Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Naqref skrev:Fjonkalicious skrev:Jovars, men vad händer med lådan när man minskar godset på flera ställen i botten? Inget?
Försänkta hål i den här omfattningen i varje hörn lär inte påverka nämnvärt. 16mm-5mm=11mm. IÖs lådor är 12mm (förutom fronten). Stabilt (som tandläkaren skulle säga).
IÖ:s lådor är 12 mm tjocka- men fronten är 16 mm i ofanerat tillstånd.
Det sitter dessutom ett stag som har kontakt med tre av lådväggarna i lådan. Staget finns inte där för att hålla upp dämpmaterialet, som felaktigt skrivits på andra ställen på faktiskt.se., utan för att balansera ut de resonanser som uppkommer, närmast perfekt. Skumplastdämpningen på piP trycks ju fast mot bakväggen i lådan- och sitter därför stabilt, helt av sig själv, pga. materialkomprimeringen. Är pK stagade ?*
* Även om det troligen kanske inte spelar någon som helst roll med en sådan liten högtalare.
Naqref skrev:Varför är just 45-grader så viktigt? Jo det är takreflexen och för att man ska få jämnast klang bör den vara ungefär lika rät som direktljudet då hörseln bakar samman dessa till en klanglig massa. Är takreflexen något insjunken i något register så kommer även totalklangen ha denna svaghet. Och eftersom piP är svagare i detta område även i direktljudet så blir klangen något tillbakadragen här. Den blir snällare än vad man skulle önska (i a f eftersom den skapades som en monitor).
screen skrev:Och då lätt korsade framför sweetspot?
Sanny_X skrev:Jag vill ha svarta, matta, precis som det ståtr på listan.![]()
Vill också ha filter, rör, dämpning och fötter.![]()
Bygger Larsen högtalarlådor på beställning?
Om man ändå ska ner och hämta sina pk, kanske det vore läge att beställa fler lådor...
partook skrev:Jag ställer mig sist i kön.![]()
1st högtalarelementsats, filter, BR-rör, terminaler, vattenskuren diskantfront. Inga lådor.
Mvh Patrik
PEGE skrev:Peter, kompletterar med filterkomponenter, BR, och fötter.....
Är ju snart på köbelistan......
Prometevs skrev:Svart blir alldeles jättebra. (Undrar om man skulle ta en svart och en vit)
Därutöver så tar jag en all-in, inklusive SD-fötter.
Dessutom, blått är flått!
djimp skrev::) Oooo nu får DIY tarmen ge vika.
Peter sätt upp mig på lådlistan; BR LM +L30 VIT och allt som behövs för ett färdigt par, även Sd fossingarna. Oj vad jag längtar!!
lemmts skrev:Peter: visst har du fattat rätt. Du kan ta bort den gula färgen från mig.
m_persson79 skrev:petersteindl skrev:m_persson79 skrev:Spörgsmål:
När är det tänkt (sån c:a) att man kan beställa kit:et? Har en hel del utgifter på gång den närmaste tiden.
Under nästa vecka. Det är ju klart, du ska ju ha ett par pK![]()
MvH
Peter
Fan att vissa saker går så fort och andra inte.
Sorry, men jag får avanmäla mig denna gången. Har precis köpt soffa och en dyr 30 års-fest den 24:e nalkas, julklappar och lort efter det..
Hoppas jag inte strulat till det nu bara, men med tanke på intresset för pK så tror jag inte det.![]()
Naqref skrev:screen skrev:Och då lätt korsade framför sweetspot?
Lämpligen. Då får man störst rörelseutrymme dessutom för sweetspotten.
petersteindl skrev:Screen å Naq, är ni vakna så här dags? Det är bara Laila som nattsuddaråsså BB och IÖ ibland förståss
![]()
MvH
Peter
BB skrev:petersteindl skrev:Screen å Naq, är ni vakna så här dags? Det är bara Laila som nattsuddaråsså BB och IÖ ibland förståss
![]()
MvH
Peter
Självklart vaken så här tidigt på natten! Har jobbat med putsning av detaljer på M3 (den lilla golvaren)
Karl IV Johan skrev:
Naqref skrev:LasseA skrev:Richard skrev:En närfältsmonitor behöver en bra spridning- även vid höga frekvenser.
Jag vet att frågan är rätt OT men vad beror det på? <snip>
Ursäkta om jag svarar i Richards ställe. En närfältsmonitor behöver inte bara god spridning i diskanten utan i hela frekvensområdet. Och det beror på att när man sitter nära så om man inte sitter helt stilla så kommer även små förflyttningar i sidled och höjdled medföra relativt stora vinkelavvikelser. Man lutar sig fram, man lutar sig bak, man stödjer sig på ena armbågen, man sitter normalt, man sitter uppkrupen helt i stolen etc etc.
När det gäller spridningen i horisontalplanet så har piP en viss fördel framför pK. Men frågan är om den skillnaden är relevant. I höjdled har pK en fördel framför piP. Men frågan är om den skillnaden är relevant.
Vad som däremot skiljer på ett mer betydande sätt är frekvensgången on axis. För en närfältsmonitor är detta väsentligt eftersom man inte kan räkna med att om man har mer eller mindre energi i andra områden och andra riktningar som kan kompencera svagheterna i direktljudet när man lyssnar i ett större rum på större avstånd. Man blir mycket mer beroende av direktljudet för att kunna bedömma klang exempelvis. Nu kan man ha olika preferenser för vad en monitor ska klara men vill man ha en neutral monitor så ska den ha rak frekvensgång i den tilltänkta lyssningsriktningen. Här har som synes pK en fördel framför piP.
petersteindl skrev:<snip>
<snip>
Vit kurva är pK 45 grader vertikalt och uppåt.
Gul kurva är piP 45 grader vertikalt och uppåt.Naqref skrev:Varför är just 45-grader så viktigt? Jo det är takreflexen och för att man ska få jämnast klang bör den vara ungefär lika rät som direktljudet då hörseln bakar samman dessa till en klanglig massa. Är takreflexen något insjunken i något register så kommer även totalklangen ha denna svaghet. Och eftersom piP är svagare i detta område även i direktljudet så blir klangen något tillbakadragen här. Den blir snällare än vad man skulle önska (i a f eftersom den skapades som en monitor).
Det man kan se är att dipen i piP sträcker sig från 1,8 kHz och upp till 5,5 kHz med en ungefärlig dip vars maxvärde är 7 dB vid dryga 3 kHz.
pK har en inte fullt så utpräglad dip. Den sträcker sig från 2,2 kHz till 4 kHz med en maximal dipp på 5,5 dB vid strax under 3 kHz.
Därmed kan jag konstatera att spridningen vertikalt är enligt Naqs mätningar betydligt jämnare i pk än i piP.
<snip>
LasseA skrev:
Alltså, är inte utsläckningarna i de båda högtalarna egentligen rätt så lika!? piP har ju en tendens till svacka även on-axis och ligger även ett par dB under pK redan där du börjar "mäta" dippen på dem samt samma sak efter dippen. Jag tycker det ser ut som om djupet på svackorna är i princip exakt lika om man tar det i åtanke, bredden också men de ligger vid olika frekvenser...
nolimitsoya skrev:Angående den här dippen mellan 2- och 5khz snett uppåt; Jag har ett vagt minne om att den ska hjälpa ljudbilden att behålla höjden när man reser sig. Tankar kring det, Naq och PS?
Densen skrev:Du har jag vet inte i hur många inlägg försökt hitta något negativt emot pK högtalaren utan att lyckas påtala något som helst problem. Så när skall du lägga av med detta beteende? Om du nu anser att pIP är världens bästa högtalare och vida överlägsen pK, så fine. Var då nöjd med den din åsikt, och åse då ca 100st köpares fascination och glädje av att få köpa en vad vi tror och blir mer och mer övertygad om att den är, i.o.m. dina försök att hitta några problem utan att lyckas, en pK-högtalare i ordets riktiga bemärkelse. Så tack kanske man istället säga till dig för att ca 100st köpare nu är övertygade om pK's förträfflighet, tack vare din förtjänst.
Vad baseras din oro på Richard? Rasar din värld samman om det finns en annan högtalare i storleksklassen som kanske är snäppet bättre än pIP?
Varför detta envetna stalkande från din sida? Att du inte köpte ett par pK och jämförde dem med pK, så du kunde övertyga dig om att pIP är bättre, så kanske du skulle få ro i ditt liv, och kunde sjunka tillbaka i fåtöljen och njuta av världens bästa ljud från dina pIP. Annars finns det lugnande medel att tillgå.
![]()
![]()
Richard skrev:
Förmågan att återge en fyrkantvåg osv. Det vore mycket intressant att ta del av.
Richard skrev:
Oj- här tände det till ! Varför blir du så förbannad ?![]()
Är du inte intresserad av att ta del av de tankegångar som ligger bakom pK konstruktionen ?
Jag har ställt frågor, och jag har faktiskt här i slutet fått svar på dessa, på ett exemplariskt sätt av Peter Strendl ( med mätningar bla ) och Nagref- tack för det !
Nu återstår ju bara finputsningen av själva ljudet, eftersom enstaka mätningar inte säger precis allting om högtalaren. Men ni kan ju komplettera med flera, tex. om högtalarens transientbeteende och mätningar vid vilken nivå och frekvens där lavindistorsion uppkommer. Förmågan att återge en fyrkantvåg osv. Det vore mycket intressant att ta del av.
LasseA skrev:Richard skrev:
Oj- här tände det till ! Varför blir du så förbannad ?![]()
Är du inte intresserad av att ta del av de tankegångar som ligger bakom pK konstruktionen ?
Jag har ställt frågor, och jag har faktiskt här i slutet fått svar på dessa, på ett exemplariskt sätt av Peter Strendl ( med mätningar bla ) och Nagref- tack för det !
Nu återstår ju bara finputsningen av själva ljudet, eftersom enstaka mätningar inte säger precis allting om högtalaren. Men ni kan ju komplettera med flera, tex. om högtalarens transientbeteende och mätningar vid vilken nivå och frekvens där lavindistorsion uppkommer. Förmågan att återge en fyrkantvåg osv. Det vore mycket intressant att ta del av.
Jag ser fram emot att du ställer samma krav på presentation av mätningar etc på Ingvar Öhmans konstruktion(-er).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster