Schema till LC audio Zapsolute

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
yip_man

Schema till LC audio Zapsolute

Inläggav yip_man » 2009-10-28 23:30

Vet inte om det är rätt kategori att lägga frågan i, annars kanske nån snäll mod kan flytta den.

Kort och gott sitter nån på schema till lc audio zapsolute. Skulle tro att det är "första" utgåvan. Tack på förhand!

Mvh
Micke

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-29 19:47

Mk4 finnes i datorn. Tidigare version (Mk2) har jag också, så den bör jag ha i pappers format. Kan ju leta och skanna den om du inte får den från någon annan.

//Michael

Användarvisningsbild
yip_man

Inläggav yip_man » 2009-10-29 20:57

Hej
det hade varit guld värt!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-29 21:02

Annars finns den nedladdningbar lite överallt på Internet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-10-29 21:46

Jag har på mk2 samt (tror jag) ULC- modulen. Det lär ta tid innan jag kan hjälpa isf.

/Peter

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-29 21:59

Användarvisningsbild
yip_man

Inläggav yip_man » 2009-10-30 07:50

tack men MK 4 är för ny tror jag. jag ska se om jag kan ta foto på dem så kanske nån kan beömma utgåvan.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-30 22:04

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-10-31 15:58

Zapsolute lär sakna motkoppling och sägs samtidigt vara ett bra slutsteg. Vad anser forumet detta slutsteg? Har inte hittat några data för steget ifråga, är det någon som vet något om steget och hur det är tänkt att fungera?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-31 18:32

Global motkoppling saknas. Hur det är tänkt att fungera... jo den förstärker signalen från CD/försteg och skickar den vidare till ett par högtalare o vips, så kommer ljuvlig musik :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-11-01 20:16

Tycker det behövs lite bilder i denna tråd, som bonus fås lite text också...

<b>Michael's ZAPsolute Mk2 slutsteg</b>
Här kommer bilder och information om mina slutsteg som är baserade på LC Audio's ZAPsolute Mk2 modul, 42W klass A.
Uppbyggda som dual mono konstruktion, gemensam nätbrunn.
Nätdelen är uppdelad med en separat för drivdelen och en för sluttrissorna.
Den lilla består av 30VA trafo på 2x30V. Denna har jag gjort lite special, den är stabiliserad ±37V.
Den stora nätdelen består av 500VA trafo med 2x22V, vilket ger ±35V DC. Detta kopplat till 12 parallellkopplade kondensatorer, 12x15000uF = 180000uF. Plus och minus sidan av nätdelarna har egna bryggor och nollorna kopplas ihop straxt innan förstärkarmodulen.

Vid idle och power-down så är effektförbrukningen ca 17W per kanal (233VAC).

Först en överblicks bild på innehållet i den lite speciella utformade lådan. Tänkta att hänga på väggen. En mycket positiv bieffekt är att det är enkelt att komma åt innehållet när bakplåten är borta.
Bild

Mjukstart behövs. Provade först med effektmotstånd i TO220 kapsel, dom luktade inte gott!
Dom två bruna motstånden borde nog varit monterade med lite längre ben (kortet har blivit lite brunt).
Både X-konding och varistor för att minska spänningspulsen som blir vid frånslag. Kommer ihåg att jag mätte upp spännings-spiken (bullen) utan dessa komponenter. Blev flera volt vid modulen, trots att det är en bit dit med många kondingar som kan suga åt sig effekten.
Bild

Har anpassat effektmotstånden till den aktuella lasten:
Bild

Här syns fyra kort med dioder och kondingar som är till för drivsteg-matningsspänningarna...
Bild

...efter dessa så kommer fyra sådanahära kort med stab:
Bild

500VA trafo. Notera att jag försökt hålla kablarna mellan trafo - brygga - kondingar så korta som möjligt.
Bild

Likriktarbrygga:
Bild

o så lite kondingar...
Bild

Vid ingången så sker en koppling mellan signaljord och skyddsjord, motstånd och konding.
Bild

Ett extra par slut trissor:
Bild

Ingångsdelen av modulen. Här är det en del ytmonterat:
Bild

Här syns det första paret sluttrissor på huvudkortet, längst där inne i mörkret. Sedan sitter det ett par drivtrissor ovanpå sluttrissorna (lite annorlunda montering). Ytterliggare ett par drivtrissor och en liten TO92'a sitter monterade mot kylflänsen. Trimpotar för DC och BIAS finnes:
Bild

Så som jag använder dom just nu så är XLR ingången samma för dom båda kanalerna (mono). Jag har två likadana steg. Jag använder dom till mina basmoduler. Kör dom i powerdown läget hela tiden.
Byggda 1999.

//Michael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-01 22:11

Mich skrev:
Vid ingången så sker en koppling mellan signaljord och skyddsjord, motstånd och konding.
Bild

Mycket vackert bygge, Michael. Uppskattar verkligen, att du visar dina detaljlösningar.
Vad har du för värden på dessa motstånd och kondingar?

Det ser ut som du monokopplat steget.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-11-02 09:54

Mich skrev:Global motkoppling saknas. Hur det är tänkt att fungera... jo den förstärker signalen från CD/försteg och skickar den vidare till ett par högtalare o vips, så kommer ljuvlig musik :)

Det förefaller mig som att all sorts motkoppling saknas i detta steg!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-11-02 10:12

PeterAkemark skrev:
Mich skrev:Global motkoppling saknas. Hur det är tänkt att fungera... jo den förstärker signalen från CD/försteg och skickar den vidare till ett par högtalare o vips, så kommer ljuvlig musik :)

Det är en självmotsägelse. Lokal motkoppling existerar garanterat.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-11-02 21:41

Ragnwald skrev:Vad har du för värden på dessa motstånd och kondingar?

10nF och 100 ohm (tror jag).

Ragnwald skrev:Det ser ut som du monokopplat steget.

Ja. Har två styck, en per sida. Varje kanal belastades med 2 NHT12or, d.v.s. 2 ohms last (vid vissa frekvenser). Topparna drevs av en ZAPsolute Mk4.

PS. Insåg att lite inte stämmer just nu, i förra inlägget. Just nu så ligger stegen och vilar i ett skåp och basarna är långt borta.

//Michael

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-11-04 15:00

UrSv skrev:
PeterAkemark skrev:

Hur menar du att det är en självmotsägelse? Jag kan i alla fall inte se någon motkoppling!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-11-04 17:03

PeterAkemark skrev:
UrSv skrev:
PeterAkemark skrev:

Hur menar du att det är en självmotsägelse? Jag kan i alla fall inte se någon motkoppling!

Bara för att man inte ser den innebär det inte att den inte existerar. Jag är inte kunnig nog att visa på var den sitter men jag har läst flera diskussioner om att den finns ändå. Det handlar om intrinsiska egenskaper som ger motkoppling och degenering som ger motkoppling. Att man sen saknar global motkoppling eller rena lokala motkopplingsslingor är ju en annan sak.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-11-04 21:05

UrSv skrev:
PeterAkemark skrev:
UrSv skrev:
PeterAkemark skrev:

Bara för att man inte ser den innebär det inte att den inte existerar. Jag är inte kunnig nog att visa på var den sitter men jag har läst flera diskussioner om att den finns ändå. Det handlar om intrinsiska egenskaper som ger motkoppling och degenering som ger motkoppling. Att man sen saknar global motkoppling eller rena lokala motkopplingsslingor är ju en annan sak.

Nä, jag har inget minne av att någonsin läst eller hört talas om någon intrinsisk motkopplande egenskap varken när jag gick i skolan eller senare. Jag är rätt säker på att den inte finns överhuvudtaget. Antingen så finns det någon form av motkoppling eller så finns det inte, inget mitt emellan. Det enda som jag kan se är att kopplingen faktiskt är synnerligen linjär i sin överföringfunktion om de angivna distortionssiffrorna är korrekta, 0.007 % eller -83 dB utan motkoppling. Det gör ju att TIM/DIM och allt annat inte kan uppstå! Och då frågar jag mig varför blev inte detta steg mer populärt än vad det blivit bortsett från att det konsumerar ofantliga mängder energi i förhållande till sin uteffekt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-04 21:17

Men har det inte visat sig senare, att TIM och DIM egentligen inte hade med motkopplingen i sig att göra.
Fenomenet uppkommer när man använder en mycket bredbandig transistor för att mata en inte så bredbandig dito.
Har jag fel?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-11-04 22:47

PeterAkemark skrev:Nä, jag har inget minne av att någonsin läst eller hört talas om någon intrinsisk motkopplande egenskap varken när jag gick i skolan eller senare. Jag är rätt säker på att den inte finns överhuvudtaget. Antingen så finns det någon form av motkoppling eller så finns det inte, inget mitt emellan. Det enda som jag kan se är att kopplingen faktiskt är synnerligen linjär i sin överföringfunktion om de angivna distortionssiffrorna är korrekta, 0.007 % eller -83 dB utan motkoppling. Det gör ju att TIM/DIM och allt annat inte kan uppstå! Och då frågar jag mig varför blev inte detta steg mer populärt än vad det blivit bortsett från att det konsumerar ofantliga mängder energi i förhållande till sin uteffekt.

Emittermotstånden i flera positioner är väl till för att skapa negativ feedback och det kallas väl degenerativ feedback och är väl välkända egenskaper?

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_emitter

Jag hittar inte just nu exakt info om de intrinsiska egenskaperna som ger en form av feedback men väl ett citat av Nelson Pass som är rätt hyggligt bevandrad i halvledarförstärkare:

Nelson Pass@DIYAudio skrev:The internal mechanism of a gain device creates feedback,
therefore you can't technically have a no-feedback circuit.

But as a practical matter, we are really asking the question
of whether the designer has created a feedback loop for the
purpose of controlling gain or reducing distortion. If not,
these circuits are commonly called "no feedback".

Som vanligt hamnar man väl i semantik och vad som är vad men jag ser nog Zap som utan "global feedback" men med gott om "lokal feedback".

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-11-04 23:31

PeterAkemark skrev:Och då frågar jag mig varför blev inte detta steg mer populärt än vad det blivit bortsett från att det konsumerar ofantliga mängder energi i förhållande till sin uteffekt.

Finns ju även en A/B variant också, den kom först. Hette The End från början. Nu heter den The End Millennium. Finns fortfarande att köpa tänkte jag skriva, men tittade efter och nu verkar även den vara borta. Jag som kanske tänkte köpa :cry:

//Michael

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-11-05 09:30

PeterAkemark skrev:
Det enda som jag kan se är att kopplingen faktiskt är synnerligen linjär i sin överföringfunktion om de angivna distortionssiffrorna är korrekta, 0.007 % eller -83 dB utan motkoppling.

Det där är glädjesiffror till synes utan förankring i den verkliga världen.

Jag mätte upp ett monosteg med fyra par trissor på utgången och där ligger distortionen runt eller strax under 0.1% (-60dB) vid 2.8V in i 6 ohm resistivt.

Som UrSv nämner så anses i princip alla kopplingar ha någon form av feedback men det "vi" får kväljningar av är väl motkopplings-slingor från utgång till ingång och liknande.

Motkoppling är inget problem om det görs rätt. Finns inga aggressiva eller beslöjade hörbara fenomen som vissa dogmatiska personer vill göra gällande.

/Peter

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-11-05 14:16

Piotr skrev:
PeterAkemark skrev:
Det enda som jag kan se är att kopplingen faktiskt är synnerligen linjär i sin överföringfunktion om de angivna distortionssiffrorna är korrekta, 0.007 % eller -83 dB utan motkoppling.

Det där är glädjesiffror till synes utan förankring i den verkliga världen.

Jag mätte upp ett monosteg med fyra par trissor på utgången och där ligger distortionen runt eller strax under 0.1% (-60dB) vid 2.8V in i 6 ohm resistivt.

Som UrSv nämner så anses i princip alla kopplingar ha någon form av feedback men det "vi" får kväljningar av är väl motkopplings-slingor från utgång till ingång och liknande.

Motkoppling är inget problem om det görs rätt. Finns inga aggressiva eller beslöjade hörbara fenomen som vissa dogmatiska personer vill göra gällande.

/Peter

Så vad du säger är att en Zapsolute är tämligen medioker som förstärkare! Jag är överraskad då jag var naiv att tro att angivna data skulle vara bättre än en ordinär 60-tals förstärkare.
Jag har inte för avsikt att föra någon debatt om motkopplingens eventuella för och nackdelar. Det har redan gjorts av andra. När jag skriver motkoppling så avser jag en återkoppling som sker över mer än ett steg. Ett emittermotstånd kan naturligtvis anses vara en lokal motkoppling men som sådan så faller den ur diskutionen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-11-05 20:53

PeterAkemark skrev:Så vad du säger är att en Zapsolute är tämligen medioker som förstärkare! Jag är överraskad då jag var naiv att tro att angivna data skulle vara bättre än en ordinär 60-tals förstärkare.

Nä, det har jag inte sagt! :D

Den är bra, mycket bra. Jag har ett par monoblock i drift sedan tio år tillbaka typ. Dom driver som f-n och låter väldigt rent och upplöst. Problemet är vid högre sving ut då distortionen ökar lätt hörbart. Du får tänka på att distortionen blir mycket lägre vid nivåer under 2.8V, ja du vet kanske hur en kurva brukar se ut för ett klass A steg där man plottar dist mot utnivå?

Dom är så bra att jag haft svårt att hitta något som är väsentligt bättre men sedan en tid tillbaka bygger jag nya klass A steg med mycket lägre dist och motkoppling.

Hade GamuT D200 hemma för några år sedan och den var mycket trevlig också men på det hela inte bättre (i öppen test) än Zap. D200 är ju ett 200W steg mot Zap 78W och den behåller den låga disten även vid pådrag. Tyckte dock att Zap lät snäppet klarare och mer välupplöst vid låga nivåer. Lite klarare och öppnare rumsklang och så. Vet inte om så verkligen var fallet eller om det var en svag distortion som la till "detaljer".

En rolig detalj i kråksvängen var att jag ansåg att D200 var väldigt bra sånär som på en lätt beslöjad diskant. Nåt år senare fick jag veta att det var ung. samma dom som LTS fällde över D200 vid test. :wink:
Dock tyckte jag att D200 också hade lite bristande djupbas och lite svulstig mellanbas. Zap upplevdes stramare och gå djupare.

Jaja, nog om det!! :)

/Peter

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-11-06 15:58

Piotr skrev:
PeterAkemark skrev:Så vad du säger är att en Zapsolute är tämligen medioker som förstärkare! Jag är överraskad då jag var naiv att tro att angivna data skulle vara bättre än en ordinär 60-tals förstärkare.

Nä, det har jag inte sagt! :D

Den är bra, mycket bra. Jag har ett par monoblock i drift sedan tio år tillbaka typ. Dom driver som f-n och låter väldigt rent och upplöst. Problemet är vid högre sving ut då distortionen ökar lätt hörbart. Du får tänka på att distortionen blir mycket lägre vid nivåer under 2.8V, ja du vet kanske hur en kurva brukar se ut för ett klass A steg där man plottar dist mot utnivå?

/Peter

Jag uppfattade det du skrev som att du hade 2.8v över 6 ohm! Det blir ca 1.3 W. Om distortionen då är ca 0.1% så tycker jag att förstärkaren är medioker. Eller menade du att du hade en insignal om2.8 volt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-11-07 18:24

Jag har nu mätt lite på ett av mina steg.

ZAPsolute Mk2 (ej DC-modul, ej ULC-modul)

THD+N har utförts vid 1 kHz och följande tre spänningar (ca):
2,83V (1W 8ohm)
8,94V (10W 8ohm)
17,89V (40W 8ohm )

Dist resultat (värden inom parentes är i power-down läget):
8 ohm: 1W 0,040% (0,102) | 10W 0,104% (0,130) | 40W 0,145% (0,128)
4 ohm: 2W 0,034% (0,235) | 20W 0,096% (0,127) | 80W 0,192% (0,118)
2 ohm: 4W 0,033% (0,245) | 40W 0,220% (0,104) | 160W 0,254% (0,089)

Jag upptäckte att disten vid power-down ändrar sig efter att man kört i klass A ett tag. Värden vid klass A verkade stabila, men jag undrar lite om de ändrar sig när steget blivit varmt.

Jag vet tyvärr inte vilken tomgångsström som är inställd i steget. Så de kanske inte går i klass A så mycket som de är tänkta.

Vid 2 ohm och högsta effekten så började det tjuta om steget. Någon komponent som agerade högtalare. Jag fegade ur lite och gjorde ingen mätning i 1 ohm.

Jag mätte även lite på ett ZAPsolute Mk4. Lägsta dist 0,015%. Jag råkade nog blanda ihop lite siffror i mina anteckningar och så är tomgångsströmmen nerdragen. Därför väljer jag att inte redovisa alla mätvärden.

Har använt en Neutrik A1 vid mätning. Första gången jag mäter ett slutsteg, hoppas att det blev rätt.

Bild

//Michael

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-11-07 20:48

PeterAkemark skrev:Jag uppfattade det du skrev som att du hade 2.8v över 6 ohm! Det blir ca 1.3 W. Om distortionen då är ca 0.1% så tycker jag att förstärkaren är medioker. Eller menade du att du hade en insignal om2.8 volt.

Jo, det var det jag skrev men jag anser inte att stegen är mediokra även fast siffrorna på THD inte är imponerande.

Disten låg strax under 0.1% vid 2.83V men steg till strax över 0.1% vid ett par watt.

Det är ju skillnad på dist och dist. Här rör det sig om 2:a och 3:e ton samt en minskad dist vid sjunkande nivåer.

/Peter

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-11-08 14:15

Mich:
Jo, det blev säkert helt rätt och det var intressant att läsa dina resultat. Det är nog möjligt att tomgångsströmmen kan behövas att justeras.

Piotr
Jag menar inte att nedvärdera ditt slutsteg på något sätt. Jag drog en parallell i huvudet med ett Harman Kardon Citation 12 (rätt gammalt) som har likartad distortion. det kanske var fel av mig, ber om ursäkt för detta.

Rent allmänt så är det ju intressant att ett steg som detta som uppenbarligen har viss distortion men ändå är att föredra. Den har tydliga kvaliteer som gör att den är attraktiv.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-11-08 18:42

Peter, finns inget att be om ursäkt för. :D

Svagheten som jag ser det med konstruktionen är den begränsade effekten samt att dom inte behåller renheten när det dras på. När man ligger på en watt eller under så funkar det väldigt bra.

/Peter

Återgå till Generellt om hifi