Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:I NS10-tråden snackas det om att det inte blir lika bra med diskantelementen bredvid basen - den ska tydligen vara ovanpå.
Detta har jag missat.
Varför är det så viktigt?
IngOehman skrev:KarlXII skrev:I NS10-tråden snackas det om att det inte blir lika bra med diskantelementen bredvid basen - den ska tydligen vara ovanpå.
Detta har jag missat.
Annars hör inte vänster och höger öra samma ljud från respektive
högtalare.
Det ena hör ett ljud där diskanten kommer tidigare i förhållande till
basen. Detta stör både tonkurvan och fantomprojicerandet.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:I NS10-tråden snackas det om att det inte blir lika bra med diskantelementen bredvid basen - den ska tydligen vara ovanpå.
Detta har jag missat.
högtalare.
Jag förstår inte. Om högtalarna är symmetriskt placerade med diskanterna "inåt" får man väl diskantljudet först i bägge öronen från bägge högtalarna?
IngOehman skrev:Annars hör inte vänster och höger öra samma ljud från respektive
högtalare.
celef skrev:om elementen alltid måste vara centrerade så måste dom ju även vara det i djupleds, och detta är ju absolut inget måste
Nattlorden skrev:Djupled går väl att fixa till med lagom stor fasvridning vid delningen?
IngOehman skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:I NS10-tråden snackas det om att det inte blir lika bra med diskantelementen bredvid basen - den ska tydligen vara ovanpå.
Detta har jag missat.
högtalare.
Jag förstår inte. Om högtalarna är symmetriskt placerade med diskanterna "inåt" får man väl diskantljudet först i bägge öronen från bägge högtalarna?
Vem säger att alla ljud representeras av båda högtalarna?![]()
celef skrev:Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Annars hör inte vänster och höger öra samma ljud från respektive
högtalare.
Aha.... så även om man inte bör(?) centrera elementen pga kantdiffraktionen, så bör elementen sinsemellan alltid vara centrerade?
Tycker mig ha sett massor av annorledes köpehögtalare
om elementen alltid måste vara centrerade så måste dom ju även vara det i djupleds, och detta är ju absolut inget måste
perstromgren skrev:IngOehman skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:I NS10-tråden snackas det om att det inte blir lika bra med diskantelementen bredvid basen - den ska tydligen vara ovanpå.
Detta har jag missat.
högtalare.
Vem säger att alla ljud representeras av båda högtalarna?![]()
Nej, det är klart. I så fall kan vi väl studera extremfallet: vi har ena kanalen helt avstängd. Då blir väl gångtidsskillnaden mellan bas och diskant lika för högtalarljudet som når vänster resp höger öra? Eller menar du att eftersom avståndet till högtalaren är större för ena örat, så är den relativa skillnaden till bas respektive diskant mindre?
Ursäkta min trögtänkthet här.
IngOehman skrev:... Tänk dig att...
Bill50x skrev:Och ändå låter DQ10 alldeles utmärkt och ändrar sig inte när man rör på sig, trots elementplaceringen. Hur kommer det sig?
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Och ändå låter DQ10 alldeles utmärkt och ändrar sig inte när man rör på sig, trots elementplaceringen. Hur kommer det sig?
Delningsfrekvenser, de olika registrens placering och inte minst lyssningsavståndet borde spela in. Det kanske blir lite "sammelsurum" med så många element att en del "dåligheter" döljs? Vore säkert skillnad om basen delades högt till något av de andra elementen vid sidan av?
Prozac skrev:Fin bild!
Märklig högtalare den där..
Bill50x skrev:IngOehman skrev:... Tänk dig att...
Och ändå låter DQ10 alldeles utmärkt och ändrar sig inte när man rör på sig, trots elementplaceringen. Hur kommer det sig?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster