Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Klarar fyra stycken a1 att spela referensnivå i ett normalstort rum och normallånga avstånd?
Bamsefar skrev:steveo1234 skrev:Klarar fyra stycken a1 att spela referensnivå i ett normalstort rum och normallånga avstånd?
Definiera "din" referensnivå - den normala referensnivån bör inte vara ett problemBtw a1orn kan må väl av att delas högre än a2orna, runt 100Hz eller kanske tom 120Hz
pingvinlakrits skrev:Steveo1234:
Jag trodde det var peak 105dB, inte kontinuerligt.
Saxat från annat håll:
Dolby Reference Level is defined as 105 dB PEAKS at the listening position. The LFE can be 115 dB (most receivers now add the +10 dB automatically although some allow you to set it).
The level of the test tone you use determines what level you should shoot for on the SPL meter. All receiver's internal test tones are at -30 dB (it's a THX requirement and they all use it, whether the unit is THX certified or not). Thus, if you want Dolby Reference Level you want the SPL meter to read 75 dB (75+30=105).
pingvinlakrits skrev:Det är så lugnt så, jag gjorde ett tillägg på mitt inlägg innan; det förtydligar den information jag hade.
Läs länken och tala gärna om ifall du tycker det är vettigt eller inte. Där tycker jag mig läsa mig till att det kontinuerligt ligger på 82-85dB beroende på kanal (L/R/C och bakkanaler) och med 20dB headroom samt ytterligare 10dB för lågbas.
Jag vill bara veta vad som är faktiskt referens.Henrik
pingvinlakrits skrev:Så bra, då vet man vad som gäller helt enkelt.
Känns som att det kanske inte är helt lätt att nå upp till referensnivå utan att behöva lägga lite krut på både utrustning och rum.
MagnusÖstberg skrev:Man bör köpa ett 6-pack!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster