Min son har lärt sig dra lös diskantskydden på pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-22 08:50

Svante skrev:
JTarnstrom skrev:
Svante skrev:
JTarnstrom skrev:Min dotter petade in dammkåpan på en av mina piP för någon vecka sedan. Vi hade ett allvarligt samtal (hon är tre). Hon förstod att sådär gör man inte. Några dagar senare kom hon och hämtade mig i köket, "kom, pappa", tog mig handen och ledde mig ut i vardagsrummet. Hon pekade på den andra piP:ens intryckta dammkåpa och sade, "Jag glömde...".

Mm. Det var ju en bra insikt och ett ärligt och starkt uppträdande av dottern. Jag skulle oja mig lite för att visa att det var fel, men samtidigt berömma ärliheten och att berättandet var bra.

Jo, om man tror att hon förstår vad "glömma" egentligen betyder. Hon glömmer väldigt mycket och "ska bara"... Disclaimers som innebär att man kan att göra vad man vill, tydligen :)

Egentligen garvar jag åt det hela (därmed inte sagt att jag tar lättvindigt på ekonomiska skador). Går det riktigt illa finns det ju försäkring och det är inte hennes fel att pappa ställer fram pillvänliga saker. Hon repade sönder en nästan sprillans ny tv för oss men det kom en ny på försäkringen. Det där med att killar är värre stämmer inte överens på den här bruden, så mycket kan jag säga.

:D

Får jag då bara säga (sånt här kan vara känsligt, men jag hoppas det är ok) att jag tror att det mesta av sånt beteende faktiskt beror på hur föräldrarna är mot barnen. Att det är väldigt lite som är genetiskt. Och att det handlar om timing. Alltså, när det händer nåt som man inte vill att ungarna ska göra så ska man reagera direkt. Och konsekvent. När dottern kommer in till dig behöver hon få inse allvaret i det hon har gjort och det får hon bäst veta om du släpper det du håller på med och tar diskussionen på en gång. Hon ska veta nästa gång hon "glömmer bort", innan hon gör det, att "det här blir inte bra".

En treåring kan förstå att man inte ska pilla på pappas saker. Det handlar bara om att hon ska lära sig det. Finns det ingen som lär henne det så kan hon knappast klandras för att hon inte förstår det.

Jag tycker att många gånger när jag ser "oregerliga barn" och samtidigt tittar på deras föräldrar så förstår jag precis varför det är så.

(Med reservation för att jag inte såg händelsen och inte känner vare sig dig eller din dotter. Händelsen får agera exempel här. Jag kanske hade gjort annorlunda i det verkliga fallet eller tyckt att du gjorde pracis rätt om jag hade sett vad du gjorde.)

Kanske bäst att tillägga att jag garvar lite inombords och kanske inte just då, mitt i upprördheten av att dammkåpan är intryckt. Inte bra att ge sådana signaler till barnen så det blev ett allvarligt samtal igen (Där även mamma var med och betonade allvaret).

Jodå, en treåring kan förstå och det är inte där skon klämmer för den här bönan. Jag tror att hon till och med är så förslagen att det hela handlade om att pröva vad som händer om man använder det där begreppet "jag glömde" om man gör det där som man vet att man inte får. Hon letade liksom efter ett sätt att gå runt det förbjudna väl medveten om vad hon gjorde.

Jag ville gärna tro att det berodde på min rätt mjuka men konsekventa personlighet som gjorde att min första dotter var helt ointressad av att förstöra och pilla sönder saker, men uppenbarligen måste det finnas andra faktorer som är i görningen eftersom min yngsta har en personlighet som är den raka motsatsen. Hon är dock inte att betrakta som oregerlig, snarare förslagen och beräknande, men social utan att kräva ständig uppmärksamhet på det där viset som kan vara så irriterande för omgivningen.

För övrigt har jag inga problem med att bli ifrågasatt som förälder. Många tycker att det är väldigt kkänslig, men inte jag, så jag tar absolut inte illa upp för att du undrar.

Men för att bli lite on topic igen så är min tanke att göra ett litet galler som fästs med kardborrband. Lätt att plocka av när det ska lyssnas. Risken är förstås att ungen försöker ge sig på det med och då lär väl högtalaren rasa i golvet, men den risken finns ju där ändå...
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-22 09:45

JTarnstrom skrev:Jag ville gärna tro att det berodde på min rätt mjuka men konsekventa personlighet som gjorde att min första dotter var helt ointressad av att förstöra och pilla sönder saker, men uppenbarligen måste det finnas andra faktorer som är i görningen eftersom min yngsta har en personlighet som är den raka motsatsen. Hon är dock inte att betrakta som oregerlig, snarare förslagen och beräknande, men social utan att kräva ständig uppmärksamhet på det där viset som kan vara så irriterande för omgivningen.

Mm, nu vet jag inte om det var ett argument för att det sitter i generna eller inte. Det är ju så att lillasyskonet dels har ett storasyskon att "konkurrera" med, dels har hon andra föräldrar (med mer barnerfarenhet), så omgivningen är annorlunda och jag tror att det är majoriteten av förklaringen.
Det trevliga med den förklaringen är att den ger en hopp om att man kan göra nåt åt eventuella problem. Tror man på genförklaringen är det liksom kört.

JTarnstrom skrev:För övrigt har jag inga problem med att bli ifrågasatt som förälder. Många tycker att det är väldigt kkänslig, men inte jag, så jag tar absolut inte illa upp för att du undrar.

Så bra. Det är både stimulerande och nyttigt att diskutera sånt här, tycker/tror jag. Och jag ifrågasätter dig nog egentligen inte heller, det handlar ju inte om skuld eller så, utan bara om att se vad man gör och förstå vad det ger för resultat. Och att se att man har ett val och kan påverka (vilket du nog redan gör, men det gör ju inte diskussionen mindre intressant).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-22 11:18

Vilken synnerliggen bra förälder du är Jonas!

Jag hoppas verkligen att jag kommer dela ditt förhållningssätt :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-22 11:24

Svante skrev:
JTarnstrom skrev:Jag ville gärna tro att det berodde på min rätt mjuka men konsekventa personlighet som gjorde att min första dotter var helt ointressad av att förstöra och pilla sönder saker, men uppenbarligen måste det finnas andra faktorer som är i görningen eftersom min yngsta har en personlighet som är den raka motsatsen.

Mm, nu vet jag inte om det var ett argument för att det sitter i generna eller inte. Det är ju så att lillasyskonet dels har ett storasyskon att "konkurrera" med, dels har hon andra föräldrar (med mer barnerfarenhet), så omgivningen är annorlunda och jag tror att det är majoriteten av förklaringen.
Det trevliga med den förklaringen är att den ger en hopp om att man kan göra nåt åt eventuella problem. Tror man på genförklaringen är det liksom kört.

Verkligen inte kört! Däremot kanske man inser att man inte ska bli förvånad om två individer inte kan behandlas lika med identiskt resultat.

Varför har valpar i en och samma kull olika kynne och kräver olika handlag för att fungera på liknande sätt? Jag tror att människobarn föds olika på precis samma sätt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-22 12:22

Hon vill ha och behöver nog lite mer uppmärksamhet, helt enkelt.
Du får se till att hon blir medlem på faktiskt, så fort som möjligt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-22 12:53

MagnusÖstberg skrev:Jag hoppas verkligen att jag kommer dela ditt förhållningssätt :)

Bulle på jäsning?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2009-10-22 14:10

JTarnstrom skrev:
Men för att bli lite on topic igen så är min tanke att göra ett litet galler som fästs med kardborrband. Lätt att plocka av när det ska lyssnas. Risken är förstås att ungen försöker ge sig på det med och då lär väl högtalaren rasa i golvet, men den risken finns ju där ändå...

Vill minnas att t.ex. Epos-11 hade något slags finmaskigt galler (permanent) monterat framför diskanten, som såg riktigt snyggt ut. Lät väl bättre utan galler förvisso, men det låter förmodligen betydligt bättre med galler än med diskanter som blivit intryckta 100 ggr för mycket. Kan kanske vara en inspiration. Hittade inga riktigt högupplösta bilder på Eposarna, men om man bildgooglar så får man ett hyfsat antal träffar iallafall.
Det där med grejs som ska tas bort/sättas på före/efter lyssning, hur många gånger orkar man det? 2 i rad?

/Magnus
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
matsf

Inläggav matsf » 2009-10-22 16:11

Jag tror inte heller på skydd som ska tas av och på. Är de för flexibla så kommer den man försöker stoppa garanterat att ta bort det vid ett olämpligt tillfälle. Och är de för oflexibla så kommer de alltid sitta på.

På mina pi60 har jag en egen variant av diskantskydd, som ev syns på avataren (ladda upp bilder till detta forum verkar vara tämligen struligt). Det är helt enkelt en bit damstrumpa som är trädd över diskanten och som kläms fast när man skruvar dit den.

Detta primitiva skydd funkar ljudmässigt bra och ur skyddssynpunkt verkar det också funka bra. På döttrarna :)... Lillkillen, som aldrig sett vad som finns bakom har dock tryckt in diskanterna rejält några gånger. Alltså funderar jag nu på en mer rejäl lösning, innan dess kommer jag inte att byta till nya diskanter. (De befintliga låter faktiskt helt ok, saknar kanske lite lyster men absolut ingen störande dist, imponerande.)

Man borde kunna hitta nåt nät eller galler som gick att klämma fast genom att skruva dit elementet, tycker jag. Nån som har nåt tips?

Mats

PS Som f d Epos 14-ägare kan jag bekräfta att de hade ett löstagbart galler över diskanterna. De lät renare utan gallret, men jag är övertygad om att de skulle låtit förfärligt om de fått utstå en tvåårings nyfikenhet.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2009-10-22 20:07

matsf skrev:På mina pi60 har jag en egen variant av diskantskydd, som ev syns på avataren (ladda upp bilder till detta forum verkar vara tämligen struligt). Det är helt enkelt en bit damstrumpa som är trädd över diskanten och som kläms fast när man skruvar dit den.

Ursäkta att jag halvdeles kapar tråden, men... Kan man använda strumptäckningen även för basen? I så fall borde man kunna ändra utseendet på högtalarna ganska avsevärt. Vill gärna ha bafflarna på mina piP så ljusa som möjligt, bara. ...ja, det verkar ju som något som går att prova... :oops:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-22 22:48

Hur skulle det funka med sy ihop någon skydd som man trär över hela högtalaren? Jag har funderat på höra något dyl för skydda den mot solljus.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-10-22 23:11

subjektivisten skrev:Hur skulle det funka med sy ihop någon skydd som man trär över hela högtalaren? Jag har funderat på höra något dyl för skydda den mot solljus.

En jättekådis?
11010000

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2009-10-23 19:24

Håller med Ingvars erfarenheter, pojkar har inherent ADHD, flickor lär sig när man tilltalar dem, även små :)

Jag brukar tipsa småbarnsföräldrar att mala ned ett halvt p-piller i vällingen/filmjölken och ge till pojkarna, upp till ca 20 års ålder. Det minskar knaset i uppväxten betydligt!

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2009-10-23 21:22

Nu kan jag äntligen känna mig lugnare. Hittade ett galler idag som gick lätt att klippa och skruva i. Hör ingen skillnad heller som tur är. Ser inte så snyggt ut, men jag har skummgummiskyddet på som vanligt, för att det ska bli estetiskt. :D

Bild

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-10-24 15:25

För ett par veckor sedan så informerade jag en kollega om riskerna med kombinationen högtalare och barn. Morgonen efter så skulle jag ladda en Molly-mus-dvd till barnen. Något fångade min uppmärksamhet - allts såg inte ut som vanligt! Dammkåpan på ena basen på mina alldeles sprillans nya superdupersåinihelvetesnygga piP var intryckt och elementet ordentligt skrapat! 8O 8O :cry: :x .

Strax framför högtalaren stod en liten, liten kanin, av plast, och såg mycket skuldmedveten ut. Frågade dock dottern som pekade på lillebror (3 år) som nickade djupt och sakta. Jag blev lite arg, men sedan hade vi ett lugnt och bra samtal som jag tror gick hem.

Som tur var kom en vänlig pingvin som räddaren i nöden och bytte det trasiga elementet. Världens just nu snyggaste piP har därefter överlevt ännu en vecka...

/en john med erfarenhet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-24 18:56

Haha, den där pingvinen, han är ingenstans och överallt, han dyker upp snabbt som blixten när det är in Ino-it i nöd... :lol: 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-10-24 19:57

patjoh skrev:
Jag brukar tipsa småbarnsföräldrar att mala ned ett halvt p-piller i vällingen/filmjölken och ge till pojkarna, upp till ca 20 års ålder. Det minskar knaset i uppväxten betydligt!

8O :?: 8O :?: 8O :?:

Jag hoppas innerligt att du skojar!
Att labba med hormonbehandlingar är knappast nåt som ska göras lättvindigt!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-10-24 21:24

DVD-ai skrev:Haha, den där pingvinen, han är ingenstans och överallt, han dyker upp snabbt som blixten när det är in Ino-it i nöd... :lol: 8)

En superhjälte, mitt i vardagen! "In Pingv-ino Veritas"!

/en tacksam john

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-24 21:52

:D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Föregående

Återgå till Wänner af Ino