så nu har jag införskaffat en mätare. var på kjellco idag. Rätt så rolig pryl, får se om jag behåller den eller lämnar igen på öppet köp

.. i vilket fall.. NU har jag kikat på lite låtar och en film.
Det är ju svårt att få några speciellt exakta värden med analog mätare så far ju mätaren fram och tillbaka mest hela tiden. Sen verkar den vara kalibrerad till +/- 2db.. Men inget av det där spelar ju så stor roll för detta. Det handlar ju om att få en fingervisning om hur högt man spelar..
Ska nämna det också att värderna jag uppger är från passager då det låter mycket/mest. Det är två EPS-1 som delas vid 80 hz mot en hörnplacerad sls10.
Ondekoza - Yatai-Bayashi
cv fast 85-92 slow 85 (1m från bas 95-100)
Infected Mushrooms - Converting vegetarians
cv fast 84-90 slow 90
Dire Straits - Money for nothing
cv fast 85-90 slow 80-85
av fast 75-95
Deep Purple - Sweet child in time
cv fast 80-90 slow 80-85
av fast 77-80
Iron Maiden Different World
cv fast 85-90 slow 87
av 80
Rage against the machine - Bullet in the head
cv fast 85-92 (peak 96) slow 88-92
av 75-85
Metallica - For whom the bell tolls
cv fast 85-90 (peak 96-100) slow 86-90
av 80-85
Metallica - Enter sandman
cv fast 88-95 slow 88-92
av 80-88
Transformers 2
cv fast 80-96/100 (peak över 100) slow 84-88/92 (1m från bas 100+)
av 75-80 (peak 90)
Tar man ett medel på det så får man cirka 88db i lyssningsplats vilkter är cirka 3m från vardera högtalare.
Ska nämna nåt om hur jag upplever den ljudnivån också. Det är nog vad jag skulle vilja kalla maxnivå för vad jag tycker är bekvämt. Både för öronen och för grannarnas skull. Efter ett halvtimmes testande känner jag mig lite lomhörd och skulle nog föredra lite lägre ljudnivå vanligtsvis. Jag tror även att det kanske ligger lite lägre i vanliga fall så säg cirka 85db i medel.
Hur ska man tolka det hela då? Ja helt klart verkar jag vilja ha cirka 85-90db som mest. Peakar hamnar nånstans ovanför 100db (cirka 105 kanske) i film och strax under 100 i musik. Avägt ligger medelnivån på cirka 80-85, alltså cirka 10db under c-nivå. Därmed verkar det rimligt av THX att säga att basen ska klara 10db medelnivå mer än fronthögtalarna. Peakarna på 105db som jag fick ur transformers är ren basnivå så en 5-10db extra från medelnivån verkar som ett rimligt krav på basen. Detta på 3m avstånd alltså.
Tog även några 1m mätningar på basen och då ligger den cirka 10-15db högre än tremetersvärdet.
Så räknar man om detta till 1m så blir det cirka 90db (om man räknar bort en högtalare) för frontsystem och cirka 115-120db i basen. Det är då mätt med två frontar och en baslåda. Ska man försöka lista ut peakbehovet på frontar så verkar det behövas cirka 10db, kanske lite mer. Men det är svårt att avgöra.
Allt detta är ju dessutom i rum, så rumsstöd är ju med.
(basen är ju hörnplacerad så man får ta hänsyn till det också. Blir väl runt 3db mer än mot vanlig väg/golv-placering).
Så vitt jag kan höra så låter det inte illa när jag spelar dess ljudvolymer. Kan ibland uppleva att EPS kan bli lite vass när man spelar lite högre men det blev bättre sen jag kopplade in baslådan. Baslådan verkar ta det väldigt lugnt och rör sig inte mycket för det mesta. Vid de kraftigaste passagerna så är det kanske halva slaglängden som utnyttjas (även om det förstås är väldigt svårt att se)..
Ja det är väl det. Så vitt jag kan se.
edit: just det ska tillägga att basen sitter lite trångt i en låda på 40l. Ger ett lite högt q-värde och inte så djup bas från själva lådan. I rummet verkar jag dock ha en jämn nivå ner till 20hz. Dock är tanken att den ska EQas ner i basen. Det hög q den har nu hjälper förståss till att hålla basen från att slå för långt.
Men så vitt jag kan avgöra borde jag klara mig med två sls10 så som det ser ut nu. När jag väl EQat ned dom får man kanske ta ny ställning till antalet då.