phon skrev:Lite knöligt med rören, men jag håller nog med Svante. Försök få ner avstämningen till runt 20Hz. Jag tror nog du kan räkna med lite roomgain, speciellt därnere.
Med två 70mm Highpowerportar HP70 per sida (aka Phontratt) skarvade utan att kapas så hamnar du ungefär rätt. Rören blir då 32cm,det går åt fyra rörhalvor totalt då. Nu tänkte jag mig horisontellt i varje gavel ...
Du behöver stoppa i en hel del isotermisering, trots att lådan är stor så är den ändå liten. Kanske du kan fylla lådan runt rören från respektive gavel och fram till där porten är på insidan. Det är ung halva lådan då.
Möjligen kan du få plats med en eller två stående tunna skivor också,en längs framkant och en längs bakkant förbi elementet kanske?
Nu hamnar innerportarna antagligen rätt nära basen, möjligen kan två bra placerade stag tvärs över lådan förbättra strömningen, alt hindra störningen lite. Vet inte riktigt hur det ser ut,men det är lite obehagligt symmetriskt.

Subbaselementet är placerat tretton cm från mitten av lådan till vänster, pekande neddåt. Subbasröret, vars totala diameter är 7,6 cm ( inkl. trattar både invändigt och utvändigt ), är 21 cm långt, från DLS. Detta ger väl ungefär 21,8 hz tuning, vid användandet av Öhmans algoritm, i programet Basta! Tunar jag lägre blir avståndet till toppväggen kanske för litet vid den inre rörmynningen.
Lådan är 36 cm hög. Placeringen blev sådan, till att börja med- att både element och röret pekar nedåt. Röret sitter 20 cm från basen- till höger. Två tvärgående stag är placerade på var sin tredjedel invändigt i lådan. Dessutom finns det ett stag från baffeln ( som är nedåtriktad) till toppen av lådan, som är gjord av 22 mm mdf. Hela lådan är 122 cm bred.
Lådan är klädd på alla väggar ( utom vid portmynningen ) med 7 cm glasull, fixerat med trälim. Kortsidekanterna har 14 cm glasfiberull.
Kabel till baselementet är 1,5 mm EKK. Terminalerna är två tjocka spikar, slagna genom lådan, där kablarna är fastlödda.
Nu väntar jag bara på xtz subamp 1- som enligt uppgift ( från hifikit ) låter bättre än mellanstorlek-Hypex-steget. Men det är just nu slutsålt i hela sverige. kommer att få det skickat om 5 veckor.
Kanske provar jag istället i dagarna med något PA-steg istället, och använder filtret i denonreceivern.
Och jag kommer att prova två rör om resultatet inte blir verkligt bra.
Någon som kan räkna ut max spl vid 30 hz- inklusive room-gain ?
Edit: Såg att det redan fanns att utläsa under svantes kurva.