intressant reportage :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

intressant reportage :)

Inläggav Haakan_W » 2005-01-14 17:26

hehe läste denna nyss...rätt underhållande...

läs "höjdarljud i studentrummet" (obs jag e helt neutral :wink: hittade den på linn forumet)

http://www.ntk.umu.se/tsurr/d/01_2.pdf

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-14 17:38

Trevlig artikel. Det finns hopp där ute i verkligheten i alla fall :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 18:02

Hopp? *skakar på huvudet och undrar vad det är för stolle som gjort reportaget* 8O

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-14 18:09

Hotspur skrev:Hopp? *skakar på huvudet och undrar vad det är för stolle som gjort reportaget* 8O

finns väl egentligen inget rätt eller fel det e bara deras personliga åsikt skulle jag tro

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 18:51

finns väl egentligen inget rätt eller fel

Jodå, fråga LTS-fundamentalisterna så får du se. Allt annat är ju "bara" åsikter som inte är värda någonting, bara massa ord staplade på hög utan objektiv verifiering... :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-14 18:52

Haakan_W skrev:
Hotspur skrev:Hopp? *skakar på huvudet och undrar vad det är för stolle som gjort reportaget* 8O

finns väl egentligen inget rätt eller fel det e bara deras personliga åsikt skulle jag tro

Joho, det finns visst rätt och fel! Sågningen av HiFi-blaskor t.ex. var helrätt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-14 18:56

Kan vi inte få en intresssant LTS- eller Ino-tråd till, snälla?

nu hotspur håller du just nu på att göra en sådan tråd...meningen med tråden var inte att starta en lts vs alla andra utan mer för å diskutera olika hifibutikers attityd osv

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-14 19:16

Tror man kan motionera fötterna bättre genom att gå på step-up eller något... men tycka får man ju göra hur mycket man vill... Det var ju ett försök i alla fall, men så fort hinner man inte utbilda sig som lyssnare, så det är självklart så att man fallit på "cheap effects" i detta fallet, som alla gör i sin hifibarndom.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 19:19

Point taken, Haakan! :oops:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-14 19:48

Hotspur skrev:Point taken, Haakan! :oops:

du e förlåten :lol: men bara för att du e göteborgare! aldrig stött på en otrevlig sådan faktiskt.se

nattlorden berätta mer hur du menar :?: tycker du att linn kör med cheap effects eller? jag måste säga att vid en första lyssning på linn så är "imponator" faktorn rätt liten jämfört med många andra......men vad jag menar så har jag upplevt precis tvärtom vad du skrev :lol:

dock skulle jag aldrig välja linns högtalare...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-14 20:07

Haakan - de flesta som lyssnar på Linn brukar komma tillbaka och snacka om "driv" och takkänsla och några andra buzzwords... min erfarenhet är att ju mer man har att snacka om destu mer tyder det på imponatoreffekter... vilka senare ovandlas till tristess ("sameness")faktorer...

har man två (t.ex) högtalare och den ene imponerar t.ex. i basen och den andra är ganska intetsägande men utan att man egentligen kan hitta fel... så är den den "tråkige" man kommer att leva längst och bäst ihop med.

Fast det brukar butiker vara väldigt noga med att INTE upplysa om... då riskerar man ju att inte får kunden tillbaka för att uppgradera...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-14 20:12

Mja, jag tycker att reportaget var intressantast ur synvinkeln vad folk kan göra för att få fram sin åsikt. Är det som han säger, att butikerna vägrar jämförelser och att de försöker plantera placebo hos sina lyssnare, då är ju det illa, om är försvarbart ur deras ekonomiska perspektiv. Det kan ju vara så att artikelförfattaren verkligen är linntok och då är det ju illa åt andra hållet.

Vilket som är sant lär vi aldrig få veta utan att bilda en egen uppfattning genom att möta människorna bakom, själva. Och vilken anläggning som egentligen lät bäst skulle jag tro att vi har ännu sämre förutsättningar att få reda på, i varje fall utifrån artikeln.

Men klart är att hifi och åsikter om det kan uppröra. Och sen är ju smaken som sagt hårig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-14 20:17

Svante skrev:Mja, jag tycker att reportaget var intressantast ur synvinkeln vad folk kan göra för att få fram sin åsikt. Är det som han säger, att butikerna vägrar jämförelser och att de försöker plantera placebo hos sina lyssnare, då är ju det illa, om är försvarbart ur deras ekonomiska perspektiv. Det kan ju vara så att artikelförfattaren verkligen är linntok och då är det ju illa åt andra hållet.

Vilket som är sant lär vi aldrig få veta utan att bilda en egen uppfattning genom att möta människorna bakom, själva. Och vilken anläggning som egentligen lät bäst skulle jag tro att vi har ännu sämre förutsättningar att få reda på, i varje fall utifrån artikeln.

Men klart är att hifi och åsikter om det kan uppröra. Och sen är ju smaken som sagt hårig.

håller verkligen med dig :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-14 20:25

Tänk om man skulle öppna en hifibutik med slogans "Sta'ns tristaste hifibutik"

Och så låta bli all voodoo och strunta i att använda sales pitches från de märken man väljer att ta in... och ställa frågor som... "kan du inte tänka dig att lägga in lite mattor där hemma först och höra vad det gör med det du har idag?" och säga "du kommer långt på vanlig elkabel, så jag tänker verkligen inte rekommendera dig nån hifikabel" osv...

*skrattar*

Misstänker tyvärr att den inte skulle bära sig...

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-01-15 11:53

Reportaget är sedan 2001 och har debatterats hårt på både Hifimagasinets tid och på Hififorum.

Läs texten kritiskt en gång till så syns det tydligt hur "färdig" denna undersökande journalistiska bragd var redan från början.

Om märken etc så kan jag såklart inte uttala mig.... men klart är att Linn har hittat en identitet som tilltalar ganska många och de är dessutom konsekventa i vad de gör. Gott så långt.

mvh

.

matson

Inläggav matson » 2005-01-15 12:45

Precis! Det är gammal skåpmat från en av hifisidans mest korkade avarter.....Linntramset. Artikelförfattaren har/hade för övrigt rabatt hos Stereokompaniet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-15 12:57

Artikelförfattaren har/hade för övrigt rabatt hos Stereokompaniet

Varför är jag inte förvånad? :twisted:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-15 13:24

jag känner artikelförfattaren personligen. Faktiskt jag som introducerade honom till Stereokompaniet..
Visst är artikeln tydligt färgad men det är faktiskt sant det dom skriver om butikernas mottagande.
Hifi-klubben sköttes här av en man som inte hade nåt endaste uns av intresse för hifi. Han jobbade tidigare på expert (eller nåt liknande) och öppnade/tog över hifiklubben bara för att det finns pengar att tjäna på att sälja hifi. Ingen speciellt sympatisk hifi-säljare mao. Peter som jobbade där då är då mycket bättre. Han jobbar nu på den andra butiken då hifiklubben las ner.
På den butiken var det helt otroligt löjligt ifall man yttrade "avvikande" idéer och hade åsikter. Linn-människor spottades nästan bokstavligen på och de fick visstas i butiken bara för att det är olagligligt att slänga ut folk..
Att testa prylar gick att ordna om man inte sa vad man gillade för apparater men då var det vädigt svårt ändå för man fick inte lyssna på vad som helst kopplat till vad som helst. Uttryck som "nej det är ingen vits" och annat var det man fick höra ang många kombinationer. Det dom i butiken ställt iordning gav ju den bästa synergieffekten.. :roll: Nej fy satan vilket skit jag har lyssnat på där. Både från anläggningar och säljare.
Men sen flyttade ju Peter dit och började sälja och helt plötsligt kunde man prova som man ville och slapp bli påhoppad och utsatt för skitsnack. Enda som är lite tråkigt med Peter är att han inte verkar ha nån speciell åsikt om hifi utan provar allt och verkar tycka att allt är ungefär likabra. Men trevlig är han ju.

Så visst är den vinklad artikeln men den beskriver ändå hur landet låg vid den tidpunkten.

Efter det så har jag utvecklat mitt hififörstånd medan artikelförfattaren är drivit djupt ner i fundementalistavgrunden. Men sålänge folk är nöjda och övertygade om att de grejjor de lyssnar på är bra och bäst så får man väl vara nöjd för deras skull...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-15 15:42

undra om man inte borde göra om detta reportage...eftersom man är opåverkad :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-15 15:44

Varför skulle du göra om det? 8O
Gör ett nytt, annorlunda och bättre istället! :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-15 16:00

Nattlorden skrev:Varför skulle du göra om det? 8O
Gör ett nytt, annorlunda och bättre istället! :wink:

haha jo givetvis...sjukt att det inte finns nån tidning som inte är påverkad på nåt sätt...lr sjukt är det inte...det är rätt naturligt eftersom dom finns för att tjäna pengar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-15 16:01

Kraniet skrev:.... inte verkar ha nån speciell åsikt om hifi utan provar allt och verkar tycka att allt är ungefär likabra.

Är det inte det då? Åtminstone vad gäller CD och dom flesta förstärkare tycker i alla fall jag att skillnaderna är så små att man ofta inte behöver bry sig. Så länge förstärkarna klarar att driva lasten man vill att dom ska dra, förståss. Börjar det klippa blir det förståss annorlunda, och man bör därför ha en förstärkare som inte klipper, dvs tillräckligt med effekt.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-01-15 16:03

Kraniet: Menar du när Hifiklubben var klubben eller innan när det var Stensound? För just den sistnämnda är den absolut i särklass trevligaste butik jag besökt - ever! 8O Det var liksom där man blev fast. Din besrkivning av "den andra" butiken tycker jag stämmer väl in på de bemötanden jag fick på kompaniet. Helt makalöst faktiskt. Fanns inget utom Linn i hela världsrymden som ens hade en suck. Hm, måste nog läsa den där artikeln igen...

/en john som tyckte att Scharinska villan var rätt najs

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-15 16:21

Tycker faktiskt det låter lite som artikellförfattaren är lite Linn frälst...... :? :)

Hanns sätt att beskriva förstärkare som kör 8or om varandra i flera led tyder på extrema överdrifter....... :lol:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-15 17:01

enJohn skrev:Kraniet: Menar du när Hifiklubben var klubben eller innan när det var Stensound? För just den sistnämnda är den absolut i särklass trevligaste butik jag besökt - ever! 8O Det var liksom där man blev fast. Din besrkivning av "den andra" butiken tycker jag stämmer väl in på de bemötanden jag fick på kompaniet. Helt makalöst faktiskt. Fanns inget utom Linn i hela världsrymden som ens hade en suck. Hm, måste nog läsa den där artikeln igen...

/en john som tyckte att Scharinska villan var rätt najs

nej jag pratar om hifiklubben.. inte stensound.. den butiken fanns inte här när jag kom hit.
jo stereokompaniet var också rätt utdömmande åtminstonde när det gällde folk som kom in och babblade om "det läste jag i.." eller liknande. han var mer intresserad av opåverkade kunder så han slapp "lära om" folk. själv så tyckte jag Linn-idén var så väldigt uppfriskande jämfört med den vanliga hifinojjan (tidningsprofeter och självutnämnda expertutlåtanden baserade på flummigt pseudometaönsketänkade..) Linn presenterade istälelt ett försök till att se på hifi objektivt och genom att hitta en referens mot vilken all hifi kan kontrolleras. Sen att dom inte kommer ända fram är en annan sak men idén tilltalar mig starkt. Det finns ju något som är korrekt återgivning. Man måste bara hitta rätt metod att fastställa detta. Resten av hifivärlden förnekar detta och/eller eller vill/orkar/kan inte tänka sig att det finns något som är rätt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-15 17:24

Kraniet skrev: Det finns ju något som är korrekt återgivning. Man måste bara hitta rätt metod att fastställa detta. Resten av hifivärlden förnekar detta och/eller eller vill/orkar/kan inte tänka sig att det finns något som är rätt.

Resten av Hifi-världen verkar inte vara intresserad av återgivning överhuvudtaget, utan mera "ballt ljud". Och visst, det kan man ju få hålla på med, om man vill. Problemet som jag ser det är att dom låtsas att det är återgivning dom håller på med. Eller som tror dom det på allvar.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-15 17:34

alltså det e ju rimligtvis omöjligt att få helt korrekt återgivining....lite som att få en tv att återspegla verkligheten? däremot så kan man ju försöka få det så bra som möjligt...

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-15 17:43

Haakan_W skrev:alltså det e ju rimligtvis omöjligt att få helt korrekt återgivining....lite som att få en tv att återspegla verkligheten? däremot så kan man ju försöka få det så bra som möjligt...

Du har inte lyssnat på den nya förstärkarna med inbyggda högtalare från sharp hör jag, de ligger grymt nära saningen :P

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-15 17:52

Haakan_W skrev:alltså det e ju rimligtvis omöjligt att få helt korrekt återgivining....lite som att få en tv att återspegla verkligheten? däremot så kan man ju försöka få det så bra som möjligt...

ja precis man bör ju sträva mot att få det så bra som möjligt.. detta gör dock inte branchen i stort(om det ens finns nån som verkligen gör det kan ju disskuteras).
för att göra det behövs dock att man fastställer vad bra (korrekt) ljud är och hur man bör utvärdare om apparater uppfyller målet.. Det är väl bara LTS som håller på med det. Problemet är bara som med alla dogmatiska system att folk måste gå med på premisserna för att godkänna slutsatsen och det är ju tydligt att långt ifrån alla anser att LTS har rätt i den punkten.
Själv är jag nog benägen att tycka om LTS som Curhill tyckte om demokrati.. Det är inte bra men det bästa vi har.. Iaf om man jämför med allt anat svammel-hokuspokus-pseudovetenskap-lallande som är dominerande i detta förruttnade träsk som kallas HiFi..

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-15 18:25

...eller så gör man det enkelt för sig och inte sikta efter nån utopi. Det finns ju liksom en gräns där man själv inte tycker att man får ut mer av skivorna... rent emotionellt. Hur mycket transparenta och dyra prylar man än köper... Det finns något som heter 'tillräckligt bra' oxo.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi