pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-21 14:30

Jag vill komplettera/ändra min beställning av lådor.

Ett par basreflexlådor utan terminaler.
Ett par slutna lådor utan terminal.

Det innebär också att inga hål för terminalerna ska finnas. Lådorna ska vara svartlackade.

Roger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 15:02

RogerGustavsson skrev:Jag vill komplettera/ändra min beställning av lådor.

Det innebär också att inga hål för terminalerna ska finnas. Lådorna ska vara svartlackade.

Roger

Ok, jag har ändrat. Vad jag förstår så skall du ha 2pK, men fyra lådor varav 2 är BR och 2 är SL. Alla 4 lådor skall vara LM+L och SV. 2 st filterkomponentsatser, BR-rör till 2BR-lådor, 2 st skruv tätn dämp, och hämtning Skillingaryd. Inga terminaler. Det betyder att du beställer 2 extra lådor utan pK-element. Har jag förstått dig rätt då? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 15:14

Naqref, du kan ändra i ditt inlägg i nr 1 i denna tråd vad gäller SD-fötter. John har fått fram halva satser SD d v s varje sats pK-BR-SD är med 4 fötter d v s för 1 pK högtalare. Varje sats kostar 125 kr. den som skall ha 1½ pk-sats d v s 3 pK högtalare köper 3 st SD :) Då du ringer till John så berätta vikten på SL så kan han fixa sådana fötter d v s pK-SL-SD skulle jag tro.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-21 15:29

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag vill komplettera/ändra min beställning av lådor.

Roger

Ok, jag har ändrat. Vad jag förstår så skall du ha 2pK, men fyra lådor varav 2 är BR och 2 är SL. Alla 4 lådor skall vara LM+L och SV. 2 st filterkomponentsatser, BR-rör till 2BR-lådor, 2 st skruv tätn dämp, och hämtning Skillingaryd. Inga terminaler. Det betyder att du beställer 2 extra lådor utan pK-element. Har jag förstått dig rätt då? :)

MvH
Peter

Ja, det är rätt uppfattat!

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2009-10-21 18:41

petersteindl skrev:
Bele skrev:Vet inte om PM krånglar för mig, men nu skriver jag här istället:

Nu har jag betalat för 3st pK. Om det går bra så skulle jag vilja komplettera min beställning med 2BR + en SL (LM +GL60) + alla tillbehör.

Någon som vill dela på ett paket SD-fötter??

Bele, du vill ha lådorna lackade. Nu är det bara färgvalet som saknas :) Svart eller vitt eller dyrare special?

MvH
Peter

Svarta blir finemang!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-21 19:42

Eftersom jag inte gillar namnet pK eller hur namnet kom till har jag ett förslag på nytt namn. Ni ser det i min avatar.

Det anspelar också på konstruktörens nick här på faktiskt, vilket jag tycker är extra roligt.

Dessutom påpekade ju VeeEight att Guru-tråden "kukade ur" vilket gör att det känns ännu mer rätt! :-)

Mvh,

/Bosse, för lite att göra...
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-10-21 20:10

Hej peter!

Blir tvungen att avsäga mig min bokning av, en ellementsats (ett par).

Sorry för massa besvär i onödan.

/Lasse
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 20:20

Schull skrev:Hej peter!

Blir tvungen att avsäga mig min bokning av, en ellementsats (ett par).

Sorry för massa besvär i onödan.

/Lasse

Ok. Noterat
/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 20:21

Bele skrev:
petersteindl skrev:
Bele skrev:Vet inte om PM krånglar för mig, men nu skriver jag här istället:

Nu har jag betalat för 3st pK. Om det går bra så skulle jag vilja komplettera min beställning med 2BR + en SL (LM +GL60) + alla tillbehör.

Någon som vill dela på ett paket SD-fötter??

Bele, du vill ha lådorna lackade. Nu är det bara färgvalet som saknas :) Svart eller vitt eller dyrare special?

MvH
Peter

Svarta blir finemang!

Bra, då vet jag.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-10-21 20:29

petersteindl: Tack för snabbt svar! Ska leta bland sidorna o se vad jag vill ha, eller jag tror jag vet det, men vet inte om just det är beställningsbart?

Jag vill ha dom vita med skyddslack, omonterade (platt paket?), vill ha alla delar som behövs, vill ha filter färdiga så att jag själv bara kan montera ihop innanmäte och låda. Basport eller inte? Vet inte själv??? Bestäm du/vilket som alltså.

Vet inte om detta blir godkänt som beställning, ska leta bland sidorna och se om jag hittar rätt.

/Tack, Peter

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-10-21 20:39

Peter, hur djupt är baselementet?

Håller tummarna för att 13 cm räcker som invändigt djup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 20:46

Stone skrev:Peter, hur djupt är baselementet?

Håller tummarna för att 13 cm räcker som invändigt djup

Bremens mid/woofer är 81 mm djup från framkant på chassit till bakkant på magneten.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 20:52

petern skrev:petersteindl: Tack för snabbt svar! Ska leta bland sidorna o se vad jag vill ha, eller jag tror jag vet det, men vet inte om just det är beställningsbart?

Jag vill ha dom vita med skyddslack, omonterade (platt paket?), vill ha alla delar som behövs, vill ha filter färdiga så att jag själv bara kan montera ihop innanmäte och låda. Basport eller inte? Vet inte själv??? Bestäm du/vilket som alltså.

Vet inte om detta blir godkänt som beställning, ska leta bland sidorna och se om jag hittar rätt.

/Tack, Peter

Platta paket är alltid olackade. För att få lådorna lackade så är det Låda Monterad som gäller d v s LM och med lack heter det LM+L och med extralack heter det LM+L + 60gl färgen är VIT. Du får basreflex BR har jag beslutat 8) Så två satser BR-rör är även antecknat.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-10-21 20:53

Då kommer det vara 130 - 19(mdf)-81= 29 mm fritt det borde väl räcka?

Skulle inte ändra på er superba design om det inte vore för att frugan är kinkig med att dörrar skall kunna öppnas. Hon tycker inte ens att det är ok att jag flyttar dörrar för att få plats med högtalare, ja se kvinnor.

Off topic.
Lådan kommer ha samma baffelmått, sedan 15 graders lutning på sidorna och kapade i bakkant 30 grader.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 21:01

Stone skrev:Då kommer det vara 130 - 19(mdf)-81= 29 mm fritt det borde väl räcka?

Skulle inte ändra på er superba design om det inte vore för att frugan är kinkig med att dörrar skall kunna öppnas. Hon tycker inte ens att det är ok att jag flyttar dörrar för att få plats med högtalare, ja se kvinnor.

Off topic.
Lådan kommer ha samma baffelmått, sedan 15 graders lutning på sidorna och kapade i bakkant 30 grader.

Om högtalaren är 130 mm djup och bakstycket är 19 mm, så blir djupet 111 mm. Tjockleken på korgen på basen är 5 mm. Från korgens bakkant till magnetens bakkant är det 76 mm. 111 mm - 76 mm = 35 mm. Det räcker gott och väl.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-21 21:02

ni hittade inte några DX25 fronter som ni glömt att slänga? :)

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-10-21 21:20

petersteindl: Tack igen! Väntar jag nu alltså på ett mail-besked?

Det blir då (om det finns kvar) LM+L + 60gl färgen i VITT + basreflex. Vad behöver jag göra själv :oops: Mer än betala, kr?

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 21:25

petern skrev:petersteindl: Tack igen! Väntar jag nu alltså på ett mail-besked?

Det blir då (om det finns kvar) LM+L + 60gl färgen i VITT + basreflex. Vad behöver jag göra själv :oops: Mer än betala, kr?

/Peter

Avvakta :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-21 21:33

petersteindl skrev:
UrSv skrev:Sätt upp mig på följande är du en hyvelns kille:

"Basreflexportar"
"Terminaler och hål för terminal"
"Allmänt tillbehör"

I fall jag byter till BR nån gång i livet är det ju lika bra att ta med portar. Jag väntar spänt på filterpriser...

Ok, det är noterat :) Tidigare har jag satt dig på filterkomponenter, men det är gulmarkerat vilket betyder att det är inte helt säkert. Hur vill du ha med filterkomponenterna? Du kanske väntar in priser för filteralternativen innan du bestämer dig?

MvH
Peter

Nja, jag hade satt upp mig på "spolar och terminaler" vid minst ett tillfälle men helt riktigt inväntar jag pris på filter innan jag förmodligen trillar dit och säger "filter" också...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-21 22:28

bomellberg skrev:Eftersom jag inte gillar namnet pK eller hur namnet kom till har jag ett förslag på nytt namn. Ni ser det i min avatar.

Det anspelar också på konstruktörens nick här på faktiskt, vilket jag tycker är extra roligt.

Dessutom påpekade ju VeeEight att Guru-tråden "kukade ur" vilket gör att det känns ännu mer rätt! :-)

Mvh,

Haha. :D Den är inte dum...

Användarvisningsbild
mrvodka

Inläggav mrvodka » 2009-10-21 22:40

Var hittar jag guru-tråden, :oops:
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-21 22:41

mrvodka skrev:Var hittar jag guru-tråden, :oops:

Strax under Lenins stövel. ;)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... start=2370

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 22:44

mrvodka skrev:Var hittar jag guru-tråden, :oops:

Den är låst, men finns i avdelningen generellt om hifi.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-10-21 23:19

KarlXII skrev:
bomellberg skrev:Eftersom jag inte gillar namnet pK eller hur namnet kom till har jag ett förslag på nytt namn. Ni ser det i min avatar.

Mvh,

Haha. :D Den är inte dum...

Att man ska va så förbaskat trögtänkt.... 8O :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-22 00:39

8O Vänta lite här nu va...så ni menar att...näe...jo...det blir ju...

QuK :oops:

eller kanske...

Quks Kompis ???

hmm...

Vem fan é kuks kompis?

f***a... :oops:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-10-22 02:07

screen skrev:Vem fan é kuks kompis?

f***a... :oops:

Japp, här tror jag vi har en framkomlig väg: IÖ får nu döpa om piP enligt ovanstående så blir alla nöjda.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-22 02:36

:P :P :P :P :P :P :P -=:#§@*) Nå? (*@§#:=- :P :P :P :P :P :P :P :P
Mundus Vult Decipi

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-10-22 06:11

Då tråden håller på att kuka ur totalt med en massa små skit så får jag passa på att fråga nagref innan det har kukat ut totalt .
Går det bra att köra spolar i serie t.e.x 0.27+0.33 mh=0.6mh
det enda som jag ser som nacdel är att man får ett lite högre motstånd genom 2 spolar tänkte köra 1.0mm tråd i spolarna till diskant 0.15+0.15=0.3mh och med en resitans på 0.17ohm
till basen så tänkte jag andvända 2mm tråd i spolarna och med värden 0.27+0.33=06mh och med en reistans på 0.07+0.09ohm ser du något annat hinder i detta eller??

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-22 07:02

Det finns billiga spolar i Tyskland och andra ställen med rätt data, till bra pris. Har för mig att någon tipsade mig om detta vid upprepade tillfällen tidigare i tråden. :wink:

Sök Iö's bra förklaring varför man inte bör seriekoppla spolar för info.
Värdet kan bli helt fel vid seriekoppling via återverkningar. Spolar bör också ha olika riktningar av magnetfält i förhållande till varandra, och vid separata spolar min 80mm C- C, brukar rekommenderas. Men detta är utanför min egentliga kunskap, så sök efter trådar som tar upp detta.
Om nu ingen annan med kunskap förbarmar sig och förklarar detta?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-22 08:57

boom skrev:Då tråden håller på att kuka ur totalt med en massa små skit så får jag passa på att fråga nagref innan det har kukat ut totalt .
Går det bra att köra spolar i serie t.e.x 0.27+0.33 mh=0.6mh
det enda som jag ser som nacdel är att man får ett lite högre motstånd genom 2 spolar tänkte köra 1.0mm tråd i spolarna till diskant 0.15+0.15=0.3mh och med en resitans på 0.17ohm
till basen så tänkte jag andvända 2mm tråd i spolarna och med värden 0.27+0.33=06mh och med en reistans på 0.07+0.09ohm ser du något annat hinder i detta eller??

Är detta din tredje eller fjärde fråga om delningsfilterkomponenterna? Om du är så osäker kanske det är enklare att komplettera din beställning med filterkomponenter också? Så vet du att det blir rätt liksom... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum