Jag har läst massor om LFE, THX, 80Hz etc på det här forat i en mängd olika trådar. Nu har jag emellertid börjat injustera min hemmabio (efter alla högtalarbyggen som pågått några år...) och blivit lite fundersam.
Jag kopplade LFE-utgången på min DVD till en grafisk dB-mätare (RTA-mode på Behringer DEQ2496) för att se vad som kommer ut den vägen. Jag körde några actionfilmer och kan konstatera att många rullar har full styrka från 125Hz och neråt på LFE-utgången.
Vad innebär detta? Hur tänker filmbranschen? Var vi inte överens om 80Hz en gång i tiden?
Vad jag förstår så påverkar bara delningsfrekvensen i en AV-receiver vad som skall skickas till subben från de högtalare som är SMALL i setup:en. LFE-signalen från DVD:n går ofiltrerad genom receivern och ut på LFE-utgången till subben. Med andra ord bör man vara vaken på om det finns ett lågpassfilter på subben (vilket alla prefab-dito med inbyggd förstärkare har). Annars går man alltså miste om ett frekvensband i midbasområdet.
Och vad tycker vi om att återge 125Hz på full ljudnivå genom subben? I mina öron betyder det att vi får en tydlig riktningsverkan på ljudet och placeringen av subben/-arna blir mer känslig.
Om man inte vill återge så höga frekvenser i subben så borde det ju finnas en omvänd funktion i receivern som skickar LFE-frekvenser över delningsfrekvensen till huvudhögtalarna istället - alltså ett högpassfilter för LFE-kanalen!
Eller ska vi skrota LFE och köra allt genom huvudhögtalarna och köra subbarna antingen som basmoduler (eller basstöd) med kontrollerad aktiv delning vid önskad frekvens (60-80Hz)?
Någon som funderat i samma banor? Fyll gärna på mitt resonemang och dela erfarenheter hur ni valt att ställa parametrarna i er egen setup. Kanske vi kan få till en tråd med handfasta, konstruktiva råd om hur en hemmabio bäst skall konfigureras!