Moderator: Redaktörer
phon skrev:16 ohm !
Den kunde kanske vara ett bättre alternativ till surrounder än de här små 4 ohms vita tretummarna.![]()
Det blir dyrare såklart än 3", men kan det verkligen komma i närheten av a2?niklas skrev:phon skrev:16 ohm !
Den kunde kanske vara ett bättre alternativ till surrounder än de här små 4 ohms vita tretummarna.![]()
Absolut! Men när diskanter och filter inhandlats hamnar man på ett helt annat pris än tretummarna. Då kanske inte Ino's alternativ är så långt bort längre...
MagnusÖstberg skrev:Det blir dyrare såklart än 3", men kan det verkligen komma i närheten av a2?niklas skrev:phon skrev:16 ohm !
Absolut! Men när diskanter och filter inhandlats hamnar man på ett helt annat pris än tretummarna. Då kanske inte Ino's alternativ är så långt bort längre...
De kostar 18000 för 6 stycken...
Det här elementet kostar under 250:- fraktat och klart.
Jag har ju valt 3" iallafallniklas skrev:Prioriteringen är väl upp till var och en att bedöma.
Kraniet skrev:ja jag vet inte om jag tycker det är rätt att säga att det inte provas saker. Jag tycker snarare det är tvärtom. Börjar man kika runt lite så har det mesta redan provats och det mesta är byggt. Att hitta nåt som är verkligt originellt är väldigt svårt. Om inte omöjligt. Inte ens Chriss bygge, om än väldigt imponerande, är speciellt originellt. Inte i stort, möjligen i nån detalj.
Jag tycker mig sett de flesta former, byggmaterial, och element i diybyggen världen över. Så att sitta ned och försöka vara originell är nära nog dömt att misslyckas.
Där det möjligen finns saker att "uträtta" är isf på detaljnivå. tex detta med fokalpunkt är ju rätt eget. Inte ens i den etablerade högtalarindustrin verkar detta vara något man vet om. Men samtidigt så är det flera som byggt med hänsyn till det ändå. Så hur originellt det är kan man ju ifrågasätta. Kanske borde man prata om "mer eller mindre originellt" :)
Då tycker jag det är färre som försöker bygga bra och billigt. Dvs att försöka få det så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt.
Ett exempel kan ju vara EPS som inte bara gör det utan dessutom gör det väldigt bra.
Att bygga efter klart uppsatta mål är också nåt jag saknar i diy-världen. Ofta blir det en slags overkill där man bara slänger pengar på problemet. Istället för att ha precis rätt antal basar kör man med 8 tolvtummare för att "vara säker". Och i slutändan sitter man med ett väldigt dyrt system som visserligen är bra men som har en nära stupifierad överkapacitet.
På samma sätt finns det ju även de som bygger ett kvartshorn med en tretums bredbandare och tycker att de är nöjda med det. Med frekvensgång som en berg och dal bana och distorsionnivåer som går genom taket.
Integration med rummet är också nåt som jag tycker det är dåligt med. Åtminstone om man ser till diyvärlden som helhet. Även grundläggande saker som spridning i relation till rum är det svag uppfattning om. Men när tom stora "välrenomerade" högtalartillverkare inte verkar klara av det så är det kanske inte så konstigt.
Men det är inte alla som har möjlighet att undersöka allt heller. Tex elementparametrar och att i detalj studera högtalarelement är ju väldigt svårt för de flesta. Det ena som riktigt går att göra för en "vanlig" diyare är att antingen gå på rekommendationer från andra eller att prova att bygga. Blir det inte bra, eller om man tror sig se förbättringar med nya lösningar så bygger man nytt. Hur mycket skiljer det sig från prototyptillverkningen som ligger bakom många etablerade byggen egentligen?
IngOehman skrev:Okej, sorry.
Jag bara lät mig inspireras och tittade runt på Madisound för att se om
jag skulle hitta några kul element, som jag INTE känner att jag vill ändra
totalt för att kunna använda till något.
Missade att det tydligen (om jag förstod dig rätt) inte går att köpa.![]()
Synd.
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev:Okej, sorry.
Jag bara lät mig inspireras och tittade runt på Madisound för att se om
jag skulle hitta några kul element, som jag INTE känner att jag vill ändra
totalt för att kunna använda till något.
Missade att det tydligen (om jag förstod dig rätt) inte går att köpa.![]()
Synd.
Vh, iö
Men i nya Hesselvall 1 sitter tydligen ändå dessa diskanter, hur gick det till, iö?
http://www.hesselvallaudio.se/produkter ... all_1.html
iö skrev:...är bland de bästa av standardelement som man kan hitta, och den
låter faktiskt bättre än de allra flesta vanliga dome-tweeters, även om
man inte har behov av den höga känsligheten som det kan leverera...
...gör faktiskt ett närbesläktat Ino-element, en specialvariant av detta
horndiskantelement. Jag har alltså gjort förhållandevis små modifika-
tioner från det, från Madisound, köpbara standardelementet.
FinnGus skrev:IngOehman skrev:Några små kommentarer:
Och vad kommer det sig att ingen vågat sig på den här?:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=8322
...tänk vilket sammanträffande att Finlands svar på Hifikit; Audioparts+Hifitalo (efter en sammanslagning av två dito affärer i somras) plockat fram två små högtalarvarianter med just detta diskantelement men olika bas (för olika plånböcker).
Denna: http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=15
samt denna: http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=16
med byggbeskrivning
här: http://www.hifitalo.com/pdf/aw3alu.pdf
resp.här: http://www.hifitalo.com/pdf/aw3excel.pdf
Behöver någon hjälp med översättningen, så står jag gärna till tjänst.
FinnGurra,
en fläkt ifrån öst
nolimitsoya skrev:Jag är sugen på Seas nyaste coax i en trevägare med mina H1217 som basar, två per högtalare. Polypropylen är ju poppis, och tittar man på spridningen för mellanbas och diskant ser det ju ut att kunna bli fruktansvärt jämn tonkurva off axis. Låg dist enligt Zaphs test. Priset kunde vara lägre, med inte blir det farilgt mer än en traditionell diskant och ett bättre mellanregister sammanslaget.
Björn eller vad han heter, ingengörn' på Seas hade idéer om att man kunde förbättra diskantens beteende i nollgradersriktningen med lite fiffigt applicerad filt.
IngOehman skrev:Det var mycket gentilt av dig!
Vh, iö
- - - - -
IngOehman skrev:PS. En liten OT-fråga: Vad kommer det sig att så många finska internet-sidor inte har varken en engelsk eller svensk version, trots att det verkar som om varenda finne talar utmärkt engelska, och massor av er till och med har svenska som modersmål?
IngOehman skrev:Men få nästan känslan att det ligger en konflikt någonstans och gömmer sig.Gillar inte finsk-finnarna svensk-finnarna? Och gillar ingen av er den övriga världen?
schmutziger skrev:Finngus: Dialektala skillnader samt att skriftspråket fortfarande är lite skilt från talspråket?
ot-ot-ot: själv säger jag sto, skiter således i om det är g el d.
IngOehman skrev:
Det känner jag inte till att jag gjort (ser heller inget sådant i länken
du hänvisar till).
Och oavsett vad någon annan tycker sig kunna se, så bekräftar eller
förnekar jag fortfarande ingenting.
Vh, iö
Naqref skrev:IngOehman skrev:
Det känner jag inte till att jag gjort (ser heller inget sådant i länken
du hänvisar till).
Och oavsett vad någon annan tycker sig kunna se, så bekräftar eller
förnekar jag fortfarande ingenting.
Vh, iö
Jag skrev att någon snart borde ändra sin signatur och du förnekade att du borde göra det. Därmed förnekar du samtidigt att du har något med det hela att göra (om du ska följa forumpolicyn).
Naqref skrev:Nu vet jag ju att du har med det hela att göra vilket förklarar ditt försvarande av the Dream i tråden om denna. Ett av få ställen där Mattias och du har haft åtskilda synpunkter på senare tid. Vilket därmed har fått sin förklaring.
Men få nästan känslan att det ligger en konflikt någonstans och gömmer sig. Gillar inte finsk-finnarna svensk-finnarna? Och gillar ingen av er den övriga världen?
Jag skiter i policyn. Jag har inget med forumets drift att göra.Mich skrev:Ja, jag har läst policyn, men hittar inget om detta där.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster