Mårten Design Coltrane: Product of the Year Award 04 i Hifi+

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MD

Mårten Design Coltrane: Product of the Year Award 04 i Hifi+

Inläggav MD » 2005-01-03 03:28

God fortsättning på det nya året önskar vi alla hifivänner!

Mårten Design har alltså vunnit utmärkelsen Product of the Year 04 i kategorin DISCOVERY i den mycket fina engelska hifi+ och motiveringen till detta har chefredaktör Roy Gregory skrivit som följer:

hi-fi+
Product of the year 04 – DISCOVERY

Marten Design Coltrane Loudspeaker

by Roy Gregory

In the course of the year we see many new products and many new companies, more loudspeakers than anything else. The desire to stick readily available drivers into easily manufactured boxes seems too tempting to resist. Unfortunately the result seldom match the designer’s ambitions, leaving reviewers and magazine editors with a healthy dose of cynicism and highly developed defence mechanisms. However, seldom have I come across a debut product as thoroughly engineered and thought through as Marten Design’s Coltrane.

It’s not just a question of the price; there are plenty of far more expensive competitors out there. Nor the fancy drive units or cabinet materials. Loudspeaker sound is brutally Darwinian world which proves categorically that it’s not what you use but how you use it that counts. But what impresses about the Coltrane is how completely the design integrates the various elements together. There’s a rationale behind this speaker, not simply a selection of fashionable technologies and marketing bullet points. Each and every aspect has been considered and reconsidered before finalisation of the design, from the complex cabinet shape to the bespoke crossover components. Form follows function and in this case the quality is much more than simply skin deep. From the sumptuous high-gloss finish that covers the thick, critically damped cabinetwork, to the massive baffle, this speaker does a good job of appearing more compact and discrete than the list of ingredients suggests. Not that it’s hiding its light under much of a bushel. You only have to take one look at the outrigger feet and exposed drivers to see that this is no shrinking violet, a character that extends to its sound.

The Coltranes is as quick, agile and bold as its exterior is clean and uncluttered. The speed, coherence and its clarity available are genuine state-of–the-art, delivering phenomenal levels of detail, all integrated into an intelligible whole. It is a compelling and authoritative performance that is equally demanding of both the listener and the partnering electronics. If you want a speaker that is forgiving or relaxing, that will cover the all too obvious deficiencies in recordings and too many highly regarded amplifiers and front-ends, the look elsewhere. The Coltranes are all about the process that transports the music. Along the way they are also about the character and individuality of performers and performances, the precision and technique of the playing, the relationship and chemistry that binds them together. Unfettered resolution and dynamics bring the intimacy and power of music vividly to life in a manner that connects directly to the listener. Meet their demands for power, agility and finesse from the partnering equipment and they’ll deliver in kind. It’s a remarkably assured and capable performance from one so young. I look forward to hearing Marten’s more recent (and more affordable) designs. They’ve got a hard act to follow.

Price: £32000
UK Distributor Audiocraft, Tel (44)(0)1895 253340
Manufacturer Marten Design, www.martendesign.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-03 11:05

Kan tillägga en bunt högtalare som oxå "vann" Product of The Year i HiFi+:

# Vivid Audio B1 £6590
# Avalon Acoustics Eidolon Diamond £33000
# Focal JMlabs Chorus 707 £349
# Reference 3A Dulcet £1695
# ProAc Tablette Reference Eight Signature £899

Vad gäller det speciella epitetet Discovery, som tilldelades
Coltrane, så förklarar HiFi+:

A category that reflects as much the novelty of thinking behind
a product as the newness of the company that produces it...

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-03 11:37

Jag har hört* att Coltranes basreflexport ska vara lite "flåsig" vid låga frekvenser. Om så är fallet skulle förbättrad design av denna lyfta konstruktionen ytterligare ett snäpp!

*Ej i förstahandsuppgift. Ska försöka se till att det blir så.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-03 23:26

var ligger nytänkandet bakom produkten i detta fall? Bybeesarna? Kabeln? Den marina looken? Skulle vara intressant med en motivering till just Discovery-klassen. Recensionen var ju bara en massa ord staplade på varandra.

Betvivlar inte att Coltrane låter bra men för 320 000 förväntar man sig nog det.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-03 23:36

skulle vara intressant att lyssna på dom....nån som vet om det finns ett par i sthlm eller är det bara i gbg?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-04 00:42

Mårten Design :D
GRATTIS, jätteskoj !!

Roligt också att sverige gör sig till känna med intressanta produkter i hifikategorin.
NN

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-04 00:46

Style skrev: Recensionen var ju bara en massa ord staplade på varandra.

På vilket sätt skiljer den sig i så fall från övriga recensioner? :?:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-04 01:05

Haakan_W skrev:skulle vara intressant att lyssna på dom....nån som vet om det finns ett par i sthlm eller är det bara i gbg?

Jag ringde ljudmakaren, har jag för mig, återförsäljaren och frågade idag. De finns bara i Göteborg tydligen. Inte konstigt att det bara sålt två ex i Sverige(varav jorma har ett par) trots all publicitet då???
Det skulle verkligen ha varit kul att lyssna på dom!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-05 17:50

Mårten Design kommer ju till Gignosmässan alldeles snart! Då kanske de har med sig Kåltrajn.

http://www.gignosaudio.se/
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-13 12:31

Coltrane testas i senaste numret av Stereophile (feb. 2005). Fick mitt ex. i brevlådan nyss 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-01-13 13:09

aAhrgh - var la jag min brevlåda?!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-13 14:23

Morello: Skriv gärna kortfattat vad Stereophile säger sen! :P

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-13 15:42

Michael Fremer, som lyssnat, verkar nöjd. Han skriver dock saker som sänker hans trovärdighet till noll - han påstår nämligen att byte till Jorma-kabeln "fixar" den lilla betoning som finns i en del av registret. Tittar man Atkinssons mätning, framgår att Coltrane har lite för stark nivå i registret 1k-3k, vilket korrelerar med Fremers initiala lyssningsintryck. Att frekvensgången skulle påverkas av kabelbytet är inte troligt, utan ren gallimathias.

Mätningrna i det stora hela är acceptabla, men inte "state of the art". Impedansen är alarmerande låg, 2 ohm, i basregistret och gör anspråk på ett kompetent slutsteg. 8) Typiska rörslutsteg är inte att tänka på om klangbalansen inte ska rubbas. Konsekvensen av att driva Coltrane med högohmigt slutsteg blir att klangbalansen drar åt det ljusa hållet.

I övrigt överensstämmer John's mätningar med mina lyssningsintryck. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-13 15:53

Morello> Recensenten använder Harmonic Tech kablar, samma konstruktör ligger bakom Acoustic Zen och sådan har jag haft. De låter verkligen helskumt de kablarna, vissa register spretar ut medan andra låter helt bortglömda.

Många recensenter har ju dessutom, oberoende av varandra, karakteriserat Jorma no1 som en kabeln med väldigt lugnt ljud och det verkar ju stämma även med vad som skrivs i Stereophile.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-13 16:02

Det Fremer skriver blir ändå nonsens, eftersom John mätte högtalarna med Jorma-kabeln mellan Coltrane och mätslutsteget (Krell KSA50). 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-13 16:16

Är väl knappast så att de fåtal mätningar som är gjorda säger hela sanningen :wink:. AZ-kablarna låter otroligt illa, varför har jag svårt att förklara men så är det iallafall.

Jag menade att skillnaderna som recensenten märkte när han kopplade in Jorma kabeln låter väldigt lika med vad andra recensenter har skrivit, jämför tex med recensionen i Highfidelity.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-13 16:34

hoppas dom kommer till mässan....jag vill lyssna på dom..ruggigt snygga iaf... :wink:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-13 16:39

Rydberg skrev:Är väl knappast så att de fåtal mätningar som är gjorda säger hela sanningen :wink:. AZ-kablarna låter otroligt illa, varför har jag svårt att förklara men så är det iallafall.

Jag menade att skillnaderna som recensenten märkte när han kopplade in Jorma kabeln låter väldigt lika med vad andra recensenter har skrivit, jämför tex med recensionen i Highfidelity.

näe de mätningarna säger att mellanregistret e lite svullet ) å att dom är elaka mot förstärkare i vissa frekvenser, kan det vara så att filtret till basen har ett konstigt q värde för visst är det väl så att elementen i sig ligger på 8ohm styck?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-13 17:02

dom verkar sannerligen vara svåra att få till filtren till t&p elementen...

fast ska inte kapa innan jag lyssnat på dom...tyvärr e det ju extremt kort slaglängd på c220 elementen...lr på t&p element i allmänhet..jävligt snygga dock :wink:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-13 17:39

Haakan_W skrev:dom verkar sannerligen vara svåra att få till filtren till t&p elementen...
fast ska inte kapa innan jag lyssnat på dom...tyvärr e det ju extremt kort slaglängd på c220 elementen...lr på t&p element i allmänhet..jävligt snygga dock :wink:
Hej,

Det är inte speciellt svårt. Vet inte varför det hävdas motsatsen så ofta. Kanske jag själv bidragit till missförståndet att det "är svårt".

Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.

2 ohm är f.ö. lågt. För lågt. Saknas det nivå om man använder 11-ohmarna av C220 eller varför används in dom elementen istället? Borde ge betydligt mer gynsamma förhållanden sett till lasten! 8) Är Leif här i närheten och kan svara eller?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-13 17:47

EngelholmAudio skrev:Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.

Jag tycker att filtrets uppgift är ganska komplex...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-13 17:58

Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev:Filter har ju en lätt definierad uppgift och samma uppgift gäller för Thiel & Partner's element.

Yes! Ok. Komplext - tja...Kanske lite då.

Jag skriver hellre under på att det är mångfacetterat.
8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-13 20:15

R:

att en kabel "låter otroligt illa" tolkar jag som en grov överdrift, hur kan en kabel få delar av registren att låta så klart olika som du beskriver?
Skiljer sig konstruktionen kraftigt åt i dessa kablar jämfört med annat kablage eller?
Något måste ju uppenbarligen vara fel om de resulterar i så pass tydligt hörbara skillnader.
Kan det vara frågan om oseriöst test kanske? :) 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-13 20:17

EngelholmAudio skrev:
Max_Headroom skrev:

8)

gud va du börjar bli duktig på svåra ord :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-13 20:42

hifirocker skrev:R:

att en kabel "låter otroligt illa" tolkar jag som en grov överdrift, hur kan en kabel få delar av registren att låta så klart olika som du beskriver?
Skiljer sig konstruktionen kraftigt åt i dessa kablar jämfört med annat kablage eller?
Något måste ju uppenbarligen vara fel om de resulterar i så pass tydligt hörbara skillnader.
Kan det vara frågan om oseriöst test kanske? :) 8)

Du får tro precis vad du vill, den låter otroligt illa.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-13 20:54

Du menar att du UPPLEVER att den låter illa?! :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-13 21:59

patrikf skrev:Du menar att du UPPLEVER att den låter illa?! :wink:

Orkar inte in i denna debatten Patrik, du får liksom Hifirocker tro vad du vill. I mitt system lät det väldigt konstigt med denna kabel inkopplad.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-13 23:16

EngelholmAudio skrev:
Max_Headroom skrev:

8)

Du kanske inte skriver under på "komplext", men kanske på "sammansatt"? :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-14 00:25

Mr_Ekan skrev:
EngelholmAudio skrev:
Max_Headroom skrev:

Yes! Ok. Komplext - tja...Kanske lite då. Jag skriver hellre under på att det är mångfacetterat.
8)

Du kanske inte skriver under på "komplext", men kanske på "sammansatt"? :wink:

- Kan man inte bara säga att det har en A*nnorlunda uppgift? (än den ex CD-spelaren hafva!)

Mvh A*

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-14 00:59

R:

du fick kanske ett måndags ex.... :lol:

Tro vill jag dock inte göra när det gäller hifi, jag föredrar kunskap och fakta, det är därför jag ställer frågor 8) :wink: .

Nästa

Återgå till Generellt om hifi