Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Skaffa ett 2 meter långt papprör med 12" diameter (sånt där som man gjuter plintar i) och sätt högtalaren i ena änden, låt andra änden mynna i bilen. Du bör få rätt juste förstärkning vid 345/(4*1)=86 Hz ungefär.
Vad menar du förresten med att det är skillnad på volym och ljudtryck?
Jensevik skrev:Är det riktig dB Dragrace du menar måste du hålla dig under 80Hz enligt reglerna.
Morello skrev:Svante skrev:Skaffa ett 2 meter långt papprör med 12" diameter (sånt där som man gjuter plintar i) och sätt högtalaren i ena änden, låt andra änden mynna i bilen. Du bör få rätt juste förstärkning vid 345/(4*1)=86 Hz ungefär.
Vad menar du förresten med att det är skillnad på volym och ljudtryck?Det som kallas discobas?
johanh skrev:hur tar man redda på den då? härja in en tongenerator och spela från 0 hz upp till 20000 för å kolla vart det börjar dallra?
Vad får jag för lljudnivå om jag tar 1,5 meter rör och en 58 hz ton? vad blir gainet?
///JOhan
Morello skrev:johanh skrev:hur tar man redda på den då? härja in en tongenerator och spela från 0 hz upp till 20000 för å kolla vart det börjar dallra?
Vad får jag för lljudnivå om jag tar 1,5 meter rör och en 58 hz ton? vad blir gainet?
///JOhan
Röret var nog ett skämt![]()
Morello skrev:johanh skrev:hur tar man redda på den då? härja in en tongenerator och spela från 0 hz upp till 20000 för å kolla vart det börjar dallra?
///JOhan
Röret var nog ett skämt![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster