BeoLab 4000, hur bra är de högtalarna egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
frisyren

BeoLab 4000, hur bra är de högtalarna egentligen?

Inläggav frisyren » 2005-01-17 11:11

Är det någon som känner till B&O:s BeoLab 4000. Jag är lite intresserade av de högtalarna men är osäker på kvaliteten. BeoLab 3 verkar alla höja till skyarna men gäller detta även 4000 serien?

(anledningen att jag vill ha dessa högtalare är att jag vill kunna styra ljudet med B&O:s link system och ha högtalare i flera rum som jag kan växla mellan.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-17 11:16

Räkna en ljudkvalité som du skulle förvänta från hifi-högtalare som kostar en fjärdedel av deras pris.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-17 18:34

Jag tycker den låter som en stativare för ca 4-8000 kr. Har inte lyssnat så mycket dock, men ungefär i den klassen. Svårt att priskategorisera..
Fördelarna är ju att man har inbyggt slutsteg och byggkvalitén och designen är ju fin så om man prioriterar sådana saker är de nog värda sina pengar.

Jag är dock själv väldigt imponerad av Beolab 3 och där kan man verkligen prata om en högtalare som är värd sina pengar. Om jag var du och hade pengarna till Beolab 3 hade jag utan tvekan valt dom över Beolab 4000...

Om du vill sälja så har B&O väldigt bra andrahandsvärde...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-17 19:15

Har inte hört just denna BO, men alla BO-högtalare jag hört har låtit minst sagt undermåligt. Reparerade ett par BO för ett år sedan åt en god vän. Högtalaren var bestyckad med två st. asiatiska leksakselement, som köper för maximalt en dollar per styck. 8O

En annan god vän köpte ett sub/sat-system från BO och subben var snudd på komisk och spelade basregistret med en distorsion jag aldrig tidigare hört 8O "Paketet"(med CD-spelare på höjden), som är av samma dignitet som en 1 995 kronors-microstereo från City Skrotmarknad, kostade bara 70 laxar :lol: Mindre "bang for the buck" tror jag inte att man kan finna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-17 23:36

Morello, du blandar ihop det med BOSE. B&O har gjort en del bottennapp genom åren men subbar har de bara haft en och det är BL2. Den distar definitivt inte excessivt (det gör inte det stor ICE-steget). Sub/Sat system låter heller inte som B&O - däremot BOSE.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-18 00:47

Kan nämna att jag för en massa år sedan träffade en då ansvarig asiat (förmodligen japan) på B&O utvecklingsavdelning för högtalare.
Tänk er på japengelska — " The loudspeaker are not monitors, they are monitor type loudspeakers"
Which means?
" The loudspeaker are not monitors, they are monitor type loudspeakers"
Which means?
" The loudspeaker are not monitors, they are monitor type loudspeakers"
Han beskrev sina alster med förtjusning. Fast med ganska få ord. Vet inte om dom har bytt ljudideal.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-18 02:01

Style skrev:Morello, du blandar ihop det med BOSE. B&O har gjort en del bottennapp genom åren men subbar har de bara haft en och det är BL2. Den distar definitivt inte excessivt (det gör inte det stor ICE-steget). Sub/Sat system låter heller inte som B&O - däremot BOSE.

Blandar inte ihop med Bose. De Bose-system jag hört har förvisso bjudit på en ännu sämre återgivning. 8O Vad har ICE med detta att göra. Naturligtvis är disten från ICE-stegen helt försunbar jämfört med den subbens högtalare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-01-18 09:17

Vad är du för en vän, Morello, som låter vänner göra så dumma köp? :wink:

Jaja jag vet alla prioriterar inte välljud framför allt annat. Fast grejerna är ju inte ens särslkilt snygga. Fast viss status i vissa kretsar har de ju.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-18 09:45

jag tycker fortfarande att det låter konstigt Morello.

BL2 distar definitivt inte särskilt mycket. Är du säker på att det är den din kamrat har. En sluten låda med två slavbasar.

Sub/sat låter också konstigt, den enda högtalare B&O har som är liten som en sat är Bl3 och den är väldigt ny och låter extremt bra.

(förr fanns det en liten högtalare som skulle "sitta ihop" med den klassiska CDn med galssdörrar och bilda en enhet, den var tänkt som en dyr kompaktanlggning för kök och små rum, dessa högtalare lät rätt illa och sålde nog enbart på att det hela såg coolt ut och att det gick få ut rätt hög volym, det fanns ingen sub i detta system)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
frisyren

Inläggav frisyren » 2005-01-18 09:51

Högst varierande åsikter, det gör ju inte beslutet lättare :-)

Jag är egentligen inte så torsk på B&O (jag gillar mer slimmade, diskreta produkter) och jag är medveten om att priset kanske inte motsvarar kvaliteten;

- - MEN - -

Jag vill ha ett system typ B&Os Linksystem där jag kan lyssna och styra ljudet från en källa i flera rum.
Linn är för dyrt och Bose för dåligt, vad återstår då...???

/ff

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-01-18 12:35

som du kanske har märkt så är vi lite insnöade på ino på detta forum :lol: (nu vaknar snart hotspur)om du upplever pip förstora så har ingvar högtalare till inbyggnad.
sedan går det väl bra med vilken souroundreciver som hällst för att få ljud till flera rum
kompletera med en server som du fyller upp med musik
till den kan du sedan använda en
Bild
http://www.domesticsystems.se/
där hittar du även andra högtalare om du inte vill ha det bästa
ps Bangåsluffsens cd-växlare är frän

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-18 14:22

Style skrev:jag tycker fortfarande att det låter konstigt Morello.

BL2 distar definitivt inte särskilt mycket. Är du säker på att det är den din kamrat har. En sluten låda med två slavbasar.

Sub/sat låter också konstigt, den enda högtalare B&O har som är liten som en sat är Bl3 och den är väldigt ny och låter extremt bra.

(förr fanns det en liten högtalare som skulle "sitta ihop" med den klassiska CDn med galssdörrar och bilda en enhet, den var tänkt som en dyr kompaktanlggning för kök och små rum, dessa högtalare lät rätt illa och sålde nog enbart på att det hela såg coolt ut och att det gick få ut rätt hög volym, det fanns ingen sub i detta system)

Subben är mycket liten och har ett aktivt element samt två slavbasar. Man inser lätt att ljudtryckjsmodulationen i den lilla lådan blir extrem och så även distorsionen. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-01-20 18:20

HEHE, kan inte låta bli att instämma i klagosången. De B&O jag har hört har varit dåliga, men BOSE...(I synnerhet subsystemen) Ojojoj, nu pratar vi om grejor som är RIKTIGT usla!
De får det mesta du kan köpa på en loppis att framstå som rena studiomonitorer. :mrgreen:
Ingen djupbas, dålig bas, inget övre bas/låg mid.
Och dist, dist, dist. Ljudtryck - vad är det?
Prisvärt? Ja kanske, om det hade kostat en 100:a del!
Slut på gnället för tillfället...

Återgå till Generellt om hifi