Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-29 22:11

:)

Kommer definitivt återvända dig, trivdes som fisken i vattnet, och visst var jag i Piteå, åkte faktiskt båt dit :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-06-29 22:37

MagnusÖstberg skrev::)

Kommer definitivt återvända dig, trivdes som fisken i vattnet, och visst var jag i Piteå, åkte faktiskt båt dit :)

Då kanske fler har matat fiskarna och dom funkar som matfisk så man slänga dom i röken :wink: Kanske du var på Renöhamn (båtklubben ställe).?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-29 22:47

Nopp, hemma hos föräldrarna till en för tidigt bortgången forummedlem.

Fiskarna är coola, de skall man inte röra!! :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-02 04:07

Hej, haer aer det varmt och fuktigt, men roligt. Igar var det vaerldens partaj pa restaurang med 175 personer fran Tymphanyfabriken. De salubrerade saeljrekord 8) Nja det var knappast min fortjaenst. :roll: :wink:

Men det var spaennande att fa ta del av ett Kinesiskt fylleslag med en hel fabrik pa restaurang :D Det var jaetteroligt. Sedan var det karaoke pa barer i stan.

Idag aer jag pa Tymphany under hela dagen. Sedan far vi se om jag far igenom mina sma och beskedliga villkor. :)

Hoppas ni har det bra.

I morgon baer det av till Hong Kong foer lite semester.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-07-02 13:03

警探山厦村大岛湖瑞典医学反渗透字母i香港

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-07-02 13:14

Hvad faen är kaffet slut? :o
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-07-02 14:23

Jag önskar dig en fortsatt trevlig vistelse och semester Peter! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-07-02 14:25

Ha det gott i Hong Kong! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-02 23:03

att leka med element i kina kan ju inte vara fel

kul oxå att laptop'n kom me
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-08 00:07

celef skrev:att leka med element i kina kan ju inte vara fel

kul oxå att laptop'n kom me

Laptop'n kom inte med :D För då hade jag kunnat skriva å,ä och ö 8) Nä, jag skrev från en dator hos Tymphany i Kina.

Nu har jag precis kommit hem efter att ha badat bastu i 7 dagar i Kina och Hong Kong :?

Det blev inte så mycket bilder men lite blev det.

I Hong Kong är det vänstertrafik och bilar och bussar har ratten på höger sida.

Bild

Så här ungefär ser det ut. De flesta människor jag såg var Kineser. En och annan Indier fanns och någon turist från USA, Storbritannien och Frankrike. Åsså lilla jag.
Bild

Det är ju verkligen bra att man flyter in i mängden så att ingen lägger märke till en och ingen tittar på en. Man kan verkligen gå obemärkt omkring på gatorna i Kina utan att någon märker en. Not :? Jag kände mig som en fullständig utomjording, då jag gick på gatorna i Kina.

Detta är en liten, men fin park som fanns i anslutning till hotellet i Hong Kong. I Hong Kong blev jag inte fullt så uttittad men även där är västerlänningar ett pittoreskt inslag, åtminstone i Kowloon.
Bild

Jag vet inte vad detta är för fåglar men tjattra kunde de :)
Bild

Denna lilla park är en liten oas i Hong Kong.
Bild

Så här ser hotellet ut som jag bodde på. Detta är vy från Parken. Man gick på en liten gångbro från hotellet till parken.
Bild

Under bron ringlade sig trafiken i flera lager.
Bild

På andra sidan hotellet såg det ut så här. Det ser genast lite bättre ut. Jag hade utsikt över vattnet från rummet.
Bild

Nedanför går snabbåtarna till Macau. Nästa gång får jag väl passa på att åka en tur med båt.
Bild

Man kunde spatsera på taket på byggnaderna. I bakgrunden syns Hong Kong Centre. Jag huserade i Kowloon.
Bild

Så här såg det ut på andra sidan. Ett litet nybyggt område.
Bild

Så här ser det ut i Hong Kong Centre. Det får bli nästa resa som jag utforskar Centret. Det är bara en tågstation mellan Kowloon där jag var och Hong Kong Centre.
Bild

Så här ser det ut i bukten. Vädret var fuktigt och varmt. 30 grader och 95 % luftfuktighet… dygnet runt 8) under denna årstid.
Bild

Ja, det var en lite annorlunda upplevelse. Jag kom i kontakt med distributör i Hong Kong som har flera butiker. Han bjöd på en fullkomligt sagolik middag längs ut i ett fiskeläger i Sai Kung. Det ligger 20 km österut. Taxi kostar en spottstyver i Hong Kong. Det påminde lite om Franska eller Italienska Rivieran, dit jag kom. I detta område bor de rikaste Hong Kong borna i sina fina villor. Vi satt i en av de otaliga Seafood restaurangerna i hamnen nere mot vattnet och åt och det var väl utan tvekan det häftigaste jag ätit i fisk och skaldjursväg. Italien och Frankrike i all ära, men all fisk och alla skaldjur kunde man beskåda utanför restaurangerna precis som man kan göra i länderna kring medelhavet fast med den skillnaden att i Kina lever fisken och skaldjuren fortfarande i små vattenbassänger, medans de runt medelhavet ligger döda på isbädd. Bläckfisken i Kina är en fullständig delikatess i jämförelse med all bläckfisk jag tidigare ätit. Kräftorna var gigantiska och supergoda. Som turist hittar man tyvärr inte till sådana restauranger. Men, man kan faktiskt se byn med fotografier på Google Earth :) Helt otroligt egentligen.

Det påminner mig för övrigt lite om den forell som man kan beställa i små värdshus i Alperna i Österrike, där forellen finns levande i små vattenfällor i bäckarna som finns i anslutning till restaurangerna och fisken tas upp då man beställer den. Det har alltid varit en fräschör över den fisken, även om forell inte tillhör min favoritfisk så är det en höjdarmåltid. Jag har ätit nyfångad abborre i Sverige som man direkt grillar över öppen eld. Det är inte fy skam.

Det är verkligen synd att dryckeskulturen med goda vita viner inte har nått Kina eller Hong Kong ännu. Kinesiskt te i all ära, men det duger helt enkelt inte som gourmetdryck till den utsökta maten som de serverar. Jag föredrar en Chablis.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-08 00:13

Mycket intressanta bilder, trevligt initiativ att lägga in dom, jag tror föressten att det var Flamingos som "tjattrade"(med risk för att ha fel). :)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-07-08 00:25

Själv har jag i min ungdom bott på Chung King Mansions:

Bild

Rummet var på ca 3 kvm. Det var tider det!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-07-08 00:25

Bra bilder. :)

Väcker minnen från när jag var där.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-08 00:29

Goldfinger skrev:Mycket intressanta bilder, trevligt initiativ att lägga in dom, jag tror föressten att det var Flamingos som "tjattrade"(med risk för att ha fel). :)

Flamingo, är det en sådan som finns på en [s]Svensk[/s] utrikisk choklad? :)

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-07-08 00:44

petersteindl skrev:
Goldfinger skrev:Mycket intressanta bilder, trevligt initiativ att lägga in dom, jag tror föressten att det var Flamingos som "tjattrade"(med risk för att ha fel). :)

Är det maraboustork du tänker på?

Världens kanske fulaste fågel.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-07-08 00:47

petersteindl skrev:

Bild ?? Har du smakat?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-08 00:51

Stenberg skrev:
petersteindl skrev:

Är det maraboustork du tänker på?

Världens kanske fulaste fågel.

Aha, det är alltså en Leptoptilos crumeniferus :) Ja, inte är den vacker då man tittar lite närmare.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-07-08 00:58

Visste du att: Maraboustorken är en asätare. Den kan även äta fågelägg, och kan besöka soptippar. Den lever i centrala och södra Afrika.

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-08 20:30

Inga bilder från Tymphany!? :)
Eller var det fotoförbud där? :?

Annars är ju storkarna rätt sjyssta..... :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-08 21:46

nadifierad skrev:Inga bilder från Tymphany!? :)
Eller var det fotoförbud där? :?

Annars är ju storkarna rätt sjyssta..... :wink:

Jag fotograferade inget i Kina. Det blev aldrig läge för det. Då man är på affärsresa för att sköta viktiga förhandlingar, så är kameran och fotografering bara i vägen. Det var spännande att se fabriken och att lära känna ledningen samt att träffa de personer som jag har e-mail korrespondens med.

Deras största kunder är Klipsch och Tannoy. Tymphany gör mer än 10 000 basmoduler i månaden av en modell för Klipsch. Varje enskilt högtalarelement som Tymphany tillverkar mäts och de använder "Listen SoundCheck" mätstation för QC. Det är Bruel & Kjaer som ligger bakom programvaran. För övrigt använder Aurasound där Donald North ansvarar för R&D också den programvaran. Det är de som tillverkar mina 10 tums basar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-08 21:59

Coolt! Det fanns en tid när mätmic, var synonymt med Bruel&kjaer.
Inte för att jag visste mycket om vad det innebar då heller :wink: , men namnet inger respekt! :)

Respekt inger ju även Klipsch och Tannoy, och ännu mer till tymphany!

Och så naturligtvis Bremen! :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-24 01:45

Hej Peter,
Jag har inte fattat hur långt du kommit i din historieskrivning (eftersom vi andra hela tiden avbryter dig) ...
Men vem var först? http://web.tiscali.it/praecisa/nuovoSTEREPLAY_21.jpg
(Men vi kan väl i alla fall vara ense om att resp. höna var först i båda fallen?)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-24 09:56

Är du kvar i Kina, Peter? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 11:41

faulhund skrev:Hej Peter,
Jag har inte fattat hur långt du kommit i din historieskrivning (eftersom vi andra hela tiden avbryter dig) ...
Men vem var först? http://web.tiscali.it/praecisa/nuovoSTEREPLAY_21.jpg
(Men vi kan väl i alla fall vara ense om att resp. höna var först i båda fallen?)

Hej Faulhund

Jag vet inte när just denna högtalare lanserades, men jag tror att Jaques Mahul var först med sin äggliknande högtalarskapelse och de var vita och såg ut som ägg. Han ställde ut i Berlin kring 1982 med dessa. På den tiden fanns inte JM-lab ännu (hans mellanvarande företagsnamn) som namn eller företag men Focal fanns och jag har för mig att det var under namnet Focal som de såldes. De lät inte så dumt i det avseendet att det var svårt att höra var högtalarna stod placerade. Men jag föredrog Carlssonhögtalarna och Snell och många andra.
(Idag har Jaques Mahul återtagit sitt gamla företagsnamn Focal. Ett tag hette det Focal-JM Lab.)

Vad gäller hur långt jag har kommit i min historieskrivning: Jag har i vissa avseenden kommit fram till början på Ljudbutikentiden d v s 1981/82. Jag har dock inte avslutat 70-talet med alla turer tillsammans med Stig Carlsson ännu. Jag var ju så mycket hos Stig på Torkel Knutssongatan och vi gjorde mer än bara käkade på restaurang :) Men jag tänkte först beta av historiebeskrivning ur en viss synvinkel från mitt perspektiv och sedan gå tillbaks och berätta lite grand ur en annan synvinkel utifrån mitt perspektiv.

Så först ut på banan blir lite Linnsnack och fortsättning på kontroverser som fanns på tapeten i början och mitten på 80-talet och annat smått och gott, men innan jag skriver vidare så skall jag rensa lite på mitt jobb som måste göras så att Bremens ägghögtalare kan lanseras på marknaden. Lite pk blir det också. Sedan är det en sak till som jag skall röja ur vägen så att den blir fri att vandra framåt på. Jag skall ta itu med en tokighet som ligger och spökar på vägen framåt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 11:43

Ragnwald skrev:Är du kvar i Kina, Peter? :)

Näe, jag har varit hemma en bra stund samt varit i Italien.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-10-01 19:02

Nu har jag läst hela tråden, det tog några dagar :)

Otroligt intressant att läsa nutidshistoria. Man förstår varför en del saker är som de är idag. Själv är jag bara 26 år så jag har ju inget eget perspektiv på saker å ting.

Du skriver väldigt bra Peter Steindl! Låt dig inte distraheras av folk som inte håller med, det är ju dina upplevelser du berättar om. Om de har en annan version av vad som hände så läser jag gärna deras trådar också! :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-12 02:49

usling skrev:Nu har jag läst hela tråden, det tog några dagar :)

Otroligt intressant att läsa nutidshistoria. Man förstår varför en del saker är som de är idag. Själv är jag bara 26 år så jag har ju inget eget perspektiv på saker å ting.

Du skriver väldigt bra Peter Steindl! Låt dig inte distraheras av folk som inte håller med, det är ju dina upplevelser du berättar om. Om de har en annan version av vad som hände så läser jag gärna deras trådar också! :wink:

Hej usling

Jag har under hela tiden funderat vad jag skall svara dig. Du har lagt ner flera dagar av ditt liv för att läsa om mig. Du skall veta att jag hela tiden sen jag såg ditt inlägg känt mig hedrad. Jag försöker skriva så gott jag kan. Ibland känns det som man inte räcker till, men jag gissar att sånt är livet. Du är 26 år och jag skulle kunna vara din far med tanke på åldersskillnaden. Det känns lite konstigt att skriva det, men det är med lite nostalgiska ögon som jag nu skriver. Vad gäller ett eget perspektiv på saker och ting så kan jag sannerligen säga att du har ett eget perspektiv och ditt perspektiv är ditt och därför är det betydelsefullt. Hade du haft en annans perspektiv så hade det varit dennes som hade varit betydelsefullt, men nu är det inte så. Vad innebär det att ha ett eget perspektiv? Jo, det betyder att just du är...

Du är och därmed finns just du och det är oavsett vad du lärt dig eller vad du har skaffat dig för erfarenheter. Många tror att erfarenheterna ändrar och präglar en människa på ett sådant sätt att man inte längre är sig själv. Men det är just det fenomenet att vad som än händer så är man sig själv. Man är alltså inte någon annan. Man är och förblir sig själv. Den djupa innebörden av detta är att det är man själv som väljer vad som härnäst skall uträttas i ens liv. Det kallas då för fri vilja. Denna fria vilja är förutsättningen för att man är ansvarig för ens egna handlingar. Om det vore så att omgivningen präglade en människa så hårt att det är omgivningens omständigheter som bestämmer över en, ja då är det inte längre fri vilja utan man är fångad i ett slags deterministiskt system. Då är man heller inte ansvarig för sina handlingar utan det är omgivningen. Jag tippar att du får googla lite på en del ord :) men det är bara sunt. Det är ett tecken på utveckling.

Vi utvecklas alla utom de som anser sig vara färdigutvecklade, ty de skola icke utvecklas mer alltefter deras egen tro. Det betyder nämligen att livet stannat upp och stagnation betyder alltid att förruttnelsen börjar inträda 8O

Men var vid gott mod, ty du skall precis som du säger skaffa ett eget perspektiv. Du har dock redan ett eget perspektiv, det enda du behöver göra är att klättra upp några pinnhål så att din sikt blir större och även det har du nu redan gjort.

Jag har för avsikt att fortsätta min resa i historien men det kan bara ske då jag känner att den nödvändiga tiden därför ges och även den behövliga inspirationen därför. Jag vet att mitt inlägg är lite udda, men det är vad jag kände för att sriva i just denna stund för att svara dig.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-19 19:55

Ja då har man varit på en liten HiFi turne till Tokholm

Som vanligt i dassa HiFi-sammanhang så bjöds det på osannolikt god mat... Peter och MrVodka trixar i köket...
Bild
Fort går det oxå, så fort att de blir suddiga...

Under tiden att maten lagades bjöds det på lite olika ölsorter...

Bild

Bild

Förrätt
Bild

De andra gogrejerna är strax klara... :P
Bild

Vodkamannens potatisgraäng, ostfylld skinka speziale och halloninkokta grönsaker...
Bild

Det var sagolikt gott!!!

Resten av kvällen ägnades åt spännande diskussioner och ingående lyssning på Peters nya högtalarsystem, HD12 Ägg med extra "tillbehör" :wink: :wink:
Det är mycket spännande och kommer väl låta tala om sig då Peter börjar sälja sina Ägg.

Jag kan säga så här och göra en högst personlig rankinglista...
(Jag utelämnar dipoler, elektrostater etc. då jag helt enkelt inte lyssnat tillräckligt länge och mycket för att "döma" dem i min ranking)

* Vanliga högtalare... alla med elementen framåt typ. inte riktigt my cup of tea, låter allt som oftast som högtalaråtergivning.

* Snäppet bättre tycker jag att OA-högtalare är, och då menar jag Carlssons OA51 och OA52, samt ytterligare ett litet snäpp upp, Larsen 6...

* Sedan kommer Bremen HD12 äggen och Larsen 8 där jag tycker att L8 har ett litet försprång i att den är helt komplett (basåtergivning etc.)

* Men.... Äggen med sina "tillbehör" är något i hästväg när det gäller autentisk återgivning av inspelade ljud och musik...

Dagen efter inmundigades den sedvanliga HiFi-frukosten med lättrökt rimmat fläsk, bacon, lök och ägg, kaffe och juice, jag stod mig ända till kl 20 då jag på hemvägen fick tanka på lite på Mc Donalds :)

Tack, både till Peter och Vodkamannen för en mycket trevlig helg!
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-19 19:59

Verkar trevligt som fasen, men kameran var verkligen inte snäll i färgåtergivningen vare sig mot människor eller mat 8O :)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-19 20:12

Mobilkamera...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi