Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Det har ibland fällts kommentarer i diverse trådar om LT att det och det elementet inte är lämpligt för LT. Men vad är det då för parametrar man bör sträva efter för att få bästa resultat i LT.
Nu pratar jag inte om saker som lång slaglängd och annat sådan uppenbart.
Jag tänkte mer på olika q värden och annat.
Tex har det ju lyfts fram kritik mot sls 10 tum att den skulle vara mindre optimal för LT. Vad är det då som är fel? Och hur borde dess T/S se ut för att vara optimal?
MagnusÖstberg skrev:Nu har ni täckt in allt
Nu finns det väl bara svindyra element att välja på...![]()
Kraniet skrev:så så generellt låga T/S är bra? Även qms? Konvikt?
Men ett element som har parametrar som passar för slutet kommer ju ge djupare bas vilket ger att man behöver mindre kompensering. Det känns ibland som att man pratar i termer av "ha kakan och äta den samtidigt".
Tex ger lågt fs ofta en hög konvikt, högt qts och eller mjuk upphängning. Låga q-värden är ofta förknippat med styv upphängning, låg konvikt och hög fs.
steveo1234 skrev:Kraniet skrev:så så generellt låga T/S är bra? Även qms? Konvikt?
Men ett element som har parametrar som passar för slutet kommer ju ge djupare bas vilket ger att man behöver mindre kompensering. Det känns ibland som att man pratar i termer av "ha kakan och äta den samtidigt".
Tex ger lågt fs ofta en hög konvikt, högt qts och eller mjuk upphängning. Låga q-värden är ofta förknippat med styv upphängning, låg konvikt och hög fs.
Konvikten kan väl ignoreras? Eller rättare sagt, kompenseras för?
steveo1234 skrev:Nejdå, ta en titt på Maelstrom-X.
Equivalent Cas air load Vas 324 liters
Kraniet skrev:ja för man vill ha en liten låda också. Annars är det ju ingen vits med LT alls. Accepterar man stora lådor går det ju att få full nivå ned till 20 hz i rum om man vill.
Men för litet ger ju som sagt ökad dist istället och då har man ju inte vunnit så mycket. Men kanske 30-40 liter för 10 tum verkar ju lagom (ger väl runt 1% dist för sls 10 vid fullt konutslag).
MagnusÖstberg skrev:Tillkommande dist från olinjäriteter i luften...
Kraniet skrev:Det har ibland fällts kommentarer i diverse trådar om LT
perstromgren skrev:Kraniet skrev:Det har ibland fällts kommentarer i diverse trådar om LT
Jag har väl inte i DIY-trådar att göra egentligen, men rubriken stirrar mig i ansiktet hela tiden...
Vad f-n är LT?
Kraniet skrev:perstromgren skrev:Kraniet skrev:Det har ibland fällts kommentarer i diverse trådar om LT
Jag har väl inte i DIY-trådar att göra egentligen, men rubriken stirrar mig i ansiktet hela tiden...
Vad f-n är LT?
Det är ju iofs en helt berättigad fråga :). Det är forkortning för Linkwitz Transform. En slags EQ kompensering av högtalaren där man får djupare bas ur en given lådvolym.
MagnusÖstberg skrev:
Med så stor luftpumpningsförmåga vill man inte göra lådan så liten heller eftersom det tenderar att ge dist.
Bremen 10" och Ino Profundus-X är båda goda avvägningar för LT...
Det skulle vara kul. Jag lånar gärna ut två Bremen 10" för det projektetSlaitH skrev:Men det skulle vara roligt att bygga en låda med 150dB inre tryck och en med 160dB inre tryck och a/b testa för att lyssna efter distskillnader.
Dessa ska ju uppenbarligen finnas, men frågan är hur mycket man egentligen uppfattar.
Naturligtvis ska ju LT kretsen vara avstämd och beräknad för samma slutrespons i båda lådorna, men jag tror att man ska testa detta på ett element med lång slaglängd för att kanske accentuera resultaten.
Vad tror ni?
MagnusÖstberg skrev:De elementen har rätt låg känslighet va?
MagnusÖstberg skrev:Jo, men element kan ju effektkomprimera mer eller mindre. Klart är att mindre lådvolym ger högre dist.
steveo1234 skrev:En intressant ide.
Så intressant att den redan är gjord. Slutsatsen är som väntad, dvs, större volym på lådan ger längre distorsion.
Testade elementet är ett mycket lågdistande element LMS 5400 i 18" version. Två olika lådor, 75 liter respektive 200liter.
Båda lådorna utan LT dock, men, påverkan av LT är ju ganska självklar.
Sen kvarstår ju såklart från om det är hörbart. Men, uppmätt så är det i alla fall ganska stor skillnad.
perstromgren skrev:Kraniet skrev:perstromgren skrev:Kraniet skrev:Det har ibland fällts kommentarer i diverse trådar om LT
Vad f-n är LT?
Det är ju iofs en helt berättigad fråga :). Det är forkortning för Linkwitz Transform. En slags EQ kompensering av högtalaren där man får djupare bas ur en given lådvolym.
Tack, nu kan jag sova ikväll, och slipper att ligga och grubbla.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 20 gäster