Moderator: Redaktörer
Loud skrev:Woho, det här ser ju bra ut.
Jag har som mål att kunna sälja för 150 kr/kg, till skillnad från HiFi kits 230 kr/kg.
Ullen är producerad på egen gård från ekologiska får. Ullen kommer att tvättas med miljövänlig såpa och veduppvärmt vatten. Veden kommer även den från egen gård. Uber miljövänligt om jag får säga det själv, HiFi kits ull kommer säkert från Nya Zeeland eller något eftersom dom inte skriver något som att det är svenskt.![]()
Det är farsgubben som står får fårproduktionen och ska kolla med honom om vad det är för ras, om nu det spelar någon roll.
Jag vill också kunna erbjuda en lösning där ullen är behandlad mot skadedjur på något sätt. Själv vet jag inte hur viktigt detta är när ullen ligger i en högtalare. Kanske man ska försöka få tag på ett parti lavendel och skicka med i paketet.
Finns intresse, synpunkter, idéer så tjoa till. Jag vill ha en uppfattning om ungefär hur seriöst jag ska satsa på det här.
johanrohm skrev:ANGORA-KANINEN. GER VÄRLDENS FINASTE ULL.
En klippning ger ca. 200 g. ren ull. Ullen består av 10% täckhår och 90% underull. Underullen är krusig och hålls isär av de längre, tjockare och rakare täckhåren.
En bra angora kanin ger 800 - 1200 g. ull per år. En damjumper i helangora väger ca. 350 g. Angoran ger 4 gånger mera ull per kilo kroppsvikt än fåret.
![]()
Källa: http://user.tninet.se/~qda249d/Torrl8.htm
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster