Själv känner jag en djup osäkerhet inför huruvida "dyrkablar" påverkar ljudet. I öppna tester lyckas jag ofta urskilja skillnader mellan kablar - subtila förvisso, men ändock skillnader. I blindtester har jag dock hittills alltid gått bort mig. "Aha, självsuggestion" - tänker mitt rationella Jag. Denna rationella insikt är dock en klen tröst eftersom jag fortfarande hör skillnader vid "öppet" lyssnande, dvs nästan jämt.
Jag tog upp denna problematik med Erik Andersson (Audion), som är ungefär lika kabeltroende som I. Öhman. Han menade att anledningen till att man hör skillnader mellan kablar i öppna tester är att man lyssnar annorlunda, snarare än självsuggestion - man lyssnar efter detaljer istället för att fokusera på den musikaliska helheten som man gör vid "vanlig" lyssning. Jaha, det lät ju ganska vettigt, men hur hjälper det mig? Det är ju liksom omöjligt att lyssna som "vanligt" när jämför olika kablar.
Nej, kablar är ett svårt område, men jag håller faktiskt med lts:arna om att blindtester förmodligen är den enda framkomliga vägen att närma sig sanningen på. För inte ens I.Ö. är väl av den uppfattningen att man med hjälp av blindtester kan nå en objektiv sanning i frågan
Det ska i alla fall bli mycket intressant att få ta del av resultatet från det blindtest som Thomas A. och Rydberg ska arrangera. Det skulle dock vara ännu mer intressant om det gick att arrangera ett blindtest med någon som utvecklar egna s.k. HighEnd-kablar, exempelvis Jorma. Om testet genomförs i Jormas egna lyssningsrum, med hans egen utrustning, och han trots detta inte skulle höra skillnad mellan ett par lakritssnören och hans egna referenskablar, skulle detta rimligtvis innebära en svidande prestigeförlust för dyrkabelförespråkarna. Om han å andra sidan skulle spika blindtestet skulle på samma sätt kabelnihilisterna få någonting att fundera över, milt uttryckt.
/Erik