LFE-signal och delningsfrekvenser...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

LFE-signal och delningsfrekvenser...

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-08 16:02

Jag har läst massor om LFE, THX, 80Hz etc på det här forat i en mängd olika trådar. Nu har jag emellertid börjat injustera min hemmabio (efter alla högtalarbyggen som pågått några år...) och blivit lite fundersam.

Jag kopplade LFE-utgången på min DVD till en grafisk dB-mätare (RTA-mode på Behringer DEQ2496) för att se vad som kommer ut den vägen. Jag körde några actionfilmer och kan konstatera att många rullar har full styrka från 125Hz och neråt på LFE-utgången.

Vad innebär detta? Hur tänker filmbranschen? Var vi inte överens om 80Hz en gång i tiden?

Vad jag förstår så påverkar bara delningsfrekvensen i en AV-receiver vad som skall skickas till subben från de högtalare som är SMALL i setup:en. LFE-signalen från DVD:n går ofiltrerad genom receivern och ut på LFE-utgången till subben. Med andra ord bör man vara vaken på om det finns ett lågpassfilter på subben (vilket alla prefab-dito med inbyggd förstärkare har). Annars går man alltså miste om ett frekvensband i midbasområdet.

Och vad tycker vi om att återge 125Hz på full ljudnivå genom subben? I mina öron betyder det att vi får en tydlig riktningsverkan på ljudet och placeringen av subben/-arna blir mer känslig.

Om man inte vill återge så höga frekvenser i subben så borde det ju finnas en omvänd funktion i receivern som skickar LFE-frekvenser över delningsfrekvensen till huvudhögtalarna istället - alltså ett högpassfilter för LFE-kanalen!

Eller ska vi skrota LFE och köra allt genom huvudhögtalarna och köra subbarna antingen som basmoduler (eller basstöd) med kontrollerad aktiv delning vid önskad frekvens (60-80Hz)?

Någon som funderat i samma banor? Fyll gärna på mitt resonemang och dela erfarenheter hur ni valt att ställa parametrarna i er egen setup. Kanske vi kan få till en tråd med handfasta, konstruktiva råd om hur en hemmabio bäst skall konfigureras!

Användarvisningsbild
niklas

Re: LFE-signal och delningsfrekvenser...

Inläggav niklas » 2009-10-08 18:47

Kalejdokom skrev:Eller ska vi skrota LFE och köra allt genom huvudhögtalarna och köra subbarna antingen som basmoduler (eller basstöd) med kontrollerad aktiv delning vid önskad frekvens (60-80Hz)?

Det är väl bästa alternativet, såtillvida man inte har ett Ino-filter som har ingångar för både L, R och LFE. Märkligt att inte fler filter har den möjligheten (jag har i alla fall aldrig sett något).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-08 21:04

Jag har ikväll laborerat lite med inställningarna på min Marantz SR5003 och beträffande LFE har jag följande alternativ:

1) SUBWOOFER=ON. Då går alltid LFE från DD/DTS-spår till subwoofern. Det är inte möjligt att skicka någon LFE till övriga högtalare, däremot kan jag omvänt välja att låta basen från frontkanalerna också gå till subwoofern.

2) SUBWOOFER=OFF. Då återges LFE-kanalen i alla högtalare som är LARGE. Det är ju inte så dumt för då kan jag t.ex. välja bort att köra LFE i mina sidokanaler men nyttja front-, center- och bakkanalerna även som subbar. Det innebär att jag i princip får sju subbasar i rummet; 2xsub/front/center/bak - alla dessa är kapabla att spela djup bas på stark nivå!

Annars verkar ju cr80s vara den optimala lösningen...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-08 22:36

niklas skrev:Märkligt att inte fler filter har den möjligheten (jag har i alla fall aldrig sett något).
Än ... 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-10-08 22:44

Kalejdokom skrev:Jag har ikväll laborerat lite med inställningarna på min Marantz SR5003 och beträffande LFE har jag följande alternativ:

1) SUBWOOFER=ON. Då går alltid LFE från DD/DTS-spår till subwoofern. Det är inte möjligt att skicka någon LFE till övriga högtalare, däremot kan jag omvänt välja att låta basen från frontkanalerna också gå till subwoofern.

2) SUBWOOFER=OFF. Då återges LFE-kanalen i alla högtalare som är LARGE. Det är ju inte så dumt för då kan jag t.ex. välja bort att köra LFE i mina sidokanaler men nyttja front-, center- och bakkanalerna även som subbar. Det innebär att jag i princip får sju subbasar i rummet; 2xsub/front/center/bak - alla dessa är kapabla att spela djup bas på stark nivå!

Annars verkar ju cr80s vara den optimala lösningen...

missförstår jag nu, men kan du inte köra speaker:LARGE

och

SUBWOOFER: ON ?

för då får du ju både bas i alla högtalarna och bas i lådorna.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-08 22:58

MagnusÖstberg skrev:
niklas skrev:Märkligt att inte fler filter har den möjligheten (jag har i alla fall aldrig sett något).
Än ... 8)
När den dagen kommer, så borde du presentera det i en egen tråd!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-08 23:22

teosig skrev:för då får du ju både bas i alla högtalarna och bas i lådorna.

Hur menar du här?

Det är klart att man kan köra LARGE och SUBWOOFER=ON, men varken min Denon, Onkyo eller Marantz kan styra LFE till huvudhögtalarna - bara tvärtom; att köra "vanlig" bas från frontkanalerna även till subbasen (LFE+MAIN).

LFE-signalen kan bara styras till huvudhögtalarna (alla som är LARGE) om man väljer SUBWOOFER=OFF

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-10-08 23:47

Kalejdokom skrev:Jag har läst massor om LFE, THX, 80Hz etc på det här forat i en mängd olika trådar. Nu har jag emellertid börjat injustera min hemmabio (efter alla högtalarbyggen som pågått några år...) och blivit lite fundersam.

Jag kopplade LFE-utgången på min DVD till en grafisk dB-mätare (RTA-mode på Behringer DEQ2496) för att se vad som kommer ut den vägen. Jag körde några actionfilmer och kan konstatera att många rullar har full styrka från 125Hz och neråt på LFE-utgången.

Vad innebär detta? Hur tänker filmbranschen? Var vi inte överens om 80Hz en gång i tiden?

Vad jag förstår så påverkar bara delningsfrekvensen i en AV-receiver vad som skall skickas till subben från de högtalare som är SMALL i setup:en. LFE-signalen från DVD:n går ofiltrerad genom receivern och ut på LFE-utgången till subben. Med andra ord bör man vara vaken på om det finns ett lågpassfilter på subben (vilket alla prefab-dito med inbyggd förstärkare har). Annars går man alltså miste om ett frekvensband i midbasområdet.

Och vad tycker vi om att återge 125Hz på full ljudnivå genom subben? I mina öron betyder det att vi får en tydlig riktningsverkan på ljudet och placeringen av subben/-arna blir mer känslig.

Om man inte vill återge så höga frekvenser i subben så borde det ju finnas en omvänd funktion i receivern som skickar LFE-frekvenser över delningsfrekvensen till huvudhögtalarna istället - alltså ett högpassfilter för LFE-kanalen!

Eller ska vi skrota LFE och köra allt genom huvudhögtalarna och köra subbarna antingen som basmoduler (eller basstöd) med kontrollerad aktiv delning vid önskad frekvens (60-80Hz)?

Någon som funderat i samma banor? Fyll gärna på mitt resonemang och dela erfarenheter hur ni valt att ställa parametrarna i er egen setup. Kanske vi kan få till en tråd med handfasta, konstruktiva råd om hur en hemmabio bäst skall konfigureras!

Vilken delningsfrekvens blir det när du väljer "small"? Kan du ange detta?

Min processor har tre val, 50, 80 och 120Hz men dessa gäller enbart om jag väljer "bass limited" på front/center/surround. LFE-kanalen lever ju sitt eget liv då den är diskret på DD och DTS. (jag kör helt digitalt från DVD till försteg)

Är det inte så att DTS är bättre på att följa THX-standarden jmf med DD?

Har du märkt skillnad på DD och DTS?

MVH
Anders

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-10-08 23:54

Kalejdokom skrev:
teosig skrev:för då får du ju både bas i alla högtalarna och bas i lådorna.

Hur menar du här?

Det är klart att man kan köra LARGE och SUBWOOFER=ON, men varken min Denon, Onkyo eller Marantz kan styra LFE till huvudhögtalarna - bara tvärtom; att köra "vanlig" bas från frontkanalerna även till subbasen (LFE+MAIN).

LFE-signalen kan bara styras till huvudhögtalarna (alla som är LARGE) om man väljer SUBWOOFER=OFF

aha nä, det va inget då, bara jag som tänkte lite krokigt.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-09 00:59

Om man kör material från en dator, tex en htpc, så kan man använda ffdshow till allt det där:

Bild

Som du ser på bilden ovan går LFE-kanalen till frontarna, där jag också har kompenserat för -10dB undertryckningen. Det går bra att göra det omvända också, dvs köra ut frontkanalerna till LFEn, eller för den delen, att köra ut ALLA kanaler även till LFE.

Det sistnämnda gör man ju bara om man verkligen har en subwoofer, eller annat som tar hand om effektkanalen. Det har inte jag, därför riktar jag om LFEn till frontarna enligt bilden. Talet 0.7 har jag labbat fram för det är det som gör att "centern" låter lika starkt som de båda frontarna.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-09 13:24

bomellberg skrev:Om man kör material från en dator, tex en htpc, så kan man använda ffdshow till allt det där...

Jösses - ja, en sådan meny skulle man ha receivern 8).

Jag tror att jag har kommit fram till en bra setup nu. Jag har helt enkelt så bra högtalare att jag med fördel kan köra ut LFE-signalen i samtliga högtalare, så i praktiken får jag nio subbar om jag även kör centern som LARGE!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-09 13:34

diesel skrev:Vilken delningsfrekvens blir det när du väljer "small"? Kan du ange detta?

Min processor har tre val, 50, 80 och 120Hz men dessa gäller enbart om jag väljer "bass limited" på front/center/surround. LFE-kanalen lever ju sitt eget liv då den är diskret på DD och DTS. (jag kör helt digitalt från DVD till försteg)

Är det inte så att DTS är bättre på att följa THX-standarden jmf med DD?

Har du märkt skillnad på DD och DTS?

MVH
Anders

Jag kan ställa delning mellan 60-180Hz i ett antal fasta steg. Jag antar att "bass limited" är samma sak som SMALL.

LFE lever sitt eget liv, ja - så länge man har en dedikerad subwoofer på LFE-utgången. Har man inte det så kan man välja SUBWOOFER=NO och då går LFE-signalen till alla fullrange-högtalare (LARGE). Sedan har jag anslutit mina två subbar via lågnivåsignalen från FRONT L/R som då alltså återger så mycket bas som jag väljer att begränsa via subbasarnas inbygda aktiva filter!

Mycket bas blir det!

Jag vet att DTS brukar anses vara lite bättre än DD men jag har inte gjort några jämförelser. Nu blir det ju mer True HD framöver 8) och då spelar det ju ingen roll längre...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-10-12 21:54

Kalejdokom skrev:.....Jag vet att DTS brukar anses vara lite bättre än DD men jag har inte gjort några jämförelser. Nu blir det ju mer True HD framöver 8) och då spelar det ju ingen roll längre...

Jo, jag befinner mig i ett "mellanläge" där jag ganska snart ska uppgradera det mesta och det känns inte helt inspirerande att grotta ner sig i de gamla formaten.

Men.....för att återkomma till ditt ursprungsinlägg.
Har ganska nyligen ändrat min setup då jag slängde ut centerkanalen. I och med detta fick jag ett slutsteg ledigt och kunde bota min brummande subförstärkare genom att modifiera denna och köra den passivt istället för via den inbyggda förstärkaren/filterdelen. Kör alltså helt passivt och "slipper" numera subbens inbyggda lågpassfilter.

Jag har inte gjort några omfattande tester men har vid flera tillfälle reagerat på att subben ger sig tillkänna i form av att man kan höra var den står. Detta ligger ju helt i linje med dina undersökningar som visar på relativt höfrekvent innehåll i LFE-kanalen. :?

Själv är jag inne på att så småningom köra utan LFE och låta processorn styra ut allt till frontarna som ska vara delade aktivt mot basmoduler. Detta sätt praktiseras ju av många INO-ägare och det känns som ett bra upplägg då man får bättre kontroll på vad som går vart.

/Anders

Återgå till Teknikforum