KarlXII skrev:En sak undrar jag över efter att ha läst den här tråden, eftersom jag har dålig koll på vad man gör vid mixerbordet eller mastringsbordet eller whatever....
Hur ofta är det som man gör tonkurveförändringar på materialet? 
Och varför?
När jag tänker efter borde det väl mest vara panoreringar, och styrkeförändringar på det olika instrumenten och kanalerna - med efterföljande komprinmering förstås.  
 
   
 Men är det vanligt att man sitter och EQ:ar också?
 
Ehhh...
Du har inte lyssnat på dina fonogram eller? 
 
Här kommer ett estimat, baserat på hur fonogrammen som finns att 
köpa låter: >99% av alla idag köpbara fonogram har utsatts för eq-
insater. 
Jag skall väl i rättvisans namn även nämna att väldigt många av dem 
som jag tycker är bland de bästa, har utsatts för eq-insatser. Men 
jag tycker man bör skilja mellan å ena sidan sådana som bara ställer 
till med färgningar som tar lyssnaren längre ifrån musiken, och sådana 
som har konstnärliga poänger, eller som finns där för att bekämpa (läs 
rätta till) ett verkligt problem, som finns där på grund av klant, eller 
som finns där på grund av att inspelningstekniken är sådan att den helt
enkelt behöver korrigeas. 
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten 
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D 
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).