pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-23 12:16

Hammarstrand skrev:
petersteindl skrev:
Hammarstrand skrev:
petersteindl skrev:
Densen skrev:Jag som inte har mediaspelare installerat som klarar att spela upp .MP4-format antar att
prrrrfffssssssfssssfffssssssssssss prrrr
handlar om laserskärning av diskantfronter?
Blir det snygga kanter? En enkel traditionell bild på detta kanske?

Nej det har jag fått lära mig att det inte gör :) Vattenskärning är ordet :)

MvH
Peter

Hallå göbbar!! *Göteborska*
Har några frågor om denna pk-talare:
* Borde inte denna högtalare matcha bättre med mina bremenbasar än vad mina OA-58.2 gör?
* Om pk nu jämförs med piP är det då nära väggplacering och dämping bakom som gäller?

Är alla pk's redan bokade eller finns det ett par kvar.
Vad kostar hela kittet med låda och allt dock utan färg?

Hej Hammarstrand

Det kan finnas nåt par kvar. Det finns en väntelista och de flesta eller t o m alla hittills kan komma att få utdelning. Om du antecknar dig på väntelistan så får vi se hur det blir.

Jag kan se att du i så fall skulle anteckna dig för följande:
1 sats pK-element med vattenskurna fronter = 2540 kr.
2 st Lådor Monterade LM BasReflex BR ej lackad = 510kr/st= 1020 kr.
BR-rör = 40kr/st=80kr
Filter färdiglött 2st, pris ej fastlagt.
Skruv Tätning Dämpmtrl=37 kr/st=74 kr
Terminal+uttag för terminal i låda=42kr/st=84 kr
Frakter; ej fastlagt.

Där har du priserna.

Besluta får du göra själv :)

MvH
Peter

Frågan är om jag verkligen ska ha just basreflex då mina basar är av reflex konstruktion. Brukar det inte rekommenderas en sluten topp i så fall, å andra sidan kan man ju alltid stoppa igen porten på toppen om det skulle behövas eller det kanske inte blir lika bra?

Detta är ett typfall för Naqs vägledning :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 13:17

partook skrev:Om man enbart kör med basmodulerna på, är pK SL att föredra framför pK BR om man inte har något aktivt HP filter?

Mvh Patrik

Jag rekommenderar aktivt hp-filter oavsett men ska man köra utan så är det pK(sl) som gäller.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 13:24

Hammarstrand skrev:Frågan är om jag verkligen ska ha just basreflex då mina basar är av reflex konstruktion. Brukar det inte rekommenderas en sluten topp i så fall, å andra sidan kan man ju alltid stoppa igen porten på toppen om det skulle behövas eller det kanske inte blir lika bra?

Kör du med aktiv delning både för hp och lp så spelar det egentligen ingen roll. Däremot blir det ett smuttare system med slutna. De är snyggare. (personligt subjektiv åsikt ;) )

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-23 14:42

Har labbat lite i Basta, det verkar svårt att bygga om lådorna till slutna transmissionline med dubbla slavbasar .... :roll: 8O

Behåller Citroënen tills vidare ... 8)

Hoppar således över lådor, fötter och element till glädje för någon efter mig på väntelistan. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2009-10-23 14:46

Naqref skrev:Kör du med aktiv delning både för hp och lp så spelar det egentligen ingen roll. Däremot blir det ett smuttare system med slutna. De är snyggare. (personligt subjektiv åsikt ;) )

Jag ändrar mig enligt följande:
från 2st BR + 1st SL
till 3st SL
mitt färgval är oförändrat, dvs två vita och en svart.

Vill även passa på att förtydliga mig angående kuddar, SD-fötter till tre stycken högtalare tack.

/Robert

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-23 14:50

phon skrev:Har labbat lite i Basta, det verkar svårt att bygga om lådorna till slutna transmissionline med dubbla slavbasar .... :roll: 8O

Behåller Citroënen tills vidare ... 8)

Hoppar således över lådor, fötter och element till glädje för någon efter mig på väntelistan. :)

Noterat
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-23 15:01

misanplass skrev:
Naqref skrev:Kör du med aktiv delning både för hp och lp så spelar det egentligen ingen roll. Däremot blir det ett smuttare system med slutna. De är snyggare. (personligt subjektiv åsikt ;) )

Jag ändrar mig enligt följande:
från 2st BR + 1st SL
till 3st SL
mitt färgval är oförändrat, dvs två vita och en svart.

Vill även passa på att förtydliga mig angående kuddar, SD-fötter till tre stycken högtalare tack.

/Robert

NoteratBild :evil: :evil: :twisted: :x 8) Din post är svårast i dokumentet eftersom du är den ende som skall ha olika färger :lol: :D

MvH Bild
Peter

djimp

Inläggav djimp » 2009-10-23 15:41

Peter, nu har jag betalat samt lämnat mina uppgifter. :D :D :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 15:54

OBS Ritning justerad!

Jag har gjort två mindre justeringar på ritningen. Det beror på att "bryggan" under diskantens nedandel är lite för liten. Dels så har hålet minskat för basen med 1mm och sedan är basen nedflyttad 2mm. Detta avviker från mätningarna med ungefär 1mm (jag flyttade ner basen maxiamlt i hålet) men ger 2.5mm extramarginal för stödet för diskanten i nedankant. De korrekta ritningarna är upplagda.

Fick en fråga om man ska fasa av kanterna på lådan. Det är inte tänkt så men en mindre radie eller fas lär inte påverka resultatet nämnvärt.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-10-23 15:57

Naqref skrev:OBS Ritning justerad!

Fick en fråga om man ska fasa av kanterna på lådan. Det är inte tänkt så men en mindre radie eller fas lär inte påverka resultatet nämnvärt.

Jo, det blir snyggare :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 16:03

Det ljudmässiga resultatet. Förutom placebomässigt. ;)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-23 16:04

På ritningen ser det ut som att du flyttat hålet för basen, men basen sitter ocentrerad.

Petitess, jag vet.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 16:08

bomellberg skrev:På ritningen ser det ut som att du flyttat hålet för basen, men basen sitter ocentrerad.

Petitess, jag vet.

Mvh,

/Bosse

*grr* missade det. Estetiskt felaktighet. Är dock rätt gjort på den slutna. Rekomendation. Skit i att kolla på hur det är gjort och gå efter måtten istället. :D

Användarvisningsbild
Tonyc

Inläggav Tonyc » 2009-10-23 18:21

Är den snygga vita färgen på högtalarna i "Premiär för Larsen 8"-tråden samma som kommer på PK och i så fall, är det 30 eller 60 glans på dem vi ser?
Kalle dussin har lagt upp en fin bild på sl-varianten. Finns det någon motsvarande bild på br?

mvh

Tony

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2009-10-23 18:32

petersteindl skrev:NoteratBild :evil: :evil: :twisted: :x 8) Din post är svårast i dokumentet eftersom du är den ende som skall ha olika färger :lol: :D

MvH Bild
Peter

Bild

/Robert

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-10-23 19:07

Hur stort ska hålet för terminalen vara och var ska det sitta?

Mvh johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-23 19:49

johaneriksson skrev:Hur stort ska hålet för terminalen vara och var ska det sitta?

Mvh johan

Du har ju redan antecknat dig för terminaler. Då får du baksidan färdigfräst för terminal.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 19:50

Tonyc skrev:Är den snygga vita färgen på högtalarna i "Premiär för Larsen 8"-tråden samma som kommer på PK och i så fall, är det 30 eller 60 glans på dem vi ser?
Kalle dussin har lagt upp en fin bild på sl-varianten. Finns det någon motsvarande bild på br?

mvh

Tony

Det är samma kulör som Larsen 8. De är lackade i glans 30.

Mig veterligen finns det inga fina bilder på BR-varianterna. De är ju inte riktigt lika snygga som Kalle Dussins. :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 19:58

petersteindl skrev:
johaneriksson skrev:Hur stort ska hålet för terminalen vara och var ska det sitta?

Mvh johan

Du har ju redan antecknat dig för terminaler. Då får du baksidan färdigfräst för terminal.

MvH
Peter

Precis som Peter säger.

För alla övriga så beror hålet på vilka terminaler som används. De jag specar i bomen är bara ett förslag. I a f så sätter man lämpligen hålet på baksidan ungefär 15cm upp från botten.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-23 20:20

Naqref skrev:OBS! När alla priser är bestämda så har ni till på Söndag den 25 oktober att bestämma er slutgiltigen för alla options. John skickar därefter ut en faktura som ska vara betald inom en vecka. Det är viktigt att detta sker snabbt för han kan inte beställa alla lådor och övriga komponenter innan han vet exakt hur mycket av varje som ska beställas.

Är det fortfarande deadline på söndag trots att filterpriser inte kommit?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 20:24

UrSv skrev:
Naqref skrev:OBS! När alla priser är bestämda så har ni till på Söndag den 25 oktober att bestämma er slutgiltigen för alla options. John skickar därefter ut en faktura som ska vara betald inom en vecka. Det är viktigt att detta sker snabbt för han kan inte beställa alla lådor och övriga komponenter innan han vet exakt hur mycket av varje som ska beställas.

Är det fortfarande deadline på söndag trots att filterpriser inte kommit?

Nej. Vi har lite oklarheter ang alternativen så vi hoppas få priserna på måndag. Nya tidpunkter kommer.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-23 21:41

Hade ett par hfls hemma på besök. Det leder mig till en fråga till peter för en gångs skull. :) Finns det extra diskanter och vad skulle de kosta i så fall?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-23 21:50

landa skrev:Hade ett par hfls hemma på besök. Det leder mig till en fråga till peter för en gångs skull. :) Finns det extra diskanter och vad skulle de kosta i så fall?

Vi kör det på PM eller e-mail. Just nu är det käk som gäller. frukost 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-23 21:53

Naqref skrev:
Tonyc skrev:Är den snygga vita färgen på högtalarna i "Premiär för Larsen 8"-tråden samma som kommer på PK och i så fall, är det 30 eller 60 glans på dem vi ser?

mvh

Tony

Det är samma kulör som Larsen 8. De är lackade i glans 30.

Mig veterligen finns det inga fina bilder på BR-varianterna. De är ju inte riktigt lika snygga som Kalle Dussins. :oops:

8O

:evil: :evil: :evil: :x :x :x Menar du att mitt excellenta lackeringsjobb inte var i paritet med Kalles? :evil: :evil: :evil: :roll: :wink: :D

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-10-23 22:10

petersteindl skrev:

Mvh johan

MvH
Peter

Då har jag missförstått. Jag önskar inga lådor utan hade hoppats att det skulle gå att köpa alla komponenter från Larsen. Måste jag köpa terminaler från annat håll?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-23 22:14

petersteindl skrev:
landa skrev:Hade ett par hfls hemma på besök. Det leder mig till en fråga till peter för en gångs skull. :) Finns det extra diskanter och vad skulle de kosta i så fall?

Vi kör det på PM eller e-mail. Just nu är det käk som gäller. frukost 8)

Tar det via pm.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 23:10

johaneriksson skrev:
petersteindl skrev:

Mvh johan

MvH
Peter

Då har jag missförstått. Jag önskar inga lådor utan hade hoppats att det skulle gå att köpa alla komponenter från Larsen. Måste jag köpa terminaler från annat håll?

Mvh Johan

Närå det behöver du inte. Minns inte exakt håldiameter men har för mig att den är 64mm.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-10-23 23:53

48.5mm hoppas jag(om 121820 ST-945GM) ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-24 07:46

Laila skrev:48.5mm hoppas jag(om 121820 ST-945GM) ? :)

Japp men John fräser ett hål på 47.5 och pressar i den. Det är "axiella rillor" på teminalen och den sitter sedan som berget.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-24 07:56

Bild
Bild

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum