Moderator: Redaktörer
Medhåll, det kräver nog definitivt fräsningscreen skrev:Jag läste någonstans i pK-tråden att vinkeln fräses till 44,8 grader i stället för 45 grader. Det är verkligen inte mycket ifrån och kräver god precition av maskinen om detta skall funka.
Jag tror inte att man lyckas att göra detta manuellt med varken såg eller maskin, men om man efteråt när man gerat 45 grader tar en fin rasp och bara försiktigt drar av den gerade ytan i lutning (på raspen) mot insidan av geren så borde detta kunna ge ungefärligen samma funktion.
bomellberg skrev:Ska beställa elementen tänkte jag. Är det dessa jag ska ha?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5046
Peerless nr 830668.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:198 kr om jag skickar med DPD.
Jag drar igång ett lokalt gruppköp. Det finns kanske andra (i Lundatrakten) som vill ha grejor från europe-audio.
Mvh,
/Bosse
rikkitikkitavi skrev:bomellberg skrev:198 kr om jag skickar med DPD.
Jag drar igång ett lokalt gruppköp. Det finns kanske andra (i Lundatrakten) som vill ha grejor från europe-audio.
Mvh,
/Bosse
det är alltså inte dyrare frakt från Hellevoetsluis i Rotterdam än från Hifikit i Vasastan ? helt sjukt...
Stranne skrev:rikkitikkitavi skrev:bomellberg skrev:198 kr om jag skickar med DPD.
Mvh,
/Bosse
det är alltså inte dyrare frakt från Hellevoetsluis i Rotterdam än från Hifikit i Vasastan ? helt sjukt...
Och elementen kostar runt en femhundring styck?
bomellberg skrev:Stranne skrev:rikkitikkitavi skrev:bomellberg skrev:198 kr om jag skickar med DPD.
Mvh,
/Bosse
Och elementen kostar runt en femhundring styck?
Plus 19% moms från tyskland.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Och om man ändå ska borra ett litet hål, varför ska man då vara petig med tätheten?
nolimitsoya skrev:bomellberg skrev:Och om man ändå ska borra ett litet hål, varför ska man då vara petig med tätheten?
Förmodligen för att ett hål stort som en tavelspikdiameter läcker väldigt mycket mindre än en hel låda av otätad MDF. Om jag får gissa... Undrar hur det blir med visselljud i det där hålet? Jag skulle nog satt en bit tjock filt över på insidan.
bomellberg skrev:PS. På tal om LT, eller rättare sagt digitala filter, så mailade jag Neil på parts-express.com. Han har gjort en väldigt fin lösning med användarvänligt utformade PC-program som styr hans TAS3103 filterkretsar:
http://www.audiodevelopers.com/temp/DIY_Crossovers.ppt
Det är ett dylikt system jag skulle vilja bygga. Kanske en joint effort på faktiskt? Programmera microprocessorer och windowsprogram kan jag, men skulle behöva lite hjälp med att cadda elektroniken. DS
nolimitsoya skrev:8O En sån vill jag ha! Det måste ju vara ett perfekt kombinerat externt basdelningsfilter med LT-funktion.
Tror jag...![]()
Vad skulle man behöva förutom kortet och en låda?
bomellberg skrev:roggaro:
Nja, farfars gamla fiol har väl aldrig direkt kunnat nyttjas av mig iallafall. Den brukar hänga i vardagsrummet, men sedan vi renoverade har den legat i källaren och samlat damm. Den behöver nya strängar och stråken behöver lite harts bara.
nolimitsoya skrev:bomellberg skrev:Och om man ändå ska borra ett litet hål, varför ska man då vara petig med tätheten?
Förmodligen för att ett hål stort som en tavelspikdiameter läcker väldigt mycket mindre än en hel låda av otätad MDF. Om jag får gissa... Undrar hur det blir med visselljud i det där hålet? Jag skulle nog satt en bit tjock filt över på insidan.
nolimitsoya skrev:Mjo, men Variovent är ju något helt annat än ett pyttelitet pinnhål som bara ska hantera atmosfärsförändringar. I det här fallet finns det ju en dyna också ja... Ett milimeterstort borrhål in under dynan kanske vore bra?
Då slipper man peta filtbit. Bäst att kladda limmet först.
MagnusÖstberg skrev:Men vi snackar om ett litet skithål...
Varför skall det ens finnas?
Användare som besöker denna kategori: Mata och 42 gäster