Jag skriver detta en gång och kommer inte att vidare diskutera detta. Detta pga. tidsbrist då jag har fått stora beställningar från både Japan och Bejing i Kina och läggar all tid på detta.
Johan_Lindroos skrev:Jag kännere att jag mpste kommentera Rydbergs förslag på budget-Neutrik RCA. Undvik dessa RCA-kontakter till varje pris? De är nämligen felkonstruerade då ytterhylsan har något för liten diameter och är extremt styv. Den kan alltså fastna såpass hårt i RCA-honan att den kan gå sönder.
Jag har testat en hel del olika RCAkontakter och det är just RCAkontakter som ger större skillnader i ljudkvalitet än högtalar och XLRkontakter.
När jag tog fram mina No.1 kablar för ett par år sedan så testade jag bla. WBT,s RCAkontakter (nextgen fanns inte då) mot Bulletplugs i både koppar och silverutförande.
Bullet plug koppar överträffade WBT,s kontakter vad det gäller ljudkvalitet, men WBT var helt klart bättre och stabilare mekaniskt och såg också bättre ut. Bullet plug silver var bättre ljudmässigt än Bullet plug koppar, men mekaniskt lika byggd som kopparvarianten.
Det blev pga. ljudet Bullet plug silver som jag valde att använda till mina No.1 RCAkablar.
För drygt ett år sedan kom WBT ut med sina nya nextgen RCAkontakter och redan kopparvarianten som ligger i samma prisklass som Bullet plugs silver var ljudmässigt att föredra även om skillnaden inte var så stor, men mekaniskt är den bättre och den är också snyggare. Nextgen silver "signature" är den bästa RCAkontakt som jag har provat och sedan ett år tillbaka är det den som jag använder till mina No.1 RCAkablar.
Till XLRkablarna har jag provat många och mycket dyra kontakter, men funnit att bäst resultat har det blivit med dom realtivt billiga Neutrik XLRkontakterna, så det är dom som används till alla mina nuvarande XLRkablar (No.1, No.2 och No.3)
När jag i somras provade ut RCAkontakter till den senaste No.3 kabelserien var WBT,s och bullet plugs inte med då dom var för dyra till dom billigare No.3 serien.
Den bästa kontakten i lägre prisklass och rena fyndet vad det gäller ljudkvalitet är dom billiga Neutrik RCAkontakterna som nämnts av Rydberg och komenterats av Johan Lindroos.
Johan har rätt i att i vissa fall kan dom sitta för trångt, men det går att åtgärda på ett enkelt sätt.
Ytterhylsan är delad i 8 delar som är fjädrande. Ta en liten skruvmejsel och med hjälp av mittpinnen kan man då försiktigt trycka ut varannan av dom 8 delarna så går kontakten lättare på och problemet är löst. Det blir halva trycket kvar och i värsta fall om det fortfarande går trångt att lossa på ytterligare 2 av dom åtta delarna. Kontaktytan mot RCAhonan blir fortfarande fullt tillräcklig.