Skulle det vara möjligt att få till nåt bra med en 9700 och en waveguide? Tänker mig en ganska grund WG med kanske 100-150mm som maxdiameter. Men är 9700 lämplig att utgå ifrån? Eftersom jag har ett par liggandes menar jag.
Vad skulle annars vara bra element att utgå ifrån? Jag har tex funderat lite på 19TAF/D som jag använder till mina 2,5vägare. Väldigt fin frekvenskurva och bra spridning, verkar helt enkelt inte ha mycket fuffens för sig. Enda nackdelen med den som diskant är att det är en 3/4 tums och det sätter en del gränser för hur långt ned i frekvens man kan ta den. Sen är det ju förstås detta med att få spridningen att passa mid/bas.
Två saker som jag ser behöver finnas är dels att membranet är lämpligt till att driva en WG och att det finns möjlighet att få en bra övergång mellan membran och WG.
Tex skulle ju 22TAF/G kunna bli en riktig killerdiskant om man kunde få en WG på den. Den breda surrounden gör dock att det blir svår att få en övergång till WGn. 19TAF/D verkar då bättre tex då det redan finns en bra övergång till frontplattan.
En tredje sak som kan underlätta om man ska göra en WG är ju att frontplattan är platt så det blir enkelt att fästa WGn.
Sen kommer man ju till utformingen av WGn. Där blir det väl tyvär helt och hållet trial and error man får köra. Vet inte om det finns nåt sätt att simulera det på.
Vad är lämpligt material att testa med? Plastelina eller liknande kanske är smidigast?
Några tips och förslag?