För/nackdelar/problem med högtalare som spelar "med&quo

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

För/nackdelar/problem med högtalare som spelar "med&quo

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-17 19:12

Hmm, jo. Här kommer ännu en märklig formulering.

Jag är nyfiken på vilka nackdelar eller problem man utsätter sig för som utnyttjar rummet i större grad för att återskapa ljud. Alla ljudalstrare påverkas väl av rummet i olika grad, men jag talar om de högtalare som specifikt skall vara placerade nära vägg, t.ex. piP eller pK som nyligen tillkommit.

Det känns ju litegrann som att man som okunnig sätter sig i lite större risk än vad man skulle göra med högtalare som är placerade en bit ut i rummet?

De flesta rum ser ju olika ut och har man otur så gör rummet en otjänst istället för en fördel för ljudet. I sådana fall skulle det vara bättre med högtalare placerade ute i rummet.

Vidare funderar jag om återgivningen av ljudet blir korrekt när man använder sig av rummet. Finns det inte risk för att ljudet blir bumligt och slött istället för tajt och rappt, klumpigt formulerat.

Är det också så att återgivning som ges med "hjälp" av rummet ligger i
större riskzon för att ge olika ljud vid olika platser i rummet?

Tänjer man onödigt på gränserna på vad som är möjligt för elementen/högtalarens storlek? Borde vi inte istället satsa på "cubic inches" för att uppnå samma sak oberoende(dvs inte placerade nära bakvägg) rummet och distorsionsfritt återgivning.

Jag tänker litegrann på hur det skulle vara om man skulle låta en grupp spela live och man sätter trummisen ända in i hörnan med en liten baskagge eller ute i rummet med en fetekagge?

Nu har jag hört piP och jag tyckte det lät förnämligt och jag har satt upp mig på pK-köp, så jag attackerar inte dom med någon kritik. Det är inte det det handlar om, men jag är nyfiken på hur det hänger ihop.

Jag önskar ingen debatt om piP/pK även om det nu kan tyckas vara oundvikligt. Jag är nyfiken.

Mvh

Filkip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: För/nackdelar/problem med högtalare som spelar "med

Inläggav Nattlorden » 2009-10-17 19:40

Fjonkalicious skrev:De flesta rum ser ju olika ut och har man otur så gör rummet en otjänst istället för en fördel för ljudet. I sådana fall skulle det vara bättre med högtalare placerade ute i rummet.

Snarare tvärt om...

Vidare funderar jag om återgivningen av ljudet blir korrekt när man använder sig av rummet. Finns det inte risk för att ljudet blir bumligt och slött istället för tajt och rappt, klumpigt formulerat.

Det är inte så mycket som är väldefinierat i ett rum. Vägg brukar finnas om det skall bli ett rum, så att ta fasta på det/ta ett problem ur spel borde vara en fördel.

Det finns alltid risker om man gör fel.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-17 20:10

Som okunnig är det säkerliggen lättare att konstruera en högtalare som står två meter ut i rummet och som har över två meter till sidoväggarna, men det är ju sällan man har tillgång till sådanna ytor i ett normalt hem...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till Teknikforum