Hela artikeln finns här: http://www.hedmanshome.se/4amp.pdf

Moderator: Redaktörer

Det ser du väl?Sanny_X skrev:Intressant![]()
Filtret sitter i steget?
Ragnwald skrev:Välkommen hit Erland, du har helt klart rätta inställningen till vår gemensamma hobby.
Termos_friend skrev:Filtren kostade alltså nästan 2000:- att göra?
schmutziger skrev:Välkommen!
Kul läsning!
Som Magnus undrade, har du någon baffelstegskorrektion?
MagnusÖstberg skrev:Där har vi nog förklaringen i att högtalaren nu saknar baffelstegskompensation - responsen sluttar ner i basen och det kompenserar du troligen med nivåregleringarna. Det går inte riktigt.
Undrar om inte det skulle kunna ordnas med lite LT![]()
Vilka delningsfrekvenser har du?
MagnusÖstberg skrev:Där har vi nog förklaringen i att högtalaren nu saknar baffelstegskompensation - responsen sluttar ner i basen och det kompenserar du troligen med nivåregleringarna. Det går inte riktigt.
Undrar om inte det skulle kunna ordnas med lite LT![]()
Har du gjort mätningar på varje individuellt register? Vid aktiv delning på det här sättet delar du visserliggen kanske fasriktigt och brant, men tar inte hänsyn till elementens egna akustiska avrullningar, och inte heller om det passiva filtret justerar responsen över enskillda element.
Vilka delningsfrekvenser har du?
Gillar lösningen i steget!
OK!ehedman skrev:Det passiva filtret var enklaste 2a ordningens filter med en dämpsats (vad jag kunde se) för att kompensera ner det med högst verkningsgrad.
Verkligen!bomellberg skrev:Vill bara säga välkommen och tack för en mycket trevlig artikel!
Mvh,
/Bosse
Kraniet skrev:ja verkligen, och intressant att se ett så pass seriöst projekt. Jag tror också det finns mycket att hämta i aktiv drivning. Det verkar som att du har alla förutsättningar för ett helt makalöst ljud. Men jag tror att det kanske finns lite finlir kvar att göra för att få ut det där sista i ljudkvalité.
Har du gjort några frekvensmätningar på högtalarna? Om inte råder jag dig att göra det. Designa högtalare utan mätutrustning är som att orientera med ögonbindel. Man tar sig fram men vet inte alltid var man hamnar.
Jag kommer fortfarande ihåg min kontakt med Linn och hur de högtalarna förändrades vid aktiv drivning. Har haft möjligheten att lyssna på Keilidh, Kaber och Ninka i både passivt och aktivt utförande och förstås Keltik (enbart aktivt). Det är skillnad och i detta fall alltid till fördel för det aktiva drivsättet. Nu har jag visserligen "vuxit från" Linn men jag tror fortfarande det finns mycket att hämta i aktiv drivning.
Har du kollat nåt på Meridian? De har ju tagit det ett steg längre och kör med aktiv dsp-filtrering. Så de kan göra justeringar av högtalarparametrar, kompensation för talspoleuppvärmning osv i realtid för ännu bättre ljud. Skulle vara roligt att lyssna på deras högtalare.
ehedman skrev:Intressant. Är det impedansförändringen man kompenserar för när talspolen värms? Det är ju detta som sabbar de passiva filternas kalkyl för övergångsfrekvensen som då glider iväg men det gäller ju inte för system med aktiva filter?
MagnusÖstberg skrev:ehedman skrev:Intressant. Är det impedansförändringen man kompenserar för när talspolen värms? Det är ju detta som sabbar de passiva filternas kalkyl för övergångsfrekvensen som då glider iväg men det gäller ju inte för system med aktiva filter?
Q-värdesförändring är väl det mest påtagliga med talspoleuppvärmning och det torde väl inte ett aktivt filter hjälpa mot.
Dessutom finns det de som är kluriga och designar sina lådor med avseende på talspoleuppvärmning.
Visst ökar talspoleresisitansen i alla element, men hur påtagligt stor ökning är det? Och hur stor är påverkan på ett passivt filters överföringsfunktion?
Nwalmaer skrev:I och med att högtalaren är 3-vägs bör du kunna få utmärkt baffelstegskompensation genom att låta basarna spela under baffelsteget och resten över. Mät upp dom och se var basen börjar falla och lägg delningen samt justera nivån på basarna så att de tar hand om fallet. Gissar på att du har tappat som mest i nivå först runt 400-500 Hz.
Kul projekt!
Jag kan rekommendera detta programmet för mätningar: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php
Lite fler knappar att trycka på än Tombstone men det går att få till riktigt proffsiga mätningar utan att behöva bygga om vardagsrummet.
Svante skrev:Kul projekt.
Jag har inte läst allt i tråden, men måste bara kommentera detta (med rödpennan i hand):
[img]Senare%20designade%20jag%20ett%20aktivt%20filter%20baserade%20på%20idéer%20från:%20http://sound.westhost.com/project09.htm%20som%20är%20ett%20nästan%20fasperfekt%2024%20dB/Octave%203-Way%20Linkwitz-Riley%20Electronic%20Crossover.[/img]
Delningsfilter med högre ordning än 1 blir med naturnödvändighet inte "fasperfekta", dvs de får alltid* en allpasskaraktär. Detta gäller även LR-filter.
*Det finns visserligen en familj oanvändbara filter som summerar till 1, men de beter sig illa runt delningsfrekvensen map utsläckning/lobning i olika riktningar. Det går också att göra filter som beter sig som 1:a ordningen kring delningen, men som lutar brantare en bit in i spärrbandet. De är en bättre kompromiss, men summerar i strikt mening inte till 1.
MagnusÖstberg skrev:Absolut!
Enkelt sammanfattat kan man säga att för alla frekvenser där våglängden är längre än bredden på baffeln så kommer de sakna stöd, och responsen faller.
Ljuhastigheten är 340m/s och avstånd mäts i meter. För en 30cm baffel betyder det att (340/0,3=1133) frekvenser under 1133hz saknar baffelstöd. Från den frekvensen och ner kommer högtalarens respons sjunka med 6db/oktav.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster