pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-15 14:05

Kan ju släppa till lite info om hur jag upplever ljudet eftersom jag har haft pK inkopplat de senaste dagarna och lyssnat på dom rätt mycket nu. Har lyssnat en hel del på P3 (strömmande) och på annan musik som finns på min ajjpådd touch. Radioröster låter rätt neutrala. Visst så låter de lite mörkare än vad röster gör i verkligheten men det beror ju mest på mikrofonerna och hur de används. Musik låter faktiskt helt ok även om det är komprimerad popmusik. Tvärtemot vad man skulle kunna förmoda med de skeptiska kommentarer som har förekommit här. Jag skulle lätt kunna leva med detta ljudet. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-10-15 14:09

Naqref skrev:Fick via omvägar igår veta att en känd forumpersonlighet har granskat våra mätningar och hade efter dom gjort ett rätt entydigt uttalande om hur pK bör låta. Det tolkar jag som att våra mätningar av pK och piP är relevanta och extremt rättvisande. 8)

Skulle du kunna utveckla det där så att det blir begripligt tillochmed för mig?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-15 14:15

petersteindl skrev::evil: Min badrumsvåg har packat. Ska köpa nytt Lithiumbatteri. Mäta vikt på SL får anstå tills senare.

Packade den nu, eller är packningen av okänt datum, endast bedömningsbart av dammlagret på den ? :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-15 14:32

Tack för oväntad info om komponenter, eller egentligen inte. Infon hittintills har ju varit suverän, med bra svar på ställda frågor.
Då kan man packa ned de fiiina komponenterna igen då. :wink:

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-15 17:41

Naqref skrev:... Den första visar hur det ser ut i riktningen 25 grader uppåt och 35grader in eller utåt. ...

Apropos dessa, hur var det med den där höjdupplevelseprylen; Finns den, och är den i så fall bortbytt mot en mer neutralklingande energikurva, eller bara bortrationaliserad helt och hållet?

djimp

Inläggav djimp » 2009-10-15 19:20

:?:Peter! Såg att jag blivit satt på väntelistan när jag ändrade från bara elementsats+filter+portar till "lådgruppen", why?? Har fått ditt mail om betalning för elementen. mvh Jimmy

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-15 19:39

Min spec av alla de där tillbehören:

Allt, så mycket som möjligt monterat, minus SD-fötter.

Eller skulle det vara kodat den här gången också? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-10-15 19:45

Peter: missade du mitt inlägg för några sidor sedan att jag gärna vill ha SD- fötter och frakt hem till mig också?

/Lasse

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 20:02

djimp skrev::?:Peter! Såg att jag blivit satt på väntelistan när jag ändrade från bara elementsats+filter+portar till "lådgruppen", why?? Har fått ditt mail om betalning för elementen. mvh Jimmy

Lemmts, detta skrev jag tidigare i tråden under listan.

petersteindl skrev: Alla som är grönmarkerade har fått e-mail. Djimp var på elementsats ordinarie plats och ville sedermera även ha låda så djimp hamnade av en händelse längst ner, men jag såg det och korrigerade. De som ännu inte fått e-mail och följdakligen ligger på väntelista är namnen markerade med orange färg. Mich är överst. Jag har alla i nummerordning.

MvH
Peter

Du är alltså på ordinarie plats och du har även fått e-mail och du är markerad med grön färg :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 20:05

lemmts skrev:Peter: missade du mitt inlägg för några sidor sedan att jag gärna vill ha SD- fötter och frakt hem till mig också?

/Lasse

Jajjemen 8) även solen har fläckar, men nu är det noterat.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 20:20

perstromgren skrev:Min spec av alla de där tillbehören:

Allt, så mycket som möjligt monterat, minus SD-fötter.

Eller skulle det vara kodat den här gången också? 8O

Jättebra Per, det är noterat.

Kvar har du att välja låda

PLP=platta paket=sågade bitar = 415 kr/st
eller
LM=Låda monterad=de sågade bitarna ihoplimmade=510kr/st
Väljer du LM så är nästa steg att välja om du dessutom vill ha LM lackerade=LM+L=650kr/st.

Vill du ha ett extralager av transparent lack med högre glans d v s LM+L+60gl=650kr+90kr=740kr/st.

Om du valt lackering så kan det vara en fördel att välja färg också :) Du kan välja på SV=svart eller VIT=vit 8) fantastiskt, vilket sammanträffande :)

Så, nu är bollen din :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-15 20:24

OK! Spenderbyxormode=ON

Jag slår till på LM+L+60gl i SV, tack!

Puh! Det är ju värre än tandkrämsvalet, juh!
... tycker jag!

Per

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-15 20:28

Får jag föreslå att Naqref lägger upp länkar till graferna i första inlägget. Det är lite jobbigt att backa dit via ca 20st sidor.
Det ser inte illa ut när man nu tar en titt på dem igen. :wink:

djimp

Inläggav djimp » 2009-10-15 20:48

:oops: Såg just det när jag läste vidare i tråden, puh... blev för ett ögonblick lite orolig, men nu är allt på topp igen :D, tack Peter!

För övrigt så vill jag ha:
Terminal
Basreflex
SD fötter
Filterkomponenter, ej monterat
tillbehör
Vad gäller avhämtning så vet jag inte än, om det kan ske under v.44 så funkar det annars lite mer osäkert om jag kan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 21:08

70 000 :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 21:12

djimp skrev::oops: Såg just det när jag läste vidare i tråden, puh... blev för ett ögonblick lite orolig, men nu är allt på topp igen :D, tack Peter!

För övrigt så vill jag ha:
Terminal
Basreflex
SD fötter
Filterkomponenter, ej monterat
tillbehör
Vad gäller avhämtning så vet jag inte än, om det kan ske under v.44 så funkar det annars lite mer osäkert om jag kan.

Noterat

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 21:15

perstromgren skrev:OK! Spenderbyxormode=ON

Jag slår till på LM+L+60gl i SV, tack!

Puh! Det är ju värre än tandkrämsvalet, juh!

Jättebra :)

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2009-10-15 21:39

Tja, jag har just de senaste dagar och veckor renoverat ett litet hus.
Mao en j***la massa målande och spacklande.

Peter S:
På grundval av detta så jag skulle vilja gå från:
PLP BR ==>
LM+L BR i SV samt alla övriga prylar med ett undantag, inga terminaler.

Avhämtning hos John planeras tillsammans med Misanplass.
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-10-15 21:44

zhere, tze möney ist zafe with you Peter,

Skulle vilja ha det hemskickat. :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-10-15 21:48

Det har säkert redan avhandlats tidigare i tråden, men jag har i så fall missat det.

Om man har för avsikt att hämta lådor och delar i Skillingaryd, kan man då
även plocka upp elementsatsen där?

PS till PS: Pengar är på väg till dig nu.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 21:59

nolimitsoya skrev:
Naqref skrev:... Den första visar hur det ser ut i riktningen 25 grader uppåt och 35grader in eller utåt. ...

Apropos dessa, hur var det med den där höjdupplevelseprylen; Finns den, och är den i så fall bortbytt mot en mer neutralklingande energikurva, eller bara bortrationaliserad helt och hållet?

Nu blir jag nyfiken 8) Ditt nick undrar jag lite över :) Man skulle kunna tänka sig att det uttalas Nållimittsåjja :) Men man skulle även kunna tänka sig att det uttalas lite engelskt, nämligen No limit soya :) och då får det ju även en mening. Är något av dessa två uttalen korrekt eller skall det uttalas på ett 3e sätt?

Jo, en sak till. Den där "höjdupplevelseprylen"; är det en slags höjdinformationskodning på ljudvågen i inspelningen som på så sätt skall återges korrekt i avspelningen som du menar? Eller är det att ljudbilden inte flyttar sig i höjdled då man reser sig upp från lyssningsfotöljen och därigenom får högtalarna under öronhöjd?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-10-15 22:04

Peter, har du fått in pengar från mig? Jag har överfört dem enligt min internetbank, men de kanske inte kommit fram än?

/J

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 22:35

Jonkan skrev:Peter, har du fått in pengar från mig? Jag har överfört dem enligt min internetbank, men de kanske inte kommit fram än?

/J

Jag lägger in senaste utdrag från kontot så att var och en kan se om det saknas något.

Bild

Som du kan se, hoffen så är inte du PK-ELEMENT, vilket jag också misstänkte :) Ditt clearingnr stämde inte överens med PK-ELEMENT:s.

Nu återstår frågan, vem är då PK-ELEMENT? 8) They seek him here, they seek him there... å förresten, på tal om något helt annat, hur är det med dig Densen? 8O Kan du se att din överföring har kommit fram ännu? 8) Hur länge tar en överföring egentligen? Bild

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 22:36

Kilkenny skrev:zhere, tze möney ist zafe with you Peter,

Skulle vilja ha det hemskickat. :)

Ok

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 22:41

karneolen skrev:Tja, jag har just de senaste dagar och veckor renoverat ett litet hus.
Mao en j***la massa målande och spacklande.

Peter S:
På grundval av detta så jag skulle vilja gå från:
PLP BR ==>
LM+L BR i SV samt alla övriga prylar med ett undantag, inga terminaler.

Avhämtning hos John planeras tillsammans med Misanplass.

Noterat, att du har tröttnat på att måla och att spackla.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-15 22:43

Aerob skrev:Det har säkert redan avhandlats tidigare i tråden, men jag har i så fall missat det.

Om man har för avsikt att hämta lådor och delar i Skillingaryd, kan man då

PS till PS: Pengar är på väg till dig nu.

Japp, och även i plural om så skulle bli :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2009-10-15 22:51

Nu ser jag att jag skrev fel när jag gjorde min inbetalning... :oops:

Det skall ju givetvis vara 2pKTygelBy (inte 4pKTygelBy). Jag har ju faktiskt bara beställt och betalt för 2pK.

Måste varit trött igår... :roll:

/TygelBy

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-16 04:01

petersteindl skrev:Är något av dessa två uttalen korrekt eller skall det uttalas på ett 3e sätt?

Ingen aning. Det är valfritt! :D
petersteindl skrev:Eller är det att ljudbilden inte flyttar sig i höjdled då man reser sig upp från lyssningsfotöljen och därigenom får högtalarna under öronhöjd?

Precis så. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-16 10:38

För att saker ska vara så enkelt som möjligt att administrera men ändå så flexibelt för er så har vi kommit fram till följande options förutom själva lådan och element.

Basreflexportar
Beställer man basreflexportar får man två lösa portar per låda. Har man avsikt att köra med slutna lådor så är detta alternativ INTE aktuellt. Däremot kan man ju eventuellt vilja ha en uppsättning portar om man framdeles vill testa på att bygga basreflexlådor.
Pris/högtalare: tba (gissningsvis som Hifikits priser)

Terminaler och hål för terminal
Detta alternativ är för de som väljer de terminaler som John levererar (Samma som till Larsen 4). Väljer man detta alternativ så får man både terminalerna OCH hål för dessa. Om man inte väljer detta alternativ så får man varken eller.
Pris/högtalare: 42kr

Allmänt tillbehör
I detta ingår skruvar, tätningslist och tillskuret dämpmaterial. Dämpmaterialet leveras i lådan om man väljer att få lådorna skickade. Om man hämtar lådorna själv (eller via ombud) så finns dämpmaterialet separat. Det blir lättast att montera in filtret i lådan då.
Pris/högtalare: 37kr

Filterkomponenter och kablar
Detta alternativ inkluderar alla filterkomponenter och kablar med förgyllda kabelskor men ingen montering. Avvikelser från ursprungliga BOMen är att en något enklare polypropylenkondensator används i basfiltret och en spole med 1.2mm tråd istället för 1.4mm. Detta är fullt acceptabla förändringar enligt mitt förmenande.
Pris/högtalare: tba

Filterkomponenter och kablar monterade
Detta inlkluderar allt enligt ovanstående punkt men även montering på kretskort (återvunnet kretskort från tidigare projekt).
Pris/högtalare: tba

SD-fötter
Detta alternativ är endast applicerbart för basreflexlådorna då fötterna är viktmässigt anpassade för dom. Använder man dessa till de slutna lådorna så kommer man få en lite högre resonansfrekvens (vilket är troligen tolerabelt då man använder dessa med en högre brytfrekvens) men för den som strävar efter perfektion så gäller dessa enbart för basreflexlådorna i nuläget.
Pris/par: 250kr OBServera att dessa säljs enbart i par så vill man ha för tre högtalare så måste man köpa två satser och/eller samköpa med någon som vill ha en halv sats.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-16 10:39

Aerob skrev:Om man har för avsikt att hämta lådor och delar i Skillingaryd, kan man då

Ja det kan man och det är lämpligt att göra så om man vill spara in frakten.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum