Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-12 13:49

Ännu en Marantz, gratis från återvinningsstationen. :D
Bild
PM-510 DC
Tung, präktig och fungerande, men skjutreglage har jag aldrig varit min grej.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-13 20:58

Snygg Marantz, Ragnwald!

Ett litet fynd, kanske. NEC AUA 5000E.
50 kr på loppis.
Snygg, frånsett lysdioderna. De ger apparaten ett billigt intryck, tycker jag.

Bild

NEC AUA-5000E
Tillverkare..................... Nippon Electric Co, Japan

Märkuteffekt, IEC, 4/8 ohm (W/dB)) 28(134) / 24(134) (0,5%)

Bandbr v märkuteff, 4/8 ohm......(Hz) 14 - 40 000 / 14 - 40 000 (0,5%)

Signalb-förh, vägt, IEC, 4/8 ohm (dB) a) 72 / 72 b) 89 / 91

Intermod., SMPTE, 4/8 ohm____(%) 0,2 / 0,2

Max insignal PU-ingång......(mV) 100

Tonkontroller............(+dB) 9dB(50Hz); 9dB(10kHz)

Ingångar...................... MPU 2,5mV; 47k, ph - Tuner 150mV; 50k, ph - Band 150mV; 50k, ph + DIN - Band 150mV; 50k, ph

Utgångar...................... Band 750mV; 5k, ph + DIN - Hörtmin 4 ohm, jack - 1 p Högt 4-16 ohm, skruvl.

Mått BxHxD (cm) / Hölje 40 x 14 x 26,5 / Metall

Finns tydligen även med silverfront.
Bild

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-10-13 23:29

Falkis skrev:Där har du något att pyssla med!

Såna där 2-polare finns på Kjell och Co i Luleå, om du vill återställa original. Och sladden har ju en sån där konstig klämma, vad jag kan se, så den kan du ju byta ut och få det att se ut som inget hänt.

Annars har jag 2 st... :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-19 17:08

Det lönar sig att besöka loppisen varje dag.
Dagens fynd för 200 kr.
Två Luxor högtalare och en tillhörande receiver. Basarnas skumkanter slut naturligtvis, men elementen var snabbt bytta till motsvarande luxorbasar med gummikant. Förvånansvärt bra vintageljud ur dessa lådor. Bra mycket mjukare och luftigare än från 4041:orna.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
obbiewan

Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

Inläggav obbiewan » 2009-10-19 17:30

grymt snygga dom där luxor-lådorna. får en att tänka lite på r2-d2 i star wars :D
Det är dom små grejerna som gör grejen..

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-10-19 18:54

Otroligt läckert Kjell!
/Krister

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-19 20:19

Receivern måste lagas. Effekttrissorna på höger kanal har tagit kväll för gott. Hoppas de inte dragit med sig fler komponenter. Jag får kolla mer noga i morgon.
Det konstiga är att högtalarna låter förvånansvärt bra, trots att de ser ut så här inuti. Dämpningen är en bit skumplast. Kondensatorn är på 4 uF. Hur skulle det låta med ett högkvalitativt baselement, en polypropkonding och dämpvadd?

Bild

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-10-19 22:24

Kjell_Kranzberg skrev: Kondensatorn är på 4 uF. Hur skulle det låta med ett högkvalitativt baselement, en polypropkonding och dämpvadd?

Det verkar som det är helt klart värt ett försök tycker jag...
Jag gjorde ju en liknande uppgradering, och det är fantastiskt så obesvärade högtalarna låter.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-10-19 23:24

Himla fina små "möbler" de där högtalarna.

Skulle man inte kunna använda SC165-element (det är väl 6,5 tummare i dem?), dämpade med en dämpkorg som i OA5 och sätta n ett basreflexrör i botten, hepp så har man ungefär en OA12-konstruktion. Är det 8-tumselement som sitter i dem så har jag såväl dämpkorgar (både i plast och plåt)samt tillskurna vadd-ringar från gamla V1-or och OA4:or du kan få om du vill prova.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-10-20 04:43

Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-20 06:23

attah skrev:Jag gjorde ju en liknande uppgradering, och det är fantastiskt så obesvärade högtalarna låter.

Vad gjorde du?
:)

Henriksch!
Jag tackar för erbjudandet; men tiden räcker inte till för annat än enklare åtgärder. Tyvärr...

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-10-20 11:44

Kjell_Kranzberg skrev:
attah skrev:Jag gjorde ju en liknande uppgradering, och det är fantastiskt så obesvärade högtalarna låter.

Vad gjorde du?
:)

Liknande är ju ganska relativt...
Jag kantade om mina Mirsch och bytte kondensatorer till polypropylen.
Du hjälpte till och svarade på mina nybörjarfrågor i tråden, tack så väldigt för den hjälpen. Nu har de flera hundra timmar speltid sedan ingreppet och låter så bra som man kan önska och lite till.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-20 16:59

attah skrev:
Liknande är ju ganska relativt...
Jag kantade om mina Mirsch och bytte kondensatorer till polypropylen.
Du hjälpte till och svarade på mina nybörjarfrågor i tråden, tack så väldigt för den hjälpen. Nu har de flera hundra timmar speltid sedan ingreppet och låter så bra som man kan önska och lite till.

Ja det minns jag. Trevligt att de fungerar och låter bra. Jag har plockat fram ett par ERO MKT 3,9 uF. Ska försöka hinna montera dessa i kväll, samt ersätta skumplastbitarna i lådan med dämpvadd.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-20 19:17

Nu sitter det en MKT-konding i luxorlådorna och skumplastbitarna som fungerande som dämpning är utbytta till vadd samt lite rockwool längst ner i botten.
Hör jag någon skillnad?
Absolut! Det är en helt annan högtalare! Allt är bättre! Basen är djupare och fastare, diskant och mellanregister låter så lätt och luftigt som jag aldrig hört det tidigare! Musikerna har flyttat in i mitt vardagsrum och jag hör mikrodetaljer som jag inte visste fanns på inspelningarna. Man hör ljudet av att Göran Söllscher lägger fingarna mot strängarna tiondelen innan tonen kommer! Fantastiskt!
:lol:
:wink:
:roll:

Nej, så är det naturligtvis inte. Diskanten känns lite klarare, renare och luftigare. Men skillnaden är inte stor, inte alls. Bas och mellanregister låter som innan, tycker jag.
Det borde vara större skillnad... Kablarna! Där har vi det! Jag borde bytt dem också. Det vet ju alla att originalkablar alltid är skräp och genast måste bytas till den senaste super-duper-mega-kabeln med isolerstrumpa av peruansk fårull.
Men alllvarligt talat så skulle det vara intressant att prova en dyrare bas i lådan.

Bild

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-20 19:45

Verkar vara lite stilltje på fyndfronten i resten av landet. Åkte till Återvinningen i dag för att köpa den vita luxor-vinylspelaren som hör till mina högtalare och receivern.
Kom hem med denna i stället.
Sonab 85S.
50 kr. Fullt fungerande.

Bild

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-10-20 20:16

Med enna fyndfrekvens inser jag att du har fullt upp med att sätta igång det du finner...
Trevliga fynd, verkligen

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-10-20 22:47

Kollegan sålde fritidshuset,hjälpte honom flytta,fick en Pioneer anläggning från 1972/73..

Recievern minns jag inte namnet på, troligtvis sålt som system,superskick även på högtalarna,Skivspelaren verkade mest intressant,Pioneer PL12-D,ska knäppa några bilder när jag ställt den i ordning,en rem översyn av upphängningen och schysst olja i lagret tillsammans med någon vettig puppa kanske ger den sin musikalitet tillbaka? Någon som kan tipsa om prisvärd PU?

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-10-21 00:08

ivor-isobarik skrev:Kollegan sålde fritidshuset,hjälpte honom flytta,fick en Pioneer anläggning från 1972/73..

Recievern minns jag inte namnet på, troligtvis sålt som system,superskick även på högtalarna,Skivspelaren verkade mest intressant,Pioneer PL12-D,ska knäppa några bilder när jag ställt den i ordning,en rem översyn av upphängningen och schysst olja i lagret tillsammans med någon vettig puppa kanske ger den sin musikalitet tillbaka? Någon som kan tipsa om prisvärd PU?

Ofta nämns Audio technica AT-95e sedan om den passar i pioneers tonarm vet jag ej.

Köp den i tyskland så kan du komma ner i dryga halva priset vad den kostar i Sverige.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-10-23 13:05

Fyndade en riktig klassiker. NAD 3020 för 30.- som tyvärr brummar högt i nätdelen. Vad kan man göra? Kasta eller....
/Krister

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-23 14:04

Renobo skrev:Fyndade en riktig klassiker. NAD 3020 för 30.- som tyvärr brummar högt i nätdelen. Vad kan man göra? Kasta eller....
/Krister

I högtalarna eller i rummet?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-23 14:40

Renobo skrev:Fyndade en riktig klassiker. NAD 3020 för 30.- som tyvärr brummar högt i nätdelen. Vad kan man göra? Kasta eller....
/Krister

Legendarer kastar man inte. Vill du inte kosta på en reparation, så sälj den vidare. :)
Den som vet mest, tror minst.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-10-23 19:24

/Krister

"Det finns en torsk till varje bil"
(gammalt bilhandlarordspråk som nog utan större modifikationer än att byta ut "bil" mot "HiFi-pryl" kan överföras till läsare av detta forum).

Sagt av en knalltorsk som mycket väl skulle kunna vara denne torsk

...förresten var bor du?

/H

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-10-24 00:01

Nu snackar jag inte linn för en gångs skull,träffade Lars Eric på firmafesten i afton och vinyl kom att nämnas,jag fick pioneerspelaren av honom,direkt när den kom på tal sa han,PL12D,det var grejjer det.. jag trodde inte han var så insatt i vad han hade för skivspelare 1972 men han hade ju tokkoll på grejorna visade det sig. Tanken blir att gra i ordning spelaren och ge tillbaks den till honom.

Nyss ropade jag i fyllan in en Ariston 11á för pinsamt dyr slant,den ska få LP12áns arm och puppa när så småningom en uppgradering är på G på Sondek.

För den som inte vet så är Linn LP 12 och Ariston 11 samma maskin i det närmaste,nu gör det ont i mig att säga detta men Aristons grundare är nog den sanne pappan till LP12, må Linn förlåta mig,Ivor och hans pappa utnyttjade ideen,sa att den var skit och sa till Aristons grundare att det var en dålig affärside. Året därpå kom Linn LP12..

Eftersom Linn är bäst så ifrågasättes inget de gör men en Ariston köper jag i smyg och sätter en AkitoII på den med Adikt för att förse tolvan med en Ekos...
Senast redigerad av ivor-isobarik 2009-10-24 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-10-24 10:47

henriksch skrev:
/Krister

"Det finns en torsk till varje bil"
(gammalt bilhandlarordspråk som nog utan större modifikationer än att byta ut "bil" mot "HiFi-pryl" kan överföras till läsare av detta forum).

Sagt av en knalltorsk som mycket väl skulle kunna vara denne torsk

...förresten var bor du?

/H

Sugen? Om du hämtar den så får du den.
/Krister

Användarvisningsbild
jsan

Inläggav jsan » 2009-10-24 11:25

Tråkigt väder idag , dax att plocka fram någon apparat ur gömmorna.
Köpte denna för en månad sedan men inte hunnit prova den , en riktigt maffig reciver från de sista guldåren inom vintage.
Kenwood KR-8010 , 55cm bred och 19 kg , 2x125w delbart för & slutsteg ,dubbla phonoingångar och en del andra trevliga finesser.
Den kostade 5400:- 1979 :D

Bild

Bild

Provlyssnade och allt funkade , bara några smålampor att byta och lite rengöring.

Så det känns som väl använda pengar , frakten kostade mer :wink:

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-10-24 11:58

Drömde inatt att jag köpte en Linn Sondek skivspelare från typ 1974 för typ 50:- på loppis, räknas det som ett fynd? Skum dröm, lite besviken när jag vaknade.. :?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-24 13:05

Och jag drömde att jag tillsammans med några vänner hade ett gigantiskt växthus knökfullt med LP-skivor och grönsaker. Skivorna stod i stora fina skivaffärsställ i trä. Men jag var orolig för att skivorna skulle bli för varma. Jag lade ut något som skulle kyla dom, men vad?
Den är go den jsan, låter säkert finfint. Kenwood är välaktade i us&a.
Mvh f
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-10-24 21:37

Bild

Is it a Linn or An Ariston ?

Question: When is an Ariston a Linn ?

Answer: When It's a RD11!!

There is an important distinction to be made between the Ariston RD11 and the Ariston Audio RD11s.
The Ariston RD11 was produced in 1971 by Castle Precision Engineering Ltd for the late Hamish Robertson who had formed Ariston in 1970. Hamish, along with Ivor Tiefenbrun and Ivor's late father, Jack Tiefenbrun (Castles owner) developed the design which featured a single point main bearing. The turntable was shown at the Harrogate show in the UK that same year and was distributed by C. J. Walker and Company.

In February of 1973 Linn Products Ltd. was formed to sell turntables made by Castle Precision Engineering. Robertson left Ariston, which had been taken over by Dunlop Westayr Ltd and reorganised as Ariston Audio Ltd.

The more commonly available RD11s was produced by Ariston Audio Ltd. and shared a very similar 3 point suspended, kite shaped, subchassis but featured a captive ball bearing, round arm board and right hand mounted power switch. The top plate extended to all four edges of the plinth but included black trim on the right hand side to simulate the previous designs retangular arm board.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-24 21:58

Vacker, säger jag bara!

Bild

*tackar jsan för bilden*[/img]

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-10-26 01:04

hittade en bild på Lars Erics Pioneer på ett annat forum(ja en likadan nu då innan jag blir tillrättavisad)och lite text som jag känner jag måste klistra in eftersom den följde med bilden.

Bild

Citat:
"De stora receivrarna kom från Japan och Rank Arena, som jag tror var engelskt(?) försökte haka på Kenwood, Technics, Sony, Sansui och Pioneer. (Även svenska Luxor/Skantic försökte. Om jag minns rätt så var Rank Arenas och Luxor receivrar sprugna från samma fabrik). Dock utan större lycka. Sansui och Kenwood var kungarna, mest kanske för deras fantastiska radiodelar. Den enda Europé som kunde ge dom en match var Tandberg.

Vi som kallade oss själva för HiFi freaks på 70-talet satte nog just Sansui och Kenwood högst på listan bland japanarna. Tandberg, som nämnts var också kanon liksom Quad. Även Harman Kardon hade en kanonreceiver. För lyxrävarna var det amerikanska grejor som gällde, men för en fjunig ung man på 70-talet, var det utom räckhåll.

Om jag skulle nämnt för mina hifi-kompisar att jag köpt en Rank Arena, så hade jag inte blivit tagen på allvar. Så här i efterhand är det dock kul att de gamla prylarna åker fram igen. Vårda dom ömt!

När det gäller skivspelare, så ansågs Pioneer redan på 70-talet vara i tätposition. Thoréns var det som ansågs bäst av de flesta. Sedan kom en period med direktdrivna skivspelare, där Technics ledde utvecklingen. Sagan tog dock slut i och med att först Ariston, följd av Linn dödade den direktdrivna marknaden. Sen kom ju CD'n ... resten känner ni till."

Linn-music for life

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi