2 förstärkare 1 par högtalare vilken växlare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piraten

2 förstärkare 1 par högtalare vilken växlare?

Inläggav Piraten » 2009-10-12 07:58

Har två förstärkare och ett par högtalare som jag vill växla mellan på ett enkelt sätt.
Är det bara att köpa en högtalarväxlare och koppla stärkarna till högtalarkontakterna och högtalarna till stärkarkontakten.
Har kollat på denna från HiFi klubben.
http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... aexel_.htm

Yamaha 620 (5.1) används till DVD konserter/film.
2kanals rörförstärkare till musik.
Dom skall driva ett par Larsen4 högtalare.

Nu har jag banankontakter som man kan koppla ihop med varann.
Kontakterna från Yamahan sitter i hela tiden.
När jag skall lyssna på 2kanalaren så kopplar jag bara på bananerna på dom befintliga, men det är lite omständigt.
Kan ju ha kablarna från båda stärkarna inkopplade hela tiden, men då gäller det att bara ha en påslagen, törs ej tänka på vad som skulle kunna hända om båda förstärkarna är påslagna samtidigt.

//Piraten

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-13 18:05

Koplla inte 2 par kablar från samma högtalare till olika stärkare, du behöver inte ha dem påslagna för att elda upp dem!
Du har ju dessutom ett rörsteg, det är en transformator på utgången där, den är ju alltid ansluten till högtalaren och lastar ner transistorsteget
Högtalarväxeln funkar ok att köra baklänges om den "bryter innan den sluter" annars blir det samma som ovan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-13 18:29

Ja, det där låter som ett vådligt experiment. Utgångarna på två förstärkare får aldrig vara ihopkopplade, även om den ena är avslagen. Och har man en omkopplare så måste den vara "icke kortslutande" eller "break-before-make" som di säger på utrikiska.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum