Nad 2200 bridge mode, inkoppling?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Nad 2200 bridge mode, inkoppling?

Inläggav Kraniet » 2009-10-26 15:06

Är det nån som har koll på hur man kopplar slutsteget för bridge mode?
Slutsteget har två olika uppsättningar lågnivå ingångar som kallas normal L/R och LAB L/R. Sen har jag en omkopplare för stereo/bridge mode. högtalar utgångarna visar R/L +/- och mellan pluskontakterna är det ritad streck coh det står bridged de två minuspolerna har jordtecken under sig.
Jag hittar ingen manual som talar om hur man ska koppla in.
Hittade en hemsida som visade ett 2150 inkopplat och då användes de båda pluspolerna till högtalaren och höger lågnivå in. Kan man anta att det är gjort likadant med 2200?

http://terry.rudys.net/?p=687

edit: jag kör en bas på varje kanal nu och har egentligen inget emot det annat än att den y-kopplade kabeln gör att det brusar (antar nivån in till steget blir för hög..)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-26 15:18

Man brukar koppla högtalarna till de båda plus-polerna i bryggat läge. Om du sedan ska använda höger eller vänster ingång är väl bara att prova. Det står inget under ingångarna?

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-26 15:31

ja eftersom det är ritat under pluspolerna verkar det ju rimligt. men hur vet man polariteten?, går ju att prova sig till men iaf :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-26 15:41

Kraniet skrev:ja eftersom det är ritat under pluspolerna verkar det ju rimligt. men hur vet man polariteten?, går ju att prova sig till men iaf :)

Koppla den ena pluspolen (till höger exempelvis) till högtalarens plus och gör lika för båda stegen så blir det rätt. Ja, om man nu ska driva två högtalare med varsitt bryggat steg alltså. Men du kanske har en annan setup?

Jag har tittat på schemat för NAD 2200 ( http://www.audio-circuit.dk/Schematics/ ... pwr-sm.pdf ) men blir inte så mycket klokare på om det är L eller R ingång man ska använda.

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-26 15:53

jag kopplade i bridge nu. har ju bara ett steg.. vet inte hur de klarar låga impedanser så jag kör seriellt.
använder vänster input. polariteten vet jag inte men jag får väl köra lite svep..

edit: lustigt men jag tycker det låter bättre såhär.. måste vara inbillning eller kan det vara så att de spelar lite bättre nu när det ligger mer kräm bakom?
specen säger 100watt i stereo och 400w bryggat. så även med seriekoppling borde det betyda att jag har dubbelt så mycket effekt bakom elementen nu?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-26 16:17

Enligt Bills manuallänk ovan framgår att det är vänster in som skall användas vilket då rimligtvis innebär att vänster ut är att betrakta som "positiv" ut eftersom det är höger kanal som fasvänds genom bryggningsbrytaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-26 16:28

UrSv skrev:Enligt Bills manuallänk ovan framgår att det är vänster in som skall användas vilket då rimligtvis innebär att vänster ut är att betrakta som "positiv" ut eftersom det är höger kanal som fasvänds genom bryggningsbrytaren.

jaha sedär.. då koppla jag rätt på en gång då :) tackar för hjälpen
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-26 17:03

Kraniet skrev:
UrSv skrev:Enligt Bills manuallänk ovan framgår att det är vänster in som skall användas vilket då rimligtvis innebär att vänster ut är att betrakta som "positiv" ut eftersom det är höger kanal som fasvänds genom bryggningsbrytaren.

jaha sedär.. då koppla jag rätt på en gång då :) tackar för hjälpen

Men hur ser din setup ut? Kör du två seriekopplade högtalare på ett bryggat steg?

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-26 17:20

jepp precis.

Baslådorna ser du här på bilden. Två sls10 kopplade i serie med varandra till det nu bryggade steget.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-26 17:26

Kraniet skrev:jepp precis.

Baslådorna ser du här på bilden. Två sls10 kopplade i serie med varandra till det nu bryggade steget.[img]

Och slutsteget är kopplat till någon mono sub-utgång? Annars skulle jag nog föredra att köra steget i stereo.

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-26 17:30

Bill50x skrev:
Kraniet skrev:jepp precis.

Baslådorna ser du här på bilden. Två sls10 kopplade i serie med varandra till det nu bryggade steget.[img]

Och slutsteget är kopplat till någon mono sub-utgång? Annars skulle jag nog föredra att köra steget i stereo.

/ B

LFE-kanalen från surrounden är det. Jag slaktade ju först en signalkabel så den blev en y-kabel men det blev som sagt inte allt för bra så då tänkte jag på bryggat. skulle tänkt på det först så hade jag sluppit tillverka en y-kabel :)
Mvh
Magnus

Återgå till Teknikforum