Delade systems princip - kombinera olika

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Delade systems princip - kombinera olika

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-31 11:44

Sitter och fantiserar om aktivt bas till pK. Men om pK är basreflex, bör då bassystemet vara av basreflexprincip då eller kan man kombinera olika principer, t.ex:

BR-topp/sluten bas
BR-topp/TL bas

Und so weiter..

Det har säkert skrivits spaltmeter om detta, men sökfunktionen är ju värdelös så jag ger upp.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Delade systems princip - kombinera olika

Inläggav paa » 2009-10-31 12:52

Fjonkalicious skrev:Det har säkert skrivits spaltmeter om detta, men sökfunktionen är ju värdelös så jag ger upp.

Inte så många spaltmeter kanske, men här är en tråd i alla fall:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=625073
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-10-31 18:08

Bra tråd! Ska bli kul att läsa svaren! :)

En sak jag tänkt på är att toppsystem som primärt är tilltänkta att delas med basmoduler ofta är av sluten typ. En sluten låda faller ju brantare i basen, och kombinerar man detta med ett aktivt delningsfilter kan man få ganska brant delning!

Så har jag förstått det! :)

Jag har själv basreflexhögtalare och är nyfiken på om det går bra att dela med basmodul...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-31 18:11

ollebolle skrev: En sluten låda faller ju brantare i basen, och kombinerar man detta med ett aktivt delningsfilter kan man få ganska brant delning!

Är det önskvärt? Var läser man på om filters branthet och dess respektive egenskaper?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-31 18:17

En sluten låda faller flackare än en basreflexlösning. Det fallet är medräknat och behövs om de vanliga hembiofiltren ska fungera som tänkt. I så fall vill man ha en avstämning till 80hz med Q~0.7 för topparna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-31 18:56

För att få så sömlöst som möjligt, skär man BR med 24dB och SL med 12dB. Och baslådan skärs i båda fallen med 24dB.

Nu kommer nog någon att slå mig på fingrarna, men starkt generaliserat, så måste det bli så.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-10-31 20:45

Lite fel hade jag visst :oops:
Det jag menade var att jag har läst att en sluten låda faller med ett visst antal dB/oktav och börjar falla vid en viss frekvens.
Detta kan man kombinera ihop med ett aktivt filter så att filtret och den slutna lådan samarbetar och att "filtreringen" blir extra brant! :)
Tror att det kallas summering? Kanske? :)

Kanske går det att göra på liknande sätt med basreflex, det verkar ju lite så om jag tolkat Ragnwald rätt.

Men lyssna inte så mycket på mig, jag har som ambition att lära mig det här :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-31 20:51

Vad jag tror Ragnwald menar är att om man har ett basreflextoppsystem som sträcker sig långt under delningen vill man förmodligen ha lika branta filterflanker för både högpass- och lågpassdelen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-31 20:53

nolimitsoya skrev:Vad jag tror Ragnwald menar är att om man har ett basreflextoppsystem som sträcker sig långt under delningen vill man förmodligen ha lika branta filterflanker för både högpass- och lågpassdelen.

är det svårt att åstadkomma?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-31 20:55

Inte om man vet hur man gör. 8O
Jag har ingen aning om hur man bygger aktiva delningsfilter, men hade jag haft det hade det varit lätt. 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-31 21:06

Amatörernas julafton har redan börjat. HÄRLIGT :-D

Men det är också bra, för just här kan vi lära oss jättemycket. Sålänge det är någon kunnig som vill dela med sig lite :-D

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-31 21:31

nolimitsoya skrev:Vad jag tror Ragnwald menar är att om man har ett basreflextoppsystem som sträcker sig långt under delningen vill man förmodligen ha lika branta filterflanker för både högpass- och lågpassdelen.

Exakt vad jag menade.

SlaitHs aktiva delningsfilterkit, går att bygga 24/24 för de med BR-toppar, eller 24/12 för de som har SL-toppar.
Kan man själv räkna på komponenterna, så torde det gå att få vilken branthet man nu önskar.

Håller själv på och bygger det just nu.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-31 21:50

Jag vill ha ett delningsfilter med 30/18 och LT på lågpassdelen, men som inte kostar tre månaders matkonto. :(

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-31 22:09

Vet inte om SlaitHs kort medger så brant 30dB delning i basen, men hör med honom.
Hans LT-kort, som jag också bygger nu, går däremot att enkelt få precis som man vill ha det, med hjälp av det fantastiska levande Excel-kalkylbladet från Linkwitz.

Trodde aldrig att jag skulle ge mig på något dylikt, svårt och oöverblickbart på något vis tyckte jag, men nu sitter jag mitt upp i smeten. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-31 22:21

Om man använder sig av slaithhhhs kort, kan man teoretiskt använda sig av en förstärkare/slutsteg till både topp/bas (par).
Mvh Filip

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-31 22:26

Hur går det till? :?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-31 22:34

nolimitsoya skrev:Hur går det till? :?
dubbla utgångar, a par =toppar, b par= lt+bas. Eller? Tänkte mest om lt skapar tyngre last för förstärkaren? Men spelar topparna fullregister? Måste man ha aktiv delning neråt?
Mvh Filip

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-31 22:36

paa skrev:Inte så många spaltmeter kanske, men här är en tråd i alla fall:

Grymt bra tråd, borde vara med bland "best of faktiskt".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-31 22:37

Det behövs fyra enskilda förstärkare, en för varje del.

Har man integrerad förstärkare med yttre koppling mellan försteg och det inre effektsteget, så kan man sätta filtret där och koppla till ytterligare ett stereosteg.
Tex använda det interna effektsteget till topparna och det externa stereoeffektsteget till subbarna.

Filtret delar/skär topparna neråt och basarna uppåt.

Vad gäller LT-kretsen, så är de två, så man kan välja om man vill köra stereo eller mono och då få möjlighet till två olika LT-kurvor att alternera med, eller utan (avstängd).
LT-kortet kopplas till subbasutgången på delningsfiltret naturligtvis, det är ju basarna man vill räta ut i lägsta oktaven.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-31 23:04

http://www.accurateaudio.se/into/produk ... &u=&p=0092

Med risk att bli tjatig :wink: !

De här är fantastiska som toppar!

Bortsett från att de låter bra, så har de så många förval, vad gäller rumskompensation och möjlighet att jobba mot sub, att man bara behöver fundera på hur man kirrar basmodulerna., :)

Jag säger detta, då jag vet detta! :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-31 23:11

nadifierad skrev:http://www.accurateaudio.se/into/produkter.php?id=3&k=01&t=&u=&p=0092

Bortsett från att de låter bra, så har de så många förval, vad gäller rumskompensation och möjlighet att jobba mot sub, att man bara behöver fundera på hur man kirrar basmodulerna., :)

Utan att vara gnällig så har ju faktiskt inte det något med denna tråd att göra. Men det är roligt att du är nöjd.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-01 00:05

subjektivisten skrev:
paa skrev:Inte så många spaltmeter kanske, men här är en tråd i alla fall:

Grymt bra tråd, borde vara med bland "best of faktiskt".

Ruggigt bra tråd, hade jag missat. :?
Vet att det finns en tråd till i ämnet som drog till sig min uppmärksamhet, för något år sedan. Tror det handlade om utsläckningsfenomen, som beror på dåligt genomtänkt delning.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-01 00:28

Fjonkalicious skrev:dubbla utgångar, a par =toppar, b par= lt+bas. Eller? Tänkte mest om lt skapar tyngre last för förstärkaren? Men spelar topparna fullregister? Måste man ha aktiv delning neråt?
Mvh Filip

Nu har jag ingen aning om vad du pratar om. Ditt förra inlägg såg ut som ett påstående. Ett aktivt filter hanterar lågnivåsignalen. Man måste ha en slutstegskanal per filtrerad signal. Det blir två kanaler för de två topparna och två kanaler för de två bassignalerna. Totalt minst fyra förstärkarsignaler, eller tre om man kan monosummera basen.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-01 00:47

Fjonkalicious skrev:
nadifierad skrev:http://www.accurateaudio.se/into/produkter.php?id=3&k=01&t=&u=&p=0092

Utan att vara gnällig så har ju faktiskt inte det något med denna tråd att göra. Men det är roligt att du är nöjd.

Mvh

Filip

Det har massor med tråden att göra, då frågan var hur man intregerar toppar mot basmoduler!
Jag gav dig ett klart svar! :wink: Eller en färdig lösning! 8)

Edit : De ger en möjlighet att välja hur fallet på kurvan ska möta basmodulerna, tex typ slutet eller BR etc........ osv... :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-01 01:26

nadifierad skrev:
Fjonkalicious skrev:

Mvh

Filip

Det har massor med tråden att göra, då frågan var hur man intregerar toppar mot basmoduler!
Jag gav dig ett klart svar! :wink: Eller en färdig lösning! 8)

Edit : De ger en möjlighet att välja hur fallet på kurvan ska möta basmodulerna, tex typ slutet eller BR etc........ osv... :)

Sitter och fantiserar om aktivt bas till pK.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-01 11:21

:roll: Hoppla! :D

Och f`låt :wink: ........

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-01 17:47

Skulle gärna höra någon åsikt om den ursprungliga frågan. Det är öppet och fritt att på faktisktianskt vis att prata om andra frågor som handlar om delade system, LT osv. Så länge det är någorlunda inom trådramen :-)

Förresten, Jag gillar att elementen är placerade mot en så att dom spelar mot lyssnaren. Framförallt i basregistret där jag har en förutfattad mening att det påverkar den fysiska upplevelsen. Är det någon som kan ta död på den?

mvh

Filip

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-11-01 18:25

Fjonkalicious skrev:Förresten, Jag gillar att elementen är placerade mot en så att dom spelar mot lyssnaren. Framförallt i basregistret där jag har en förutfattad mening att det påverkar den fysiska upplevelsen. Är det någon som kan ta död på den?

mvh

Filip

Jag skulle tro att det beror på frekvensområdet. Vid 30 Hz (våglängd = 11 m) spelar det nog ingen roll åt vilket håll elementen riktas, medan det nog kan göra det uppe vid 100 Hz (känslan av "knytnävsslag" i magen osv.). Det vore kul att få höra hur det egentligen ligger till från någon som vet.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-01 18:31

Jag skulle tro att knytnävsslagskänslan snarare förbättras om man låter elementet vara vänt mot- eller paralellt med väggen. Då slipper man den där väggstudsorsakade jätteutsläckningen i knytnäveregistret.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-01 23:30

Fjonkalicious skrev:Förresten, Jag gillar att elementen är placerade mot en så att dom spelar mot lyssnaren. Framförallt i basregistret där jag har en förutfattad mening att det påverkar den fysiska upplevelsen. Är det någon som kan ta död på den?

mvh

Filip

Jag kan döda den. Min basar spelar mot varandra, 90 grader från mig, och det funkar perfa.

Sen så är delat system det enda som gäller för mig. Bra skit :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nästa

Återgå till Teknikforum