Era råd angående ett betongrum i gillestuga.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-14 17:58

Hej!

Jag ser på fotot att du har tvärgående träreglar i taket. Det är en god start som hjälper till att diffusera takreflexen. Komplettera med heltäckningsmatta (enda mer kostsamma insatsen), två st dämppaneler bakom respektive fronthögtalare (10 cm stenull med eller utan hålmasonit framför samt 5 cm ytterligare dämpmaterial - glasull är billigare än speciella aku-skivor) och veckade draperier längs väggarna i åtminstone främre tredjedelen av rummet så har du kommit en bra bit. I övriga rummet ställer du hyllor med skivor och/eller böcker för diffussion och tjocka, trevliga möbler för absorbtion. Det kan vara bra att inreda oregelbundet för att bryta upp ljudvågorna, genom att t ex låta hyllor stå lite stokastiskt. Placera gärna skivor och böcker i hyllorna på olika djup. De stående vågorna i basen som tyvärr plågar många betongrum kan helt eller delvis avhjälpas antingen genom en rejäl spaltabsorbent med en massa glas- eller stenull eller genom att sätta in en parametrisk equalizer i anläggningen och dämpa just problemfrekvenserna.

Med vänlig hälsning och i all hast,

Pekka

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-14 17:58

Om det är lågt i tak :?: så skulle jag nog sätta upp en absorbent i taken där ljudet studsar 1a gången mot lyssningsplatsen Och eventuellt komplettera med några diffusorer* runt om i taket.

*vissa kallar dom splitters också...men det har jag bara hört ljudtekniker säga så.....men dom splittrar/sprider ljudet.

titta på svanås hemsida.

106.....de tror jag inte :lol:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-01-14 17:59

106, och har en son som är 2005??? :roll: :? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-14 18:00

Notis:

Jag tror många tittar på fel objekt........7an ska det vara och inte 3an :wink:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-14 19:29

Jepp sjuan är det. Pekka skall kolla dina förslag när vi har fått det om vi får det. Vi ligger i budgivning nu. Men heltäcksmatta åker bort,för jag är kvalsterallergiker.

Ok jag är lite äldre än 106, eftersom min son har precis för en knapp månad sedan fyllt år(Jesus)

Ja mina vänner det är inte lätt att vara så coool som jag är 8)

Jag använder olika sorters oljor, som gör att jag ser så ung o vacker ut.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2005-01-14 21:03

Om man ska tro på allt man hör, så är det faktiskt ganska bra ur allergi/kvalster/damm-synpunkt med heltäckningsmatta. Orsaken är helt enkelt att skiten stannar kvar i själva mattan. Se till att dammsuga ofta bara.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-14 21:11

Nja jag ryser faktiskt åt att ha en heltäckningsmatta, fördärva ett fint trägolv så?? Vilken glädje när vi tog bort vår heltäckningsmatta här o la ditt trägolv. Men gillar man heltäckningsmatta så skall man ha det. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi