Bakhögtalarna som basstöd, bra eller inte ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrQaffe

Bakhögtalarna som basstöd, bra eller inte ?

Inläggav MrQaffe » 2009-10-11 00:26

Jag undrar vad som kan hända om man tar o kör bakkanalerna som basar när man spelar 2 kanal.
Jag tänker mig ett system med likadana fullregisterhögtalare runt om och 1 sub.
Alltså är det vettigt att bygga ihop ett filter som gör att man kan köra frontkanalerna i fullregister och samtidigt skicka basen parallellt till en separat sub och 2 fullregisterhögtalare bak som man då använder som enbart basmoduler?
Är det ett bra sätt att utnyttja att man har fullregisterhögtalare bak att göra så?
Hur utnyttjar man alltså högtalarna bäst, det borde väl gå att se på fullregisterhögtalarna bak som potentiella basar vid hifilyssning, och på så sätt få tillgång till flera basar vid hifibruk, eller finns det någon nackdel med att göra en sådan lösning? Förutom att filtret blir lite extra komplicerat att få till för att växla mellan hembio och hifiläge. Är det någon här som provat att spela ett system på det sätt jag funderar över ? Eller har några invändningar eller ideer om att bygga något liknande?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-11 12:38

Det låter ju spännande.

Tidsaspekten har du ju på köpet via AVR inställningarna. Frågan är bara om det inte är just tiden man vill kunna justera för att få basarna att jobba bra tillsammans i rummet, vid lyssningsposition?

Du kanske får ändra lite fas/delay, när du kör 2-kanals, kontra multikanal!? 8O
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2009-10-12 15:06

Jag var inne på en sådan idé en gång, att ha fyra stycken likadana fullregisterburkar och leda basen till alla.
Nackdelen är väl kanske att en normal fullregisterlåda (alltså vanlig stereohögtalare) inte är speciellt lämpad till att återge surrondljud.
Frontarna och surroundhögtalarna ska ju ha helt olika spridningsegenskaper.

Sen finns det mig veterligt ingen kommersiell produkt som kan skicka basen till bakhögtalarna också, med erfoderlig tidsfördröjning.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-10-12 15:37

Vanliga digitala delningesfilter med paraeq brukar kunna tidsfördröja och ändra fas ganska rejält. Bör ju inte vara något problem att köra ett sådan och dela aktivt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-12 17:15

Jag tror det kan bli problem med "bas i huvudet" med en sådan uppställning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-13 16:46

Bas i huvet ? (jag har fått bättre bas på hjärnan..........) Vad är skillnaden mot att ha flera rena subar?
Jag är medveten om att filtret inte blir nån standardvariant , men jag tänkte köra med digitala filter och aktiv drift åtminstonde i "basläge"
Om man prioriterar 2 kanal, men vill ha bra surround tror jag spridningen är ok, jag har hört väldigt bra surroundsystem med hifihögtalare bak så jag tror det är en myt med specialburkar bak, det är nog tillämpligt på små system, men jag kan tex sätt ett par B&W 801 som bakkanaler, jag har ett par stående som jag inte har inkopplade och basen i dem är helt ok.
Jag funderar mera på varför jag hittils inte stött på principen med att köra basen i bakkanalerna vid hifilyssning, filtren är inget problem om man gör det digitalt, ev fördröjning är inte heller nått problem, man har ju ingen bild att synka mot som i filmläge.
Det finns ju många förespråkare för flera basmoduler på detta forum, jag med, men varför inte nyttja en stor bakhögtalare som enbart bas vid 2 kanal?
Jag undrar över ev akustiska och tekniska parametrar för och emot, inte argument som att 801 or är stora, (jag skaffade dem för att jag ville ha en mindre högtalare) så det argumentet är inget för mig, jag vet vad stora högtalare är :D
Och vad filtret annbelangar så kan jag nog koppla ihop nått som ger mig nästan fritt fram att göra vad som helst, jag ser inga problem med att justera fas och tidsfördröjningar eller dela olika basdelar olika, tex köra bakbasen under en ev rumsresonans och inte absolut dela vid 80-120hz, eller kanske lägga på parametrisk eq.
Man kan ju även köra systemen olika, kanske klippa av frontarna neråt i frekvens för att få bättre mellanregister i dem, och skicka resten till bakbasarn, jag funderar bara på varför jag inte sett sånna byggen, är filtren för svåra att få till eller finns det andra anledningar?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-13 18:52

Man kanske vill känna ljudtrycket från det håll högtalarna spelar .. bland annat ... :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-13 18:57

MrQaffe skrev:Bas i huvet ?

Ja, det kan lätt bli så om man ställer basen bakom en. Bättre är att försöka få basen framme vid dom vanliga högtalarna, så ljudvågen kommer från samma riktning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-13 19:10

MagnusÖstberg skrev:Man kanske vill känna ljudtrycket från det håll högtalarna spelar .. bland annat ... :)

Jo, men jag menar ju subben inte basen, ljudtrycket upplever man väl från lite högre frekvenser över 80hz.
Om man känner ljudtrycksriktning i subben, ska man då köra all bas som icke mono ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-13 19:41

Nja, det är väl snarare att du känner att vibrationerna kommer bakifrån istället för framifrån där du har ljudbilden.

Återgå till Teknikforum