yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-03 17:02

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Hur är det med kvantmekaniken, tog du någon hänsyn till den? 8)

Går det att köra in Bilen i Garaget?

Den tog hand om sig själv.

Inte för tillfället, men det är en städningsfråga, inte ett tekniskt problem.

Var inte så säker på det, du byggde garaget för litet 8) :)

MvH
Peter

Samlar man på sig mer än man gör av med så blir varje garage fullt oavsett hur stort det är, det är bara en tidsfråga.
Detta är en naturlag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-03 17:08

perstromgren skrev:Jag har inte tyckt att NS-10-debatten har varit så intressant, men nu börjar även jag bli nyfiken! Hur låter skadat material, egentligen? Om skadan är vanlig borde det vara enkelt att räkna upp 4-5 välkända fall.

Är skadan inte vanlig, har debatten fått fånigt stora proportioner.

Tycker jag.

IÖ hävdar att använandet av NS-10 har skadat ett antal inspelningar. När man frågar honom om han kan ge exempel på sådana så vägrar han med ursäkten att det vore att hänga ut någon. Det är fine with me men då får han acceptera att vi andra kan betrakta det hela som en skröna.

Edit: Lade till ett kursiverat ord och justerade meningen språkligt efter tillägget.
Senast redigerad av Naqref 2009-11-03 17:16, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-03 17:11

Naqref skrev: Det är fine with me men då får han acceptera att vi andra betraktar det hela som en skröna.

"några av oss andra", tack.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-11-03 17:12

Nattlorden skrev:
Naqref skrev: Det är fine with me men då får han acceptera att vi andra betraktar det hela som en skröna.

eller ännu hellre "jag".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-03 17:14

Naqref skrev:
perstromgren skrev:Jag har inte tyckt att NS-10-debatten har varit så intressant, men nu börjar även jag bli nyfiken! Hur låter skadat material, egentligen? Om skadan är vanlig borde det vara enkelt att räkna upp 4-5 välkända fall.

Är skadan inte vanlig, har debatten fått fånigt stora proportioner.

Tycker jag.

IÖ hävdar att använandet av NS-10 har skadat ett antal inspelningar. När man frågar honom om han kan ge exempel på sådana så vägrar han med ursäkten att det vore att hänga ut någon.

Aj, då! Men det måste väl finnas fler som tycker som IÖ i det här fallet? Ingen här som kan tänkas vilja ge exempel? [s]Att "hänga ut"[/s] Att kalla detta att "hänga ut" en välkänd produktions producent är väl att ge sig själv väl stora proportioner? Ska vi inte våga recensera produktioner och gissa anledningar till dåligt ljud?

Det är klart att vi vågar. Kom igen, nu, ni som har insikten!
Senast redigerad av PerStromgren 2009-11-03 17:18, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-03 17:14

dimitri skrev:
Naqref skrev:Jepps, jag är rätt duktig ibland på att kritisera folk för de produkter de skapar eller för sitt övriga beteende. Men jag försöker hålla kritiken till de områden när det brister i korrelationen mellan vad de säger att de eller deras produkter ska göra och vad som egentligen är fakta i den verkliga världen. Jag hymlar inte om detta. Därvidlag är mitt beteende konsekvent. Sedan finns det individer som säger sig att de aldrig hänger ut /kritiserar produkter men som i själva verket gör det. D v s det finns en tydlig diskrepans mellan deras ord och deras beteende. Det är en väsentlig skillnad mellan mig och dom.

Skaver inte glorian och bjälken i ögat?

Jag kan inte påminna mig att jag har någon gloria i ögat. 8)

Ang bjälken däremot så får du gärna påminna mig om jag har gjort något som jag säger mig inte göra. Det kan bli en lärorik upplevelse.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2009-11-03 17:15

Nattlorden skrev:

Nattis, menar du att du litar blint på andra. Du som är NV skolad borde rimligtvis vilja ha några konkretafakta innan du tror på det :) .

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-11-03 17:18

Jag godtar att det kan finnas goda skäl till att inte uppge vilka inspelningar som har skadats av NS-10. Det kan ju vara någon som man har en relation till, eller att dennes relation till artisten kanske skadas, vad vet jag. Lika lite som en terapeut diskuterar sina klienter på ett forum, lika lite diskuterar väl andra sina affärsrelationer. Det behöver inte alls betyda att det är en skröna.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-03 17:20

Callisto skrev:Nattis, menar du att du litar blint på andra. Du som är NV skolad borde rimligtvis vilja ha några konkretafakta innan du tror på det :) .

Och om du läser din sista mening i citatet ovan och applicerar det på min ståndpunkt så leder det fram till... ? :wink:
Senast redigerad av Nattlorden 2009-11-03 17:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-03 17:20

subjektivisten skrev:
dimitri skrev:Anders, blandar du inte ihop uthängning av folk (levande subjekt) och kritik av undermålig produkt? På tal om att hänga ut folk (levande och namngivna subjekt) så är väl du ganska svårslagen, ellerhur?

Ännu ett lågvattensmärke av Anders. Inte en chans i helvete att jag köper några Holographic audio produkter när dom har sådana "loose canons" i sitt team. :evil:

Nu säljer jag ju inga sådana produkter men det är ok med mig om du väljer andra produkter med tanke på vilken skada din argumentationsteknik åsamkar de tillverkare du gillar. Källa: IÖ. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-03 17:21

JTarnstrom skrev:Jag godtar att det kan finnas goda skäl till att inte uppge vilka inspelningar som har skadats av NS-10. Det kan ju vara någon som man har en relation till, eller att dennes relation till artisten kanske skadas, vad vet jag. Lika lite som en terapeut diskuterar sina klienter på ett forum, lika lite diskuterar väl andra sina affärsrelationer. Det behöver inte alls betyda att det är en skröna.

OK. Men alla som vet om NS-10-skadade inspelningar kan väl inte ha affärsrelationer till de inblandade?
... tycker jag!

Per

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2009-11-03 17:21

Nattlorden skrev:
Callisto skrev:Nattis, menar du att du litar blint på andra. Du som är NV skolad borde rimligtvis vilja ha några konkretafakta innan du tror på det :) .

Och om du läser din sista mening i citatet ovan och applicerar det på min ståndpunkt så leder det fram till... ? :wink:

Sorry :oops: :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-03 17:23

Det låter som om det skulle vara välbekant för alla och en var vilka monitorer och hur de använts på varenda platta? Det är väl ingen vanligt förekommande kunskap, eller?

Hur många på forumet känner till så mycket om EN enda inspelning? Och hur stor risk är det då att det skulle vara en NS-10 sabbad?
Senast redigerad av Nattlorden 2009-11-03 17:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-11-03 17:23

perstromgren skrev:
JTarnstrom skrev:Jag godtar att det kan finnas goda skäl till att inte uppge vilka inspelningar som har skadats av NS-10. Det kan ju vara någon som man har en relation till, eller att dennes relation till artisten kanske skadas, vad vet jag. Lika lite som en terapeut diskuterar sina klienter på ett forum, lika lite diskuterar väl andra sina affärsrelationer. Det behöver inte alls betyda att det är en skröna.

OK. Men alla som vet om NS-10-skadade inspelningar kan väl inte ha affärsrelationer till de inblandade?

Nävisst, men var och en måste ju få avgöra själv om de vill berätta. Det kan man knappast klandra någon för.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-03 17:24

JTarnstrom skrev:
perstromgren skrev:

Nävisst, men var och en måste ju få avgöra själv om de vill berätta. Det kan man knappast klandra någon för.

Absolut inte!

Jag sitter här snällt och väntar på exempel så länge, så får vi se.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-03 17:26

Naqref skrev:Nu säljer jag ju inga sådana produkter men det är ok med mig om du väljer andra produkter med tanke på vilken skada din argumentationsteknik åsamkar de tillverkare du gillar. Källa: IÖ. 8)

Inte alls, folk är smartare än att se liknelser mellan mina åsikter och Ingvar högtalare.
Ditt mindervärdeskomplex är däremot inte speciellt svårt att se det gör skada för HA mfl. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-03 17:27

perstromgren skrev:OK. Men alla som vet om NS-10-skadade inspelningar kan väl inte ha affärsrelationer till de inblandade?

Problemet är ju, som redan tagits upp, att det kan ha använt fler monitorer än NS10 under mixning och mastering. Så svårt att säga "den" är förstörd utan att ha 100% kontroll hela vägen fram till skivan. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-11-03 17:28

Naqref skrev:...Ang bjälken däremot så får du gärna påminna mig om jag har gjort något som jag säger mig inte göra. Det kan bli en lärorik upplevelse.

Det har jag redan gjort. Jag kommenterade att du hänger ut en namngiven individ- Ingvar. Du motiverar det med att han säger sig inte vilja hänga ut någon men kritiserar NS10 och Legato link, alltså enligt din uppfattning hycklar han. Jag ser en stor skillnad mellan din uthängning av en namngiven individ och hans "uhängning" av två undermåliga produkter från industriella jättar och som inte finns i produktion längre.
Du ser ingen skillnad, det är bjälken i ditt öga. Kanske t.o.m. glorian hamnade i ögat utan att skava 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-03 17:31

subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:OK. Men alla som vet om NS-10-skadade inspelningar kan väl inte ha affärsrelationer till de inblandade?

Problemet är ju, som redan tagits upp, att det kan ha använt fler monitorer än NS10 under mixning och mastering. Så svårt att säga "den" är förstörd utan att ha 100% kontroll hela vägen fram till skivan. :)

Då förstår jag inte problemet. Använder man flera monitorer parallellt, i synnerhet om en av dessa är en bredbandig väljusterad sådan, så lär ju inte en av dem själv kunna åstadkomma så mycket skada, väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-03 17:33

subjektivisten skrev:
Naqref skrev:Nu säljer jag ju inga sådana produkter men det är ok med mig om du väljer andra produkter med tanke på vilken skada din argumentationsteknik åsamkar de tillverkare du gillar. Källa: IÖ. 8)

Inte alls, folk är smartare än att se liknelser mellan mina åsikter och Ingvar högtalare.
Ditt mindervärdeskomplex är däremot inte speciellt svårt att se det gör skada för HA mfl. 8)

Det är din hypotes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-03 17:33

dimitri skrev:Det har jag redan gjort. Jag kommenterade att du hänger ut en namngiven individ- Ingvar.

Det där är väl ett privat bråk, men jag måste kommentera ert val av uttrycket "hänga ut". Det betyder oftast att avslöja någon genom att namnge denne, som annars hade varit anonym. Det mesta som sägs om IÖ har väl [s]stått att läsa[/s] skrivits av honom själv här på forumet.
Senast redigerad av PerStromgren 2009-11-03 17:35, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-03 17:34

dimitri skrev:
Naqref skrev:...Ang bjälken däremot så får du gärna påminna mig om jag har gjort något som jag säger mig inte göra. Det kan bli en lärorik upplevelse.

Det har jag redan gjort. Jag kommenterade att du hänger ut en namngiven individ- Ingvar. Du motiverar det med att han säger sig inte vilja hänga ut någon men kritiserar NS10 och Legato link, alltså enligt din uppfattning hycklar han. Jag ser en stor skillnad mellan din uthängning av en namngiven individ och hans "uhängning" av två undermåliga produkter från industriella jättar och som inte finns i produktion längre.
Du ser ingen skillnad, det är bjälken i ditt öga. Kanske t.o.m. glorian hamnade i ögat utan att skava 8)

Men va faen, vet man om en dålig skiva mastrad på NS10 så är det väl bara att berätta? Ingen här har ju några som helst betänkligheter att berätta om andra "dåligheter" typ Shaktistenar, HiFi&Musik osv.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-03 17:39

subjektivisten skrev:

ÄR du verkligen säker på att den bilden delas av alla?

Jag vet att det inte stämmer :(
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-03 17:47

perstromgren skrev:Då förstår jag inte problemet. Använder man flera monitorer parallellt, i synnerhet om en av dessa är en bredbandig väljusterad sådan, så lär ju inte en av dem själv kunna åstadkomma så mycket skada, väl?

Problemet är att det kan bli så mycket bättre. Säg, rent hypotetiskt, att någon mixar med NS10. Då blir kanske 2-kanalsmixen får dom felen man får med NS-10. Sen går mastern till mastering där någon kanske har ett par andra högtalare med andra fel. Så vissa saker kanske ändras och andra läggs till.

Det måste ju vara mycket bättre att höra exakt vad man gör när man lyssnar än inte höra det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-03 17:54

För två och ett halv år sedan, på sidan ett i denna nu 76-sidiga tråd, så hände det sig att

boyafraid skrev:jag har aldrig hört högtalarna ifråga, men skulle gärna höra exempel på hur de inverkat negativt på mellanregistret
hoppas någon med kännedom om sådana inspelningar vill dela med sig

Detta kan tydligen ta tid att få fram...

PS. Någon som läst hela och tycker att vi faktiskt har fått exempel kan väl vara bussig och sammanfatta? DS
Senast redigerad av PerStromgren 2009-11-03 17:55, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-03 17:54

dimitri skrev:

Detta var bara två av ett antal exempel. Vi som har lite minne kan ju påminna oss om IÖs schavottering av Ulf B. Strange i MoLten. För att ta en direkt kritik av en enstaka individ. F ö var legato link definitivt i produktion när den sågades vid fotknälarna.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-11-03 18:14

Naqref skrev:F ö var legato link definitivt i produktion när den sågades vid fotknälarna.

Med all rätt, eftersom tillverkaren ljög så förbannat i sin reklam och påstod att legato link var nåt helt annat än den var. Så mycket kritik som pioneer förtjänar för detta tilltag finns inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-03 18:32

Eftersom det allmänt klagas på skivkvalité lite då och då så kan jag inte se vad problemet skulle vara att man exemplifierade en inspelning som har ett fel som kan uppstå om man har använt NS-10.

Finns det nån som vet om en enda studio som i hela sitt produktionsled med mixning och mastering endast använder NS-10? För i så fall kan man ju se hur den studion har lyckats över tiden. Låter möjligen allt som producerats där lite lika?

Nån som vet något om detta. Att berätta om att en studio använder endast NS-10 tycker jag dessutom inte är att hänga ut nån då denna studio kanske är tacksamma för att folk hör av sig och påpekar felet så dom har en chans att gör bättre produktioner. Eller missunnar vi studios att bli bättre?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-11-03 18:42

Jag skulle bli glad att få exempel på skivor som låter NS10-skadade. Alldeles oavsett vad som lett fram till det slutliga soundet. :)

NS-10 behöver inte ens ha varit inblandad alls. Jag behöver bara en illustration.

/N

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-03 18:52

eNils skrev:Jag skulle bli glad att få exempel på skivor som låter NS10-skadade. Alldeles oavsett vad som lett fram till det slutliga soundet. :)

NS-10 behöver inte ens ha varit inblandad alls. Jag behöver bara en illustration.

/N
Jag har lite grejer som är enbart mixade på NS-10 som du kan få lyssna på. Jag tror mig kunna höra vissa problem, men är inte säker på att dessa skulle var frånvarande med en annan lyssning. Men det är ju filmmusik.

Jag har mailat dig eNils.
Senast redigerad av _Fredrik_ 2009-11-03 19:00, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi