Moderator: Redaktörer
Hum skrev:Högtalare i nuläget strider mot nästan allt som gällde förr i fråga om mått på lådan, har dom fysiska lagarna ändrats?
Dom kan man ställa in på datorn så dom passar omgivningen.
Det skulle heta den lilla Gurutråden eftersom högtalaren inte är så stor.
Hum skrev:Högtalare i nuläget strider mot nästan allt som gällde förr i fråga om mått på lådan, har dom fysiska lagarna ändrats?
Dom kan man ställa in på datorn så dom passar omgivningen.
Det skulle heta den lilla Gurutråden eftersom högtalaren inte är så stor.
Hum skrev:Ja vad kan det vara? Jo den ser väl rätt "symetrisk" ut vilket befrämjer resonansfrekvenseerna i förhållande till om symetrin hade varit mindre. Det är ju i stort sett en kub.
Sen kör jag fortfarande med det att dist... hjälper till att få en rak frekvenskurva så det kan vara bra med dist.. i "basen", den hålls flytande på så sätt.
Lazyworm skrev:Hum skrev:Ja vad kan det vara? Jo den ser väl rätt "symetrisk" ut vilket befrämjer resonansfrekvenseerna i förhållande till om symetrin hade varit mindre. Det är ju i stort sett en kub.
Sen kör jag fortfarande med det att dist... hjälper till att få en rak frekvenskurva så det kan vara bra med dist.. i "basen", den hålls flytande på så sätt.
Vet inte riktigt hur du tänker men jag antar att det har med stående vågor inne i lådan att göra?
Tror du att det kommer bli lika elaka resonanser om lådan råkar vara kubformad som om man spelar på högtalare i ett kubformat rum?
Är det inte bättre att elementet har en rak tonkurva och låg dist?
Jag har ju lite erfarenhet av ovanstående då jag har två basmoduler som är 60x60x60cm och som inte har några resonansproblem (förutom de som kommer från rummet de spelar i).
Lazyworm skrev:Jag har ju lite erfarenhet av ovanstående då jag har två basmoduler som är 60x60x60cm och som inte har några resonansproblem (förutom de som kommer från rummet de spelar i).
Hum skrev:I 60 fallet kan det vara så precis som i Drömlådan. Drömlådan är den slutgiltiga lösningen.![]()
Ang. liten "subba" så vet jag inte varför gossens är så bumpig?
BAMBAM skrev:Lite färskare recension med
OM-10 relaterad till 2 andra högtalarkombinationer.
http://www.audioxpress.com/reviews/media/koster1109.pdf
innehåller lite info om basstödet.
Strmbrg skrev:Lazyworm skrev:Jag har ju lite erfarenhet av ovanstående då jag har två basmoduler som är 60x60x60cm och som inte har några resonansproblem (förutom de som kommer från rummet de spelar i).
Är det inte så, att lådmåtten i detta fall är mycket små i förh till våglängden, och därmed uppstår det inte några stående vågor i låddan?
Tyckte också att recensionen var väldigt intetsägande, jag skulle inte bli nyfiken av den recensionen iaf.Bill50x skrev:BAMBAM skrev:Lite färskare recension med
OM-10 relaterad till 2 andra högtalarkombinationer.
http://www.audioxpress.com/reviews/media/koster1109.pdf
innehåller lite info om basstödet.
Lite märklig inställning till hur man jämför med andra högtalare. Dvs de testade Gurus placeras efter tillverkarens rekommendationer. Och det är väl bra. Men de två jämförelseobjekten placeras på samma ställe, oavsett vad deras tillverkare rekommenderar. Och så skriver recensenten att man ska ha det i minnet när man läser de negativa kommentarerna om jämförelseobjekten... Till vilken nytta är då jämförelserna om alla högtalare inte står optimalt? De jämförda högtalarna var dessutom mycket billigare än Guru.
/ B
Morello skrev:Strmbrg skrev:Lazyworm skrev:Jag har ju lite erfarenhet av ovanstående då jag har två basmoduler som är 60x60x60cm och som inte har några resonansproblem (förutom de som kommer från rummet de spelar i).
Är det inte så, att lådmåtten i detta fall är mycket små i förh till våglängden, och därmed uppstår det inte några stående vågor i låddan?
Helt riktigt, helt korrekt, svar ja.
paa skrev:Med lite isotermiserande fluff så fungerar lådan som lite större än den verkliga volymen jämfört med att man använder den helt adiabatiskt (luft utan fluff).
Det där låter mest som flum.roggaro skrev:större, men dovare ljud...och inte så rappt längre
roggaro skrev:större, men dovare ljud...och inte så rappt längre
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster