Bra T/S-parametrar för LT (Linkwitz Transform)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Bra T/S-parametrar för LT (Linkwitz Transform)

Inläggav Kraniet » 2009-10-14 11:57

Det har ibland fällts kommentarer i diverse trådar om LT att det och det elementet inte är lämpligt för LT. Men vad är det då för parametrar man bör sträva efter för att få bästa resultat i LT.
Nu pratar jag inte om saker som lång slaglängd och annat sådan uppenbart.
Jag tänkte mer på olika q värden och annat.

Tex har det ju lyfts fram kritik mot sls 10 tum att den skulle vara mindre optimal för LT. Vad är det då som är fel? Och hur borde dess T/S se ut för att vara optimal?
Senast redigerad av Kraniet 2009-10-14 18:01, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Bra T/S-parametrar för LT

Inläggav steveo1234 » 2009-10-14 12:02

Kraniet skrev:Det har ibland fällts kommentarer i diverse trådar om LT att det och det elementet inte är lämpligt för LT. Men vad är det då för parametrar man bör sträva efter för att få bästa resultat i LT.
Nu pratar jag inte om saker som lång slaglängd och annat sådan uppenbart.
Jag tänkte mer på olika q värden och annat.

Tex har det ju lyfts fram kritik mot sls 10 tum att den skulle vara mindre optimal för LT. Vad är det då som är fel? Och hur borde dess T/S se ut för att vara optimal?

Hög känslighet, lågt fs, hög effekttålighet, stort xmax och stort Vd.

Någonting jag missat?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-14 12:03

Man vill ha stor motorstyrka, lite snabbt konstaterat så lågt Qts värde är trevligt till LT :)

Så, en bas som egentligen "inte passar" i slutet är att föredra om man vill ha bästa resultat av en LT :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-14 12:05

Nu har ni täckt in allt :)

Nu finns det väl bara svindyra element att välja på... :( ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-14 12:12

så så generellt låga T/S är bra? Även qms? Konvikt?

Men ett element som har parametrar som passar för slutet kommer ju ge djupare bas vilket ger att man behöver mindre kompensering. Det känns ibland som att man pratar i termer av "ha kakan och äta den samtidigt".

Tex ger lågt fs ofta en hög konvikt, högt qts och eller mjuk upphängning. Låga q-värden är ofta förknippat med styv upphängning, låg konvikt och hög fs.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-14 12:13

MagnusÖstberg skrev:Nu har ni täckt in allt :)

Nu finns det väl bara svindyra element att välja på... :( ;)

Nejdå, ta en titt på Maelstrom-X

Description Paramter Value Unit
Resonant frequency Fs 17.7 Hz
Half space sensitivity (1W@1m) SPL ? dB SPL
Mechanical quality factor Qms 7.8
Electrical quality factor Qes 0.38
Total quality factor Qts 0.36
Equivalent Cas air load Vas 324 liters
Effective piston area Sd 1182 cm2
DC Resistance Re 3.1 W
Voice-coil inductance @ 1kHz Le1k 0.87 mH
Rated Impedance Z 4 W
Maximum linear excursion Xmax 33 ±mm
Power handling capacity Pmax 1500 W

Borde funka riktigt bra och finns att köpa i sverige för vettiga pengar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-14 12:14

Kraniet skrev:så så generellt låga T/S är bra? Även qms? Konvikt?

Men ett element som har parametrar som passar för slutet kommer ju ge djupare bas vilket ger att man behöver mindre kompensering. Det känns ibland som att man pratar i termer av "ha kakan och äta den samtidigt".

Tex ger lågt fs ofta en hög konvikt, högt qts och eller mjuk upphängning. Låga q-värden är ofta förknippat med styv upphängning, låg konvikt och hög fs.

Konvikten kan väl ignoreras? Eller rättare sagt, kompenseras för?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-14 12:18

steveo1234 skrev:
Kraniet skrev:så så generellt låga T/S är bra? Även qms? Konvikt?

Konvikten kan väl ignoreras? Eller rättare sagt, kompenseras för?

Jepp ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-10-14 12:43

Det som jag brukar titta på är ett hyfsat lågt Qts, fs och bra Xmax till att börja med.
Kanske att Vas inte ska vara hur stor som helst men det är en sekundär parameter, iallafall för mig när jag väljer element.
Sedan blir det simulering och då kanske det inte stämmer alls, men då får man leta vidare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-14 15:13

steveo1234 skrev:Nejdå, ta en titt på Maelstrom-X.

Equivalent Cas air load Vas 324 liters

Med så stor luftpumpningsförmåga vill man inte göra lådan så liten heller eftersom det tenderar att ge dist.

Bremen 10" och Ino Profundus-X är båda goda avvägningar för LT...
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-14 15:23

ja för man vill ha en liten låda också. Annars är det ju ingen vits med LT alls. Accepterar man stora lådor går det ju att få full nivå ned till 20 hz i rum om man vill.

Men för litet ger ju som sagt ökad dist istället och då har man ju inte vunnit så mycket. Men kanske 30-40 liter för 10 tum verkar ju lagom (ger väl runt 1% dist för sls 10 vid fullt konutslag).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-14 16:08

Kraniet skrev:ja för man vill ha en liten låda också. Annars är det ju ingen vits med LT alls. Accepterar man stora lådor går det ju att få full nivå ned till 20 hz i rum om man vill.

Men för litet ger ju som sagt ökad dist istället och då har man ju inte vunnit så mycket. Men kanske 30-40 liter för 10 tum verkar ju lagom (ger väl runt 1% dist för sls 10 vid fullt konutslag).

1% dist vid fullt konutslag? Jag tror aldrig att jag har sett något element som ger mindre än 20% dist vid fullt konutslag. 1% dist skulle ju tex kräva att BL-kurvan är en konstant, och inte en kurva?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-14 16:25

Tillkommande dist från olinjäriteter i luften...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-14 16:26

MagnusÖstberg skrev:Tillkommande dist från olinjäriteter i luften...

Bara distorsionen från luftfjädern kommer ju att passera 2% och den är ju endast en av de många dist-källorna. Eller missförstod jag något?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-14 16:36

det är alltså som Magnus säger tillkommande dist från själva lådan, dvs den innestängda luften. För små lådor i förhållande till elementets pumpvolym ger helt enkelt inte lika bra resultat.

Men själva syftet med LT är ju som sagt att man kan minska lådvolymen. Iaf är det oftast vad man vill. Överdrivet stora element är därmed inte speciellt önskvärda.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-14 17:06

Kraniet skrev:Det har ibland fällts kommentarer i diverse trådar om LT

Jag har väl inte i DIY-trådar att göra egentligen, men rubriken stirrar mig i ansiktet hela tiden...

Vad f-n är LT? 8O
... tycker jag!

Per

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-14 17:21

perstromgren skrev:

Jag har väl inte i DIY-trådar att göra egentligen, men rubriken stirrar mig i ansiktet hela tiden...

Vad f-n är LT? 8O

Det är ju iofs en helt berättigad fråga :). Det är forkortning för Linkwitz Transform. En slags EQ kompensering av högtalaren där man får djupare bas ur en given lådvolym.

En äkta LT (så som den beskrevs av Linkwitz) tror jag ska användas under systemresonansen (för lådan) och borde då vara en EQ kurva som stiger med 12db/oktav för att matcha avrullningen som en sluten låda har under systemresonans.
Men jag tror att det numera är mer eller mindre synonymt för EQ-kompensering av basen helt enkelt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-14 17:33

Kraniet skrev:
perstromgren skrev:

Vad f-n är LT? 8O

Det är ju iofs en helt berättigad fråga :). Det är forkortning för Linkwitz Transform. En slags EQ kompensering av högtalaren där man får djupare bas ur en given lådvolym.

Tack, nu kan jag sova ikväll, och slipper att ligga och grubbla. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-10-14 18:16

MagnusÖstberg skrev:
Med så stor luftpumpningsförmåga vill man inte göra lådan så liten heller eftersom det tenderar att ge dist.

Bremen 10" och Ino Profundus-X är båda goda avvägningar för LT...

Jag skulle lägga till XLS, XXLS och kanske Daytons basar.
Sen kan man ju gå på TC-sounds grejer, men då pumpar de så mycket volym att man måste ha en större låda för att minska luftens dist.

Men det skulle vara roligt att bygga en låda med 150dB inre tryck och en med 160dB inre tryck och a/b testa för att lyssna efter distskillnader.
Dessa ska ju uppenbarligen finnas, men frågan är hur mycket man egentligen uppfattar.

Naturligtvis ska ju LT kretsen vara avstämd och beräknad för samma slutrespons i båda lådorna, men jag tror att man ska testa detta på ett element med lång slaglängd för att kanske accentuera resultaten.

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-14 18:51

SlaitH skrev:Men det skulle vara roligt att bygga en låda med 150dB inre tryck och en med 160dB inre tryck och a/b testa för att lyssna efter distskillnader.
Dessa ska ju uppenbarligen finnas, men frågan är hur mycket man egentligen uppfattar.

Naturligtvis ska ju LT kretsen vara avstämd och beräknad för samma slutrespons i båda lådorna, men jag tror att man ska testa detta på ett element med lång slaglängd för att kanske accentuera resultaten.

Vad tror ni?
Det skulle vara kul. Jag lånar gärna ut två Bremen 10" för det projektet :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-14 19:10

En intressant ide.
Så intressant att den redan är gjord. Slutsatsen är som väntad, dvs, större volym på lådan ger längre distorsion.

Testade elementet är ett mycket lågdistande element LMS 5400 i 18" version. Två olika lådor, 75 liter respektive 200liter.

Bild

Bild

Båda lådorna utan LT dock, men, påverkan av LT är ju ganska självklar.

Sen kvarstår ju såklart från om det är hörbart. Men, uppmätt så är det i alla fall ganska stor skillnad.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-14 19:15

De elementen har rätt låg känslighet va?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-14 19:19

MagnusÖstberg skrev:De elementen har rätt låg känslighet va?

89db/W, men de tål åtskilliga tusentals watt. Jag tror inte att elementet finns att köpa längre. Kostade 800dollar för nått år sen vill jag minnas och de elementen som finns att köpa nu kostar minst det dubbla.

http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra

Oavsett vilket element man använder så borde man dock få samma resultat av att ändra lådstorleken?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-14 19:23

Jo, men element kan ju effektkomprimera mer eller mindre. Klart är att mindre lådvolym ger högre dist.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-14 19:25

MagnusÖstberg skrev:Jo, men element kan ju effektkomprimera mer eller mindre. Klart är att mindre lådvolym ger högre dist.

Ja just det. Missade den detaljen :oops: LMS-elementet komprimerar inte alls i stort sett. Ett annat element kanske gör det...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-14 19:29

Ju längre ner i frekvens vi ska, ökar även kravet, nödvändigheten av större konarea (fler element) ofrånkomligt.
Ska vi ner till 5Hz med två element, så glöm det, om det önskas spela påtagligt starkt och odistat där.

Finns säkert en tumregel, hur mycket konarean måste ökas, för vidbehållen linjär tryckstyrka i rummet.

Hiskeliga slaglängder på elementen, som behöver nyttjas fullt ut, blir enbart olinjärt och förskräckligt distat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-14 19:55

Min tumregel är att se till att kalkylera så att man har god marginal till full slaglängd vid önskat lljudtryck. Men full slaglängd behöver inte innebära särskilld ökad dist om elementen är väldesignade.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-14 20:22

steveo1234 skrev:En intressant ide.
Så intressant att den redan är gjord. Slutsatsen är som väntad, dvs, större volym på lådan ger längre distorsion.

Testade elementet är ett mycket lågdistande element LMS 5400 i 18" version. Två olika lådor, 75 liter respektive 200liter.

Bild

Bild

Båda lådorna utan LT dock, men, påverkan av LT är ju ganska självklar.

Sen kvarstår ju såklart från om det är hörbart. Men, uppmätt så är det i alla fall ganska stor skillnad.

men ingen uppgift om hur högt ljudtryck det är i lådan. Hur mycket luft pumpas vid de olika ljudtrycken? Tycker inte 200 liter låter som speciellt stor låda till en långslagig 18tummare.

I fallet med sls10 så pumpar det 0.268 (3.35x0.08) liter vid xmax. cirka 45 liter stor låda ger 1% tillkommande dist ungefär. Dvs lådvolymen bör vara ca 160-170 ggr pumpvolymen.

Tar man Maelstrom-x så krävs det alltså 11.82x0.33=3.9 x 165=643 liter stor låda för lika låg tillkommande dist. Om man nu skulle spela så högt. Vilket i sig förmodligen är omöjligt eftersom det skulle krävas enorma mängder effekt. Kanske mer än elementet kan hantera, iaf kontinuerligt. Omvänt kan man säga att Maelstrom bara behöver slå 2,5mm för att ge samma pumpvolym. Vilket i sig borde ge att det genereras rätt låg dist från elementet.

Hur mycket som behövs egentligen är ju också intressant att kika på. För de flesta så är det nog så att det inte spelas speciellt höga ljudtryck ens under film och sällan vid speciellt låga frekvenser dessutom. Så det är kanske en lite överflödig diskussion.
5hz finns det ju inget medie som återger så vad ska man eqa dit för? satsar man på rak till 20 så kommer en viss mängd 10hz komma med förmodligen. Men där finns ju knappast nån information. Inte ens dom mest högupplösta film och musikformaten har väl information lägre än 20hz?

Sen är det som sagt så att mycket material inte har full nivå ner till 20 hz. Mycket musik är nere cirka 10db redan vid 40hz även då dom har information ner till 20hz. Film är förstås annorlunda.
Men även i rätt extrema fall räcker det nog med 10 tiotummare av sls typ för att kunna tillräckligt rent vid filmtittande hemma. Men det är lite av en spekulation förstås.

Är det nån som vet energifördelningen för en effektspeckad film idag?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-14 20:30

Det finns massor med info under 20hz i film 8O

Men du har rätt i att många dimensionerar för nivåer de aldrig använder.

6st XXLS12 som nämts i tråden tillhör de element som jag ser som idealiska. 6 SLS12 ser jag som en bra kompromiss mellan pris/prestanda och SLS10 som en fin lösning om man kan tänka sig 6-8st i en "budgetlösning". Det betyder att det vettiga är 6st SLS10 för alla normala människor.
Jag saknar dig.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-10-14 20:40

perstromgren skrev:
Kraniet skrev:
perstromgren skrev:

Vad f-n är LT? 8O

Tack, nu kan jag sova ikväll, och slipper att ligga och grubbla. :)

:D Grattis, du verkar va en av få som inte fått mer huvudgrubblerier efter att ha fått reda på det mystiska LT.

Inga frågetecken alls ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Nästa

Återgå till DIY-forum