och John (och andra) som gör det här projektet möjligt. ds
R1T skrev:Ändring av min beställning:
BR+LM+L+60gl+SV
Jag hoppas att det blev rätt, Basreflex lådor färdigmonterade med svart 60 glans.
Mvh Åke
R1T
FinnGus skrev:Jag måste nu bara för att bilda mig en bättre uppfattning ställa följande frågor:
Jag uppfattade någonstans tidigare i tråden (som växer snabbare än min binnikemask) att jag uppfattat rätt: att PK(sl) lämpar sig som L-C-R i ett film- men ogärna film-och-musiksammanhang, då dess återgivning neråt är begränsad.
1) Hur långt ner sträcker sig återgivningen på PKsl (kurvor, pliis)?
2) Skulle den kanske fingera bättre som L-C-R med basstöd (mr. Steindl, jag måste nog tala allvar om nya Basoptioner)?
3) Hur nära (dämpad) bakvägg borde PK(br) placeras, skulle det funka med ca 50 cm ut?
4) Skulle det funka bättre närmare vägg, men stående på ca 80 cm höjd?
5) Eventuellt upp och ner (diskant i öronhöjd)?
.
.
.
öööhhhh...står jag alltså på ordinarie eller vänte-/reservlistan?
Användare som besöker denna kategori: Doofus och 17 gäster