en liten teknikfundering ...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fizz

en liten teknikfundering ...

Inläggav fizz » 2009-10-20 22:53

satt och funderade lite kring musik, och användandet av flera kanaler som surround-systemen gett oss ..

kanske är en helt knäpp fundering, men varför gör man inte samma med musik? dvs. spelar in de olika instrumenten på olika kanaler?

man skulle då kunna anpassa olika högtalare för olika kanaler/instrument, och även "mixa" det hela precis som man vill ha det ...

är det här bara en fånig ide, eller nått som vi kommer att se i skivhyllorna om överskådlig tid?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-21 08:43

Det gör man. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-10-21 11:45

Almen skrev:Det gör man. :)

Beklagligtvis.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-10-21 12:29

utveckla gärna?

jag vet ju att man spelar in musik på fler kanaler i studion, men jag menade mer att den kunde säljas i "flerkanalsformat" .. lite otydligt av mig kanske?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-21 12:36

Utgåvor på SACD, DVD-Audio, DVD-Video och CD (DTS) har flerkanalspår för musik.

Här är till exempel ett forum som handlar om det: QuadraphonicQuad Forums

För akustiskt inspelad musik (företrädesvis klassisk) brukar man rikta mikrofoner bort från orkestern och spela upp det i bakkanalerna. På så vis får man med själva rummet när man spelar upp det hemma. För live-inspelningar av elektrisk musik brukar man även lägga publikljud och applåder i bak.

För vanliga studioinspelningar blandar man mellan diskreta instrument och reverb i bak.

Varför det är "beklagligtvis" förstår jag inte?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-21 15:53

Denon har gjort några inspelningar för länge sedan av storband där varje instument lagts i en kanal och spelades upp i varsin högtalare. Det lät säkert illusoriskt och bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-10-21 20:46

paa skrev:Denon har gjort några inspelningar för länge sedan av storband där varje instument lagts i en kanal och spelades upp i varsin högtalare. Det lät säkert illusoriskt och bra.

intressant ... :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-21 22:08

paa skrev:Denon har gjort några inspelningar för länge sedan av storband där varje instument lagts i en kanal och spelades upp i varsin högtalare. Det lät säkert illusoriskt och bra.

Om man inte tänker anpassa varje högtalares strålningsmönster för att matcha instrumentet är jag inte helt övertygad om idéns förträfflighet, om om man ändå ska specialbygga en högtalare bara för piano, varför inte köpa självspelande äkta vara direkt? 8O

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-10-21 22:15

nolimitsoya skrev:Om man inte tänker anpassa varje högtalares strålningsmönster för att matcha instrumentet är jag inte helt övertygad om idéns förträfflighet, om om man ändå ska specialbygga en högtalare bara för piano, varför inte köpa självspelande äkta vara direkt? 8O

lite osmidigt med ett helt självspelande band i vardagsrummet? :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-21 22:50

nolimitsoya skrev:

Om man inte tänker anpassa varje högtalares strålningsmönster för att matcha instrumentet är jag inte helt övertygad om idéns förträfflighet, om om man ändå ska specialbygga en högtalare bara för piano, varför inte köpa självspelande äkta vara direkt? 8O

Eller skaffa en sån här och spela lite själv:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-21 23:17

fizz skrev:lite osmidigt med ett helt självspelande band i vardagsrummet? :wink:

Mer osmidigt än att ha ett tiotal jättehögtalare? ;)

Återgå till Teknikforum