Mich skrev:
Endel (alla?) laptoppar har jordade nätdelar nu för tiden. Lärt mig den hårda vägen. Kört 230 genom min laptop, USB - skyddsjord!
//Michael
Jag har ännu inte sett någon laptopnätdel som varit jordad ut till datorn, men det kanske finns. hursomhelst så brukar de ju ha 2 polig anslutnnig, vanligen 19V dc via switchad omvandling, skyddsjord existerar inte, till laptopen? , och den är troligen helt galvaniskt åtskilld från nätspänningen, så att prata om skyddsjord i laptopen är troligen lite fel, problemet är nog faktiskt det motsatta, laptopen saknar jord, den flyter.
Laptops brukar dessutom inta vara bra skärmade, de tjattrar en hel del, du brukar lätt höra datorer på fm bandet tex, gör en autostationssökning och jämför resultatet med och utan datorer i den närmaste omgivningen,
Stänger jag ned datorn kan jag höra på Norsk radio, med dator på=omöjligt.
Laddregulatorn i laptoppen brukar även påverka sånt här, har du provat att köra utan batteri?
Laptopen innehåller många delar som är dåligt skärmade alt jordade, inte bara strömförsörjiningen påverkar oljud, skärmen och allt som går via usb ändrar störspektrat, på laptops hörs tydligt om man bara kopplar upp den och inte spelar ljud på den, bara kopiera filer, variera ljuset, rör musen, du hör hur brusmattan från laptopen ändras.
Min erfarenhet av laptops är att det är väldigt svårt att få bra ljud med usb matade kort, de måste åtminstonde ha egen nätdel, firewirekort som inte är försörjningsanlutna till dator uppför sig mycket bättre vad gäller störnivå, det verkar som att usb kabeln drar med sig skit från datorns strömförsörjning in i ljudkortet, och isolerar man inte bort den korrekt får man störnnigar.
Uppträder störningarna bara när du kopplar in dig mot en mixer bör du köra balanserat och/eller via en dibox eller om du vet att någon anslutnnig är transformatorbalanserad på mixern så ska du använda den.
Jag har idag ett firewirekort med extern matning eller så kör jag optout eller hörlurar från laptopen, och ibland via usb till någon produkt med en galvaniskt avskiljd och välskärmad ingång.
Men jag har slutat med att ansluta laptopströmförsörjningen "metalliskt" direkt mot mixer, direkt eller via enklare usb kort, det blir en störmatta jag inte gillar, samma usb ljudkort till stationär dator ger inte problem på samma sätt, men där är det ju en skärmad jordad plåtlåda runt, och då låter usb korten ok,