yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-03 14:48

eNils skrev:OK, tack för att du tar dig tid. "She bangs the drum" är ett bättre exempel på vad jag menar.
Bra skiva med Stone Roses, men den låten låter verkligen illa, I Wanna Be Adored låter helt ok.
Här är en snorbra version, som låter ännu bättre!
http://open.spotify.com/track/4gXeJSXnV1731FN2ZTsxRZ
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-03 14:54

I Wanna Be Adored är en briljant låt iaf. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-03 15:00

petersteindl skrev:Jag håller inte alls med om detta påstående. För övrigt anser jag att man skall hänga ut person för en förnedrande genombrutal offentlig avrättning om det finns fog för det.

Vem bestämmer det? Görans "lögn" eller din "lögn" om Linn? Personligen så tycker jag du har åkt in på en räkmacka där många inte vill ifrågasätta dina påstående men nog kan man se nyktert på Linn snacket att det finns ju inte mycket, av det jag kan se, som bekräftar det du säger mer än dina egna påstående.

Så om du vill man ska hänga ut folk så får du räkna med att det kan även drabba dig själv.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-03 15:06

Nu börjar ni blir lite gnälliga lite varstans, gubbs. Är det matkoman som börjar sätta in, eller?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-03 15:13

Nattlorden skrev:Nu börjar ni blir lite gnälliga lite varstans, gubbs. Är det matkoman som börjar sätta in, eller?
ja, jävligt gnälligt här, lyssna på Nattis-mattis.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-11-03 15:14

Var och en är naturligtvis berättigad till sin upplevelse av historien, den så kallade sanningen, och ingenting ska naturligtvis hindra någon från att delge den. Men därifrån, till att avkräva andra ansvar för deras historieberättelse, eller att ifrågasätta (med hedern som insats), eller anklaga andra för lögn, tycker jag är någonting annat. Varför vill man att det ska ske offentligt? Är Faktiskt en bra arena att sköta en sådan sak på? Det hedervärda sättet att konfrontera det man anser vara en lögn, det görs öga mot öga med den andre. Att kasta pajer på varandra är obehagligt, för att inte säga respektlöst gentemot omgivningen. Det är som att vara hembjuden till någon och plötsligt är man indragen i värdparets äktenskapsgräl.

Jag förstår inte varför man ska behöva projektera för att delge andra sin version av historien. Låt de som lyssnar själva avgöra. Vi är nog flera som har sett motstridiga uppgifter om det förgångna serveras här på Faktiskt, men för de flesta, och för egen del, innebär inte det att vi drar slutsatsen att någon ljuger medvetet. Det finns oftast flerra versioner av historien, något som är uppenbart då man öppnar vilken historiebok som helst, och det är något vi accepterar. Varför kan inte digniteterna på detta forum ge varandra den friheten att få ha sin sanning ifred?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2009-11-03 15:17

subjektivisten skrev:Ännu ett lågvattensmärke av Anders. Inte en chans i helvete att jag köper några Holographic audio produkter när dom har sådana "loose canons" i sitt team. :evil:

Ja se där fick du ett nytt namn i debatten. Trollbeteende :evil:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-11-03 15:23

petersteindl skrev:Dimitri, lite OT:

Jag håller inte alls med om detta påstående. För övrigt anser jag att man skall hänga ut person för en förnedrande genombrutal offentlig avrättning om det finns fog för det. Det är således ens absoluta skyldighet att stå upp för den sanning som man bär på inombords då den behövs för att utrota lögnen. Det måste dessutom ske på samma plattform där lögnen huserar. Väljer man tystnaden så har man i tystnad ställt sig på lögnens sida och då är man de facto en lögnare själv. Vad än värre är, är att man då inte endast de facto är en lögnare utan man är ett ynka fegt kräk dessutom. Man kan dock välja att vara tyst en tid för att projektera hur lögnen bäst skall offentligt kunna utrotas. Det är den tiden man tar sig för att kunna samla tillräckligt med resurser för en lyckosam krigföring mot lögnen. Ger man sig in i leken så bör man kunna spelet ganska bra annars riskerar man att själv bli en sanningens förnedrare. Kan man inte spelet så är det bäst att inte spela och hoppa över tills man känner sig redo.

Gagnar det sanningen så är det den metoden med offentlig utrotning av lögnen som gäller därför att den är effektiv och den kan förmedlas till så många som möjligt så att lögnen kan utrotas eller i sin linda kväsas. Om det däremot bara är annan lögn som predikas eller om man använder offentlig avrättning som medel för att framhäva sin egen förträfflighet eller position så är det en annan sak.

Väl mött :)
Peter Steindl

Peter, det där tycker jag inte var några bra synpunkter. Du börjar kännas läskig.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-11-03 15:25

JTarnstrom skrev:Var och en är naturligtvis berättigad till sin upplevelse av historien, den så kallade sanningen, och ingenting ska naturligtvis hindra någon från att delge den.

Den så kallade sanningen kanske. Men Sanning finns det bara en. Det finns bara ett skeende. Helt oavsett om folk har uppfattat saker olika så var det bara en enda sak, ett skeende, som faktiskt inträffade. Detta gäller generellt.

I övrigt har det inte framkommit direkt något nytt i tråden dom senaste 70 sidorna eller så.
NS10 är skrutt, det blev känt tidigt i tråden. Även varför den är det. Det går liksom inte att snacka sig runt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-11-03 15:30

Max_Headroom skrev:Den så kallade sanningen kanske. Men Sanning finns det bara en. Det finns bara ett skeende. Helt oavsett om folk har uppfattat saker olika så var det bara en enda sak, ett skeende, som faktiskt inträffade. Detta gäller generellt.

Objektivt sett, ja, men man kommer aldrig ifrån att händelser filtreras genom våra sinnen och vår hjärna. Det finns så många socialpsykologiska experiment som visar hur olika försökspersoner upplever händelser utan att man därför kan påstå att någon ljuger.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-03 15:36

eNils skrev:Ända sedan den här tråden föddes har jag undrat en sak och det är hur NS10-skadad musik låter.

[...]

Då det enligt utsago är en tragedi av stora mått att NS10 varit vanlig, borde det inte vara så svårt att peka på exempel hur det kan gå. Dessa har dock lyst med sin frånvaro.

[...]

Hur låter det då? :? Exempel?

Jag har inte tyckt att NS-10-debatten har varit så intressant, men nu börjar även jag bli nyfiken! Hur låter skadat material, egentligen? Om skadan är vanlig borde det vara enkelt att räkna upp 4-5 välkända fall.

Är skadan inte vanlig, har debatten fått fånigt stora proportioner.

Tycker jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-03 15:38

Det är kanske snarare att det är väldigt svårt att avgöra när man hör något ifall det är skadat på ett NS-10 relaterat sätt eller inte.

Heck, hur många av oss kan ens placera en slumpmässigt vald test-ton på hyffsat rätt frekvensområde.... ärligt?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-11-03 15:42

Antingen är jag ovanligt dålig på ironi eller också har det varit en hel del märkliga och tom obehagliga inlägg på dom senaste sidorna. Hoppas att jag suger på ironi :?

Vi avhandlar alltså en mycket gammal konstruktion som inte finns att köpa längre och en del tycker si och andra tycker så om den??

Mycket märklig tråd tom för att vara faktiskt.se

Däremot intressant ur ett psykologiskt perspektiv kanske 8O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-03 15:48

subjektivisten skrev:
dimitri skrev:Anders, blandar du inte ihop uthängning av folk (levande subjekt) och kritik av undermålig produkt? På tal om att hänga ut folk (levande och namngivna subjekt) så är väl du ganska svårslagen, ellerhur?

Ännu ett lågvattensmärke av Anders. Inte en chans i helvete att jag köper några Holographic audio produkter när dom har sådana "loose canons" i sitt team. :evil:
När du läser bibeln läser du den som fan gör va?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-03 15:49

Johan_Lindroos skrev:Peter, det där tycker jag inte var några bra synpunkter. Du börjar kännas läskig.

Den delen av personligheten är lite scary måste jag hålla med om.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-03 16:03

Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-11-03 16:18

Max_Headroom skrev:
JTarnstrom skrev:Var och en är naturligtvis berättigad till sin upplevelse av historien, den så kallade sanningen, och ingenting ska naturligtvis hindra någon från att delge den.

Den så kallade sanningen kanske. Men Sanning finns det bara en. Det finns bara ett skeende. Helt oavsett om folk har uppfattat saker olika så var det bara en enda sak, ett skeende, som faktiskt inträffade. Detta gäller generellt.

I övrigt har det inte framkommit direkt något nytt i tråden dom senaste 70 sidorna eller så.
NS10 är skrutt, det blev känt tidigt i tråden. Även varför den är det. Det går liksom inte att snacka sig runt.

En kul konsekvens är att signaturen "phon" gjort om ett par NS10 i syfte att söka förbättra återgivningen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-03 16:23

Max_Headroom skrev:

Den så kallade sanningen kanske. Men Sanning finns det bara en.

Nix. "Sanningen" är beroende av vad som hänt runtomkring. "Sanning" är dessutom tidsberoende, det vet alla som en gång i tiden var övertygade om att jorden var platt.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-03 16:26

Bill50x skrev:Nix. "Sanningen" är beroende av vad som hänt runtomkring. "Sanning" är dessutom tidsberoende, det vet alla som en gång i tiden var övertygade om att jorden var platt.

Vilket på det stora hela taget är en helt ok approximation för de flesta av oss. Däremot finns det ett antal nischer där det inte är exakt nog. Jag lovar att jag inte tog hänsyn till jordens kurvatur när jag byggde mitt garage...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-03 16:30

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:...Sanning finns det bara en.

Nix. "Sanningen" är beroende av vad som hänt runtomkring. "Sanning" är dessutom tidsberoende...

Är det riktigt sant, det du säger? Vad menar du då med att "..."strikt vetenskapliga metoder" inte alltid berättar hela sanningen." Hur kan det vara intressant för dig att komma fram till sanningen om inte sanningen har något med fakta att göra?

För jag menar, om du anser att jorden är platt är en av möjliga sanningar, vad betyder då ordet "sanning" för dig?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-03 16:33

perstromgren skrev:
eNils skrev:Ända sedan den här tråden föddes har jag undrat en sak och det är hur NS10-skadad musik låter.

[...]

Då det enligt utsago är en tragedi av stora mått att NS10 varit vanlig, borde det inte vara så svårt att peka på exempel hur det kan gå. Dessa har dock lyst med sin frånvaro.

[...]

Hur låter det då? :? Exempel?

Jag har inte tyckt att NS-10-debatten har varit så intressant, men nu börjar även jag bli nyfiken! Hur låter skadat material, egentligen? Om skadan är vanlig borde det vara enkelt att räkna upp 4-5 välkända fall.

Är skadan inte vanlig, har debatten fått fånigt stora proportioner.

Tycker jag.

jag håller med, och jag är övertygad att det är andra faktorer som har pissat ner produktioner och inte alls dåliga högtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-03 16:33

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Nix. "Sanningen" är beroende av vad som hänt runtomkring. "Sanning" är dessutom tidsberoende, det vet alla som en gång i tiden var övertygade om att jorden var platt.

Vilket på det stora hela taget är en helt ok approximation för de flesta av oss. Däremot finns det ett antal nischer där det inte är exakt nog. Jag lovar att jag inte tog hänsyn till jordens kurvatur när jag byggde mitt garage...

Hur är det med kvantmekaniken, tog du någon hänsyn till den? 8)

Går det att köra in Bilen i Garaget?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-03 16:34

Almen skrev:
Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:...Sanning finns det bara en.

Nix. "Sanningen" är beroende av vad som hänt runtomkring. "Sanning" är dessutom tidsberoende...

Är det riktigt sant, det du säger? Vad menar du då med att "..."strikt vetenskapliga metoder" inte alltid berättar hela sanningen." Hur kan det vara intressant för dig att komma fram till sanningen om inte sanningen har något med fakta att göra?

För jag menar, om du anser att jorden är platt är en av möjliga sanningar, vad betyder då ordet "sanning" för dig?

När du åker fast för fortkörning, hur argumenterar du då? Sanningen är ju att i förhållande till yttre rymden så körde du alldeles lagligt (eller i minusfart) medan i förhållande till jordytan så var det i för hög hastighet. Vad är "sanningen"?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-03 16:36

Bill50x skrev:När du åker fast för fortkörning, hur argumenterar du då? Sanningen är ju att i förhållande till yttre rymden så körde du alldeles lagligt (eller i minusfart) medan i förhållande till jordytan så var det i för hög hastighet. Vad är "sanningen"?

/ B

Både i hans fall och polisens fall så kan båda tala sanning eftersom en av mätarna kan vara felaktig. 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-11-03 16:38

Bill, Tänk telepati. Finns det eller inte? Jag vet inte, kanske inte du heller vet. Kanske ingen vet. Men sanning finns; antingen finns telepati eller inte. Kanske t.o.m. ingen människa någonsin kommer att veta det säkert.

Eller ett gammalt exempel: Har Christer P dödat Palme eller inte? Jag vet inte säkert. Ingen vet helt säkert. Men sanning finns. Han har antingen gjort det eller inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-03 16:42

petersteindl skrev:Hur är det med kvantmekaniken, tog du någon hänsyn till den? 8)

Den tog hand om sig själv.

Inte för tillfället, men det är en städningsfråga, inte ett tekniskt problem.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-03 16:43

dimitri skrev:Bill, Tänk telepati. Finns det eller inte? Jag vet inte, kanske inte du heller vet. Kanske ingen vet. Men sanning finns; antingen finns telepati eller inte. Kanske t.o.m. ingen människa någonsin kommer att veta det säkert.

Eller ett gammalt exempel: Har Christer P dödat Palme eller inte? Jag vet inte säkert. Ingen vet helt säkert. Men sanning finns. Han har antingen gjort det eller inte.

Vissa saker finns det en total sanning kring, helt rätt. Låter mina högtalare (DQ10a) bättre eller sämre än piP är en fråga som det inte finns en sanning om.

Men du har rätt i att inte ens jag vet om telepati finns.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-03 16:47

Citat från tråden som handlar om Yamaha NS-10:

Men du har rätt i att inte ens jag vet om telepati finns.

Bara på faktiskt! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-03 16:59

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Hur är det med kvantmekaniken, tog du någon hänsyn till den? 8)

Den tog hand om sig själv.

Inte för tillfället, men det är en städningsfråga, inte ett tekniskt problem.

Var inte så säker på det, du byggde garaget för litet 8) :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-03 17:01

Bill50x skrev:När du åker fast för fortkörning, hur argumenterar du då? Sanningen är ju att i förhållande till yttre rymden så körde du alldeles lagligt (eller i minusfart) medan i förhållande till jordytan så var det i för hög hastighet. Vad är "sanningen"?

/ B

Om jag har kört snabbare än hastighetsgränserna så är det så klart sant att jag har gjort det. Fattar inte vad du vill med din motfråga riktigt. Du hade inget svar på mina frågor?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi