OA-14 som OA-12

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PLEX

OA-14 som OA-12

Inläggav PLEX » 2009-09-03 11:50

Har lite funderingar krig OA-14
Har ett par OA-14 som behöver uppgraderas på HP/diskantsidan basen är B65oa
Som sagt lite undringar??
Om båda modellerna har exakt likadana element, är då någon av modellerna att föredra??
Hur står sig B65oa basen sig mot B65oa II är den tidigare helt värdelös eller fungerar den tillfyllest???
Kan man kanske med fördel utrusta OA-14 med 2st nya obi diskanter istället för 4st!!

Är det nåt annat som man ska tänka på??
Jag har sökt på forumet och hittar lite men inte allt... så därför skriv gärna här eller skicka mig ett PM

Mvh Micke

Användarvisningsbild
PLEX

Inläggav PLEX » 2009-09-04 10:56

Tråkigt att det inte har kommit nåt inlägg!!
Bättre kan ni eller är det bara BAS-frågor som beaktas på forumet speciellt på ett annan avdelning... *blink blink*
Vad som helst matnyttigt skulle uppskattas!!
Av alla carlsonfantaster som finns här borde ju nån haft nåt att delge..??!!! Jag tycker att funderingarna som jag har borde intressera även fler.. men vad vet jag??

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-09-04 13:52

B65oa är lätt förbättrad jämfört med originalet SC165-I/II/III (se tråden Sextumsbasar genom tiderna), och B65oaII ytterligare lite förbättrad. Det finns ingen anledning att byta dina B65oa om man inte vill strunta helt i kostnaden (gör du det ändå köper jag gärna dina B65oa...).

Diskanterna MT20 är däremot ingen höjdare (men var bra för sin tid). Allt annat är påtagligt bättre. Kolla min budgetlösning i tråden Kondiskanter genom tiderna. Den gäller MT24.

Två T22 ger alldeles säkert ett utmärkt resultat. Placera dem precis som i en OA12 och du får en OA12 + T22 + lite djupare bas. OA12 + T22 är redan i sig en kombination som gjort somliga helt lyriska... Var noga med avstånden mot basen och avstånden diskanterna emellan. Skillnaden mot fyra T22 tror jag nästan bara är priset. Det behövs inte så många T22 som det förr behövdes MT20 eller MT24 eftersom den tål effekt bättre (fortsatt låg distorsion vid högre volym, samt håller bättre och skadas inte). Ljudbilden med fyra element borde bli lite bättre än med två men jag har nog alltid tyckt att OA12 ger samma bild som OA14.

Använd filterritningen för T22 i OA12 som finns i tråden Ersättningsdiskant för Carlsson... sid 9, men lägg också till dämpningsmotstånd enligt senare inlägg i den tråden. IÖ har också utlovat komponentvärden för lätt modifierad lågpassdel för B65oaII, de bör också vara rätt för B65oa tror jag. Har alltså ännu inte publicerats.

Själv har jag lyssnat noga på T22 i OD11, och på fyra MT24 i OA14, samt mycket på alla modellerna i originalutförande och på OA116 med CT62 - samt på OA50 i olika utföranden. Alla övriga påståenden är gissningar, men ganska sannolika.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-04 14:15

grafpro skrev: IÖ har också utlovat komponentvärden för lätt modifierad lågpassdel för B65oaII, de bör också vara rätt för B65oa tror jag. Har alltså ännu inte publicerats.

En sådan modifiering i basfiltret gäller bara B65oa II...
B65oa beter sig som de gamla SC165.

MVh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-09-04 19:58

avr7000 skrev:B65oa beter sig som de gamla SC165.

Är du säker? Så här har IÖ skrivit på min wiki om sextumsbasar:

"Elementet har dock rätt väsensskilda egenskaper om man jämför med de tidiga elementen, och skälet är att det har både gummiupphängning och en kortslutningsring i motorsystemet. Det senare ger både en helt annan impedanskurva och en helt annan tonkurva än de tidigare elementen."

Jag har haft flera exemplar av denna i min hand men inte mätt upp någon impedanskurva för dem, och just nu har jag ingen att tillgå. Kanske någon som har en kan mäta upp impedanskurvan så är saken avgjord.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-04 20:30

Jo det tror jag nog...

Info från Carlssonplanet i frågan (-och i dessa tekniska frågor förutsätter jag att Iö har varit vidtalad av Per Gulbrandsen innan publicering av nyhetsbrev)

http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=42

http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=37

http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=34

Det Íngvar flörst och främst poängterar i i Wiki tråden är att det nya elementet inte alls passar rakt i OA50 orginal då denna högtalare förlitade sig på SC165 III's egen impedanshöjning som "filter", den saknade filterspole etc. till lågpassdelen.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-09-04 20:35

avr7000 skrev:
grafpro skrev: IÖ har också utlovat komponentvärden för lätt modifierad lågpassdel för B65oaII, de bör också vara rätt för B65oa tror jag. Har alltså ännu inte publicerats.

En sådan modifiering i basfiltret gäller bara B65oa II...
B65oa beter sig som de gamla SC165.

MVh

Stefan

Visst har väl IÖ sagt att modifieringen för B65oa II i OA14 mfl. är klar och att den skulle ha presenterats för en tid sedan på Hifi-kits hemsida och på CP.
Är det någon som sett någon info om detta ännu? :?

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-09-04 22:01

avr7000 skrev:Jo det tror jag nog...

Info från Carlssonplanet i frågan (-och i dessa tekniska frågor förutsätter jag att Iö har varit vidtalad av Per Gulbrandsen innan publicering av nyhetsbrev)

http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=42

http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=37

http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=34

Det Íngvar flörst och främst poängterar i i Wiki tråden är att det nya elementet inte alls passar rakt i OA50 orginal då denna högtalare förlitade sig på SC165 III's egen impedanshöjning som "filter", den saknade filterspole etc. till lågpassdelen.

Mvh

Stefan

Du har rätt, så säger nyhetsbrevet, men så säger inte IÖ idag. En av versionerna är alltså fel. Nyhetsbrevet säger:

"De tre första elementen (8, 5,3 och 16 ohms)
överrensstämmer filtermässigt med Stig Carlssons
originalversioner av SC 165-element och kan
alltså monteras utan filtermodifieringar i alla
tidigare Sonab- och Carlssonhögtalare.
...
OBS! INGA LJUDMÄSSIGA SKILLNADER FINNS MELLAN
DAGENS SC 165 I 8 OHM OCH DET NYA B65oa 8 oHM!"

Det vore alltså mycket intressant att se impedanskurvan för B65oa - det är den det gäller. Någon som har en kan väl mäta upp den? Är den identisk med SC165 eller identisk med B65oaII? Båda dessa ligger redan på tråden Sextumsbasar genom tiderna.

Samtidigt måste man konstatera att språkliga beskrivningar av impedanskurvor - och de filterändringar de medför när man byter element - ofta blir mycket fantasifulla. "Överensstämmer filtermässigt" eller "helt annan impedanskurva" eller "inte alls passar" kan skilja på några futtiga ohm vid ett eller annat segment av spektrat, med mycket liten verkan på frekvenskurvan. Man vill se kalla siffror!

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2009-10-26 13:26

grafpro skrev: Var noga med avstånden mot basen och avstånden diskanterna emellan.

Kan man inte bara sätta de två nya diskanterna som på ett par oa12 men på de ursprungliga (oa14) platserna? Alltså jag vet inte hur jag ska förklara riktigt men baffeln på oa14 är ju större så måste diskanterna sättas med samma avstånd till basen som på oa12 dvs närmare än på oa14?

Äh jag ger upp det här kommer väl ingen att förstå 8O :D :oops:

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2009-10-28 19:06

Jodå!
Jag förstår åtminstone :D men har inte den kompetens som behövs för att kunna svara. Hoppas någon annan gör det för frågeställningen är onekligen intressant. En snikuppgraderad OA14 som blir en OA12. Med samma inbördes mått mellan elementen som på OA12
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

MP

Inläggav MP » 2009-10-28 22:44

Glöm inte att OA14 är en högre högtalare än OA12 så det blir lite annorlunda vinklar till öronen men ska du ändå bara ha 2st måste du skaffa 16 Ohmare om du inte vill göra om filtren.
Placeringen på dem kan man spekulera i, en fram och en bak från original- eller y-konfigurationen verkar logiskt.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-10-28 22:59

VladDrac skrev:Kan man inte bara sätta de två nya diskanterna som på ett par oa12 men på de ursprungliga (oa14) platserna?

Jodå, jag backar lite. Det enda viktiga är nog att den direktriktade sitter närmast baselementet. Den som är riktad bakåt sitter nog bäst så långt från väggen som möjligt. I alla modeller sitter elementen som är riktade bakåt längst fram.

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2009-10-29 13:00

MP skrev:Glöm inte att OA14 är en högre högtalare än OA12 så det blir lite annorlunda vinklar till öronen men ska du ändå bara ha 2st måste du skaffa 16 Ohmare om du inte vill göra om filtren.
Placeringen på dem kan man spekulera i, en fram och en bak från original- eller y-konfigurationen verkar logiskt.

Jo den är ju onekligen högre men jag kör med två diskanter ändå. Hoppas att det funkar. Jag fick de custombyggda (2 diskanter till oa14) filtren från grafpro igår. Jättefina filter och mycket pedagogisk och lättföljd manual till installationen. Tack så mycket!! Betalning på ingående.

Jag har fixat ena högtalaren hyggligt. Har inte skruvat fast diskanterna ännu men annars är det klart. I morse gjorde jag lite jämförande mellan högtalarna. Det som slog mig först var att de låter förvånandsvärt lika varandra 8O . Missförstå mig inte, den "slöja" av väsande distad diskant som fanns innan är borta. Ljudet känns svartare på ngt sätt. Men karaktären på ljudet och ljudbilden är väldigt lik. Vilket naturligtvis är meningen med det hela också. Efter att ha väntat typ 5 år på nya element förväntade jag mig dock att molnen skulle skingra sig och jag skulle få uppleva Guds beröring. :lol:

Nu ska jag fila vidare på detta medan dottern sover lunch. Låter bra med placeringen förresten, då sätter jag dom med samma avstånd som på oa14 fast annorlunda. 8)

Användarvisningsbild
PLEX

Nu händer det grejjer...

Inläggav PLEX » 2009-10-29 13:37

Spännande Vladrac!!!
Hoppas det kommer bli bra....
Jag har nämligen bestämt mig för att inte uppgradera med 4st/högtalare då jag tycker högtalaren inte presterar i basen så att jag blir nöjd!!! Jämför då mot INO piM (3,5" element.......)
Men med ett BRA resultat med 2st/högtalare då är ju den ekonomiska sitsen annorlunda!!!
Kommer att följa detta.......

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-29 13:40

Jag tycker att Carlssons 70-talare generellt är lite ljusa i klangen. Ett tag var jag inne på att bygga ett par OA112 (en 116 men med två diskanter) med separat förstärkning för baselementen. Men det stupade på arbetslusten...

/ B

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2009-11-02 13:23

Ok, i fredags fixade jag högtalare nummer två och sitter nu med två oa14 med två diskanter vardera. Vad jag ska kalla dom nu vet jag inte. Förslag ngn?

Provlyssningen med 2 högtalare började på sämsta möjliga sätt. Glad i hågen spelar jag, mest av en slump, Bandura från Jan Johanssons Jazz på ryska från iPoden. Det distar förbannat mycket :twisted: ! Högra högtalarens diskanter rasslar närmast på vissa toner 8O .

Nu måste tyvärr åka iväg och träffa några kompisar så jag är borta några timmar. Medan jag är borta bestämmer jag mig för att kolla om det distar lika illa på vänstra högtalaren om jag byter plats på dom.

Väl hemma igen använder jag den eminenta (?) funktionen reversed stereo på luxmanen och visst fan distar det lika illa där också. Men inte kan jag väl ha klantat mig med lödningen alt. fått måndagsexemplar av diskanter på båda högtalarna 8O.

Nä, i med orginal-CDn och disten är som bortblåst. Phu! :D (Det visar sig senare att jag hade en dålig mp3-fil som låg och skräpade och inte hörde ihop med min ripp av skivan, skyller inte på iPoden alltså.)

Nå hur låter det då? Det låter skitbra! Allt är bättre. Diskanten är mjuk och skön att lyssna på men ändå klar och öppen som man vill att Carlsson ska låta. Basen är mycket fastare och tydligare och nu förstår jag för första gången det där att oa14 ska gå djupt i basen. (mina filter var helt original innan). Jag har testat en del skramliga pop-skivor som var i stort sätt olyssningsbara innan. T ex dEUS - Pocket Revolution låter riktigt bra nu, förut blev jag så lyssningstrött att jag fick ont i öronen av den.

Hittills har jag bara lyssnat med bygeln i noll-position och det funkar mycket bra. Kan dock tänka mig att jag kommer att vilja dämpa ett steg på vissa inspelningar.

Stort TACK till de som gjort denna uppgradering möjlig: Ing. Öhman och grafpro sug åt er nu! :lol:

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-11-02 15:40

Grattis till väljudet ! :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

MP

Inläggav MP » 2009-11-02 16:27

VladDrac skrev:....sitter nu med två oa14 med två diskanter vardera. Vad jag ska kalla dom nu vet jag inte. Förslag ngn?

OAfjortolv

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-11-02 17:12

OA-12/35 (sista siffran betecknar lådvolym)

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2009-11-02 17:44

Varför inte OA 12XL ? :wink:
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-02 21:08

Här har det blivit dax att använda prefixen hemi eller demi (det sistnämnda funkar kanske bättre med orto).

OA14 Demidiskant

OA14 DD

OA DD 14

MP

Inläggav MP » 2009-11-03 09:42

OA-14^3pi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-03 09:52

MP skrev:OA-14^3pi

Låter som en "teknikerbenämning"...
Varför inte OA14 VladDrac?

/ B

MP

Inläggav MP » 2009-11-03 09:55

Ett namn med bett! :D

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2009-11-03 13:17

Många toppförslag här :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-03 13:42

DracOA 14
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-11-03 17:02

Halvfjärs!

(även om det väl egentligen är halvfjärs/10, dvs en OA-7!)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-03 17:12

OA14-2
(minus alltså)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Carlsson Illuminati