RCAkontakter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jorma_inaktiv

RCAkontakter

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-18 10:57

Då det diskuterades RCAkontakter i en annan tråd tar jag upp mina erfarenheter här i en ny tråd istället.
Jag skriver detta en gång och kommer inte att vidare diskutera detta. Detta pga. tidsbrist då jag har fått stora beställningar från både Japan och Bejing i Kina och läggar all tid på detta.

Johan_Lindroos skrev:Jag kännere att jag mpste kommentera Rydbergs förslag på budget-Neutrik RCA. Undvik dessa RCA-kontakter till varje pris? De är nämligen felkonstruerade då ytterhylsan har något för liten diameter och är extremt styv. Den kan alltså fastna såpass hårt i RCA-honan att den kan gå sönder.

Jag har testat en hel del olika RCAkontakter och det är just RCAkontakter som ger större skillnader i ljudkvalitet än högtalar och XLRkontakter.
När jag tog fram mina No.1 kablar för ett par år sedan så testade jag bla. WBT,s RCAkontakter (nextgen fanns inte då) mot Bulletplugs i både koppar och silverutförande.
Bullet plug koppar överträffade WBT,s kontakter vad det gäller ljudkvalitet, men WBT var helt klart bättre och stabilare mekaniskt och såg också bättre ut. Bullet plug silver var bättre ljudmässigt än Bullet plug koppar, men mekaniskt lika byggd som kopparvarianten.
Det blev pga. ljudet Bullet plug silver som jag valde att använda till mina No.1 RCAkablar.
För drygt ett år sedan kom WBT ut med sina nya nextgen RCAkontakter och redan kopparvarianten som ligger i samma prisklass som Bullet plugs silver var ljudmässigt att föredra även om skillnaden inte var så stor, men mekaniskt är den bättre och den är också snyggare. Nextgen silver "signature" är den bästa RCAkontakt som jag har provat och sedan ett år tillbaka är det den som jag använder till mina No.1 RCAkablar.
Till XLRkablarna har jag provat många och mycket dyra kontakter, men funnit att bäst resultat har det blivit med dom realtivt billiga Neutrik XLRkontakterna, så det är dom som används till alla mina nuvarande XLRkablar (No.1, No.2 och No.3)

När jag i somras provade ut RCAkontakter till den senaste No.3 kabelserien var WBT,s och bullet plugs inte med då dom var för dyra till dom billigare No.3 serien.

Den bästa kontakten i lägre prisklass och rena fyndet vad det gäller ljudkvalitet är dom billiga Neutrik RCAkontakterna som nämnts av Rydberg och komenterats av Johan Lindroos.
Johan har rätt i att i vissa fall kan dom sitta för trångt, men det går att åtgärda på ett enkelt sätt.
Ytterhylsan är delad i 8 delar som är fjädrande. Ta en liten skruvmejsel och med hjälp av mittpinnen kan man då försiktigt trycka ut varannan av dom 8 delarna så går kontakten lättare på och problemet är löst. Det blir halva trycket kvar och i värsta fall om det fortfarande går trångt att lossa på ytterligare 2 av dom åtta delarna. Kontaktytan mot RCAhonan blir fortfarande fullt tillräcklig.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-18 11:36

Det här med kontakter vs. ljud och kablar vs ljud har jag aldrig varit riktigt troende på som
de flesta vet som läst mina poster men jag tänkte göra en liten investering om ett par månader och köpa åtminstone 3st dyrare kablage av signalkablar (bl.a Jormakablar) sen ska jag bygga ett par snikkablar i 80kr klassen också... Efter detta så ska jag försöka snida ihop en växel som
man sätter in i sin signalkälla och sen kan variera mellan 3 utgångar med en överslagstid på us-nivå... Den ska kunna vara inställbar på "random" eller valmöjlighet...
De intressanta saker som man kan få från ett dyligt test är...
om man kommer att kunna höra någon påtaglig skillnad och hur stor skillnaden är mot att
t.ex flytta högtalarna 1dm eller lägga in en liten dämpskiva på 1,5*2*0.5m i rummet.

Kan en dylik liten apparat vara intressant eller är det så att apparaten i sig kommer förstöra så mycket av det "öppna transparenta härliga ljudbilden" som kablarna ger så att det pga denna "brusmaskin" inte kommer vara någon hörbar skillnad mellan kablagen? :P

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-18 12:58

lazyworm skrev:lägga in en liten dämpskiva på 1,5*2*0.5m i rummet.
Det var ingen liten dämpskiva det med en volym på 1,5 miljoner liter :!: 8O
Edit, 1500liter blir det... har nog inte vaknat än... :oops:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-18 13:17

Aha, jag såg inte Johan Lindroos svar om att Neutrikkontakterna skulle va styva.

Mina rca-honor verkar inte ta stryk och rca kabeln sitter, enligt mig, inte för hårt. Tara Labs kablar (Prism-serien) är därmot utrustade med rcakontakter som sitter betydligt hårdare, dem tycker jag man ska passa sig för. Jag kanske hade tur och fick bra Neutrikkontakter eller har de ändrat toleranserna lite, vad vet jag.......
Class only looks like arrogance from below.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-18 13:19

Själv har jag jämfört eichmanns bullet plug signalkabel express 6 mot supras signalkabel eff-isl. Kunde inte höra någon skillnad mellan kablarna vid de två tillfällen jag jämfört. Båda är bra 8) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-18 13:23

hifirocker skrev:Själv har jag jämfört eichmanns bullet plug signalkabel express 6 mot supras signalkabel eff-isl. Kunde inte höra någon skillnad mellan kablarna vid de två tillfällen jag jämfört. Båda är bra 8) .
Tycker det är märkligt, har nog inte haft två olika kabelpar hemma som jag inte kunde pricka ut skillnaderna mellan tämligen enkelt. Ett undantag var dock Quattro Fil vs Naqref DIY som var väldigt svårt att skilja mellan.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-18 13:35

Jag hör inte heller någon skillnad mellan mina olika RG62 8) .

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-18 13:40

Alexi skrev:
lazyworm skrev:lägga in en liten dämpskiva på 1,5*2*0.5m i rummet.
Det var ingen liten dämpskiva det med en volym på 1,5 miljoner liter :!: 8O
Edit, 1500liter blir det... har nog inte vaknat än... :oops:

:oops: hmm, jag menade förstås en tjocklek på 0.05m dvs 5cm :oops:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-18 13:59

R:

Antingen hör jag sämre än du (eller är en dålig lyssnare), eller så är kablarna lättdrivna/elektroniken har inga problem med att driva dem. Jag hade en hypotes om att eichmann kabeln skulle vara sämre pga. att den saknar skärm men icke.
Får kanske ta och genomföra ett seriöst kabelblindtest med någon kabelexpert för att kolla av om jag kan höra några skillnader mellan mina signalsnokar 8) .

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-19 14:32

Hej!

A* skriver detta en gång och kommer inte att vidare diskutera detta pga tidsbrist angående att
diskutera trams & tossigheter! Det finns ingen ljudlig skillnad emellan alla dessa RCA-kontakter!
Den som kan höra skillnad har ju möjlighet att åka till USA o inkassera ca 7,000,000 kr (ungefär
som att vinna nobelpris m.a.o.) BidrA* i.s.f. gärna gör med ytterligare 100,000 kr! Såå, medelA*
när nu ngn kvitterat ut $1000,000-checken så skA* bistå med både 100,000 kr samt offentligt
framföra sin förändrade uppfattning uti detta spörsmål - framtills dess... 8)!

F.ö. är (nästan) alla dyyra RCA_kontakter faktiskt.se vääldigt snygga, Eichmann Bullet Plug är dock
kassa** o löda, WBT´s nextgen vara onödigt plottrig samt som alla andra New & OldSchool WBT´s oxå
"onödigt" dyra, tyvärr - prisvärdigast utav dem dyyra snyggisarna vara måhända Neutrik! Bubblare :P?

** P.g.a. dem är gjorda nästan helt i plast kunna, vid lödning, plasten väldigt lätt börja smälta!
Detta kan avhjälpas ex medelst o sätta dem i ett RCA-chassi (för o på detta vis avleda värme
(dock gåre mesta o fixa medelst krångel medan många betalar dyyrt för o just slippa krångel!))

Mvh A*

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2005-01-19 16:02

Furutechs kontakter är ju väligt snygga, nån som har nån erfarenhet av dem?

45kr styck (FP-162) hos www.svalander.se:

Bild

95kr styck (FP-126):

Bild

995kr för fyra (FP-106) Rodiumkontakter:

Bild
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Återgå till Generellt om hifi