Högfrekvent(?) eko i mitt lyssningsrum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swede

Högfrekvent(?) eko i mitt lyssningsrum

Inläggav swede » 2005-01-18 12:53

Tjenare,

Jag har ett lyssningsrum, som är inte allt för litet. Ca 4 x 6.5 meter stort.

Jag splear från ena långsidan mot den andra (då jag kör med projektor direkt mot väggen och längs den "fungerande" kortsidan har jag en massa fönster och ett burspråk).

Längs högra kortsidan har jag nästan hela väggen täckt med ganska grova gardiner, från tak till golv. Tack mor. Två rejäla soffor, mycket fluff, en enkel trasmatta på golvet, annars rejäl parkett. Det finns tre dörrar som går in i rummet, varav två av dem är öppna, alltså dörrarna står i källaren och går med andra ord inte att stänga.

Det blir en fet matta ifrån IKEA i kväll, men jag funderar över lite mer.

När jag "hostar", rätt hårt, typ som när man har en irriterande hosta, så "ekar" den högfrekventa delen av hostningen (ingen aning om frekvensområde).

Hur blir jag av med det ekot? Det kommer ju inte räcka med bara en matta, misstänker jag.

Skall jag skaffa en projektorduk och sätta upp dämpskivor bakom? Då täcker man ju upp i alla fall 2.3 * 1.6 meter på den väggen, minst.

M.v.h,
//magnus

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-18 16:00

Om det är fladdereko du menar, låter lite som att skrika i ett
rör eller så.. Sådan leksaksmikrofon som e så rolig :wink:

Diffusering borde vara det rätta, har du kala väggar eller tak?
NN

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-01-18 17:15

Om jag går runt och klappar på olika ställen i mitt rum uppstår sådana fladderekon på vissa begränsade platser. De är lätta att bli av med när man väl hittat "källan". Som NN är inne på...En tavla, blomma, diffusor på rätt ställe fixar. Iaf i mitt rum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-18 19:57

Två familjemedlemmar spelar fiol och då kan det i mellanåt uppstå märkliga rätt högfrekventa resonanser i rummet liknandes wede's beskrivning. Detta är jag upplevt i flera vitt skilda miljöer och med allt från ett par violiner till ca 15-20 stycken. Eftersom det har varit så skilda miljöer, vardagsrummet hemma, musikskolans olika lokaler av varierande storlek och lägerlokaler i sekelskiftesmiljö, har jag inte kommit fram till någon riktigt gemensam nämnare. Någon som har en idé?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-18 20:14

Sådanna fladderekon e illasinnade då de ofta uppstår vid absorbering av lyssningsrum och när man då inte har
tillräcklig diffusering.

Allt akustikarbete är inte av godo, ibland förvärras det,
så tidigare dolda "fel" kommer till ytan..
NN

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-18 21:09

Nu har jag varit till IKEA och skaffat mig lite akustikförbättrande produkter. Tvà, lite större mattor och tvà smà badrumsmattor.

Badrumsmattorna tänker jag ställa under högtalarna, samt att jag tänker fuska till mig nàgon slags avkoppling mellan högtalarna och golvet. Jag har inte nàgra bra fötter till högtalarna, nämligen.

Den stora mattan, 170 x 240 cm, kommer hamna under bordet, samt den runda, 1.4m diameter, mattan hamnar mellan bordet och halldörren.

àterkommer om lyssningsintryck senare.

Finns det inte nàgra roliga program för just rumsmätning? Gratis?

//magnus

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-18 23:30

Så här ser mitt rum ut, innan mattorna:

BildBild
BildBild

Inte allt för bra panoramabild, men ni förstår läget. Hmmm... tror jag skall städa lite innan jag lägger ut fler bilder. ;:)

//magnus
edit: jag blev vansinnig på att scrolla texten hela tiden och bröt upp "panoramabilden" till två rader.
Senast redigerad av swede 2005-01-19 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-19 00:12

Och här har vi "uppgraderingen":

Bild

Notera "fattigmans"-sd fot, som jag stoppat in under högtalarna. Det var nog den enda akustiska förbättringen jag kunde påvisa i dagens försök, som i princip tog bort en del av den bumliga basen jag haft förut, då högtalarna stod direkt mot golvet.

Bild

I övrigt var mattförsöket ganska så misslyckat. De där fladderekona finns kvar. Rätt irriterande, faktiskt, och det är som ni säger. Det låter som att prata i ett "rör".

Jag blir vansinnig.

//magnus

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-19 00:15

Ok, jag kan ju inte riktigt säga, heller, att jag förväntade mig några större förbättringar, då jag egentligen bara bytte färg på golvmattan och den blev ett par kvadratdecimeter större.

Men jag kan fortfarande inte riktigt komma på hur jag skall bli av med fladderekona.

Till detta vill jag också tillägga att jag skall flytta i september och bor i ett land, där man måste ställa lägenheten tillbaka i exakt samma skick som när man flyttade in, oavsett om man förbättrat den eller inte. Jag vill med andra ord inte göra allt för stora ingrepp, även om jag värdesätter hifi-lyssning väldigt mycket. Jag är dock mer benägen att göra något åt eländet än att lämna det som det är.

//magnus

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-19 00:16

Du kommer förstärka dina fladderekon med de dära badrumsmattorna. Du skall istället DIFFUSERA.

Sätt upp en lång hylla ovanför högtalarna på väggen,
sätt en stor lampa i mitten av taket. Sätt någonting
i alla fyra hörn i taket.. Det kommer göra stor skillnad.

Bäst skulle vara att sätta en akustikplatta i mitten
av taket, du kommer märka att fladderekot förändras.

Du kanske skulle köpa flera plattor, och labborera runt lite..

Du har för många kala hårda ytor, mer böcker och hyllor etc etc..
NN

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-19 00:34

Mitt största problem just nu, är att jag inte har någon duk till projektorn, vilket gör att jag ogärna förändrar väggen bakom (för tillfället). Kommer jag bara iväg någonstans där jag kan köpa mig en bra duk, kommer jag genast sätta upp ett par dämpramar bakom anläggningen.

Hmmm... något måste jag i alla fall kunna åstadkomma. Får fundera ett litet tag.

//magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-19 00:39

Fladderekon studsar ju mellan två parallella väggar. De två största flata parallella ytorna jag ser, är ytan på väggen bakom soffan och ytan på väggen mellan högtalarna. Det är främst dom två som ska åtgärdas med diverse enligt förslagen här. Plus att någon tex sittkudde eller liknande kunde få sin plats vid vänstraste hörnet, det som inte syns helt, där är ganska mycket kalt golv parallellt med taket.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-19 08:45

Jaha, det är klart att det ekar i detta rum. Precis som NN påpekar, in med mera grejor som bryter upp alla stora plana ytor. Sedan in med en massa stoppade möbler och mattor och du kommer att få höra mera av högtalarna än "rumsekot". Har själv inget akustikreglerat rum men man kommer långt med lämplig möblering.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-19 11:02

Ja, absorbtion kan förvärra problemen intrycksmässigt då mer
illasinnade ekon visar sig för dina öron :wink:

mer prylar i rummet, väggar och golvet
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-19 11:28

swede: som paa säger så är det troligen fram och bakväggens kala ytor som ställer till det mest. Men omdu ska sätta upp en duk som täcker en stor del av framväggen så misstänker jag att den enkla åtgärden fixar till rätt mycket :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-19 11:43

nagref, jag tänka mig att det gäller det mesta av rummet, även golv till tak, golvet ser hårt ut, och du har säkert ett betongtak också..

Det brukar vara bra att ställa saker på golvet ut efter väggarna..
NN

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-19 13:18

Precis som alla redan skrivit så handlar det om fladdereko. Det orskas av stora plana parellella ytor. Det tas enkelt bort genom att sätta saker på väggarna. Det kan ofta räcka. med några tavlor. Men mer desto bättre förstås. På bilderna ser det ut som om du har två stora parallella ytor bakom soffan <-> bakom högtalarna, vilket måste bekämpas.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-19 19:43

Ok, så det är egentligen ganska enkla saker som skall till, med andra ord.

Jag får leta reda på en duk och sätta upp lite tavlor, helt enkelt.

//magnus

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-19 22:04

Mer prylar i rummet !! :lol:
Du kanske kan stöka till lite !
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-19 22:50

Jag instämmer i kören och tycker att det verkar väldigt kalt, framförallt över midjehöjd på väggarna. Sådär brukar det se ut efter att man precis har flyttat in :wink: . Upp med tavlor och bokhyllor!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-20 12:08

Får man för enkelhets skull rekommendera en gardinstång med något trevligt, billigt och enfärgat ljust IKEA-tyg som hänger bakom högtalarna? Det är lätt att ordna och sedan återställa - bara fyra små borrhål! Då slipper du också kånka på möbler och köpa tavlor som riskerar att distrahera. Bakom soffan kan du ha en stor textilbonad eller liknande.

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 13:25

Pekka, det är inte så lämpligt med absorbent precis bakom huvudet. Det blir "lock-i-huvudet-känsla". Så lyssnar man ju aldrig på musik iverkligheten.

Stereosystemets uppgift är ju att lura oss att ro vi lyssnar på en verklig ljudhändelse fast bara med två kanaler.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-20 13:34

Avsikten med textilbonaden är inte att absorbera. Därtill är den naturligtvis alldeles för tunn. Min tanke var bara att höja trevnaden i det kala rummet. Om man spänner en bit snyggt tyg över en hemtillverkad träram klarar man sig med ett enda borrhål och väggen blir lätt reversibel (med tanke på kravet på ett återställningsbart lyssningsrum)!

Mvh

Pekka

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-20 16:54

En liten, män ändock ganska ok förändring:

BildBild

Jag vet inte om det är placebo, eller om det verkligen fungerar, men jag tycker att ekona är "färre". De dör ut mycket fortare än innan i ala fall. Dock inte acceptabelt än. För det måste jag nog införskaffa den där projektionsduken.

//magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 17:48

Jo det ser fortfarande för lite kalt ut, men jag tror som du att de tavlorna du fått upp hjälpte en aning mot fladderekot men inte fullständigt. In med bokhyllor och prydnadsföremål, sån´t som tjejer är bra på, blommor, mattor, tyggrejor på väggarna, skräp(!) (ölburkar, vinpavor, tomma chipspåsar...).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 17:50

PekkaJohansson skrev:Avsikten med textilbonaden är inte att absorbera. Därtill är den naturligtvis alldeles för tunn. Min tanke var bara att höja trevnaden i det kala rummet. Om man spänner en bit snyggt tyg över en hemtillverkad träram klarar man sig med ett enda borrhål och väggen blir lätt reversibel (med tanke på kravet på ett återställningsbart lyssningsrum)!

Mvh

Pekka

Hej Pekka!

Du skrev ovan ordagrant "textil", vilket om man läser ordet inte beskriver något som helst om tjockleken, eller hur?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-20 19:16

Ett älg-huvud ovanför TV:n 8O
NN

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-20 19:53

Hur många textilbonader har världen skådat vars tjocklek överstiger 0,5 cm..? :-)

Pekka

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-20 23:01

Är ett fladdereko synonymt med en stående våg?

MVH

Edit: Jag sitter lite i samma båt som swede med två parallella, kala, väggar. Planerar emellertid oxå flytt :)

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2005-01-20 23:17

nej det är inte samma sak som en stående våg

Nästa

Återgå till Teknikforum