Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:mike34 skrev:Värdena avser den distorsion som luften bidrar med vid respektive ljudtryck. Det är ett MINIMUM vad i distorsion man kan få. Ovan på detta så tillkommer all teknisk distorsion från högtalare, förstärkare osv osv.MagnusÖstberg skrev:Hum:
Avser tillkommande distrosion som sagt, inte total - och distorsionen uppstår pga det höga trycket inuti lådan.
Det var ju bra att jag frågade, eftersom det verkar som om du inte riktigt förstått.IngOehman skrev:Du har nog förstått rätt bra, men jag anar att det finns en sak som du missat, och det är att ljudtrycken i din tabell är de som råder INUTI lådorna. Det är mycket, mycket svagare ljud framför högtalaren.
Att Ingvar sedan utvecklar det mer innebär väl inte att vi missförstått hum? eller vad missar jag??
Bra inlägg av IÖ förövrigt.
MagnusÖstberg skrev:... eller många lådor som tillsammans har stor innervolym så att varje enskilld låda inte drabbas av höga ljudtryck.phon skrev:Haha, LHM förstås ...
Man behöver stora lådor om man vill ha mycket bas med låg distorsion.
IngOehman skrev:Jag talar ju om det du själv skrev, och sedan även valde att citera från
det du själv skrivit!:
MagnusÖstberg skrev:Avser tillkommande distrosion som sagt, inte total - och distorsionen uppstår pga det höga trycket inuti lådan.
Det var ju bra att jag frågade, eftersom det verkar som om du inte riktigt förstått.
Fick du något svar?Kraniet skrev:ja den heter ju mjuk. antar det är en mjukare spindel då eller? lite skumt.. jag skickade iaf ett mail och frågande om t/s.
IngOehman skrev:Övningsexempel:
En låda är 4 liter stor. Det betyder att 160 dB inuti den (vilket är 2000
Pa RMS) motsvarar en pumpvolym om 0.226 liter. Det kan vara t ex ett
12" stort (chassiet) element (membranarean brukar ligga på ~5 dm^2
på sådana element) som slår 4,4 mm p-p.
Lådan spelar en 20 Hz-ton och står i fritt fält, en person står 3 meter
därifrån och lyssnar, och framförallt läser han eller hon på sin ljudtrycks-
mätare (ovägd mätning).
Hur mycket visar den?
Först rätta svar vinner en flaska "citronolja" som jag av misstag råkade
köpa sist jag var på ICA (det var inte min favvotyp). Oöppnad förstås.
Med citronolja skall förstås; olivolja smaksatt med citron.
Låt er inte förvirras av att jag tagit med en massa redundant (och viss
irrelevant) information. Lycka till!
Skckar du bara korten så lovar jag ett roligt reportageSlaitH skrev:Jo det ska nog kunna hållas vid liv, nu när korten börjar arta sig.
Har sänt iväg några redan och de som ville ha nätdelar också får nog sina snart.
Sen får vi hoppas att det blir lite bygg reportage m m
Patrik
McFlippaFlaster skrev:Jag har en gammal parametrisk eq från behringer ståendes, skulle jag inte i princip kunna skapa en kurva som motsvarar lt genom den?
länk till produktsidan
http://www.behringer.de/EN/Products/DSP8024.aspx
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 241 gäster