Någon som är intesserad av riktigt gamla högtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Någon som är intesserad av riktigt gamla högtalare?

Inläggav AlNiCo » 2009-10-02 21:18

Jag har ganska nyligen blivit alldeles för intresserad av riktigt gamla högtalare. Såna man hittar i såna där stora, gamla rör-radio-saker från 1930-60-talen. Jag är så otroligt fascinerad av deras högtalare, och vill bara ha allt jag ser. Jag fann en sida med massa bilder och blir alldeles till mig bara av att se dem:

http://www.german-vintage-loudspeakers. ... eakers.htm

Underbart! Någon mer som är intresserad av sånt här härligt? Någon som har provat att lyssna på sånt här i mer "modern" utrustning? Ta de gamla elementen och sätta i egna lådor t ex?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-10-02 22:06

Räkna in mig i klubben!Redan som liten pilt på 50-talet skruvade jag sönder farfars gamla 30-talsradio som då hade förvisats till landet .En hög Philips var det.Något så modernt som FM fanns givetvis inte.Minns att jag var speciellt intresserad av högtalaren.En äkta Philips med spider av bakelit!De här spidrarna var som små konstverk.Ofta var Philipshögtalarna inlindade i någon sorts ljust tyg som dammade oerhört när man petade på det!Vilket ju visar att det fungerade...undrar om inte SC tog lite ideer härifrån...
Tyskarna är ju speciellt förtjusta i open baffle med någon halvgammal SABA Greencone.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-10-07 22:05

OBS när det gäller gamla högtalare och rör så får man kolla extra noga för vissa apparater (ex. Philips) hade högohmiga saker och i vissa fall så kördes det 800 volt igenom dessa högtalare.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-10-07 22:20

Tryckfelsnisse måste ha varit framme...800 Volt??

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-08 07:30

För den som är intresserad så har jag en Grundig Hifibox 100 till skänks här hemma. Komplett med stativ och alla 9 element funkar! Alltså helt gratis för den som hämtar i NV Skåne. Pm:a för mer info.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-10-08 09:36

800 ohms högtalare är nog vad som avses då behövdes inge utgångtrafo, fast det blir ju många volt också...

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-10-08 11:01

Det var nog så tryckfelsnisse såg sin chans att ställa till det för folk..
På en 800ohms högtalare ligger det normalt inte någon farlig DC-spänning,eftersom det alltid ligger en ellyt i serie precis som på en vanlig äldre transistorförstärkare eller så finns det en vanlig utgångstrafo.Ellyten måste finnas där,annars får man halva anodspänningen över högtalaren.
Ett lite lustigt(?),kittlande undantag är svenska byggen från DUX och Conserton(made in Norrköping) som har anslutit anodspänningen via ett motstånd direkt till högtalarens plåtchassi.Det kittlar i fingrarna,jag lovar!

Återgå till Vintage-hifi