Moderator: Redaktörer
Mich skrev:
Vid ingången så sker en koppling mellan signaljord och skyddsjord, motstånd och konding.
Mich skrev:Global motkoppling saknas. Hur det är tänkt att fungera... jo den förstärker signalen från CD/försteg och skickar den vidare till ett par högtalare o vips, så kommer ljuvlig musik
PeterAkemark skrev:Mich skrev:Global motkoppling saknas. Hur det är tänkt att fungera... jo den förstärker signalen från CD/försteg och skickar den vidare till ett par högtalare o vips, så kommer ljuvlig musik
Det förefaller mig som att all sorts motkoppling saknas i detta steg!
Ragnwald skrev:Vad har du för värden på dessa motstånd och kondingar?
Ragnwald skrev:Det ser ut som du monokopplat steget.
UrSv skrev:PeterAkemark skrev:Mich skrev:Global motkoppling saknas. Hur det är tänkt att fungera... jo den förstärker signalen från CD/försteg och skickar den vidare till ett par högtalare o vips, så kommer ljuvlig musik
Det är en självmotsägelse. Lokal motkoppling existerar garanterat.
PeterAkemark skrev:UrSv skrev:PeterAkemark skrev:Mich skrev:Global motkoppling saknas. Hur det är tänkt att fungera... jo den förstärker signalen från CD/försteg och skickar den vidare till ett par högtalare o vips, så kommer ljuvlig musik
Hur menar du att det är en självmotsägelse? Jag kan i alla fall inte se någon motkoppling!
UrSv skrev:PeterAkemark skrev:UrSv skrev:PeterAkemark skrev:Mich skrev:Global motkoppling saknas. Hur det är tänkt att fungera... jo den förstärker signalen från CD/försteg och skickar den vidare till ett par högtalare o vips, så kommer ljuvlig musik
Hur menar du att det är en självmotsägelse? Jag kan i alla fall inte se någon motkoppling!
Bara för att man inte ser den innebär det inte att den inte existerar. Jag är inte kunnig nog att visa på var den sitter men jag har läst flera diskussioner om att den finns ändå. Det handlar om intrinsiska egenskaper som ger motkoppling och degenering som ger motkoppling. Att man sen saknar global motkoppling eller rena lokala motkopplingsslingor är ju en annan sak.
PeterAkemark skrev:Nä, jag har inget minne av att någonsin läst eller hört talas om någon intrinsisk motkopplande egenskap varken när jag gick i skolan eller senare. Jag är rätt säker på att den inte finns överhuvudtaget. Antingen så finns det någon form av motkoppling eller så finns det inte, inget mitt emellan. Det enda som jag kan se är att kopplingen faktiskt är synnerligen linjär i sin överföringfunktion om de angivna distortionssiffrorna är korrekta, 0.007 % eller -83 dB utan motkoppling. Det gör ju att TIM/DIM och allt annat inte kan uppstå! Och då frågar jag mig varför blev inte detta steg mer populärt än vad det blivit bortsett från att det konsumerar ofantliga mängder energi i förhållande till sin uteffekt.
Nelson Pass@DIYAudio skrev:The internal mechanism of a gain device creates feedback,
therefore you can't technically have a no-feedback circuit.
But as a practical matter, we are really asking the question
of whether the designer has created a feedback loop for the
purpose of controlling gain or reducing distortion. If not,
these circuits are commonly called "no feedback".
PeterAkemark skrev:Och då frågar jag mig varför blev inte detta steg mer populärt än vad det blivit bortsett från att det konsumerar ofantliga mängder energi i förhållande till sin uteffekt.
PeterAkemark skrev:
Det enda som jag kan se är att kopplingen faktiskt är synnerligen linjär i sin överföringfunktion om de angivna distortionssiffrorna är korrekta, 0.007 % eller -83 dB utan motkoppling.
Piotr skrev:PeterAkemark skrev:
Det enda som jag kan se är att kopplingen faktiskt är synnerligen linjär i sin överföringfunktion om de angivna distortionssiffrorna är korrekta, 0.007 % eller -83 dB utan motkoppling.
Det där är glädjesiffror till synes utan förankring i den verkliga världen.
Jag mätte upp ett monosteg med fyra par trissor på utgången och där ligger distortionen runt eller strax under 0.1% (-60dB) vid 2.8V in i 6 ohm resistivt.
Som UrSv nämner så anses i princip alla kopplingar ha någon form av feedback men det "vi" får kväljningar av är väl motkopplings-slingor från utgång till ingång och liknande.
Motkoppling är inget problem om det görs rätt. Finns inga aggressiva eller beslöjade hörbara fenomen som vissa dogmatiska personer vill göra gällande.
/Peter
PeterAkemark skrev:Så vad du säger är att en Zapsolute är tämligen medioker som förstärkare! Jag är överraskad då jag var naiv att tro att angivna data skulle vara bättre än en ordinär 60-tals förstärkare.
Piotr skrev:PeterAkemark skrev:Så vad du säger är att en Zapsolute är tämligen medioker som förstärkare! Jag är överraskad då jag var naiv att tro att angivna data skulle vara bättre än en ordinär 60-tals förstärkare.
Nä, det har jag inte sagt!
Den är bra, mycket bra. Jag har ett par monoblock i drift sedan tio år tillbaka typ. Dom driver som f-n och låter väldigt rent och upplöst. Problemet är vid högre sving ut då distortionen ökar lätt hörbart. Du får tänka på att distortionen blir mycket lägre vid nivåer under 2.8V, ja du vet kanske hur en kurva brukar se ut för ett klass A steg där man plottar dist mot utnivå?
/Peter
PeterAkemark skrev:Jag uppfattade det du skrev som att du hade 2.8v över 6 ohm! Det blir ca 1.3 W. Om distortionen då är ca 0.1% så tycker jag att förstärkaren är medioker. Eller menade du att du hade en insignal om2.8 volt.
Användare som besöker denna kategori: mindcruncher och 31 gäster