Önskar råd angående ribbad vägg mellan högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ToJo

Önskar råd angående ribbad vägg mellan högtalare

Inläggav ToJo » 2009-10-09 12:56

Håller just på att renovera i vardagrummet, så väggen mellan högtalarna är just nedriven för kabeldragning etc. samtidigt tänkte jag föärbättra väggens akustiska egenskaper. Väggen är 1.5 m bred och 2.40 hög. Väggen är reglad med 40 cm mellanrum och reglarna är 90 djupa. Jag har skaffat 50 mm mineralullsskiva från Akustikmiljö, vilken jag tänkt att lägga med distans från bakväggen mellan reglarna. Över detta täcker jag sen med en svart nonwoven textil (också från Akustikmiljö) och ytterst lägger jag sen grålaserade ribb för att få en stabil vägg.
Min tanke var att göra ribben ca 20X20mm med en sågad, inte hyvlad, yta, mellanrummen tänkte jag också lägga på ca 20mm.
Eftersom det ju är ganska mycket jobb och det dröjer nog innan man vill/kan göra om det så vill man ju att det ska bli så bra som möjligt första gången. Därför så tänkte jag utnyttja denna expertpanel för att finjustera det sista.

Här är mina funderingar:
Ska jag bry mig om att variera bredd på ribb och mellanrum för att få ett bredare spektrum eller blir det bara overkill i form av jobb? Variationen kan ju inte vara för stor eftersom det ju också finns estetiska kravställare.

Skall man variera tjockleken på ribben så att väggen får en mer skrovlig yta eller är detta också overkill eftersom variationerna max kan vara ca ± 5mm?

Är det nån nytta att ha ett annat än rektangulärt tvärsnitt på ribben? Vinklad sågyta för spridning?

Eftersom akustikskivan är 50mm och regel 90mm så kan man ju skapa en luftspalt bakom akustikskivan. Skall man då lägga hela luftspalten bakom skivan, vilket i sin tur ju innebär att ribben på framsidan ligger an mot akustikskivan och på så sätt minskar frontytan med ca 50%? Eller ska man lägga akustikskivan i mitten så att ljudet kan komma åt dämpningen genom att "gå runt" ribben?

Skall akustikskivan ligga tätt mellan reglarna eller ska man ha spalter som släpper in ljudet till baksidan om man har en luftspalt mellan bakre vägg och akustikskiva?

Tackar på förhand för kommentarer!

/ Tomas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-09 13:10

Just imellan högtalarna brukar ingen dämpning rekommenderas.

Återgå till Teknikforum